Stackars jägarna.....

Jag anser att t ex HönaPower och du kan hålla klaffen tills ni stått och tittat på en björn 2 m utanför ett fönster och hört dem vissla uppe i skogen 20 meter från vägen när ni varit ute med hunden...
Man behöver inte vara lungt ute i skogen för att se eller höra björn

Visserligen är Göteborg på Bästkusten inte riktigt lika stort som Tokholm men räknas väl in bland sveriges stora städer har jag för mig. Vi bodde där i 10 år, 30 år 5 mil utanför och jobbade i "stan" så du får väl räkna mig som storstadsbo. Har bara bott 3 år här i Dalarna. Många av jägarna kommer från "storstäderna" om du inte visste det.
Alla som bor på landet är inte bönder.
Då jag har spenderat många timmar av mitt liv i de mörka skogarna i värmland&dalarna så har jag blivit av med både hund och mod i möte med varg och björn så fröken kan själv hålla tyst och förstå att hon har valt att bo där hon faktiskt bor. Det är det man gör i livet - val - och så länge man har ett val gör man bäst i att inte sticka ut trynet och klaga på något som är beroende av de val man har gjort.

Tack, men jag vet att många jägare bor i storstan, två av mina tre närmaste grannar är jägare.

Alla som bor på landet är visst bönder.

Jag får höra en massa jaktsnack på jobbet tyvärr. Att jägare är så intresserad av viltvård osv har jag svårt att tro, dom flesta verkar bara sugna att få skjuta ihjäl djur. När dom väl har skjutit nån älg så gnäller dom på att det är så tråkigt och jobbigt att stycka och ta rätt på köttet. Man hör historier om folk som skjuter kalvar i benen så hundarna ska ha något att träna på, eller låter hundarna stå och skälla på en älg i flera timmar, det måste vara ganska stressande för djuren.

Jag är mest irriterad över att jag får mer att ta hant om på jobbet när dom ska vara lediga men jag kan ju inte säga att jag tycker synd om jägarna när dom får lite motstånd. Precis lika lite som när en tjurfäktare blir stångad.

Här nedan ser vi urtypen av jägare, lite lågpannad, med sin obligatoriska fula ylande hund, som stolt ska hålla upp den döda nallen i öronen & visa världen vem som bestämmer! TUFFT!!!

Valvträsks hjälte, onekligen...omnejden är nu åter trygg!

:rofl

Då jag har spenderat många timmar av mitt liv i de mörka skogarna i värmland&dalarna så har jag blivit av med både hund och mod i möte med varg och björn så fröken kan själv hålla tyst och förstå att hon har valt att bo där hon faktiskt bor. Det är det man gör i livet - val - och så länge man har ett val gör man bäst i att inte sticka ut trynet och klaga på något som är beroende av de val man har gjort.

Tack, men jag vet att många jägare bor i storstan, två av mina tre närmaste grannar är jägare.

Oh, det var länge sedan någon kallade mig fröken :rodnar
Nej, jag tänker inte hålla tyst, lika lite som jag antar att du tänker göra det! Visst har vi valt att flytta hit, men jag trodde att de vilda djuren höll sig ute i just den mörka skogen och inte precis inpå bebyggelsen. Mina första 19 år tillbringade jag i Värmland ja :)
Jag tycker inte det är rätt att skjuta björn mitt ute i villande skog men blir de lika närgågna som björnarna i Nordamerika så tar jag nog bössan med mig när jag går till soptunnan.

HP...man behöver inte vara norrlänning för att vilja jaga björn..det finns det skåningar med som vill.

Sen är det lika märkligt att ALLA som har ngt emot jakten....har aldrig jagat men vet allt, kan allt och har BESTÄMDA åsikter om hur en jakt går till. Right?
Hojåkare beklagar sig ofta när bilister gör uttalanden som t.ex:
*Hur idiotiska "dom där plastraketspiloterna" är när dom kommer farande i långt över 200km/h PÅ BAKHJULET!!*
Svaret kommer snabbt: "Va vet han...han e jö fö fan bara en som tjör 4 hjul!"

Den här, fingerade, svampplockaren som hade kunnat bli björnriven är ett bra exempel. Vad är det som säjer att djuren har TOTAL ENSAMRÄTT att nyttja/uppehålla sig/leva i naturen? Varför inte människan? Nä, just det....det vill ju inte erkännas att vi också är djur. Återgår till den här svampplockaren. Vad säjer att han/hon stövlade runt i denna björnens vardagsrum? Kan det inte var en invandrad björn från närbeläget län/viltområde eller rent av en björn som lämnat "sitt" revir? Vem är "inkräktare" då?
Jag förstår jämtlänningar/härjedalsbor/norrlänningar, om det känns olustigt att ha björnen strykandes runt "husknuten". Då denna påtalade björn dessutom har rivit ett par människor och brutit sitt normala beteende, hade jag också föreslagit en jakt för att ta bort denna björn. Även om det varit i Skåne.

