Frågor om att starta enskild firma med FA skatt, omsättningskrav, moms etc.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Då jag vet att det finns folk här som kan lite om det mesta, inklusive folk med egna företag tänkte jag att här kan jag minsann svar på mina frågor!

Jag funderar nämligen på att starta eget vid sidan av min ordinarie anställning. Mest för att ha nåt att göra på dagarna då jag är ledig. Jag hade tänkt att börja lite smått inom entreprenad, små trädgårdsjobb, tomtdräneringar, gräva upp sten, knäcka densamma osv. Då behövs det ju utrustning,, grävmaskin (i relativt bra skick), några skopor etc så kommer man snabbt upp i ca 250 000 vilket är min gräns utan att behöva ta lån.

Första frågan är det här med momsen, måste jag först ha startat min enskilda firma för att kunna dra momsen på den inköpta utrustningen eller kan jag köpa den "privat" först om rätt grejer dyker upp för att sedan kunna dra av den några månader senare? Nån typ av karens.

Nästa fråga, finns det några omsättningskrav? För det kan ju mycket väl bli så att det blir några mindre jobb i början men sen att det dör ut lite. Personligen kommer det ju inte att spela roll då jag har min vanliga lön men har skatteverket några synpunkter på det hela om jag inte fakturerar regelbundet? Det är ju få företag som börjar gå med vinst direkt så fort de är startade, och det tar ju tid att bygga upp en kundkrets.

Det var nog allt för just nu, alla råd mottages tacksamt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, gör aldrig affärer mellan dig och din firma, det är att be om bråk med skattemyndigheten. Och den enda "karensen" är tiden det tar att få din f-skattsedel

Kolla upp vad som gäller för hobbyverksamhet. Jag tror det enda nackdelen är om dina kunder är företag och vill att du har f-skattsedel.

Nej, det finns inget minimikrav och eftersom du även har en annan inkomst kan dom inte så lätt sköntaxera dig för att du tjänat för lite.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är få investeringar som kan tas upp i företaget om de är gjorda INNAN starten, inköp av maskiner tillhör inte det. Däremot kan du givetvis föra in dem i bolaget från dig privat när du väl är igång, det är inget hinder.
Du kan således inte dra av momsen på inköpt maskin då du har köpt den som privatperson och således är mervärdesskatten betald av dig privat. Likaså kan du inte heller dra momsen när du som företag handlar av privatperson då mervärdesskatten betalas av slutkund= privatperson så den ses som förbrukad.
Så har jag förstått det av min revisor.

Det finns inga omsättningskrav neråt, däremot är det andra regler när du uppnår vissa omsättningsnivåer men det behöver du antagligen inte bekymra dig om :gnissla
I dagsläget är det väldigt enkelt och fördelaktigt att starta aktiebolag och ska du ha maskiner i din verksamhet så kan du använda dig av dessa som aktiekapital, dvs apporttillgång, och du behöver inte vara reda med 50k i reda pengar. Och det är inte heller samma redovisningskrav som tidigare så det medföljer inga större kostnader än för enskild firma vid bokföringen heller som det gjorde förr.
Det kan vara värt att tänka på, det är bra mycket enklare att ha ett AB än enskilt för att skilja på det privata och företagets ekonomi.
Jag hade tidigare enskilt men har aktiebolag på båda mina verksamheter numera av den enkla anledningen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är få investeringar som kan tas upp i företaget om de är gjorda INNAN starten, inköp av maskiner tillhör inte det. Däremot kan du givetvis föra in dem i bolaget från dig privat när du väl är igång, det är inget hinder.
Du kan således inte dra av momsen på inköpt maskin då du har köpt den som privatperson och således är mervärdesskatten betald av dig privat. Likaså kan du inte heller dra momsen när du som företag handlar av privatperson då mervärdesskatten betalas av slutkund= privatperson så den ses som förbrukad.
Så har jag förstått det av min revisor.

Det finns inga omsättningskrav neråt, däremot är det andra regler när du uppnår vissa omsättningsnivåer men det behöver du antagligen inte bekymra dig om :gnissla
I dagsläget är det väldigt enkelt och fördelaktigt att starta aktiebolag och ska du ha maskiner i din verksamhet så kan du använda dig av dessa som aktiekapital, dvs apporttillgång, och du behöver inte vara reda med 50k i reda pengar. Och det är inte heller samma redovisningskrav som tidigare så det medföljer inga större kostnader än för enskild firma vid bokföringen heller som det gjorde förr.
Det kan vara värt att tänka på, det är bra mycket enklare att ha ett AB än enskilt för att skilja på det privata och företagets ekonomi.
Jag hade tidigare enskilt men har aktiebolag på båda mina verksamheter numera av den enkla anledningen.

Vad har du för fördelar med ett AB idag? Jag ser inga fördelar bara nackdelar med tex större insyn i din redovisning för den som vill kolla dig.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Ser och har inga problem att skilja på ekonomin i mitt företag som är enskild (förutom att det kan ske missförstånd när jag handlar. Ibland blir det skrivet på firman och ibland på mig som person. Fast det spelar egentligen ingen roll eftersom det bara är att ta in kvittot i firman.).

Var ligger problemet om man ser till enskild och AB?
 
Last edited:

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Vad har du för fördelar med ett AB idag? Jag ser inga fördelar bara nackdelar med tex större insyn i din redovisning för den som vill kolla dig.
Stora poängen är ju att man slipper ansvar för företagets skulder i ett AB (Vissa undantag finnes).
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Startade enskild firma för några veckor sen och skattemyndigheten protesterade inte när jag i ansökan skrev att jag inhandlat vissa saker till firman redan i December.Om det sedan godkänns vet jag ju inte förrän jag deklarerat
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Startade enskild firma för några veckor sen och skattemyndigheten protesterade inte när jag i ansökan skrev att jag inhandlat vissa saker till firman redan i December.Om det sedan godkänns vet jag ju inte förrän jag deklarerat

Blir du inte granskad så kan du ju komma undan med vad som helst och i ditt fall skulle jag spela dum ifall jag blev kollad.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Blir du inte granskad så kan du ju komma undan med vad som helst och i ditt fall skulle jag spela dum ifall jag blev kollad.
Har fått svar från skattemyndigheten innan firman blev godkänd där de frågade om det jag redan köpt.De köpte tydligen svaret men det är bara några tusen det handlar om
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har fått svar från skattemyndigheten innan firman blev godkänd där de frågade om det jag redan köpt.De köpte tydligen svaret men det är bara några tusen det handlar om

Ja, det är helt ok om det är enskilt.

Avdrag för kostnader som uppstått före bolagets bildande medges endast för enskilda företag inte för handelsbolag, aktiebolag och ekonomisk förening.

I en enskild firma får du göra avdrag för kostnader som du haft samma år och året före verksamhetens start. Kostnaderna måste höra ihop med verksamheten. Detsamma gäller för korttidsinventarier, där den ekonomiska livslängden understiger tre år samt för inventarier som har ett inköpsvärde under 21 400 kronor exklusive moms. Det är du som ska bevisa att kostnaderna är hänförliga till verksamheten.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Korrekt! i enskild firma kan du yrka avdrag innan bolaget "finns" I AB är gränsdragningen knivskarp.

Generellt är AB att föredra då det finns möjlighet till lågbeskattad utdelning, avdrag för hälsovård m.m Samt att aktie kapitalet måste förbrukas innan du driver det med personligt ansvar.

Personligen tycker jag att det är lättare administrationsmässigt också...
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Tack för alla svar!

Jag ser att det är lite olika svar ang köpa utrustning innan företaget är startat, jag får helt enkelt höra med SKV. :) Ni som har erfarenhet, hur lång tid tar det administrativa att starta upp antingen en enskild firma eller AB? Just att jag blandar in mig ekonomiskt privat spelar egentligen ingen roll då som Two Stroke Man säger jag får bli borgenär i vilket fall om jag går på AB. Fast jag kommer inte att låna pengar för det här projektet i vilket fall utan det är pengar jag har och kan förlora utan att lida av det så att säga. Så går det käpprätt och jag måste lägga ner så kommer det att svida lite men det blir inte värre än så.

Att det är lägre skatt på vinst etc i ett AB spelar ingen större roll då det här knappast kommer att bli ett stort internationellt företag utan bara ett sidoprojekt som kommer att bära sina egna kostnader + några tusen i överskott förhoppningsvis. Fast om jag nu skulle vilja, är det omständigt att uppgradera från enskilt till AB i efterhand?

FA skattesedel måste jag ha då vissa jobb, tex rensa åkerdiken etc planeras göras åt bönder och de är ju egna företagare.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vad har du för fördelar med ett AB idag? Jag ser inga fördelar bara nackdelar med tex större insyn i din redovisning för den som vill kolla dig.

Fördelarna är som sagt att jag dels inte blandar in min privata ekonomi med mina företag och att det är tydligare riktlinjer för avdrag etc som jag ser det. Bolagsskatten är 22% numera, aktieutdelning ger lägre skatt etc. Inte för att jag har kommit till den punkt än där jag kan ta ut någon utdelning, dels för att det finns för lite kapital och dels för att jag tar ut för lite lön för att det ska ge något.
Sen beror det väl förvisso på vad man ska ha för verksamhet, i TS fall kanske det inte spelar någon större roll i början. Blir det snurr på det så kan han ju alltid ta med sig tillgångarna över i ett AB.
Jag ser åtminstone inga fördelar med enskild firma, om man vänder på det. Att det skulle vara mer insyn ser jag inte alltid som en nackdel, om man inte ska fuska då. Det anses ju mer seriöst att driva ett aktiebolag pga just det, att det är svårare att fuska. Vettigt i byggbranschen där man redan innan påbörjat jobb ses som en skattesmitare :crash
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tack för alla svar!

