Starta enskild firma - hur gör man?

Det kan möjligen lösas med "viss försäljning" som du nämnde i förstainlägget, somliga saker går ju alltid sälja så länge priset är rätt.

Det kan möjligen lösas med "viss försäljning" som du nämnde i förstainlägget, somliga saker går ju alltid sälja så länge priset är rätt.

Ja, det skulle ju iofs gå. Men den försäljningen kräver investeringar. Och inget jag tänkt börja med de första åren.
Aja, går ju göra mycket för syns skull. Så det löser nog sig.

Har en polare som klarat sig i många år med bara en kund. Men nej, Skatteverket gillar inte att man bara har en kund utan vill då hellre se en som anställd än egenföretagare.

Okey :tummenupp
Bara köra på tills de säger till, man lär ju få en varning innan något händer?

Perfekt, tackar för ett utförligt svar. :tummenupp
Antar att dessa två alternativ går att kombinera?
Då tror jag att det "räcker" med enskild näringsverksamhet för min del.
Får sätta mig och räkna lite.

Ja, de går att kombinera.

Jaha, mer grus i maskineriet... :gnissla

Måste man verkligen ha mer än en kund?

Eller vi säger så här:
Hur länge får jag ha endast en kund innan Skatteverket kommer och klagar?

Är ju inte direkt så att Skatteverket håller på och kollar hur många kunder man har om de inte har anledning att misstänka något oegentligt. Enda gången jag kan minnas att jag fått frågan var väl i första ansökan för F-skatt till Skatteverket. Men det viktiga för Skatteverket är ju egentligen inte hur många kunder man har i sig, utan att inte verksamheten är att betrakta som ett anställningsförhållande, utan en bärkraftig egen verksamhet. Ett sätt för dem att bedöma det är ju att fråga om antalet kunder och om man tidigare haft anställning hos kund, för att det inte uppenbart skall handla om ett förtäckt anställningsförhållande. Det som kan hända är väl att de inte beviljar en F-skatt sedel, alternativt drar in den om det är ett förhållande som framkommer längre fram.

Vet själv många som haft anställningar hos företag och sedan börjat konsulta åt dem istället (där de är enda kunden) och har aldrig hört om några problem, så det är nog oftast lugnt. Allt beror ju på omständigheterna. Även om man har ambitionerna att ha flera kunder måste man ju börja någonstans och för de flesta med den typen av verksamhet är det nog rätt vanligt att man börjar med en tidigare arbetsgivare som kund i och med att man har kontakter där.

Okey :tummenupp
Bara köra på tills de säger till, man lär ju få en varning innan något händer?

Det har "tyvärr" varken jag eller han någon erfarenhet av :)

men skulle säkerligen tro att det sker någon skriftlig varning först - och då är det väl dags att börja sälja sina produkter eller tjänster till morsan, brorsan, kusinens lillsysters farbror osv. så det sker lite variationen i bokföringen :hihi

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026