Starta enskild firma - hur gör man?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Gör lite extrajobb, då och då.
Tänkte att det vore smidigt att kunna skicka ut en faktura för utfört arbete.
Fram tills nu har betalningen skötts på andra sätt :rolleyes:

Jag kommer alltså utföra tjänster. (Skog/mark)
Kan hända att det blir viss försäljning i framtiden.
Kommer inte behöva göra någon investering för att börja. Har redan tillgång till det jag behöver. Så mina utgifter kommer i stort sett vara förbrukningsmaterial, till en början.
Har inte direkt tänkt ta ut några pengar i lön. Utan lägga de pengarna jag får in på saker till firman. "Flest saker när man dör vinner." :rolleyes:

Edit: Fel av mig. Trodde det var som med AB, att man tog ut eventuell lön från företaget...
Det går alltså inte att köpa ex. en maskin för oskattade pengar, som kräver att jag sparar i säg tre år?

Så, hur gör jag? :va
Alla tips är välkomna. :)

Ja, jag har läst på Bolagsverket.se & Verksamt.se ...
men inte blir jag mycket klokare av det. :va

En 1-2-3 -guide med (räkne-)exempel vore jättebra.
Har inte hittat någon bra än.

Last edited:
Registrera ditt företag
Med din e-legitimation kan du snabbt och
enkelt sköta dina företagsärenden via Mina
sidor på verksamt.se. Du kan:
› registrera och namnskydda ditt företag
hos Bolagsverket
ansöka om F-/FA-skatt hos Skatteverket
› anmäla att du ska vara registrerad som
arbetsgivare hos Skatteverket
› anmäla att du ska vara momsregistrerad
hos Skatteverket
› registrera ändringar hos Bolagsverket och
Skatteverket

Det understrukna är i princip det enda du behöver göra (de punkter som står under sker på samma blankett)

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/e-tjanster/registrera-foretag

Registrera F/FA-skatt och moms. Köp en grundbok för bokföringen alternativt ett bokföringsprogram.

Vet inte om det behövs längre, men för några år sen skulle man lämna in en preliminär självdeklaration också, där man upptog hur mycket man trodde firman skulle dra in. Utifrån den sattes hur mycket du skulle betala till skatteverket varje månad.

That's it. Tänk på att om du blir avskedad från ditt ordinarie jobb så kommer a-kassan kräva att få se firmans resultat och ev betala ut mindre eller ingenting.

Vet inte om det behövs längre, men för några år sen skulle man lämna in en preliminär självdeklaration också, där man upptog hur mycket man trodde firman skulle dra in. Utifrån den sattes hur mycket du skulle betala till skatteverket varje månad.

Den kan man nolla om man vill (jag lyckas med det iallafall hehe)

Fördelen är att man har mer pengar på kontot året runt.
Nackdelen är att man måste betala in en stor summa på en gång.

Jag tycker det känns bättre att betala in exakt det belopp som ska in som moms istället för att början av året chansa och tvingas betala en mindre summa varje månad för att sedan ändå behöva justeras/betala in mer/få tillbaka.

Varför chansa? plus att mer cash på kontot är ju alltid roligare :yoparty

Registrera F/FA-skatt och moms. Köp en grundbok för bokföringen alternativt ett bokföringsprogram.

That's it. Tänk på att om du blir avskedad från ditt ordinarie jobb så kommer a-kassan kräva att få se firmans resultat och ev betala ut mindre eller ingenting.

Tror inte att den preliminära självdeklarationen är nödvändig, även om den underlättar. Iaf fick jag ungefär det svaret när jag ringde skatteupplysningen här om dagen. Jag har heller aldrig gjort någon preliminär självdeklaration, utan redovisat allt i årsbokslutet, utan anmärkning från Skatteverket, men det är iofs ett handelsbolag det gäller då.

Oavsett tar man väl ut överskott i firman som kapitaluttag, och inte som lön, eller gäller det bara delägare i handelsbolag?

Tackar för alla svar. :tummenupp
Satt uppe halva natten och läste om regler/annat bra att veta.
Så nu har man lyckats besvara några av sina frågor. Men istället uppkommit massa nya...

