Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Detta skall i sin tur stå på en tjock tung limträ platta med spikes då spikes tar bort vissa frekvenser o silikon andra det blir ju att testa iallafall.
Då jag höll på med sådant ställde många skivspelaren på ett billigt lätt bord ifrån IKEA, även de riktigt bra och dyra spelarna. Modellen heter Lack och är enklast möjligt gjord, skiva av två masonitskivor med bikakefyllning av papp i mellan och fyrkantsrör av plast som ben. Undre masonitskivan sågas ur och fyllningen rivs ur. Bordet ställs på en 8-10 mm mutter under vart ben. Billigt och riktigt bra, stod i alla riktiga HiFi-nördars lyssningsrum.

Snyggt jobb du gör, bra att de gamla vinylsvarvarna får jobba, kanske ungdomen kan lära sig att CD-ljud är stendött jämfört med bra analogt dito.
 

Bifogat

  • Lack1_BC32753.jpg
    Lack1_BC32753.jpg
    1.4 MB · Visningar: 11
  • Lack2_BC32751.jpg
    Lack2_BC32751.jpg
    1.4 MB · Visningar: 11
Last edited:

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Säg inte så!
Det går ju stick i stäv med allt som audiofiler håller kärt. Det vill säga, ju dyrare desto bättre.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Säg inte så!
Det går ju stick i stäv med allt som audiofiler håller kärt. Det vill säga, ju dyrare desto bättre.
Det är ju oftast så. Men bara för att saker är jätte dyrt behöver ju inte det ljudet vara just det som hen uppskattar.

En del gillar ljud som är så krispigt torrt o trevande nästan så ljudet petar pådej. Elektrostater ger gärna det ljudet.

Andra som mej gillar det analoga ljudet så mycket frekvens omfång som möjligt varmt mjukt omfamnande då brukar det vara tyg diskanten 4 vägssystem o rör bestyckning även klass D förstärkare har detta lite mjukare ljudet en billigare typ än Klass A.

Sedan finns dom som vill ha tight ljud macintoch 1,2 Kwa per kanal så rappt ljud att basen skjuter loss en rund skiva i fönstret här finns massor av blandade saker.

Just därför jag gillar att mecka med billigare saker o försöka få ljudet som jag vill utan signalkablar för 2-5k st. Innan sådana absurda saker behövs kommer man väldigt långt med att eliminera vibrationer o reflektioner. Det är offtsts överkomligt.

Som kuriosa gick ett gammalt härke till klass A steg på tradera Krell ksa 50, det kostar ca 10k utomlands men i Sverige drar ett 30 år gammalt o servat krell för över 20K. Rent absurt.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG-20220514-WA0008.jpeg
Skivspelaren svävar i luften upphängd i fjädrar. O vilar på silikon i fötterna på träplattan som svävar.
IMG-20220514-WA0012.jpeg
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Som kuriosa gick ett gammalt härke till klass A steg på tradera Krell ksa 50, det kostar ca 10k utomlands men i Sverige drar ett 30 år gammalt o servat krell för över 20K. Rent absurt.
Ska du driva gamla Apogee-högtalare är det inte myckat annat än Krell som orkar. Körde 2 x KSA100 med elektronisk delning för att få lite klapp och klang i ett par Duetta II.
Står fortfarande undanpackade här tillsammans med Bryston X-over och mycket annat.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ska du driva gamla Apogee-högtalare är det inte myckat annat än Krell som orkar. Körde 2 x KSA100 med elektronisk delning för att få lite klapp och klang i ett par Duetta II.
Står fortfarande undanpackade här tillsammans med Bryston X-over och mycket annat.
Jo visst finns det element som är galet trögdrivna, magnateplan är ju en annan som bara växer med mera watt/ampere andra som cerwinvega går ju att driva skapligt med rör o ändå ha bas så det räcker.

Blev ju förvånad över hur bra vinsent försteg o slutsteg (10watt klassa) låter i mina öron har ju duktig tinnitus o nedsatt hörsel så mycket eller allt över 13-14000 Hz är ju bara förnimmelse för mej.. Basen är mindre viktig, svårt att höra riktigt klara röster typ witney houston. Mari Fredriksson, sisel kyrcheby(felstavat garanterat) phill collin med Genesis, Gammla ELO.

Martin logan ELS 11/ impression med Gradient extra bas är väll det ljudet som jag gillar bäst.

Sedan är ju frågan vad man skall ha för kombo till ett par sådana i ljyd väg. Är dock troligen för snål för att köpa något så dyrt. Men det är fascinerade att lyssna o kunna höra det jag vanligtvis inte brukar höra.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag ska bygga igen en väggyta i källaren där det stått en öppen spis. Grannen är pensionerad murare och duktig sådan. Han är därtill islänning varvid en viss språkförbistring uppstår. Inte riktigt samma terminologi, s a s.
Jag efterlyser en platta som är blå, består delvis av nät och är grå på kanterna, skruvas upp och går att putsa, sätta klinker, vägghänga toa på mm. Han säger "wediplast", men jag får inga träffar utom sånt som handlar om vård och suturer.

Hilfe, Bitte!
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag ska bygga igen en väggyta i källaren där det stått en öppen spis. Grannen är pensionerad murare och duktig sådan. Han är därtill islänning varvid en viss språkförbistring uppstår. Inte riktigt samma terminologi, s a s.
Jag efterlyser en platta som är blå, består delvis av nät och är grå på kanterna, skruvas upp och går att putsa, sätta klinker, vägghänga toa på mm. Han säger "wediplast", men jag får inga träffar utom sånt som handlar om vård och suturer.

Hilfe, Bitte!
Barasåatte. Vägghängda toastolar har iallafall jag sett en stålkonstruktioner innuti väggen bultad i golvet. Jag inbillar mig att en toastol fäst i en fiberskiva för putts med Molly el dyligt gör fantastiskt enormt ont i arslet när den lossar o krossas mellan dito mjukt arsle o golv. Viss blodvite kan nog uppstå.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Barasåatte. Vägghängda toastolar har iallafall jag sett en stålkonstruktioner innuti väggen bultad i golvet. Jag inbillar mig att en toastol fäst i en fiberskiva för putts med Molly el dyligt gör fantastiskt enormt ont i arslet när den lossar o krossas mellan dito mjukt arsle o golv. Viss blodvite kan nog uppstå.
Bra då att inte är aktuellt. Slät vägg gäller nu efter avlägsnandet av en öppen spis man inte kunde elda i, därtill för liten för en kassett.

Tack ändå för den målande beskrivningen! Starkt skeptisk till vägghängda och då är jag ingen tungviktare.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bra då att inte är aktuellt. Slät vägg gäller nu efter avlägsnandet av en öppen spis man inte kunde elda i, därtill för liten för en kassett.

Tack ändå för den målande beskrivningen! Starkt skeptisk till vägghängda och då är jag ingen tungviktare.
Ibland finns timnell influenser o då o då blir det inte bra, men du har koll alla hemma pulare har inte detta utan pular just lite som dom vill, som spratrattbobbercustom byggare ungefär.
Men det är ju lite svårt att slänga ut ett skit hus på Blocket med orden, ej bes lite el jobb kvar?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja då var semesterns första 1,5 dag förbi o garaget något liiiiiiite mindre stökig om man nu inte anser att denna tingest stökar till det.
IMG_20220705_102523.jpg
Trye and error, första tagning.
Tja att lägga på ett m9rr första gången tog 2 minuter, går helt säkert sänka detta till 1,5 minuter när man vet lite mera hur man skall bära sig åt.

Av tog osso 2 minuter så det måste väll anses som en relativt lyckad mojäng ändå.

Lärde mej lite till om hur man kan använda svarven.
IMG_20220705_085047.jpgIMG_20220705_090320.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Då jag höll på med sådant ställde många skivspelaren på ett billigt lätt bord ifrån IKEA, även de riktigt bra och dyra spelarna. Modellen heter Lack och är enklast möjligt gjord,

Ett riktigt jävla skitbord, ytfolien släpper första gången du ställer en kondensfuktig öl på den.
Jag har två stycken, ett hörnbord (det som används till skivspelarna) och ett soffbord.

Men HiFi folket älskade dom, det billigaste och bästa man kunde ställa skivspelare på.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ett riktigt jävla skitbord, ytfolien släpper första gången du ställer en kondensfuktig öl på den.
Jag har två stycken, ett hörnbord (det som används till skivspelarna) och ett soffbord.

Men HiFi folket älskade dom, det billigaste och bästa man kunde ställa skivspelare på.
Förstår verkligen inte hur ett så rackligt bord skulle dämpa alla vibrationer som går in i skivspelaren.

Jag blev ju minst sagt förvånad när jag la bubbelplast under en 28mm limträskiva o skivspelaren på denna, lufft kuddarna frikopplade ju skivspelaren från underlaget. Betydligt lyft i mellan o diskant mycket renare, troligen så kunde inte basen påverka skivspelaren på samma sätt.

När jag fick byggt klart min örfils röda musörons möbel som står på ALU spikes fötter med audio filt under ALU brickorna mot golvet. Alurör fyllda med järnsilikak som dämpar o dödar alla typer av reflektioner mellan limträ o Alurör är i Svarvade asetal plast pluggar som ligger mot limträ. Allt för att döda vibrationer.

O sist så vilar ju skivspelaren på en Fjäder upphängd limträskiva helt frånkopplad från allt den svävar i luften. Enda kontakten den har är via kablarna o det vet jag inte ännu hur jag skall lösa trådlöst. Men när vinylsvarven iprincip helt plötsligt inte längre får några vibrationer i sig från omgivningen där händer det saker, allt hörs. Märkte direkt att diskanten inte är med i högtalaren den är lite återhållsam smyger lite bakom.

Så hur man ens kan tänka sig att då ställa en dyrare vinylsvarven på en rackligt resonans kammare det fattar inte jag.

Nu har vi ett hall bord i samma stuket o jag testade att ställa skivspelaren på detta o spela. Mja det kommer aldrig i mitt hus att stå en vinylsvarven på ett bord från Ikea iallafall, det var som att hänga en tjock gardin över högtalarna, så fort skivspelaren var på sin svävande hylla var högtalarna klara i ljudet igen.

IMG-20220514-WA0014.jpegIMG-20220514-WA0012.jpeg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förstår verkligen inte hur ett så rackligt bord skulle dämpa alla vibrationer som går in i skivspelaren.

Nej, men faktum är att det var väldigt vanligt bland HiFi nerdar i hela världen.
Betydligt vanligare än musöron och fjäderupphängningar.

Faktum är att dom enda fjädrar jag sett i musiksammanhang sitter i fjäderreverb för att göra ljudet fuzzigare, ja och dom som sitter under trummor av samma anledning
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej, men faktum är att det var väldigt vanligt bland HiFi nerdar i hela världen.
Betydligt vanligare än musöron och fjäderupphängningar.

Faktum är att dom enda fjädrar jag sett i musiksammanhang sitter i fjäderreverb för att göra ljudet fuzzigare, ja och dom som sitter under trummor av samma anledning
Så kan det vara men det måste inte vara bra bara för att det är modernt o hippt.

70 talet hade ju medaljong taper o det tror jag ingen vill ha igen.

Sedan är ju vad jag tycker mej höra ingen sanning utan endast vad mitt sinne i just det rummet upplever som något positivt.

Ungefär som när jag besökte en person som har 18 krell enheter men använder inte någon då personen inte gillar ljudet dom skapar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top