Ständiga oljefrågan :)

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Handlar det verkligen om vad oljan tål?

Är inte skillnaden mellan xxW-40 och xxW-50 endast att den senare vid en given temperatur är tjockare? Eller är det andra egenskaper som går att läsa ur klassningen också, tex att den senare inte bara är tjockare utan även att tål den givna temperaturen bättre?

Frågar för att jag vill veta, inte trolla öht...
Tål bättre var en förenkling. Bibehåller sin viskositet vid högre temperatur är mer korrekt. Å andra sidan, om oljan inte bibehåller sin viskositet får den svårare att göra sitt jobb.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Men, vad är det som kan gå fel om man har 50 istället för 40 i en motor?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Har alltid köpt SBK 10-40w på 20 litersdunk men nu finns den inte i sortimentet längre :huvet
Var köper man nu billig 10-40 olja?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men, vad är det som kan gå fel om man har 50 istället för 40 i en motor?
Det kan bli så att oljan inte tar sig till alla ställen där den ska smörja i tillräckliga mängder. Det kräver en motor som är väldigt känslig för viskositet.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Men, vad är det som kan gå fel om man har 50 istället för 40 i en motor?

Dock marginellt, men det cirkulerar mindra olja i varje lager pga att den är mer trögfluten.
Kan i Värsta fall göra att kylningen av lagret försämras, mindra olja som smörjer.

Vill man på ett seriöst sätt köra på tjockare olja, ska man öka ALLA lagerspel i hela motorn......
Det enkla svaret är. Följ tillverkarens rekomendationer på viskositet.
Viskositeten har ingenting med kvaliten på oljan eller temperaturtålighet...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tål bättre var en förenkling. Bibehåller sin viskositet vid högre temperatur är mer korrekt. Å andra sidan, om oljan inte bibehåller sin viskositet får den svårare att göra sitt jobb.
Men hur vet man det utifrån indexet?

Ett standardiserat test utförs som säger vilken viskositet oljan har vi en viss temperatur. Hur vet man det sedan ur själva viskositetsindexet att en tjockare olja avviker mindre från sitt indextal än en mer tunnflytande(det är alltså själva förändringen som jag funderar på inte att de är olika tjocka ifrån början) när den är varmare än testtemperaturen? Kan inte en 30-olja behålla sin viskositet lika bra som en 50-olja vid högre temperatur än det testade?

Annars vet vi bara att xxW-40 har viskositet 40 vid temperatur Y och xxW-50 har viskositet 50 vid temperatur Y och inget om hur de bibehåller sin viskositet vid andra temperaturer, eller? Följer det alltså naturligt att en olja med högre varmviskositet också bibehåller sin viskositet bättre vid ännu högre temperaturer 'n den testats vid? (Är dessa temperaturer ens aktuella i en mc-motor. Någon som vet vid vilken temp oljorna testas vid?)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ok.
Såhär tänker jag. Enligt testmetoden SAE använder så testas oljan vid en given temperatur för att få fram viskositetsindex vid den temperaturen. Vid andra temperaturer än den testade vet man inte viskositetsindex(eller oljans egenskaper i övrigt). Att en xxW-50 kan upprätthålla en tillräckligt stark oljefilm vid högre temperatur än en xxW-40 är för mig då inte givet om det endast är viskositeten som definieras vid testet(den förågan är sas en annan egenskap än viskositeten), men det kanske följer naturligt av den högre viskositeten?
Det finns väl teoretiskt en möjlighet att det inte är någon större skillnad vid högre temperaturer. Men generellt så är det ju så att om du tittar i manualen till motorcykeln så har ju dom flesta ett diagram med temperaturspann och viskositetsindex. Där är det normalt så att du har ett spann där 10W40 är lämpligt och om det är högre temperaturer så rekommenderar dom 10W50 istället. så uppenbarligen anser motorcykeltillverkarna att en olja med högre viskositetsindex klarar av smörjfilmen vid högre temperatur. Det är i vart fall det jag utgår ifrån.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men hur vet man det utifrån indexet?

Ett standardiserat test utförs som säger vilken viskositet oljan har vi en viss temperatur. Hur vet man det sedan ur själva viskositetsindexet att en tjockare olja avviker mindre från sitt indextal än en mer tunnflytande(det är alltså själva förändringen som jag funderar på inte att de är olika tjocka ifrån början) när den är varmare än testtemperaturen? Kan inte en 30-olja behålla sin viskositet lika bra som en 50-olja vid högre temperatur än det testade?

Annars vet vi bara att xxW-40 har viskositet 40 vid temperatur Y och xxW-50 har viskositet 50 vid temperatur Y och inget om hur de bibehåller sin viskositet vid andra temperaturer, eller? Följer det alltså naturligt att en olja med högre varmviskositet också bibehåller sin viskositet bättre vid ännu högre temperaturer 'n den testats vid? (Är dessa temperaturer ens aktuella i en mc-motor. Någon som vet vid vilken temp oljorna testas vid?)
100 grader är såvitt jag vet temperaturen som testas för varm olja. En luftkyld motor kan i vissa mer extrema situationer ha en oljetemperatur på över 110 grader vid aktiv körning, men det är mer typ om man kör enduro i Australien eller Arizona eller så. Jag har i min (iofs moderat trimmade) storstånka sett temperaturer på 108-109 grader, vid kökörning i stadstrafik under svensk sommar som absolut högsta notering.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Jag kör för närvarande inga fullfräsarhojar som jag noterar att ni talar om här, utan en för dagen extremt förenklad och pålitlig luftkyld 230cc enduro, den fyller mitt syfte med fin marginal. Och så här står det i manualen om olja.