/ J

Last edited:
Här nedan ser vi urtypen av jägare, lite lågpannad, med sin obligatoriska fula ylande hund, som stolt ska hålla upp den döda nallen i öronen & visa världen vem som bestämmer! TUFFT!!!

Om du läste artikeln så stod det att det inte var hans hund :tummenupp
Sen ylar den nog inte, utan mer skäller :tummenupp

Sen som vissa säger att de flesta jägare jagar bara för att få skjuta, för det första så: varför ska man jaga övht. om man inte tänkte skjuta? För det andra så känns det som att de jägare som bara jagar för att de tycker att det är kul att avfyra skjutvapen kan hålla sig på skjutbanan, det är rätt så kul att skjuta på pappälgar och lerduvor :tummenupp :tummenupp

Ja, jag är jägare, har dock inte skjutit något ännu, bara avlivat några fällfångade skator

:tummenupp

SÅ DET ÄR MINDRE SYND OM STOCKHOLMARN SOM BLIR ÖVERKÖRD AV EN BIL ÄN NORRLÄNNINGEN SOM BLIR DET:va den dumme Stockholmarn valde ju själv att bosätta sig bland alla bilar.

Det verkar som du inte bara blev av med hund och mod förståndet verkar ha stannat kvar i de mörka värmlandsskogarna också:D

Jag anser att t ex HönaPower och du kan hålla klaffen tills ni stått och tittat på en björn 2 m utanför ett fönster och hört dem vissla uppe i skogen 20 meter från vägen när ni varit ute med hunden...
Man behöver inte vara lungt ute i skogen för att se eller höra björn
Håll dig till att rapportera olyckor.

sådana där hämndaktioner är väl lite onödiga tycker jag..

är en liten annan sak om ett rovdjur hade strukit runt inne i bebyggelsen och rivit ihjäl nån..

men ute i skogen.. nää... äta eller ätas.

SÅ DET ÄR MINDRE SYND OM STOCKHOLMARN SOM BLIR ÖVERKÖRD AV EN BIL ÄN NORRLÄNNINGEN SOM BLIR DET:va den dumme Stockholmarn valde ju själv att bosätta sig bland alla bilar.

Det verkar som du inte bara blev av med hund och mod förståndet verkar ha stannat kvar i de mörka värmlandsskogarna också:D
Det där är definitivt en av de sämsta jämförelserna jag har sett, rymt från någon sluten vård på sistone har du?

Mitt förstånd är det inget fel på, men din förmåga att förvränga allting till absurdum måste betyda att du är kommunalpolitiker. Stackare :gnissla

Haha!

:corn
Otroligt vad det ballar ur här. Det har visst blivit en diskussion om vilda djurs existensberättigande. :jisses

Frågan är väl inte huruvida björnar, älgar, rådjur, grävlingar, vargar, rävar och annat skall ha rätt att existera. Det är ju självklart att dom har samma rätt att existera som vi har.

Frågan är väl snarare på vilken nivå jakt skall bedrivas och under vilka förutsättningar. Vilda djur ute i skogen finns ingen anledning att utöva jakt på så länge som det inte är så att dom är för många. I fallet med älgarna är det ju så att eftersom deras naturliga fiender under ganska lång tid var mer eller mindre utrutade (björn och varg) så har vi varit tvungna att ha jakt på dom. Det som annars händer är ju att dom blir väldigt många, maten räcker inte till och dom sedan svälter ihjäl. I fallet med till exempel vargen så har i alla fall jag hört och läst uttalanden från viltvårdare att vi gott kan ha en mycket större stam än vi har idag utan att det äventyrar vare sig deras tillgång till föda eller jägarnas tillgång till älg. I fallet med björn har jag faktiskt inte någon koll.

Vad gäller björnar eller vargar som börjar röra sig inne i tät bebyggelse så är det väl ganska självklart att dom bör tas bort på ett eller annat sätt. Det är ju frågan om djur som faktiskt har ett onaturligt beteende och dom kan faktiskt vara farliga för människan. Björnkött är för övrigt inte särskilt gott. Det finns många andra typer av kött jag hellre skulle ställa på matbordet.

