Stackars jägarna.....

En björn som angripit människa kommer antagligen att göra det igen.
Artiklar i kvällstidningarna skrivs ofta av den som för tillfället har tid - oavsett kunskapsnivå.
Har ni inte märkt det?
Björnkött smakar sådär..
Inget fel på det - men det är nog såsen som är godast.
Lite häftigt att prova i alla fall!
Viltkött är tillgängligt för alla som är beredda att betala.
Naturligtvis är det dyrare än "producerat" kött.
Dock både godare och nyttigare.
Har bekanta som är "lightvegetarianer", dvs äter endast viltkött och viltfångad fisk, vad gäller animalisk föda.
De har inga problem att få tag på råvaror.
De räknar dock hägnuppfödd hjort och ren som vilt.

Nu när jag tänker efter kanske jag ska plocka ned älgstudsaren och sätta ett headshot i varenda utböling som vill in i huvudstaden, sådana kan man ju inte ha runt husknuten. Usch och fy.

Nu är det någon som spelat alldeles för mycket CS ser jag. :rofl

Men för SATAN!! VI knatar i DERAS värld!! är det SÅ jävla märkligt om dom attackerar!!? men ut & skjut nu..pang pang! så kan du ju göra en badrumsmatta sen & ha i stugan i Gävle! :mad:
PS, vadå Veganer..jag äter inte / har aldrig / kommer aldrig äta björnkött...

Haha trodde skogen var våran med :D

För övrigt har det siktats en i Mullsjö, på en skolgård...
Men visst i skogen lär de ju attackera om de känner sig hotade

De har ju ökat så fler attacker är väl att vänta...
För att inte tala om lodjuren som gärna tar en katt då å då

Detta råkade också vara en jägare men kunde precis lika gärna varit en 80-årig mormor som undrat varför hunden skällde så förjordat...
Mitt i byn

Stockholmare och malmöbor ska nog vara rätt tysta om jakt...där skjuts fridlysta vitkindade gäss för att de lortar ner i parkerna

Wow, du är verkligen skarpast i din årskull :tummenupp

Om jag då vänder mig till någon som har annat än sirap i skallen och återigen påpekar att dessa herrar mycket väl kan ha förberett sig för en stundande tjuvjakt, är det bara jag som tycker att de fick sig ett rättmätigt straff?

Konservativa och inavlade idioter som är för tjuvjakt behöver inte svara, något säger mig att jag redan är medveten om er åsikt.

Sådana uppslag kommer inte från ingenstans.
Ojdå, nu blev det hårda ord... :gnissla

En björn som angripit människa kommer antagligen att göra det igen.

Dödar/jagar björnar människor i sitt naturliga beteende, inte troligt eftersom dom inte har oss på menyn.
Där emot så kanske björnens respekt/rädsla försvinner efter en attack mot människa.
Undrar om en jägare som skjutit en björn kommer göra det igen
och följa samma mönster som ....

Närkontakt av tredje graden..

Jag "gick på" en björn för några år sedan när jag tog en promenad med min hund.
Björnen var upptagen med att rota runt i en myrstack och varken jag (och hunden) eller björnen märkte varandra förrän vi var ca 15-20 meter ifrån varandra.

Jag tackar min stjärna att hunden var kopplad och inte började leva rövaren samt att nallen var på sitt goda humör den dagen...

Trots alla råd man hört (väl känt att det vardrade runt björnar i området) så tog jag hundkopplet över axeln och satte personbästa på 4 km. Björnfrossa är en sjukdom jag väl känner till.. :näsblod

Jag anser att det inte är bra när människan kommer för nära "naturen", och björnar (samt vargar, lo mfl) har ingen möjlighet att undvika möten med människor så utbredda som vi är i hela landet. Säg vilken liten del av vårt land som inte är fyll med jakttorn och jägare under älgjakten!?

Jag anser att landet är nog stort och glest befolkat för att hysa både Björn, Lo, Järv och Varg samt folk! Man får dock se till att våra och deras "revir" inte inkräktar på varandra, dvs inte ha för stor och "vildvuxen" rovdjursstam.

Ytterligare ett sådant möte med björn är inget jag strävar efter...:näsblod Oddsen vid en One on One med en björn är för dåliga för min smak..

/G

"Så fort vi pratat ihop oss börjar vi jakten, säger Torgny Svensson vid polisen i Sveg.

Han har sett jägarnas egen mobiltelefonfilm av björnens brutala angrepp.

– I tron att de ska få älg går de och filmar, sen händer allt blixtsnabbt. På tre-fyra sekunder har de björnen över sig, säger Torgny Svensson.

– Björnen hamnar ovanpå – förmodligen tappar han mobiltelefonen – och man hör hur de skriker för sitt liv och slåss med björnen. Efter en stund får han tag på telefonen och då ser man att en av dem är ganska illa tilltygad i ansiktet, säger han. "

:confused: Jägare borde väl veta bättre än att skrika (särskilt om det är en sedan tidigare skadeskjuten björn) man ska ju stå stilla/spela död om man möter björn.

Vad är så viktigt så att man bryr sig om en mobiltelefon :huvet när man är ute i skogen och jagar, tfn på tystläge och smsa :rolleyes: ..

:huvet Det är en björn, dem har klor och tänder, det är fan ingen gullig nallebjörn, vad hade de väntat sig, att den skulle gå fram o kramma om dem. Självklart att de reagerar om "objudna" kommer in på deras revir.

Tycker inte ett skit synd om jägarna

Hade varg hemma när jag bodde i Lyrestad, såg den på gärdet. Jag och många andra var inte ett dugg rädda för att gå i skogen, djuren är garanterat mer rädda för oss och vill bli lämnade i fred. Rådjuren däremot är lömska, blev nedsprunget av ett när jag hängde tvätt.:gnissla

Bifogat

• björn12.JPG
    björn12.JPG
    64.6 KB · Visningar: 40
  • björn 4.JPG
    björn 4.JPG
    74.9 KB · Visningar: 41
Last edited:
Ok om man börjar tjata litegrann som Hönan när man snackar om att skjuta de sista kvarlevande björnarna, men i dagsläget så ser jag ingen anledning till att göra det då vi har en stor björnstam.
Vi skjuter älg, bock, bäver mm så varför inte skjuta björn? Ähh, jävla vänsterpack som inte kan hålla sig från att härja på de stackars jägarna.
Jag har själv jägare i familjen och har bott på landet på en gård med stora jaktmarker etc men jag har aldrig varit intresserad av att döda ett djur någonsin, jag är nöjd om jag får äta det istället.

Det blir alltid lite infekterat när kvällstidningar och andra som "förstår" problemet ska ge sig in i debatten eller rapportera om vargar och folkilskna älgar osv. Och jag hade inte behövt sätta många slantar på vilka kommentarer som skulle komma från en del av storstadsborna heller :rolleyes:

Attacker från våra vilda stora (rov)djur är ovanliga, men med en växande viltstam och en befolkning som brer ut sig, så är det ofrånkomligt. I år när tillgången på bär har varit skral i vissa landsändar, är t.ex. björnarna lite extra griniga och hungriga. En människa kan därför vara ett trevligt och närande tillskott till dieten - alternativt bara ett irritationsmoment som ska bitas bort. Inget att förvånas över, men vi vill inte att det ska behöva hända. I synnerhet våra barn eller andra vi bryr oss om lite extra. Djur som fått smak på människa och insett hur lätt det är att plocka svampplockare m.fl. fortsätter gärna och därför måste de skjutas av. En beskattning av stammen på de ställen där den blivit för stor och kommit för nära samhällen är också ganska naturlig som en del i vårdandet av viltet och naturen.

