Stark Varg

Taiwan står väl för typ 50% av världsmarknaden av halvledare.

Iom pandemin var det många som fimpade sina beställningar, de som var först på bollen sedan hamnade först i kön, övriga får vänta…
 
Kina envisas fortfarande med att stänga ner delar av landet så det är svårt att arbeta ner köer i produktionen av allt.
 
Hörde av den lokala KTM-handlaren att KTM hade låååånga rader med färdigbyggda 1290/890 Adventure som alla saknade displayen, som var restad. Samma sak hörde jag om vissa av Hondas modeller och det gäller förmodligen andra märken, och bilar, och Stark...

Jag har en kund som bygger flyttbara (nåja...) värmeverk som eldar med pellets. Tänk en stor byggbarack i metall med en eller två silos med pellets bredvid.
De har massor med ordrar på dessa värmeverk och de har allt som behövs för att bygga dem. Det enda som saknas är kontrolllådan som startar och styr själva verket.
Fabriken som tillverkar lådan har en backlog på 8000 enheter...därför att det saknas några komponenter.
Det är ju fantastiskt konstigt för jag har eldat spannmål i ett antal år med hembyggd styrning bestående av 2 tidur 4 kontakter 1 relä en optiskgivare o då styrde jag fläktar matning o påfyllning av primär behållare från silo.

Jag slängde original elektronik för den var sämre på styrning än min analoga.

Samma med styrning av värme in, istället för att ha schunt styrning o dom nya variabla pumparna så funkar det utmärkt med en tidursstyrning. Billigt o funkar utmärkt i 20 år pajar något har lokala elfirman något liknande på hyllan eller hemma dagen efter.
 
Det är ju fantastiskt konstigt för jag har eldat spannmål i ett antal år med hembyggd styrning bestående av 2 tidur 4 kontakter 1 relä en optiskgivare o då styrde jag fläktar matning o påfyllning av primär behållare från silo.

Jag slängde original elektronik för den var sämre på styrning än min analoga.

Samma med styrning av värme in, istället för att ha schunt styrning o dom nya variabla pumparna så funkar det utmärkt med en tidursstyrning. Billigt o funkar utmärkt i 20 år pajar något har lokala elfirman något liknande på hyllan eller hemma dagen efter.
Jag ska hälsa killarna på Bioptima att det finns en snubbe på Sporthoj.com som kan lösa alla deras styrningsproblem på sina industriverk så att de inte behöver någon flashig digital låda som kontrollerar allt... de har kanske inte bara tänkt på det?

 
Jag ska hälsa killarna på Bioptima att det finns en snubbe på Sporthoj.com som kan lösa alla deras styrningsproblem på sina industriverk så att de inte behöver någon flashig digital låda som kontrollerar allt... de har kanske inte bara tänkt på det?

Hur tror du man styrde saker o ting innan det digitala kom?
 
Hur tror du man styrde saker o ting innan det digitala kom?
Med rattar, ventiler, spakar och en jävla massa smörjolja. Vi hade även tändkulemotorer och brytarspetsar, men inget av detta skulle jag vilja ha idag så vad är din poäng? ;)
 
Med rattar, ventiler, spakar och en jävla massa smörjolja. Vi hade även tändkulemotorer och brytarspetsar, men inget av detta skulle jag vilja ha idag så vad är din poäng? ;)
Bara att styrning går att göra utan en digital lösning när det gäller industriella styrningarna.. Dör kretskortet dör allt det styr.
För ett tidur dör endast den funktionen o vilken el kille som helst kan dra uret ur sockeln o byta. Ingen väntan på killen med datorn för felsökning.

Var väll just därför jag valde en MG5 alla funktioner sköts på samma sätt som i en Volvo 240 eller via den där digitala skärmen som tackolov går att stänga av.
 
Bara att styrning går att göra utan en digital lösning när det gäller industriella styrningarna.. Dör kretskortet dör allt det styr.
För ett tidur dör endast den funktionen o vilken el kille som helst kan dra uret ur sockeln o byta. Ingen väntan på killen med datorn för felsökning.

Var väll just därför jag valde en MG5 alla funktioner sköts på samma sätt som i en Volvo 240 eller via den där digitala skärmen som tackolov går att stänga av.
Naturligtvis går det att göra "analogt" precis som att vi kan ha häst och vagn istället för bil men nu ser ju inte världen ut på det sättet. Dessutom vill kunderna i det här fallet byta ut en stor och fet oljebrännare mot en modern och snål pelletsbrännare, och utan digitala sensorer och digital styrning så blir det svårare att både övervaka och mäta resultatet. Hade det varit bättre med tryck och pysstyrning så hade de förmodligen konstruerat grejerna på det sättet, det är jag helt säker på, grabbarna på Bioptima är verkligen inga dumskallar :)
 
Vart tog Stark Varg vägen?

Härligt med trådar som svänger som den värsta kungskobra och dessutom rymmer.....
..allt mellan himmel och jord

Dom kommer att uppta tillverkningen av den så fort dom har lagt om styrningen av pelletsbrännare till tryck och pys, så att dom inte använder upp alla exotiska komponenter som det tydligen är brist på.

Eller så fort fabriken som dom skaffade för några veckor sedan är inredd och klar...

Men det är nog pelletsbrännarnas fel att dom inte har levererat, trots att dom inte har haft någon fabrik....
 
Ha ha....OT men satte kaffet i halsen när jag kom på mig själv med hur mycket jag hatar brytarspetsar :LOL:
Vi kan bilda en klubb!

"Klubben för att slippa fila brytarspetsar"

Jag hyser hatkärlek till dom...

Kärlek för att det är charmigt retro, något man gjorde förr som en helt naturlig sak med att äga en bil....

Hat för att jag aldrig mer vill behöva göra det, någonsin, på något fordon jag äger.

Det finns en firma strax utanför stan här som säljer ett brytarlös-kit som rymms inuti tändfördelaren och man ser ingen skillnad utanpå fördelaren och inga extraboxar.
Det blir såna på eventuella veteranfordon jag ska äga...
 
Min första dag i en för mig ny stad där jag inte kände en enda människa.
Gick på gatan och en kille i en Lotus Europa står med huven öppen och kliar sig i skallen.
Bilen hade börjat gå illa och sedan stannat.
Jag kollade lite här o var, lyfte på fördelarlocket och såg ihopbrända brytare.
Med min Victorinox fick jag bort brytarna, filade till hjälpligt och med körkortet som bladmått justerades de in.
Bilen startade utan bekymmer.
Ägaren visade sig vara stadens discjockey, jag fick fribiljetter som räckte länge efter det.
Sensmoral, brytarspetsar är bra.
 
Jag hyser hatkärlek till dom...

Kärlek för att det är charmigt retro, något man gjorde förr som en helt naturlig sak med att äga en bil....

Hat för att jag aldrig mer vill behöva göra det, någonsin, på något fordon jag äger.

Det finns en firma strax utanför stan här som säljer ett brytarlös-kit som rymms inuti tändfördelaren och man ser ingen skillnad utanpå fördelaren och inga extraboxar.
Det blir såna på eventuella veteranfordon jag ska äga...

Jag tänkte att montera Ignitor på min 60:a Cadillac men blev inte av. Efter att varit med att bygga tillbaka en ignitorförsedd Olds 58:a på Coopparkeringen i Gällivare i typ regn och +2 på natten (var bilträffen i Gällivare, en av arrangörerna har sagt att om det skulle bli skogsbrand så är det bara be Gällivare bilklubb anordna bilträff så är problemet löst för det är alltid regn) så struntade jag i det.

Det framstår enkelt att byta spetsar och konding även om man är i Gällivare mitt i natten och det regnar, givetvis har man ju med sig ny i reserv. Dock ska man se till att köpa bra spetsar för det är mycket billigt dåligt skit ute på marknaden.

Både Cadillacen och PV:n har fått behålla spetsarna och jag tycker inte det är nåt större problem. Fast å andra sidan funkar väl modernare tändsystem och insprutning bra, men det är nog lite värre at fixa mitt i natten på en Coopparkering och sen köra hem om det lägger av.
 
Jag funderar på vad hojen heter egentligen?
De står Stark Varg men betyder det att hojmärket är Stark Eller Varg?
Om vi tar Husaberg som ex så hette de Husaberg som huvudnamn och de olika modellerna fick efternamn Oden och Tor mm.
 
Jag funderar på vad hojen heter egentligen?
De står Stark Varg men betyder det att hojmärket är Stark Eller Varg?
Om vi tar Husaberg som ex så hette de Husaberg som huvudnamn och de olika modellerna fick efternamn Oden och Tor mm.

Företaget heter Stark Industries och modellen heter Varg
 
Företaget heter Stark Industries och modellen heter Varg

Nu blandar du nog ihop namnet med Tony Starks bolag.

"Stark Future" är bolaget som tillverkar Stark Varg.


EDIT: Lite konstigt när man söker på Anton Wass så har han ett enda bolagsengagemang och det är "Wass Holding AB". 0 kr omsättning men ett resultat på 574000 kr och utdelning på 300000 kr.

Nåt bolag som heter Stark Future hittar jag inte alls. Väldigt konstigt?

 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top