Stora bygga-, snickra- och verktygs-tråden.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bygga hall bänk vat en sak. Bygga byrå en helt annan.

Massor mera 90° vinklar mängderav mått ännu mera olika nivåer o dyligt.
View attachment 468823

Detta kan ju bli ok tror jag iallafall.

View attachment 468824

Jo det får bli så.

View attachment 468825

90+90+90+90=360 borde inte lådan vara rund då?

View attachment 468826

Det blev 2 sådana häringa.

View attachment 468827

Stora modellen blir det 3 av.

O enda verktygen hittills är cirkelsåg o överhandsfräs.
View attachment 468828

Det går sakta framåt då det är brist på limträskivor fackhandeln.

Men lite händer.
IMG_20220213_123448.jpg

IMG_20220213_122147.jpgIMG_20220216_185951.jpg

E jhu bra om chassiet till byrån e 4 kantigt o i 90°vinkel i hörnen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Efter att ha letat limträskivor i flertalet olika butiker o i proffs handeln så växer det lite iallafall.

View attachment 469055

View attachment 469056
Efter en lååång dag i garaget med strålande sol 1-° utanför så är byrån klar förutom hårdvaxet men oljebetsen behöver torka över natten.IMG_20220219_161222.jpgIMG_20220219_161142.jpg
Någon liten fadäs finns naturligtvis jag är ju ingen möbelsnickare utan hoj åkare o då blir det bara 99% perfekt.
Någon liiiten repa i furan som kom fram med betsen.
Någon liiiten lim fläck som synns i betsen.
2 mm fel i kryssmått ingen som någonsin ser detta men jag o ni vet det nu.

Sedan måste jag erkänna fy fan vad mycket mera jobb det var med en byrå utan skruv o spik endast plugg o lim än vad jag inbillade mej.

Men har man tatt fan i båten får man ro honom i land.

I morgon bär jag in den ställer den på plats o glömmer alla vemödor som varit.

Tack för att tittar på mitt lilla vinter projekt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är på jakt efter svarvstål för trä, och är lite osäker på vad jag ska ha. Träsvarvning kommer inte bli vare sig levebröd eller huvudsaklig hobby, så jag är inte sugen på att kasta ut säckar med pengar på det, men vill samtidigt inte köpa billigt blötjärn heller. Jag har spanat på tex https://www.hornbach.se/shop/Kvalitetssvarvset-HOLZMANN-6-delar-Hss/5961035/artikel-detaljer.html Men hur mycket bättre är dom än tex https://www.globaltools.se/maskiner...l-for-metall/svarvmejslar-holzmann-h8tlg-8-st :va
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Holzman har överlag bra grejor för en skapligt billig peng. Annars gör du ju relativt enkelt några själv med en rondell o bänkslip.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Måtte jävulen ta sonab?
IMG_20220305_104923.jpg

Mitt gamla audioligistiska intresse har ju vaknat sedan 20 års dvala pga barn o annat.

Audiologi är kul spännande som att klättra i berg köra hoj snabbt eller ligga med din storväxta grannes söta fru.

Audiologi kan vara billigt enkelt o bara njutbart, men Inom audio finns ingen sanning det perfekta ljudet existerar inte det är ju smaken som avgör vad just jag/du/någon annan gillar o njuter av.

Audiologi kan ochså var helt enorm sjukt vansinnigt galet skit dyrt det finns dom som köper ljud för milion belopp i jakten på ljudet.

Själv är jag den idiotiska personligheten "kan själv" ?. Alltid kul att experimentera men det blir sällan billigare än att köpa något färdigt, men man lär sig en del på vägen om allt möjligt o omöjligt.

Denna gamla sonab 75s skall uppgraderas så smått istället för att köpa en ny spelare som är bättre på det mesta.. Men det är ju knappast kul.

Så ett nytt chassie i limträ är första biten original är ett 30 år gammalt 10mm mdf chassie som flexar värre än en skade skjuten kråka?, det är samtidigt för att få upp vikten så det blir stummt o vibrations isolerar bort omvärlden bättre.

Nya fötter i massiv mässing med 20mm silikon inlägg för att avskärma ytterligare störningar.

Detta skall i sin tur stå på en tjock tung limträ platta med spikes då spikes tar bort vissa frekvenser o silikon andra det blir ju att testa iallafall.

Det som är gjort på original sonab 75s är att 5 ledares din kablage är bort taget o nya chassie phono kontakter är monterade o allt gammalt skräp i svarven är borta så det är direkt kopplat från tonarm till phono.
Med detta så försvann en gardin som ljudmässigt hängde framför högtalarna mycket positiv förbättring.

Sedan byttes inkommande 240 volts kablage ut mot strömförsörjningen ur ett skrotat dator ageregat då dessa är skärmade mot strömspikar transistenter o annat skräp i elförsörjningen.

Bäst är ju en 240/240 transformator som är helt skild från inkommande till utgående med dessa är som sagt dyyra? o det skulle det ju inte vara.
IMG_20220305_104858.jpg
Hände det något av detta bytet,

Ja visst gör det det vinyl svarvar är enormt känsliga för alla typer av störning o nu försvann en gardin till från diskant, diskanten blev klarare och mera distinkt.

