Stövlar att dubba för vinterbruk

• Thread starter Thread starter Tjita1
  • Start date Start date

Tjita1

Guest
Att dubba grovmönstrade däck för att köra på vintern är ju inget nytt, men så stannar man vid ett rödljus och sätter sina stela finmönstrade stövlar på en isfläck, och vips står man på öronen ändå.. Kort och gott, vilka stövlar, som är varma och goa och med mycket mönster, ska man köpa för att dubba och ha på vintern? Tittade lite på snöskoterkängor, men dom verkar ju vara så klumpiga, känns som att det kan bli jobbigt att växla och bromsa, jämfört med snöskotern där man ju gör allt intressant på styret..
Tips?

Ska du ha mc stövlar för vinterbruk så lycka till, har inte lyckats hitta ett par som håller efter ca -10, slår de mot en kant går de oftast sönder.

Kört med Lundhagskängor utan dubb hela vintern. No problemo. Varmt och gott. Men inte så mycket skydd. Crossdojor?
Funderar på nå't sån't här i:
stirrup.jpg

Last edited:
De som åker enduro vintertid brukar iofs göra allt för att skorna ska bli så halkiga som möjligt under. Vill man ta stöd med foten i en kurva så är det skönare med lite glid än dubbar som hugger.

Men annars är det väl bara att dubba vilken sko som helst, ta dina ordinarie MC-kängor? Eller en storlek större så det finns plats för extra sockar. Jag skulle nog bara göra som jag med mina joggingskor, dra in plåtskruv och klipp av skallen så att 2 mm av skruven sticker ut ur sulan. Justera ev utsticket en aning genom att skruvat ut/in skruven lite med tången. Till våren är det bara att ta tången och skruva ut skruvarna. Vanlig skruv är iofs inte så hårda som äkta dubb så de nöts ju snabbt men det är bara att dra in ny skruv.

De som åker enduro vintertid brukar iofs göra allt för att skorna ska bli så halkiga som möjligt under. Vill man ta stöd med foten i en kurva så är det skönare med lite glid än dubbar som hugger.

Men det är väl bara om man kör snöspår? Och ska man köra asfalt, eller is vill man nog ha grepp i dojan. I alla fall i framkant. Annars är det ganska jobbigt att sätta sig på hojen på is.

Men det är väl bara om man kör snöspår? Och ska man köra asfalt, eller is vill man nog ha grepp i dojan. I alla fall i framkant. Annars är det ganska jobbigt att sätta sig på hojen på is.

Det är väl upp till var och en men jag skulle inte vilja ha dubbade skor på vare sig is eller asfalt.

Huruvida man halkar eller inte när man stannat och sätter ner foten handlar bara om att placera foten rätt relativt tyngdpunkten och det lär man sig ganska snabbt.

Skall man stötta och ha sig = glid. Den som provat snöspårsenduro med och utan glid vet vad det handlar om... :hihi

Men för gathoj som används i halka...speciellt en sådan stadsjeeps-hoj, så är det väl crosskängor och ha lite pejl på vad man håller på med, har aldrig upplevt att man haft problem ens på is...utan dubbad sula.

Jag skulle dra på broddar och använda samma kängor på sommaren, men det är jag det.....

Broddar.. Så långt tänkte jag aldrig.. Det vore ju naturligtvis det billigaste.. Och antingen en varm raggsocka eller också såna där elektriska värmesockor (fast jag vet inte riktigt om generatorn på en gammal 650 klarar det?) istället för vanliga strumpor inuti..

Broddar.. Så långt tänkte jag aldrig.. Det vore ju naturligtvis det billigaste.. Och antingen en varm raggsocka eller också såna där elektriska värmesockor (fast jag vet inte riktigt om generatorn på en gammal 650 klarar det?) istället för vanliga strumpor inuti..

Det går bra, finns bra med kräm i BMWn och strumpor drar inte mycket. Se till att du har hyggligt varma kläder om du skulle bli stående/liggande någonstans en stund utan el så du inte bara kör vindskydd och elvärme.
Barkbusters skyddar styret vid marksyning och tar bort vinden vid körning så du kan köra med tunna handskar som släpper in handtagsvärmen. Lägg till styrmuffar när det blir under -15.

Om man tycker det är värt olycksrisken så går det fint att åka hela vintern, värsta tiden är faktiskt när det är runt nollan: Oberäkneligt väglag och blött/kladdigt mest hela tiden. Snöblandat regn och saltsprut på visiret sabbar verkligen sikten.

Varför skulle det vara svårare att växla ner och bromsa bara för att man har dubb i stövlarna? Dom blir väl inte hårdare av dubben?

Josef: Tack för tipsen.

kanske för att din dubb då troligtvis inte kommer vara formad efter din växel och broms och vad som händer då får du lista ut själv ;)

Vid trafikljusen har bilarna stannat en stund med varma däck. Innebär att vägbanan ibland är inte bara isig utan den är då superhalt blöt blankis.

Jag är bara 1,74 lång och har då kört en hel del blygris Honda Varadero. Fulltankad och med nångång packning på så väger den väl sina 3-400 kg. Jag når knappt ner med tåspetsen så det gäller då helt enkelt att lära och hitta balansen, såsom Two stroke nämner i sitt inlägg.

Halkan vid stoppen har inte direkt stört mig och fast jag vetat om att det finns div dubbar och broddar så har tanken att skruva dit såna aldrig funnits......

Tack för input! Jag får testa vad som funkar bäst. Punkt 1A just nu är att fixa ett nytt bakdäck för sommarbruk, och sen dubbade vinterdäck..

Montera skidor så behöver du inte oroa dig för att halka när du lägger ner skidorna istället :banana

Det ska jag testa på min africa twin i vinter, den är ju så hög då underlättar det mycket! (obs den är höjd med ca 70mm)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park