Stackars jägarna.....

Beror ju på hur man ser det. 1mil här är bra mycket "kortare" än 1mil hos er. Fast här var det väl inte äns 1 mil utan närmare 5km om jag förstod rätt.
Samma by (som ligger 3mil härifrån) har tidigare haft problem med björnar som knatar runt inne i byn. Det är inte så himla kul, speciellt eftersom den björnen var sjuk och väldigt aggresiv.

Vad jag förstår så är dom 99.9% säker på att det är rätt björn eftersom dom har följt blodspåren från platsen i förrgår.

Precis, hur roligt är det att ha barn ute på tomten när det är rovdjur som björnar som strövar runt husknuten och letar efter mat?

Last edited:
Så du menar att man måste jaga för att vi köttätare skall kunna på en
köttbit, det är väl inte så vanligt med viltkött i affären det är väl snarare
tamboskap vi köper som kött.
Men tydligen nöjesdödas även tamboskap också enligt tidningarna igår.

Älgarna demonstrerar,
Älgarna har fått nog!
Älgarna vill ha frihet,
Här i sin egen skog!
Älgarna protesterar,
Älgarna har fått nog!
Älgarna vill ha ordning,
Här i sin egen skog!

Djur som lever i det fria jagas under begränsade tider och lever som sagt fritt under sin livstid. Att köpa billigaste von-lidl-kött från det uppväxta båset i Danmark känns bättre för er för ni slipper ta i det "onda och hemska" som ni inte har det minsta erfarenhet av...

Det är klart att det är hemskt att bli attakerad av en björn men det får man ju leva med. Jag har själv jägarexamen även om Jag inte jagas specielt mycket men Jag anser att det är något man själv ger sig in i med kända förutsättningar och risker. Man kan åka på däng av en brjörn eller en älg. Med dessa djur skiljer sig inte från andra bortsett att de råkar ha korsat ens väg och bör därför inte skjutas.

Jag blir faktiskt förbannad när Jag läser det. Vill man inte bli björnattakerad gör man bäst i att inte vandra i dessa skogar. Det är inte mycket vi svenskar ska akta oss för så vi ska inte gnälla.

Faktum kvarstår, att det är fan otäckt med den blodtörst som väcks....
Det var nog inte så att Bruno Brunbjörn vaknade en morgon & smidde onda planer vid frukoststubben....han kände sig HOTAD i sitt revir, var jag björn hade jag slitit skinkorna av dom som kom med knallpåkar också.

Men ut & sätt er på pass....kill kill kill.....jag vet vem jag hejar på.

PS. en eloge till jägaren ovan, som verkar veta vad det handlar om! :tummenupp

E la trist oavsett vem det händer men känns fortfarande rätt meningslös att lyncha björnar är man ute i skogen o smyger me drivande hund i marker det kan finnas björnar så får man tamifan räkna med att reta upp en o annan björn är ju inte direkt vanligt men det kan hända o händer ibland.
(ps är jägare själv, dock långt från björn trakter =P)

//J

Jag anser att det är något man själv ger sig in i med kända förutsättningar och risker. Man kan åka på däng av en brjörn eller en älg. Med dessa djur skiljer sig inte från andra bortsett att de råkar ha korsat ens väg och bör därför inte skjutas.

Jag blir faktiskt förbannad när Jag läser det. Vill man inte bli björnattakerad gör man bäst i att inte vandra i dessa skogar. Det är inte mycket vi svenskar ska akta oss för så vi ska inte gnälla.

:fakta

Faktum kvarstår, att det är fan otäckt med den blodtörst som väcks....
Det var nog inte så att Bruno Brunbjörn vaknade en morgon & smidde onda planer vid frukoststubben....han kände sig HOTAD i sitt revir, var jag björn hade jag slitit skinkorna av dom som kom med knallpåkar också.

Men ut & sätt er på pass....kill kill kill.....jag vet vem jag hejar på.

PS. en eloge till jägaren ovan, som verkar veta vad det handlar om! :tummenupp

Föga förvånande att du är stockholmare. :dummer

Är björnkött gott? Vad påminner det om?
Ingen aning faktiskt, ska bli premiärsmakningen.:) Björnen i fråga är skjuten uppe i Kiruna kommun där det faktiskt finns en hel del björn...

Tycker det är lite roligt att de som uttalar sig absolut mest negativt om jakt är de som bor i en storstad. :rolleyes: Själv vet jag för lite om jakt i allmänhet för att uttala mig bu eller bä, men jag tror att många som uttalar sig sitter i samma situation som jag: de vet inte vad de pratar om.

Jag tycker personligen att älgjakten är riktigt bra eftersom då slipper jag möta dom på vägarna, det FINNS faktiskt vägar utan viltstängsel. :näsblod

Jag kan dock hålla med om att den "björn-dödar-hype" som är nu är överdriven, bara för att det har hänt två incidenter i år betyder inte att alla björnar är blodtörstiga människoätare...

