Stark Varg

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det är ju mycket pengar i sammanhanget om man lite snabbt räknar på vilken omsättning man måste ligga på. I den här takten måste snart varannan hojåkare köpa stark för att gå even steven. Lite ironiskt men ändå grundat i något.
Ja, hela idén med att tillverka produkter är att någon köper dem. Normalt tar man stora investeringar (fabrik, verktyg etc.) när man startar upp och räknar med att sprida ut dessa kostnader på kommande år, därav stora lån i uppstartsfas. Speciellt i tillverkande industri. Når de sina försäljningsmål är detta inte ett problem.

Det som är ett problem för oss proffstyckare är att jag inte sett någon årsredovisning och därmed är det omöjligt att säga om detta är normalt eller om luften är på väg ur ballongen.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Ja, hela idén med att tillverka produkter är att någon köper dem. Normalt tar man stora investeringar (fabrik, verktyg etc.) när man startar upp och räknar med att sprida ut dessa kostnader på kommande år, därav stora lån i uppstartsfas. Speciellt i tillverkande industri. Når de sina försäljningsmål är detta inte ett problem.

Det som är ett problem för oss proffstyckare är att jag inte sett någon årsredovisning och därmed är det omöjligt att säga om detta är normalt eller om luften är på väg ur ballongen.
Korrekt, detta är ju inga konstigheter om det säljer. Men senaste årtionden tar ju företag detta till nästa nivå, börjar skala upp med andras pengar innan man ens har siffror som redovisar att det går. Verkar vara vanligt idag. Vissa har helt enkelt så mycket mer pengar än oss vanliga dödliga och som inte är rädda om dessa. =)
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Korrekt, detta är ju inga konstigheter som det säljer. Men senaste årtionden tar ju företag detta till nästa nivå, börjar skala upp med andras pengar innan man ens har siffror som redovisar att det går. Verkar vara vanligt idag. Vissa har helt enkelt så mycket mer pengar än oss vanliga dödliga och som inte är rädda om dessa. =)
Kapital är billigt. Det finns gott om VC (beviseligen) som har en ganska stor riskaptit. "Jag känner någon" som chansat rätt friskt med sina investeringar. Ofta slutar med det att bolaget han satsar på går i konkurs, men så prickade han rätt med Spotify så nu kan han fortsätta på samma sätt.

Det är relativt lätt att sälja in en elhoj med prestanda som är bättre än allt annat på marknaden, tyst och inga avgaser. Det svåra har ju visat sig vara att leverera prestandan. Jag tror absolut de kommer ha lätt att få fram kapital i ett antal år till. Kraschar det lär konkursboet också vara lättsålt till större koncern.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Cash flow för tillverkande industri är alltid tufft i början och säger inget om lönsamhet. De har all investering i R&D, bygga fabrik, logistik etc. och hittills mindre än 12 månader att tjäna in detta. En miljard är inte mycket i sammanhanget.

Sant men när det kommer konkurrerande alternativ som lyckats utan miljardskulder så är risken stor att skulderna blir ett bojsänke som dödar bolaget.

Och andra sidan så finns det väl knappt ett bolag i fordonsindustrin som aldrig haft en rekonstruktion så det blir väl den resan för Stark också kanske.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kapital är billigt. Det finns gott om VC (beviseligen) som har en ganska stor riskaptit. "Jag känner någon" som chansat rätt friskt med sina investeringar. Ofta slutar med det att bolaget han satsar på går i konkurs, men så prickade han rätt med Spotify så nu kan han fortsätta på samma sätt.

Det är relativt lätt att sälja in en elhoj med prestanda som är bättre än allt annat på marknaden, tyst och inga avgaser. Det svåra har ju visat sig vara att leverera prestandan. Jag tror absolut de kommer ha lätt att få fram kapital i ett antal år till. Kraschar det lär konkursboet också vara lättsålt till större koncern.
Fast man glömmer också bort att många inte prickar in Spotify. Som i poker, alla vinner, förlorar man så berättar man inte det.

Kapital är inte billigt idag men håller med dig, man behöver bara pricka rätt på 1/50 VC för att det ska löna sig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Korrekt, detta är ju inga konstigheter som det säljer. Men senaste årtionden tar ju företag detta till nästa nivå, börjar skala upp med andras pengar innan man ens har siffror som redovisar att det går. Verkar vara vanligt idag. Vissa har helt enkelt så mycket mer pengar än oss vanliga dödliga och som inte är rädda om dessa. =)
Det har ju i ett årtionde drivits på av att det saknats vettiga saker att ivnestera pengar i, och nollränta som gjort pengar närmast gratis. En miljard låter styvt att tjäna in, klarar de ens att plocka hem räntan på det lånet?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det har ju i ett årtionde drivits på av att det saknats vettiga saker att ivnestera pengar i, och nollränta som gjort pengar närmast gratis. En miljard låter styvt att tjäna in, klarar de ens att plocka hem räntan på det lånet?
Ränta på 4%+ på en miljard blir lite soppapengar snabbt...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ränta på 4%+ på en miljard blir lite soppapengar snabbt...
Jo, det är väl förvisso möjligt att lånet stipulerar att de vill ta del av vinsten istället, eller att de får en andel i företaget vid notering, men fortfarande, svårt att se att det kommer finnas värde där att täcka upp pengen.
Nåja, det är bara att önska företaget lycka till och hoppas att de drar kaninen ur hatten.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jo, det är väl förvisso möjligt att lånet stipulerar att de vill ta del av vinsten istället, eller att de får en andel i företaget vid notering, men fortfarande, svårt att se att det kommer finnas värde där att täcka upp pengen.
Nåja, det är bara att önska företaget lycka till och hoppas att de drar kaninen ur hatten.
VC är sällan bankränta. Betydligt vanligare med krav på IPO och delägande.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top