Att sedan rovdjursdebatten och alla debatter om jakt blir lite konstiga är ju ganska självklart. Det finns säkert jägare som jagar därför att dom gillar att vara ute i naturen och dom anser att dom tar ett ansvar för att hålla våra viltstammar i schack vilket faktiskt behövs då vi ställt ekosystemet ur spel. Tyvärr är det inte dom som syns och hörs i media.

Dom jägare som mest syns i TV och tidningar är dom som anser att man ska skjuta bort alla björnar och vargar för att det annars blir färre älgar kvar som dom själva får döda. Dom verkar också påfallande ofta vara den typen som tycker att det är helt OK att förfölja en ensam varg mitt ute i skogen mil efter mil på skoter för att sedan när den till slut inte orkar mer köra över den 17 gånger så att den dör. På grund av den mediaexponering som sker så får gemene man ett intryck av att alla jägare är djävla sadister som inte vill något annat än att döda något eller någon och mest är besviken för att man inte får skadskjuta och sedan titta hur djuret långsamt dör. Ni jägare som är seriösa syns helt enkelt inte i media i tillräckligt stor omfattning för att ge en nyanserad bild.

Sen kan man ju ställa saker och ting på sin spets.
Det anses att vi har problem med att vi människor kommer att bli för många så att vi kommer att få svårt att få maten att räcka till. Borde vi börja med jakt på människor för att hålla stammen nere??? :gnissla
En annan fråga. En del tycker att vi ska jaga rovdjur för att dom annars kan attackera människor. Hur många dör av rovdjursattacker och hur många dör i MC-olyckor? Var bör vi lägga pengarna för att vara kostnadseffektiva?

Jag vet att det är lite tillspetsat men jag kunde inte låta bli.:rolleyes:

Ja, den här tråden ballade som väntat ur - redan första inlägget visade iofs vartåt det lutade...

(det får bli några till på ignorelistan :D )

Greenpeace-gruppen samlats?

Varför klagar så många att det finns folk som njuter av att jaga? Tycker ni att det är så hemskt att det faktiskt skjuts älg så är det väl också dags här att argummentera om köttindustrin!

Eller varför inte, vi kan ju alla bli vegetarianer!

Det där var faktiskt lite roligt :corn

Helt allvarligt, det som är mindre kul...
Jag blir f-n illamående när jag ser bilder i tidningarna när jägare stoltserar med sina "byten".

Är det bara jag som associerar "viltvård" med skjutglada farbröder som träffar både vilda djur, kamrater i jaktlaget och jakthundar.

Överlåt jakten till de som verkligen vet vad de håller på med...

Å andra sidan var det mest roligt att "Rädda Björnen" anhängarna alla är stockholmare. :)

Låtsas att den där killen som skapar köerna på Essingeleden egentligen är en björn, och du MÅSTE till jobbet! Nu vill du allt skjuta honom eller hur?

Jag blir f-n illamående när jag ser bilder i tidningarna när jägare stoltserar med sina "byten".

Är det bara jag som associerar "viltvård" med skjutglada farbröder som träffar både vilda djur, kamrater i jaktlaget och jakthundar.

Lite nyfiken bara, vilka är det som "vet vad de håller på med"?

Trofeér har människan alltid samlat! Sen om det är horn eller pokaler spelar ju ingen roll.
Vad är det som är så vanskligt över oss som jagar? Tro det eller ej men det tillhör för det första en nedärvd sak att jaga. Människan har ALLTID jagat....att man, för det andra, numera kan jaga för nöjes skull sätter bara större och högre krav på jägaren ATT avlägga ett dödande FÖRSTA skott.
Att hålla djurstammar på en lagom nivå ÄR viltvård! Vi skapar BÄTTRE förutsättningar att få fram starka djur genom att skjuta bort klena och sjuka djur. Bara för att man jagar betyder inte det att man skjuter bort ALLT som kommer i ens väg! Jag har OFTA varit ute på jakt och bara suttit och tittat på djuren och struntat i ett skott BARA för att, just då, känns det bäst!
Sen andra dagar har jag fått tömma magasin efter magasin då det KRYLLAT av sjuka djur!
Återigen....ofta är det folk som inte jagat som har sina "åsikter".

Sen dravlet att överlåta jakten till folk som vet vad dem håller på med är ju också ett jefla påhopp. Överlåt då hojåkningen till folk som vet vad dem sysslar med och inte kör på slangen i tid o otid i trafiken! Då bör hojen stanna på banan.
Jakten håller OFTA nollvisionen i NOLL dödade jägare (vare sig det är orsakat av vapen/felskott eller anfall av djur). Kan vi hojåkare stoltsera med det? Nä!

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard