Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mjo detta med ljud är väldigt subtilt. Då det inte finns någon exakt vetenskap.

Alla hör olika alla rum är olika så samma saker upplevs olika.



Detta är en herre som tagit ideerna låååååååång längre än dom flesta.


Tyvärr gäller samma lagar även Inom sporthojar.

Honda cbr. Cbrr. Cbrr-r. Cbrr-rsp
Är verkligen skillnaden så stor som folk Vill tro?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20220724_173220.jpgIMG_20220724_173142.jpgIMG_20220724_165205.jpg

O första vargen. Tub 2 skulle vara lika bred i huvudet som vilar på mässing ringen och 5mm högre det skall sitta 2 låsskruvar i toppen på tub 2 som låser tub 3 i rätt höjd.

Gör gör rätt?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu är det rätt med snugg fit det är precis att det hänger i vartannat utan att sjunka.
Skulle en gråsparv fjärta rasar det ihop direkt.

30 Tim i svarven hittills för dessa ynka bitar?IMG_20220725_123127.jpgIMG_20220725_131655.jpgIMG_20220725_123041.jpg
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Detta är en herre som tagit ideerna låååååååång längre än dom flesta.
Men han har rätt i att det är själva strävandena mot att komma närmare ljudet av akustiska instrument i ett verkligt rum som är det intressanta. Att med större eller mindre insats försöka få lite bättre ljud är när det lyckas mycket trevligt.
Gillar hans tänk om ett rum utan parallella ytor och har länge haft en egen sådan design i skallen. Detsamma gäller stabil försörjning med perfekt sinusformad växelström utan miljontals hack av on/off-switchande småmanicker. Han kör omformare för AC->DC->AC och det funkar säkert. Min lösning vore en generator driven av en 15-20 hästars marindiesel med ett stort, tungt svänghjul av typen som i industrins barndom användes med feta drivremmar. Använder man värme ifrån kylning och avgaser till uppvärmning och varmvattenproduktion får man också en riktigt prydlig ekonomisk kalkyl.
Att som farbrorn smälla iväg US$ 1,75 miljoner på ljud är för mig också helt OK så länge det inte går ut över annat trevligt i livet och det verkar det det ju inte ha gjort i hans fall.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Bästa ljudet jag haft någon gång var i ett rum som inte var välbyggt (inte stumma väggar) och snedtak. Flyttade min stereo till annat utrymme senare och det var milsvid skillnad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade en bekant som när dom byggde hus, passade på att bygga ett "lyssningsrum"

Sen fick dom barn.

Sen skiljdes dom.

Frun behöll huset med det korkade rummet med akustikspalje och dämpmattor på väggarna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hade en bekant som när dom byggde hus, passade på att bygga ett "lyssningsrum"

Sen fick dom barn.

Sen skiljdes dom.

Frun behöll huset med det korkade rummet med akustikspalje och dämpmattor på väggarna.
Vad blev det av det, BDSM dungeon?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Bästa ljudet jag haft någon gång var i ett rum som inte var välbyggt (inte stumma väggar) och snedtak. Flyttade min stereo till annat utrymme senare och det var milsvid skillnad.
Snedtak och sängar plus mjuka möbler är fint! Gärna med en rejäl textilmatta på golvet och draperier över fönster och dörrar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Snyggt jobbat! Kör du allt i svarven?( har för mig att Millyard började så - helt fantastiska uppspänningar)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte så stort och imponerande som moddlarens ingenjörskonst.
Men det blev en par nya fönster till kråkslottet.

DSC_0557.JPG

1.JPGDSC_0560.JPG


Lite färg och fönsterbleck ( och två nya ribbor, då nya fönstren är av standardmått, och därmed lite högre än dom gamla platsbyggda spektaklen... ) saknas, pappaduty kallade så får bli en annan dag.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej.
Jag kommer undan sådana regler då mitt hus är från 1940.

Framförallt så har jag hellre en utrymmningsväg ifall det värsta händer, och lever med risken för att det krossas i misstag. Att falla ut genom ett fönster där glaset är knappt 40cm högt med 70cm takhöjd känns orimligt.
Även om reglerna har dikterat personsäkerhetsfönster på hus byggda efter 2011. (2009 i Sverige)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
1c581787ee86fc4e087f56afb44e48d5.jpg

6206b6c08540a2fc0b66cdd731daf46c.jpg



För två år sedan rev jag ett soldäck som rasat av snötyngden.

Stugan flyttades sedan några meter till ny grund och nu skruvade jag isär sektionerna som legat under snön två vintrar och använde som material till nya altanen. Återanvände till och med skruven. Blev helt OK även om alla mått var nya.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
1c581787ee86fc4e087f56afb44e48d5.jpg

6206b6c08540a2fc0b66cdd731daf46c.jpg



För två år sedan rev jag ett soldäck som rasat av snötyngden.

Stugan flyttades sedan några meter till ny grund och nu skruvade jag isär sektionerna som legat under snön två vintrar och använde som material till nya altanen. Återanvände till och med skruven. Blev helt OK även om alla mått var nya.
Fantastisk utsikt ni har, lite bättre än vad vi har i kristineberg på älgjakt?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top