Starta eget. Tips och råd!

Det är ganska grundläggande. När man har ett eget företag ska man hålla på med det man är duktig på, och delegera det andra. Att spendera timmar på redovisning när man istället kan spendera dem på att tjäna deg är dumsnålt.

:fakta

Att ha någon som vet sin sak vad gäller ekonomi, skatter osv, betalar sig ofta rätt så snabbt.

Det är ganska grundläggande. När man har ett eget företag ska man hålla på med det man är duktig på, och delegera det andra. Att spendera timmar på redovisning när man istället kan spendera dem på att tjäna deg är dumsnålt.

Du har helt rätt på den punkten, MEN en revisor kostar onödigt mycket. Det är bättre att anlita en redovisningskonsult. Men där gäller det att hitt en som man trivs med, grovt sett så finns det tre kategorier.

1) De som kör snövitt = din förtjänst blir sämre men du har INGENTIG att oro dig över

2) De som gillar att smålira i gråzonen = din förtjänst blir lite bättre men har du lätt för att oroa dig så kommer du att göra det

3) De som kör stenhårt i gråzonen, snudd in på det svarta = din förtjänst blir bra, men även MR ismage kommer att behöva Losec

Timmar... Jag fixar min bokföring på en helg, en gång om året. Och då hinner jag även hinka några bärs och jaga lite bäver.
Det är inget jag har lust att ge någon annan +10kkr för att fixa åt mig och dessutom ger det mig en överskikt av hela verksamheten som jag missar ifall jag lejer bort jobbet. Jag t.ex ser hur mycket diverse olika saker kostar, jag ser t.ex vad firmabilen kostar och eftersom jag även vet hur många mil per år den rullar vet jag milkostnaden osv

Ditt resonemang håller jag fullständigt med om ifall firman är fullbokad med jobb. Men jag tror få nystartade företag är det, dom har nog oftare problem med att få mat på bordet.

Först och främst vill jag tacka för den grymma responsen:tummenupp

Tanken är att vi ska köra detta vid sidan av våra vanliga jobb.
Revisor har vi inom familjen så det är fixat. Men jag kom att tänka på en grej. Om nu ngn av oss skulle bli av med vårt vanliga jobb. Vad händer då?
Man kan väll inte få A-kassa om man har eget företag vid sidan om?

Först och främst vill jag tacka för den grymma responsen:tummenupp

Tanken är att vi ska köra detta vid sidan av våra vanliga jobb.
Revisor har vi inom familjen så det är fixat. Men jag kom att tänka på en grej. Om nu ngn av oss skulle bli av med vårt vanliga jobb. Vad händer då?

Man kan ansöka om a-kassa, och samtidigt kräver de in siffror för firman. Sen bedömer de ifall du kan leva på firman eller om du har rätt till a-kassa.

Om nu ngn av oss skulle bli av med vårt vanliga jobb. Vad händer då?

Om du kunnat driva firman samtidigt som du arbetat räknas den som bisyssla och du får fortsätta arbeta med firman i samma takt som du gjort tidigare.

I praktiken kommer dom titta på att vinsten/omsättningen inte ökar så du kan lägga ner extra arbetstimmar på t.ex underhåll av firmans material och liknande uppgifter som inte genererar direkta inkomster.

Jag kan ha fel men jag tror inte det finns någon gräns för hur mycket vinsten för vara. Det viktiga är att du inte ökar din synliga aktivitet i firman.

Timmar... Jag fixar min bokföring på en helg, en gång om året. Och då hinner jag även hinka några bärs och jaga lite bäver.
Det är inget jag har lust att ge någon annan +10kkr för att fixa åt mig och dessutom ger det mig en överskikt av hela verksamheten som jag missar ifall jag lejer bort jobbet. Jag t.ex ser hur mycket diverse olika saker kostar, jag ser t.ex vad firmabilen kostar och eftersom jag även vet hur många mil per år den rullar vet jag milkostnaden osv

Ditt resonemang håller jag fullständigt med om ifall firman är fullbokad med jobb. Men jag tror få nystartade företag är det, dom har nog oftare problem med att få mat på bordet.

Otroligt immponerande av dig....
Fixar du ALL bokföring på en helg ?
Hur mycket eller lite omsätter firman?
Vad sysslar du med?

Sälj däck istället.

Till gruspiskare kan det vara värt. För de går åt.

Otroligt immponerande av dig....
Fixar du ALL bokföring på en helg ?
Hur mycket eller lite omsätter firman?
Vad sysslar du med?

Kör bara litet extraknäck. Brukar ligga runt 100 verifikationer, numera går verksamheten på tomgång så jag kanske är nere på 60 nu.
Sen är det ju i princip bara att kopiera föregående års bokföring med lite nya siffror.
Någon timme går även åt till att bokföra options och lite aktiehandel, det mesta av det fixar nordnets bokföringsprogram men splittar osv ställer ofta till det och ger lite extra jobb. Ligger väl runt 200-250 transaktioner där så jag skulle inte vilja göra det möget för hand.

MIN erfarenhet är ATT det lönar sig att få redigt med hjälp första året med bokföringen då det är så satans lätt att missa massa goa avdrag och hur man skall redovisa pengarna på ett så förmånligt sätt som möjligt för dig som företagare.
Eller motivera på rätt sätt i vissa fall.

Även om du får hysta upp 10lax på en ekonom så brukar de finna sätt att tjäna motsvarande på avdrag och dylikt. Om nu verksamheten inte byter inriktning totalt så kör man själv andra eller tredje året. Pratar om egna erfarenheter och vi är inte alla bra på samma saker så gör din egen bedömning.

Ibland kan det räcka med ett samtal och bolla lite med någon som kan och då kan det ju räcka med en annan egenföretagare som hållt på några år.

Vet du vad för slags kläder dom ska sälja?

Jag säger kör! :tummenupp Men dont quit youre dayjob! Det är lärorikt och kommer säkert ge lite extra klirr i kassan.

Nej, naturligtvis inte. De kanske har världens bästa produkt som säljer sig själv.

Men med (den bristfälliga) infon jag fått så känner jag spontant nej.
Nu skall ju TS köra detta som sidobusiness, och det är ju en annan femma.
Skulle inte helhjärtat gå in i en verksamhet och börja sälja kläder på "events".

TS: Kör detta som ett HB till att börja med. Blir det bra snurr kan du byta bolagsform senare.

För att kunna ha råd med revisor/ekonom och kunna göra bra avdrag osv så måste man få in pengar också...

Lägg första/största energin på en hållbar affärsidé och sen ifall det börjar komma in lite mer pengar än som försvinner så kan ni börja planera avdrag, investeringar, vinst osv.

Speciellt när ni fortfarande ska ha jobben kvar och ha detta som sidoverksamhet.

Kör bara litet extraknäck. Brukar ligga runt 100 verifikationer, numera går verksamheten på tomgång så jag kanske är nere på 60 nu.
Sen är det ju i princip bara att kopiera föregående års bokföring med lite nya siffror.
Någon timme går även åt till att bokföra options och lite aktiehandel, det mesta av det fixar nordnets bokföringsprogram men splittar osv ställer ofta till det och ger lite extra jobb. Ligger väl runt 200-250 transaktioner där så jag skulle inte vilja göra det möget för hand.

Ok då kanske det går på en helg, jag lejer bort till en bokhållare jag brukar betala för ungefär 8 i 10 timmar i månaden.

Men jag skulle aldrig göra det själv, min tid betalar sig bättre i verksamheten.

Om man inte är fullbelagd så kan det vara ide att göra delar av jobbet själv.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti