Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Förstår verkligen inte hur ett så rackligt bord skulle dämpa alla vibrationer som går in i skivspelaren.
Hur det funkar förstår inte jag heller.
Har testat massor av uppställningar med skivspelare - och elektronik - på diverse underlag. Tunga och lätta konstruktioner med och utan spikar under apparater och mot golv.
Klart bäst var att ha skivspelare på ett och förförstärkare + delningsfilter på ett annat vanligt bord i ett rum bredvid lyssningsrummet. Detta i villor med betongplatta direkt på mark med murade skiljeväggar av 20 cm betonghålsten med ca 1/2-tum puts på båda sidor. Fick svetsa på 'stötstången' från en gammal stötdämpare som förlängning på ett betongborr för att få hål i väggarna för signalkablar ut till effektförstärkarna som stod direkt bakom och kopplades till Apogee-högtalare med 30-40 cm kablar. När allt funkade lät t.ex. Zappa och Hendrix riktigt, riktigt bra.

Klar tvåa är skivspelare på IKEA-bord ett stycke bort ifrån högtalarna men i samma rum.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur det funkar förstår inte jag heller.
Har testat massor av uppställningar med skivspelare - och elektronik - på diverse underlag. Tunga och lätta konstruktioner med och utan spikar under apparater och mot golv.
Klart bäst var att ha skivspelare på ett och förförstärkare + delningsfilter på ett annat vanligt bord i ett rum bredvid lyssningsrummet. Detta i villor med betongplatta direkt på mark med murade skiljeväggar av 20 cm betonghålsten med ca 1/2-tum puts på båda sidor. Fick svetsa på 'stötstången' från en gammal stötdämpare som förlängning på ett betongborr för att få hål i väggarna för signalkablar ut till effektförstärkarna som stod direkt bakom och kopplades till Apogee-högtalare med 30-40 cm kablar. När allt funkade lät t.ex. Zappa och Hendrix riktigt, riktigt bra.

Klar tvåa är skivspelare på IKEA-bord ett stycke bort ifrån högtalarna men i samma rum.
Ja då är du ju som jag testar o följer inte strömmen. Pga att mitt hus är ett lösvirkeshus och då inte heller är stumt som en betongplatta med betongväggar kan ju vara den skillnaden att jag upplever en slöja framför högtalaren när skivspelaren står på bordet.

Allt med musik är ju subjektivt. Just här i just denna miljön låter just detta bra.

Vill bygga ett fullvågs horn med ett lother( felstavat) engelskt fullregister element med träknopp i centrum. Har lyssnat på ett par hemma byggda sådana med 20 watt rör, enormt bra ljud o ett enormt tryck trots så få watt.

Eller ett par la scala horn det är också enormt bra ljud ur dessa.


Sedan är jag ju igång med funderingar lite åt detta hållet på skivspelare.



Har ju haft ett 25 års uppehåll så det tar sin tid att bygga upp en anläggning igen o pengar kostar det.

Någon bra mediaspelare att rekommendera?

Funderar på denna DAC.

 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja då är du ju som jag testar o följer inte strömmen. Pga att mitt hus är ett lösvirkeshus och då inte heller är stumt som en betongplatta med betongväggar kan ju vara den skillnaden att jag upplever en slöja framför högtalaren när skivspelaren står på bordet.

Allt med musik är ju subjektivt. Just här i just denna miljön låter just detta bra.

Vill bygga ett fullvågs horn med ett lother( felstavat) engelskt fullregister element med träknopp i centrum. Har lyssnat på ett par hemma byggda sådana med 20 watt rör, enormt bra ljud o ett enormt tryck trots så få watt.

Eller ett par la scala horn det är också enormt bra ljud ur dessa.


Sedan är jag ju igång med funderingar lite åt detta hållet på skivspelare.



Har ju haft ett 25 års uppehåll så det tar sin tid att bygga upp en anläggning igen o pengar kostar det.

Någon bra mediaspelare att rekommendera?

Funderar på denna DAC.



Är bara lite nyfiken när ni nördar ner sig så mycket på prylarna. Vad spelar ni för musik? Jag hoppas verkligen att det är gammal härligt hårdrock
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är bara lite nyfiken när ni nördar ner sig så mycket på prylarna. Vad spelar ni för musik? Jag hoppas verkligen att det är gammal härligt hårdrock
Det mesta som låter utan opera. Men mycket 80-90 tal gärna akustisk unplugged. Hårdrock ingår naturligtvis i detta.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja då är du ju som jag testar o följer inte strömmen. Pga att mitt hus är ett lösvirkeshus och då inte heller är stumt som en betongplatta med betongväggar kan ju vara den skillnaden att jag upplever en slöja framför högtalaren när skivspelaren står på bordet.

