Stark Varg

Alltså.... jag tycker det verkar som att alla som klagar på Vargen är folk som INTE har kört den? Och att det är lite som med elbilar, att så fort man kört den är man frälst? Eller?
I Vargens fall så handlar klagandet mer på deras marknadsavdelning som annonserade den med "friserade" uppgifter om hur länge batteriet räcker. Visst, den har bättre körsträcka än vad många trodde men är ganska långt ifrån vad som sades ursprungligen. Hade de haft realistiska siffror så hade lovorden haglat tror jag, jag tror att det är en fantastisk hoj och skulle gärna vilja ha en i garaget, men reggad då såklart :)
 
Imorgon kanske det äntligen blir en provkörning.
Ni får hålla tummarna att jobbet liksom bara försvinner lagom till att jag kliver ur sängen imorgon bitti.
a5e97bbd7315e03e23670153506c3294.jpg


Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Det är säkert den där blågula saken i bilden, men vilken sexig bild. :kär
 
En intressantare frågan är om Stark blir offroadens Tesla. Det är ingen tvekan om att de stora tillverkarna kommer följa efter, samt att nya tillverkare ser möjligheter när utvecklingskostnaden för en förbränninsmotor försvinner. Inom 5 år lär de flesta ha alternativ. Har Stark då satt ribban för range och effekt? Eller blir de ifrånåkta av de med mer kapital. Oavsett vilket lär de som vill ha en elhoj vara vinnare.
 
En intressantare frågan är om Stark blir offroadens Tesla. Det är ingen tvekan om att de stora tillverkarna kommer följa efter, samt att nya tillverkare ser möjligheter när utvecklingskostnaden för en förbränninsmotor försvinner. Inom 5 år lär de flesta ha alternativ. Har Stark då satt ribban för range och effekt? Eller blir de ifrånåkta av de med mer kapital. Oavsett vilket lär de som vill ha en elhoj vara vinnare.
Zero har ju levererat vettiga elhojar som borde passa massorna i många år nu utan att ha tagit över marknaden Tesla style men kanske har de bara för liten wow-faktor när det gäller prestandan?

En gatreggad version av Stark Varg kommer iaf behöva ett större batteri för att sätta någon ribba för räckvidd.
 
Zero har ju levererat vettiga elhojar som borde passa massorna i många år nu utan att ha tagit över marknaden Tesla style men kanske har de bara för liten wow-faktor när det gäller prestandan?

En gatreggad version av Stark Varg kommer iaf behöva ett större batteri för att sätta någon ribba för räckvidd.
Energica har ju även de levererat okej hojar ett tag nu.
 
Kan det vara så att MOTORcyklister uppskattar MOTORljud och det faktum att man "måste" växla?

Bilister har ju ofta inget som helst intresse av bilar, köper automatlådor för att slippa "krångla med växlingar" och kan äta glass och spela candy crush medans bilen kör.
Såna tycker ju att elbilar är bra
 
Kan det vara så att MOTORcyklister uppskattar MOTORljud och det faktum att man "måste" växla?

Bilister har ju ofta inget som helst intresse av bilar, köper automatlådor för att slippa "krångla med växlingar" och kan äta glass och spela candy crush medans bilen kör.
Såna tycker ju att elbilar är bra
Växling är överskattat. Jag kör automat på senaste bilen och skulle aldrig byta till en manuell igen. Hade nog gjort samma sak om det fanns automathojar till smma pris. Dagens Quickshifter och slirkoppling är ju nästan seamless.
 
Zero har ju levererat vettiga elhojar som borde passa massorna i många år nu utan att ha tagit över marknaden Tesla style men kanske har de bara för liten wow-faktor när det gäller prestandan?

En gatreggad version av Stark Varg kommer iaf behöva ett större batteri för att sätta någon ribba för räckvidd.

Varför behöver en gatreggad hoj större batteri? Ingen skulle väl väl köra touring med en sån hoj ändå?

Som jag använder mina hojar är det tvärtom. Gatreggade hojar använder jag för små ärenden, men cross-/enduro-hojar ska ju ha kapacitet för fullständiga träningspass.
 
Last edited:
Växling är överskattat. Jag kör automat på senaste bilen och skulle aldrig byta till en manuell igen. Hade nog gjort samma sak om det fanns automathojar till smma pris. Dagens Quickshifter och slirkoppling är ju nästan seamless.