Men jag har ett bekymmer som skal byggas bort, skivtallriken av gjuten ALU är som en stämmgaffel knackar man lätt på tallriken så sjunger en ton i 30-40 sekunder innan den tonen sakta sakta dör ut, skivtallriken skall vara stum/död/orubblig.
Så en ny konstruktion med lös drivring i massiv 7075 T6 skall svarva fram med en ny 8mm härdad silver stång som får en keramik kula limmad i botten som lagring.

På denna drivringen skall sedan en ny skivtallrik i något dött material ligga troligen en tallrik i vinyl med en 1mm kork skiva limmad på.

Uppdateringar kommer så småningom.

Ut o kör hoj nu. ?
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20220306_113632.jpgIMG_20220306_113658.jpg
Gör det hela lite enkelt är ju inte ute efter ett utseende som liknar en 20,000 spelare utan bara lite stabilitet o tyngd för att mota bort lite elaka vibrationer.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20220315_203844.jpg
Fick hem 50mm mässingsstång som blir fötter till vinyl svarven, dessa får ett 10mm inlägg i finaste silikon som kommer sticka ut 2,5mm under skälva mässingnen då är fötter o skivspelare frånkopplad från kattens stampande i golvet. Filttofflor gick ej att få på vilddjuret han både morrade fräste.IMG_20220315_204602.jpg

Dessutom håller jag på att svarva fram ett betydligt mera massivt lagerhus till skivtallriken.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Satt på jobbet och fipplade med lasergravyren som står närmast oanvänd i hörnet. I väntan på annat så printade jag ut en bild från service manualen för XTZ660: an på en aluminiumplåt. Ingen finjustering eller så, men jag fick en idé vad jag skall göra med lite justeringar i framtiden. Ascoola att ha på väggen i garaget :yoparty
2022-03-28.jpg
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Satt på jobbet och fipplade med lasergravyren som står närmast oanvänd i hörnet. I väntan på annat så printade jag ut en bild från service manualen för XTZ660: an på en aluminiumplåt. Ingen finjustering eller så, men jag fick en idé vad jag skall göra med lite justeringar i framtiden. Ascoola att ha på väggen i garaget :yoparty
View attachment 470253
Hahah, inte så pjåkigt. :)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi har/hade en dörr som var rätt risig. Vi ska väl byta allt så småning om, inkl karm men det är ett större projekt så det får bli om något år. Hur som helst har tidigare ägare låtit bli att sätta ihop hängrännan så det sprutade rakt på dörren, Vi satte ihop hängrännan i stort sett på en gång vi såg problemet, men det hade nog varit så några år så dörren var på väg att ramla isär. Vi tog bort panelen, köpte två paket bastupanel, hyvlade till en bräda från ladan till rätt tjocklek och satte dit i stället för det ruttna längst ner. Blev bra, själv känner jag inget behov att byta dörren men frugan tycker att den är ful :crash

1655823237308.png

1655823295121.png

1655823318672.png

1655823332273.png

1655823356378.png

1655823376048.png
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Alltså bra jobbat och så, men i vilken värld var det där ett mindre projekt än att byta ut dörr och karm, rubb och stubb? :va
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Batteridriven dammsugare är något jag suktat över en tid och denna smäller nog högst på önskelistan, någon som provkört Fuel-modellen och kan lämna omdöme?

M18_FPOVCL-0--Hero_2.jpg


Nackdelen enl. mig är slangen som är i kortaste laget, googlade runt lite efter en förlängningsslang vilken en åf skulle ha hutlösa pengar för. Inte tvärsäker på att det var till just denna modell men fingervisningen var att för en 4m slang skulle det kosta nästan lika mycket som dammsugaren á närmare 3000 pengar o_O Då känns en stegmuff och någon universalslang för några tior (nåja) som ett vettigare alternativ.

17-688_xl_1.jpg


Om någon råkar känna till något vettigt slangutbud i 40-50mm klassen i diameter så säg gärna till =)

Medföljande slang specar 1.5m men mitt ögonmått säger att det måste vara om den är utdragen som en tvättlina för att uppnå den längden, begriper även att en längre skarvad dito förmodligen påverkar prestandan men tror ändå det kan vara användbart ibland.

Dammsugaren i sig växer inte på träd i handeln men hittat en åf som varit villig att diskutera pris tidigare över disk, enl. internet ska de ha något fåtal i lager så får se om det är något fredagshumör där om ett par timmar :)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skall städa i garaget och då tänkte jag slänga massa små skrot bitar.

Meeeeeeeeen så tittade jag på högen o som vanligt låg där ju en bra bit den tar vi undan. Oooooo där var ju en bit till ooo en till o så höll det på.

Fan att den där inbyggda hamsterjäveln inte kan dö någon gång.

Men antingen slänga eller bygga något direkt.

Så det blev början på en manuell däck maskin.

??? Av en del av dom där bra bitarna.

IMG_20220703_165627.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top