Om bönderna är så förbannat rädda för björnar runt husknuten har jag ett bra tips:

Flytta!

Ni gör ändå ingen nytta där ni är nu, lever på bidrag, klagar och mördar bamse hela dAgeN!!!1

:corn

Fortfarande vill jag veta om/varför dessa jägare var på vargjakt?

Precis, hur roligt är det att ha barn ute på tomten när det är rovdjur som björnar som strövar runt husknuten och letar efter mat?

Nej. Björnar runt husknuten skall man inte ha. Jag har också full förståelse för att man vill ta bort björnar som befinner sig inne bland bebyggelse. Eller eventuellt vargar med för den delen. Inte för att sannolikheten att en människa ska bli tagen är särskillt stor. Om man hypotetiskt antar att du har en björn vid din soptunna och öppnar dörren och går ut så skulle den med största sannolikhet springa. Skulle den dock inte göra det så har du ett stort problem.

I det aktuella fallet har jag dock för mig att dom var ute i skogen och hade en lös hund som lyckades reta upp björnen och få den med sig tillbaka till husse. I det fallet kan jag inte tycka att björnen gjort något fel. Jag vet inte om jägarna i det fallet gjort något fel heller.

Jag tror mest att det är olyckliga tillfälligheter att hunden lyckades reta upp en björn och få den efter sig. Och att hunden flydde tillbaka till skydd av husse.

Innan ni som anser att vi ska skjuta alla djur i skogen börjar uttala sig om att jag är stadsbo vill jag bara påpeka att jag faktiskt är uppvuxen där det finns både björn och varg och jag har aldrig varit orolig vare sig för mig själv eller hundarna när jag gått i skogen.

Varför är det "alltid" jägare som råkar illa ut?
Vissa jägare löser Björnproblemet med illegal jakt.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=932334

Vidrigt tycker jag, men det finns tydligen folk som gör vadsomhelst för att kunna fortsätta jaga med hetsande hundar som sig brukligt är.
Säger jag som aldrig sett en vild björn.

Du verkar vara grymt insatt i debatten om du verkligen tror på allvar att det finns nått som heter vargjakt... :rolleyes:

I min värld är vargjakt = tjuvjakt alternativt
Wow, du är verkligen skarpast i din årskull :tummenupp

Om jag då vänder mig till någon som har annat än sirap i skallen och återigen påpekar att dessa herrar mycket väl kan ha förberett sig för en stundande tjuvjakt, är det bara jag som tycker att de fick sig ett rättmätigt straff?

Konservativa och inavlade idioter som är för tjuvjakt behöver inte svara, något säger mig att jag redan är medveten om er åsikt.

För att stockholmarna som producerade inslaget förmodligen inte hade en aning vad de pratade om ivo...
Sådana uppslag kommer inte från ingenstans.

Rätt åt björnskrället!

Grillad björn:va med pommes å Bernaisesås det låter gott :drool

Nu när jag tänker efter kanske jag ska plocka ned älgstudsaren och sätta ett headshot i varenda utböling som vill in i huvudstaden, sådana kan man ju inte ha runt husknuten. Usch och fy.

Finns det björnar i Motala? fan hoppas det, hoppas dom dessutom gillar stolpskott på dominators...tror DU smakar gott med lite tallbar....

Finns det björnar i Motala? fan hoppas det, hoppas dom dessutom gillar stolpskott på dominators...tror DU smakar gott med lite tallbar....

SÅja såja lugna sig.. Är du Indian?

:va Tror inte det, men jag får fixa ett gevär och ge mig ut å leta!

Vad tror du om ....

Björnköttsbiffar

För 4 personer.

En maträtt som Indianer inte åt, då de trodde att Manniskor och Björnar var släkt med varann.

Ingredienser
500 g björnkött i bitar
En bit björnfett
2 skivor ljust bröd
vatten
1 ägg
salt

Till stekningen:
Smör och Rapsolja
4 dl lök skivor
1 msk Honung

Gör så här
Köttfärsbiffar på Björnkött

Lägg Brödet i vatten, Mal köttet och fettet 2 ggr och mal till sist brödskivorna. Kläck i ett Ägg, salta och arbeta färsen färdig. Fördela färsen i 8 st. 1 centimeter tjocka skivor. Stek dem, när de är färdiga så steker du löken, häll honungen över dem. Det går även att steka Burgarna och löken på en ugnsplåt med ugnsfolie under. Steks då i 200 grader ca 10 min. Serveras med löken på och ätes tillsammans med hemgjord Potatismos.

Hemgjord Mos: Skala tio potatisar, koka i lättsaltat vatten. Värm under tiden 1 dl mjölk och 2msk smör, till varm ej het värme. Häll ur kokvattnet och blanda i mjölk och smör under vispning med elvisp. Salta efter behov.

:drool

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...