Och min frågan om att återinvestera överskottet kvarstår.
Måste man spendera hela överskottet under året för att slippa betala en massa skatt?

För några ynka lusentappar kan man köpa ett engelsk aktiebolag (ltd) och på så vis använda det som ett vanligt AB i Sverige. Läs på om det också.

För några ynka lusentappar kan man köpa ett engelsk aktiebolag (ltd) och på så vis använda det som ett vanligt AB i Sverige. Läs på om det också.

Om jag har fattat det rätt så är det som gäller:

-ltd i UK
-Filial i Sverige, som fungerar som ett vanligt AB
-Jobba och tjäna pengar i Sverige
-Plocka ut så lite pengar som möjligt i Sverige
-"Hitta på" utgifter för filialen till ltd, så man kan skicka över pengar till UK
=Dra nytta av de mer förmånliga reglerna för företagare i UK
Och du får som sagt ett billigt "AB" i Sverige.

Tål att funderas på iaf.

Om jag har fattat det rätt så är det som gäller:

-ltd i UK
-Filial i Sverige, som fungerar som ett vanligt AB
-Jobba och tjäna pengar i Sverige
-Plocka ut så lite pengar som möjligt i Sverige
-"Hitta på" utgifter för filialen till ltd, så man kan skicka över pengar till UK
=Dra nytta av de mer förmånliga reglerna för företagare i UK
Och du får som sagt ett billigt "AB" i Sverige.

Tål att funderas på iaf.

Det är den lite mer gråzonsaktiga vägen, men du kan lika väl använda dig av svensk skatteplanering och allt därtill. Det du nämner kräver en hel del jobb då företaget kommer ha sitt huvudsäte till trots i Sverige och då vill en del att du även ska betala svensk skatt.
Men som sagt, det är en billig och enkel väg till AB.

Du kan även starta ett LTD för 1:- men det tar då 12 månader innan du kan börja använda dig av det. Att köpa en färdig lösning med postbox med vidarebefodring till Sverige är värt att betala för.

Det är den lite mer gråzonsaktiga vägen, men du kan lika väl använda dig av svensk skatteplanering och allt därtill. Det du nämner kräver en hel del jobb då företaget kommer ha sitt huvudsäte till trots i Sverige och då vill en del att du även ska betala svensk skatt.

Du kan även starta ett LTD för 1:- men det tar då 12 månader innan du kan börja använda dig av det. Att köpa en färdig lösning med postbox med vidarebefodring till Sverige är värt att betala för.

Ja, men det är ju magsåren man vill åt :rolleyes:

Kom på att en jobbarkompis faktiskt pluggar till revisor, så ska höra lite med honom.

Tackar för alla svar. :tummenupp
Satt uppe halva natten och läste om regler/annat bra att veta.
Så nu har man lyckats besvara några av sina frågor. Men istället uppkommit massa nya...

Och min frågan om att återinvestera överskottet kvarstår.
Måste man spendera hela överskottet under året för att slippa betala en massa skatt?

Nej, det finns åtminstone två möjligheter i deklarationen att minska överskottet och därmed skatten (kan ha tillkommit fler senaste åren i och med att de försökt harmonisera reglerna mer mot att efterlikna de för aktiebolag, men inte hängt med så noga det senaste).

1. En del av vinsten (tror det är 25%) kan avsättas till periodiseringsfond. På det som avsätts till periodiseringsfond betalar man ingen skatt, men man måste återföra beloppet till beskattning senast inom fem år. Kan vara klokt att återföra beloppet till beskattning ett år som man gör förlust för då kvittas det. Periodiseringsfonder rullar på löpande så det du periodiserar 2011 måste återföras senast 2016, det du periodiserar 2012 återförs 2017 osv.