Jag vill ta besluten själv och utföra själva akten själv också.

Men det finns ju folk som hyr in någon att ta hand om frugan i sovrummet också
 
Kan det vara så att MOTORcyklister uppskattar MOTORljud och det faktum att man "måste" växla?

Bilister har ju ofta inget som helst intresse av bilar, köper automatlådor för att slippa "krångla med växlingar" och kan äta glass och spela candy crush medans bilen kör.
Såna tycker ju att elbilar är bra
Jag hade inte haft något emot att ha en energica med vettig räckvidd om de var en gnutta lättare. Eller en silence om de hade räckvidd till jobbet.
Motorljudet spelar inte jätteroll för mig, jag gillar elmotorljud med.
 
Varför behöver en gatreggad hoj större batteri? Ingen skulle väl väl köra touring med en sån hoj ändå?

Som jag använder mina hojar är det tvärtom. Gatreggade hojar använder jag för små ärenden, men cross-/enduro-hojar ska ju ha kapacitet för fullständiga träningspass.
Man håller högre hastighet på gata och luftmotståndet ökar förbrukningen extremt mycket på en elhoj. Dessutom finns det grepp för att gasa mycket och länge på asfalt jämfört med lösa underlag.

Jämfört med Zero har Stark Varg mindre än halva batterikapaciteten, mer pulver och inbjuder till bus på en helt annan nivå. Då sätter de ingen ribba för räckvidd även om det kanske är nog för att vara säljbart.
 
Man håller högre hastighet på gata och luftmotståndet ökar förbrukningen extremt mycket på en elhoj. Dessutom finns det grepp för att gasa mycket och länge på asfalt jämfört med lösa underlag.

Jämfört med Zero har Stark Varg mindre än halva batterikapaciteten, mer pulver och inbjuder till bus på en helt annan nivå. Då sätter de ingen ribba för räckvidd även om det kanske är nog för att vara säljbart.

Full gas, full broms, full gas, full broms osv förbrukar inte så mycket effekt?
 
Det är ju inte direkt så att varken Zero eller Energicas hojar är särskilt tillgängliga för alla rent prismässigt heller. Jämför du den prestanda med vad du kan få för prestanda hos en vanlig hoj så känns el-alternativet kanske inte så attraktivt längre. Med mer resonabla priser på el-hojar så skulle de kanske kunna vara alternativ för fler personer.
 
Full gas, full broms, full gas, full broms osv förbrukar inte så mycket effekt?
Jo, och många verkar ju tveksamma till räckvidden även vid körning på banor som kräver detta.

Alla underlag som tillåter/kräver full effekt kommer suga musten ur 6,5 kWh rätt snabbt men framförallt tror jag inte kort räckvidd kommer accepteras på en gathoj på samma sätt som ett tävlingsredskap.
 
Jo, och många verkar ju tveksamma till räckvidden även vid körning på banor som kräver detta.

Alla underlag som tillåter/kräver full effekt kommer suga musten ur 6,5 kWh rätt snabbt men framförallt tror jag inte kort räckvidd kommer accepteras på en gathoj på samma sätt som ett tävlingsredskap.

Hur långa sträckor tror du att ägare till gathojar av den typen vanligtvis körs?

Tror du att någon skulle pendla till en arbetsplats 10 mil bort med en gatreggad Varg? Det är 1 timmes körning och ska ju tydligen inte vara några problem med en Varg...

Tror du att någon skulle vilja åka på touringsemester med en hoj där man sitter som ett bollplank i fartvinden?

För min egen del ser jag betydligt större problem med otillräcklig räckvidd på ett tävlingsredskap. Det funkar ju inte direkt som med en bensindriven endurohoj där man kan åka in i depån och tanka på några sekunder samtidigt som man inte hinner pausa mer än att man hinner byta till rena glasögon.

Man blir inte så framgångsrik i racing ifall man ska ta paus för att dricka kaffe och långskita. Jämför tex varför Audi blev framgångsrika när dom började köra diesel i Lemans. Det var inte pga att varvtiderna.
Det är nog en avlägsen framtid innan Tesla blir ett hot inom Lemans.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top