Men därifrån till att skjuta av alla björnar, vargar osv bara för att de potentiellt är farliga eller käkar våra hundar och river boskap, det är att gå för långt. Okunnighet och "militanta" fasoner finns tyvärr både hos jägare (de individer som hörs och syns mest) och jaktmotståndare eller hur man nu ska klassa dessa grupper ?

Å andra sidan var det mest roligt att "Rädda Björnen" anhängarna alla är stockholmare. :)

Låtsas att den där killen som skapar köerna på Essingeleden egentligen är en björn, och du MÅSTE till jobbet! Nu vill du allt skjuta honom eller hur?
jag är inte stockholmare, jag tycker att man får skylla sig själv om man ger sig ut på jackt, de ska fan inte va nån hobby!

djurens planet också inte bara våran, vi måste lära oss att anpassa oss å inte bara djuren.

tycker inte de minsta synd om jägarna, samma sak om jag skulle gå ner på stan å försöka ge dig på käften, klart som fan du försvarar dig å nitar tillbaka eller hinner nita mig först!

vi är inte så jävla bästa i naturen å vi har inte hur mycke rättigheter som hällst att vistas överallt!

Detta råkade också vara en jägare men kunde precis lika gärna varit en 80-årig mormor som undrat varför hunden skällde så förjordat...
Mitt i byn

Stockholmare och malmöbor ska nog vara rätt tysta om jakt...där skjuts fridlysta vitkindade gäss för att de lortar ner i parkerna

nej storstadsbor ska inte säga så länge de inte sköter sig själva, men du förstår ju ändå deras poäng eller hur?

är man i områden där de finns rovdjur så får man banne mig inse risken med det, samma som att köra döttsfarliga motorcyklar, antar att du förstår mig...

är man ute å pangar så ska de fan inte vara någon hobby som 99% av alla jägare gör, hobby verksamhet.

Åsså gnäller folk på hundar!

FÖRBJUD KAMPBJÖRNAR!!!

gnäller mest på hundägarna..

Last edited:
nej storstadsbor ska inte säga så länge de inte sköter sig själva, men du förstår ju ändå deras poäng eller hur?

är man i områden där de finns rovdjur så får man banne mig inse risken med det, samma som att köra döttsfarliga motorcyklar, antar att du förstår mig...

är man ute å pangar så ska de fan inte vara någon hobby som 99% av alla jägare gör, hobby verksamhet.

Det är väl ingen som inte förstår att risken finns men den ska minimeras. Attackerande björnar, älgar, vildsvin, mfl ska, vilket också görs, plockas bort.

Jakt får alltså inte vara någon hobby, men industriavlade köttdjur är helt ok? Får medarbetare på tex Scan trivas med sitt arbete eller ska det vara ett tvång? Släpp sargen och kom in i vuxenvärlden...

:konstig fråga:
Om björnarna skulle prata samma språk som vi, tror ni att det skulle vara samma lynchjakt då?

Det är väl ingen som inte förstår att risken finns men den ska minimeras. Attackerande björnar, älgar, vildsvin, mfl ska, vilket också görs, plockas bort.

Jakt får alltså inte vara någon hobby, men industriavlade köttdjur är helt ok? Får medarbetare på tex Scan trivas med sitt arbete eller ska det vara ett tvång? Släpp sargen och kom in i vuxenvärlden...

så du påstår att alla jägare är jägare för att hålla djurstammarna i lagom storlek?

tror jag inte en sekund på, samt att de är sällan viltkött kommer till butiken då alla hobby jägare tar de själva.

nej en eller flera grupper stats anställda eller skogsvaktare/jägare som ser till att hålla stammarna normal stora räcker inte dessa jävla söndags pangare!

:konstig fråga:
Om björnarna skulle prata samma språk som vi, tror ni att det skulle vara samma lynchjakt då?

de skulle säga "sata vad med svamplockare/bärplockare de är på baksidan Doris, bäst vi jagar bort dem från vårt kylskåp!"

Last edited:
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...