2. Går även att sätta av vinsten till expansionsfond som man bara betalar 26% skatt på eller vad det nu är. Där finns ingen gräns på max 25% av vinsten. Istället räknar man fram ett takbelopp för hur mycket man får sätta av. Räknas fram på ett speciellt sätt, men enkelt uttryckt är det tillgångar minus skulder i verksamheten. Omvänt gäller att om förhållandet mellan tillgångar skulder är det omvända måste man återföra motsvarande belopp från expansionsfonden till beskattning. Då betalar man "normal skatt" på vinsten minus det man tidigare betalat i expansionsfondskatt. Även här gäller förstås att man kan kvitta mellan år med vinst/förlust och därmed totalt få lägre skatt.

Man kan säga att båda dessa metoder handlar om att jämna ut mellan goda/dåliga år i verksamheten, men kan ge vissa fördelar i minskad skatt om man planerar rätt. Om man exempelvis gör stora investeringar (inköp av prylar) ett år kanske man därmed gör en förlust. Då kan man passa på att föra tillbaka pengar från expansions- och periodiseringsfond så man hamnar på 0 igen. Därmed har man sluppit skatten man annars skulle betalat.

En annan fördel är att man skjuter upp skatten några år framåt. Då kan man istället investera kapitalet man annars skulle betalt i skatt och få avkastning på det.

Last edited by a moderator:

Vad kostar bokslutet i england, det får ju vara billigt om man skall pröjsa två apdyra räknenissar här oxå?

Nej, det finns åtminstone två möjligheter i deklarationen att minska överskottet och därmed skatten (kan ha tillkommit fler senaste åren i och med att de försökt harmonisera reglerna mer mot att efterlikna de för aktiebolag, men inte hängt med så noga det senaste).

1. En del av vinsten (tror det är 25%) kan avsättas till periodiseringsfond. På det som avsätts till periodiseringsfond betalar man ingen skatt, men man måste återföra beloppet till beskattning senast inom fem år. Kan vara klokt att återföra beloppet till beskattning ett år som man gör förlust för då kvittas det. Periodiseringsfonder rullar på löpande så det du periodiserar 2011 måste återföras senast 2016, det du periodiserar 2012 återförs 2017 osv.

2. Går även att sätta av vinsten till expansionsfond som man bara betalar 26% skatt på eller vad det nu är. Där finns ingen gräns på max 25% av vinsten. Istället räknar man fram ett takbelopp för hur mycket man får sätta av. Räknas fram på ett speciellt sätt, men enkelt uttryckt är det tillgångar minus skulder i verksamheten. Omvänt gäller att om förhållandet mellan tillgångar skulder är det omvända måste man återföra motsvarande belopp från expansionsfonden till beskattning. Då betalar man "normal skatt" på vinsten minus det man tidigare betalat i expansionsfondskatt. Även här gäller förstås att man kan kvitta mellan år med vinst/förlust och därmed totalt få lägre skatt.

Man kan säga att båda dessa metoder handlar om att jämna ut mellan goda/dåliga år i verksamheten, men kan ge vissa fördelar i minskad skatt om man planerar rätt. Om man exempelvis gör stora investeringar (inköp av prylar) ett år kanske man därmed gör en förlust. Då kan man passa på att föra tillbaka pengar från expansions- och periodiseringsfond så man hamnar på 0 igen. Därmed har man sluppit skatten man annars skulle betalat.

En annan fördel är att man skjuter upp skatten några år framåt. Då kan man istället investera kapitalet man annars skulle betalt i skatt och få avkastning på det.

Perfekt, tackar för ett utförligt svar. :tummenupp
Antar att dessa två alternativ går att kombinera?
Då tror jag att det "räcker" med enskild näringsverksamhet för min del.
Får sätta mig och räkna lite.

Jaha, mer grus i maskineriet... :gnissla

Måste man verkligen ha mer än en kund?

Eller vi säger så här:
Hur länge får jag ha endast en kund innan Skatteverket kommer och klagar?

Jaha, mer grus i maskineriet... :gnissla

Måste man verkligen ha mer än en kund?

Eller vi säger så här:
Hur länge får jag ha endast en kund innan Skatteverket kommer och klagar?

Varför skulle dom klaga?

Vet konsulter som harvat på samma företag i decennier.

Har en polare som klarat sig i många år med bara en kund. Men nej, Skatteverket gillar inte att man bara har en kund utan vill då hellre se en som anställd än egenföretagare.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026