Jag ser att det är lite olika svar ang köpa utrustning innan företaget är startat, jag får helt enkelt höra med SKV. :) Ni som har erfarenhet, hur lång tid tar det administrativa att starta upp antingen en enskild firma eller AB? Just att jag blandar in mig ekonomiskt privat spelar egentligen ingen roll då som Two Stroke Man säger jag får bli borgenär i vilket fall om jag går på AB. Fast jag kommer inte att låna pengar för det här projektet i vilket fall utan det är pengar jag har och kan förlora utan att lida av det så att säga. Så går det käpprätt och jag måste lägga ner så kommer det att svida lite men det blir inte värre än så.

Att det är lägre skatt på vinst etc i ett AB spelar ingen större roll då det här knappast kommer att bli ett stort internationellt företag utan bara ett sidoprojekt som kommer att bära sina egna kostnader + några tusen i överskott förhoppningsvis. Fast om jag nu skulle vilja, är det omständigt att uppgradera från enskilt till AB i efterhand?

FA skattesedel måste jag ha då vissa jobb, tex rensa åkerdiken etc planeras göras åt bönder och de är ju egna företagare.

I verkligheten tar det något längre tid att starta upp ett AB men köper du ett färdigt för totalt 7000:- så går det på ca 2 veckor innan allt är färdigt.
I ett AB krävs det minst två personer dock, du behöver ha en suppleant med i "styrelsen" utöver dig själv men det kan vara i stort sett vem som helst då det inte påverkar något i framtiden.
FA-skatt är för enskild näringsidkare när du vill kunna använda dig av din A-skatt samtidigt och det har inget att göra med att bönderna har egen F-skatt då du måste ha F-skatt för att utföra jobb även åt privatpersoner. Kort sagt, vill du kunna utföra jobb utan att vara anställd så måste du ha F-skatt. Vill du samtidigt kunna vara anställd i ett företag som du inte äger så måste du ha FA-skatt.

Men börja med att ansöka om F-skatt som enskild näringsidkare, det kostar nada i stort sett och det går ganska fort. Sen ser du till att vara ganska bred när du anger ditt verksamhetsområde, det skadar inte. Nu tror jag inte att det kostar något att uppdatera den delen på enskild firma, med AB så kostar det drygt 900:- för att uppdatera bolagsordningen. Värt att kolla upp innan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fördelarna är som sagt att jag dels inte blandar in min privata ekonomi med mina företag och att det är tydligare riktlinjer för avdrag etc som jag ser det. Bolagsskatten är 22% numera, aktieutdelning ger lägre skatt etc. Inte för att jag har kommit till den punkt än där jag kan ta ut någon utdelning, dels för att det finns för lite kapital och dels för att jag tar ut för lite lön för att det ska ge något.
Sen beror det väl förvisso på vad man ska ha för verksamhet, i TS fall kanske det inte spelar någon större roll i början. Blir det snurr på det så kan han ju alltid ta med sig tillgångarna över i ett AB.
Jag ser åtminstone inga fördelar med enskild firma, om man vänder på det. Att det skulle vara mer insyn ser jag inte alltid som en nackdel, om man inte ska fuska då. Det anses ju mer seriöst att driva ett aktiebolag pga just det, att det är svårare att fuska. Vettigt i byggbranschen där man redan innan påbörjat jobb ses som en skattesmitare :crash

Om jag låter pengarna stanna i min enskilda firma så klarar jag mig också undan med bara bolagsskatten.
Utdelning är väl iofs en poäng men om jag minns rätt så brukar väl skattemyndigheten ha krav på att man först tar ut en skälig lön innan man kan börja använda sig av utdelningar?

Att separera firman från sig själv saknar jag iofs i med enskild firma. Det är lite störigt när man får pengar insatta på fel konto och ofta utan meddelanden.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
När läste du din ekonomi? Det har varit så i åtminstone fem år. Före det så blev överskottet automatiskt definierat som lön förutom en femtedel eller nåt sån som kunde reserveras.

Eller har jag helt missförstått nåt?

Nej, du har rätt.

Men jag kommer fan inte ihåg vad det heter.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
När läste du din ekonomi? Det har varit så i åtminstone fem år. Före det så blev överskottet automatiskt definierat som lön förutom en femtedel eller nåt sån som kunde reserveras.

Eller har jag helt missförstått nåt?
Överbevisa mig, tack. D v s ge mig en länk.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top