Allt med musik är ju subjektivt. Just här i just denna miljön låter just detta bra.

Vill bygga ett fullvågs horn med ett lother( felstavat) engelskt fullregister element med träknopp i centrum. Har lyssnat på ett par hemma byggda sådana med 20 watt rör, enormt bra ljud o ett enormt tryck trots så få watt.

Eller ett par la scala horn det är också enormt bra ljud ur dessa.


Sedan är jag ju igång med funderingar lite åt detta hållet på skivspelare.



Har ju haft ett 25 års uppehåll så det tar sin tid att bygga upp en anläggning igen o pengar kostar det.

Någon bra mediaspelare att rekommendera?

Funderar på denna DAC.

Har du lyssnat på Magneplanar (numera heter de Magnepan)? Grym närvaro - låter som bandet är i rummet o spelar - tyvärr lite dåligt tryck (elektrostater). Funkar dessutom bra som rumsavdelare/skärmväggar :lol
Eller någon transmission line-högtalare (gamla IMF eller Stridbeckare). Hade ett par själv, men de åkte ut när vi skaffade hus ihop - ingen av ovannämnda högtalare passar ihop med kvinnor..........
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har du lyssnat på Magneplanar (numera heter de Magnepan)? Grym närvaro - låter som bandet är i rummet o spelar - tyvärr lite dåligt tryck (elektrostater). Funkar dessutom bra som rumsavdelare/skärmväggar :lol
Eller någon transmission line-högtalare (gamla IMF eller Stridbeckare). Hade ett par själv, men de åkte ut när vi skaffade hus ihop - ingen av ovannämnda högtalare passar ihop med kvinnor..........
Samma med mina 70/80 horn. Grymt ljud men de såldes för ganska exakt 30 år sedan.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Då du blev sambo????? :lol
Japp, vi köpte hus ihop 1992. Sedan gift ett år senare och första barnet 1994. Högtalarna vägde närmare 100 kg styck, den som byggde dem körde med ett till lager spånskiva utanför för att bygga in mellanregister och diskant så det blev en enhet, original design var ju att man hade de separat ovanför.
Ett helvete att flytta dem från den lägenhet jag hyrde på Östermalm med en tvåmanna gammal hiss. Kan väl säga att de var väl inte direkt dimensionerade för den lägenheten på 17 kvm, men hade dem från innan när jag bodde hemma.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nån som har en idé om hur jag gör det möjligt att ta sig in i kuvösen torrskodd från dörren? 20220714_115241.jpg
Nästa gång jag bygger något ska jag nog tänka igenom det i förväg. Kanske...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nån som har en idé om hur jag gör det möjligt att ta sig in i kuvösen torrskodd från dörren? View attachment 473986
Nästa gång jag bygger något ska jag nog tänka igenom det i förväg. Kanske...
Lär dig gå på händer .....

eller en enkel variant - en begagnad fock till en mindre segelbåt - fäst i krokar på väggen och en stång i hörnet på kuvösen. Takutsprånget överlappar seglet vid utgången och seglet överlappar taket på kuvösen. Inte för vinterbruk dock......
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nån som har en idé om hur jag gör det möjligt att ta sig in i kuvösen torrskodd från dörren? View attachment 473986
Nästa gång jag bygger något ska jag nog tänka igenom det i förväg. Kanske...
Du bygger ett skärmtak från hanbjälken i kuvösen med en stolpe i högra yttre hörnet på översta däck, då får du ett brutet tak från kuvösen. räcker med 2-3° lutning på den lilla ytan.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Japp, vi köpte hus ihop 1992. Sedan gift ett år senare och första barnet 1994. Högtalarna vägde närmare 100 kg styck, den som byggde dem körde med ett till lager spånskiva utanför för att bygga in mellanregister och diskant så det blev en enhet, original design var ju att man hade de sparat ovanför.
Ett helvete att flytta dem från den lägenhet jag hyrde på Östermalm med en tvåmanna gammal hiss. Kan väl säga att de var väl inte direkt dimensionerade för den lägenheten på 17 kvm, men hade dem från innan när jag bodde hemma.
Kvinnor fattar inte vitsen med ljudanläggning. Högtalare skall vara osynliga (eller pyttesmå o vita), förstärkaren ska ha max en knapp o en ratt - helst ska den inte synas den heller. Frugan gillar google-högtalaren (när den fattar vad man säger)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kvinnor fattar inte vitsen med ljudanläggning. Högtalare skall vara osynliga (eller pyttesmå o vita), förstärkaren ska ha max en knapp o en ratt - helst ska den inte synas den heller. Frugan gillar google-högtalaren (när den fattar vad man säger)
Skälv bryr jag mig inte om vad någon tycker mitt hus mina saker, trivs inte någon kom ej då. Väldigt enkelt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Slog ihjäl ett par timmar idag med.

Blev ett förstärkt precision lagerhus till min tänkta hemmakokade vinyl svarv.
IMG_20220719_162424.jpg
Den vita asetal rullen skall få en inpressad 6mm keramisk kula i botten, det blir även en 6mm keramisk kula i den 10mm grova axeln kula mot kula dränkt i symaskin olja ger inte mycket friktion.
IMG_20220719_162444.jpg
Asetal plasten skall bytas ut mot en ALU dito när jag vet att det funkar lite väl många mått att göra för att få det Nice o det kanske inte funkar som tänkt då lagringen är tänkt att synas.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Den vita asetal rullen skall få en inpressad 6mm keramisk kula i botten, det blir även en 6mm keramisk kula i den 10mm grova axeln kula mot kula dränkt i symaskin olja ger inte mycket friktion.
Mycket seriöst!
Med din energi och tillverkningsmöjligheter kanske du ska testa luftlagring av skivtallriken likt Forsell-spelaren på bild i ett av mina tidigare inlägg?
Massiv skivtallrik av konstmaterial utan annan mekanisk koppling till underredet än en styrtapp i mitten. I avstängt läge vilar tallriken på en massiv plan glasskiva som bildar överyta på underredet, vid spelning vilar tallriken på en luftkudde genom att en liten kompressor blåser in luft runt styrtappen i mitten. Nära noll friktion, utan drivrem inkopplad snurrar tallriken i många minuter om man puttar igång den.
Vill man göra det besvärligt för sig bygger man också en luftburen tangentialarm för pickupen...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mycket seriöst!
Med din energi och tillverkningsmöjligheter kanske du ska testa luftlagring av skivtallriken likt Forsell-spelaren på bild i ett av mina tidigare inlägg?
Massiv skivtallrik av konstmaterial utan annan mekanisk koppling till underredet än en styrtapp i mitten. I avstängt läge vilar tallriken på en massiv plan glasskiva som bildar överyta på underredet, vid spelning vilar tallriken på en luftkudde genom att en liten kompressor blåser in luft runt styrtappen i mitten. Nära noll friktion, utan drivrem inkopplad snurrar tallriken i många minuter om man puttar igång den.
Vill man göra det besvärligt för sig bygger man också en luftburen tangentialarm för pickupen...
Ja Forsell air är väll nästintill det ultimata men som ett inlägg jag gjorde tidigare så gjordes ett blind test i USA med 10 av den kontinentens mest erkända audio filer.

Referens var Forsell och en canadensisk byggd lenco 75.

Efter blindtestet med olika högtalare o samma musik i bägge vinyl svarvnarna så
Var lenco den som dom flesta uppskattade ljudet på.

Blind testet var just för att väldigt många inklusive mej själv har en förmåga att lägga till visuella tankar om hur dyr den är då måste den låta bättre. Bara för att en sak är jättedyrt innebär ju inte att den är bra eller bäst.

Finns även ett blindtestet på högtalare där faktiskt Bower and wilkinson var dom som höll i testet. Kontentan var att ser man inte ljudanläggningen o då inte för in
Uppfattningen om hur dyra saker är o då måste låta bra, då väljer man annorlunda.

Bower and wilkinson som höll i testet var inte det som lät bäst utan en konkurrent till en betydligt lägre summa.

Några av deltagarna pratar om detta 2 dagars test på fabriken o att dom nu helt håller på med att försöka ta bort den visuella biten o bara lyssna.

Lite som att god mat skall se god ut visuellt blir maten godare o en Michelin märkt restaurang måste vara bättre än slobodans kebabhak.

Tallriken är tänkt en 30mm tjock 3 kg tung vinyl tallrik då vinyl är dött och väldigt mycket billigare än en 10 kg tung alutalrik.

Sedan är det ju inget som säger att detta blir bra, 50% är ju för att det är lite kul att göra saker, att se om man klarar det, 50% är ju hoppet på att man är bra/bättre/har turen på sin sida, o då lyckas göra något som dom Gammla drakarna har haft 100 år på sig att komma på [ortofon]
Mvh
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ni får mig att tänka på detta.

Jag har gott om utrustning för att spela ståltråd, rullband och stenkakor, jag har gott om AM-only radios. (varar en kristallmottagare som fungerar helt utan strömmatning)
Jag har tre radiogrammofonmöbler.

För ett tag sedan fick jag en CD, och insåg att jag har ingenting att spela CD på....

Jag har inte ens en dator med CD spelare längre.

Men jag vill inte ha dressing och en brun papperspåse på huvudet, jag har följt med, men hoppat av och nu har jag grejor bara på kul
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top