(Ihopklippt / klistrat från kawasakis onlinemanual)

Oils recommended Kawasaki.jpg

Som vi ser gäller även ".. or other 4-stroke oils with API SG, SH, SJ, SL, or SM with JASO MA, MA1, MA2 rating." Kanske är det inte lika noga med min enklare standardhoj som med högvarviga sporthojar. Samt att intervallen för mina oljebyten, efter inkörning, specificeras till 1 gång per år, eller var 12000 km, eller med hänsyn till hur grovt jag kör kan det behövas byta olja lite oftare än så.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Vill passa på att förtydliga något jag först trodde var ett skämt, men jag behöver under normala omständigeter inte byta olja oftare än vart 12000 km.

Första oljebytet vill dom man ska göra efter "1000x 1 km", så klart då man kört in hojen och allt flis och otyg från kopplingen och restavfall far runt och dräller i motorn.

Sen efter det är det alltså varje år, eller var "1000 x 12 km".

intervall.jpg

Sedan detta med "1 gång per år ....", måste ju bero på att oljan faktiskt åldras, eller med tiden degraderas. Eftersom om jag kör 500 meter med hojen på ett år, så ska jag ändå byta olja nästa år. Det tycker jag är konstigt. Varför inte var tredje år? Olja måste väl hålla längre än ett år!

Jag använder Biltemas 36-9570 delsyntet "för MC" märkt T4.

IMG_1462.JPG
 
Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Om oljan nu testas vi 100 grader och har en viss viskositet. Skiljer den viskositeten sig mellan tex xx-40 xx-50, eller är det så att skillnaden blir först vid högre temperaturer låt oss säga vid 105 grader?
Vart hittar man hur reglerna ser ut för att få sätt en viss klassning och vem kontrollerar?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om oljan nu testas vi 100 grader och har en viss viskositet. Skiljer den viskositeten sig mellan tex xx-40 xx-50, eller är det så att skillnaden blir först vid högre temperaturer låt oss säga vid 105 grader?
Vart hittar man hur reglerna ser ut för att få sätt en viss klassning och vem kontrollerar?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Skillnaden, eller själva viskositeten anges vid den testade temperaturen. Så vid 100 grader har en xx-40 en viss viskositet och en xx-50 en annan. Siffrorna anger en viss viskositet, den som visas just vid temperaturen som testet genomförs vid.

 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Sedan detta med "1 gång per år ....", måste ju bero på att oljan faktiskt åldras, eller med tiden degraderas. Eftersom om jag kör 500 meter med hojen på ett år, så ska jag ändå byta olja nästa år. Det tycker jag är konstigt. Varför inte var tredje år? Olja måste väl hålla längre än ett år!
Det är något som generalagenterna introducerat för att hålla återförsäljarna nöjda. Finns inget mer lönsamt än att göra en årsservice som tar 15 minuter och debitera 3000kr. Men det är såklart lika onödigt som att byta luft i däcken. ?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är något som generalagenterna introducerat för att hålla återförsäljarna nöjda. Finns inget mer lönsamt än att göra en årsservice som tar 15 minuter och debitera 3000kr. Men det är såklart lika onödigt som att byta luft i däcken. ?

Enligt någon oljeexpert som skrev i en annan oljetråd för inte så länge sen så har moderna oljor ganska instabila additiv som oxiderar i kontakt med luft, vilket är anledningen till att man bör byta oljan efter ca 12 månader.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det finns alltså ämnen i oljan som dunstar, eller bryts ned efter en tid. Då förstår jag.

Tidigare trodde jag att olja bara var olja, något trögare än vatten med smörjande egenskaper. Och tydligen är det också skillnad på oljorna, man får tex inte använda motorolja för bilar i en motorcykel med våtkoppling. MC-oljan är alltså märkt "T4" av den anledningen.

Diesel är också en slags olja?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Enligt någon oljeexpert som skrev i en annan oljetråd för inte så länge sen så har moderna oljor ganska instabila additiv som oxiderar i kontakt med luft, vilket är anledningen till att man bör byta oljan efter ca 12 månader.
Jag är inte helt övertygad. ?
Oljorna har bivit bättre och serviceintervallerna längre under en mycket lång tid. Tills för ungefär 15-20 år sedan. Då gick några biltillverkare, bla Porsche, upp till 3000 mils serviceintervall, vilket resulterade i våldsamma protester från återförsäljarna och de auktoriserade verkstäderna. Dom betalar ju trots allt väldigt mycket till generalagenten för sina Porsche-skyltar på lokalerna, och att gå från 1500 till 3000 mil skulle ju halvera omsättningen på dom lönsamma servicearna.
Verkstäderna vann matchen såklart.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag vet att det finns en hel drös med trådar om vilken olja hit och dit men svaren är blandade så tänker att jag skapar min egna tråd lite.

Stämmer bra. Kör den hårt på bana ska den helst bytas efter varje race. Trafikörning med lite bus då och då 300mil intervall :) men ska nog gå över till 7100 igen då. vad anser ni annars om Biltemas 10w40? den håller alla ramar kring oljan som min hoj ska ha. Kan man slänga i den med gott samvete?
Med all respekt...

Du har en halvgammal men ändå modern motorcykel, det finns en instruktionsbok som berättar för dig vilken sorts olja som ska vara i motorn, vid vilka intervall den bör bytas o.s.v. Du väljer att byta mycket oftare än det och dessutom mycket dyrare sorter än nödvändigt.

Om det finns 100 oljetrådar och svaren är blandade, vad är det som gör att du tror att det blir annorlunda den här gången? Varför inte bara göra som det står i manualen?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är inte helt övertygad. ?
Oljorna har bivit bättre och serviceintervallerna längre under en mycket lång tid. Tills för ungefär 15-20 år sedan. Då gick några biltillverkare, bla Porsche, upp till 3000 mils serviceintervall, vilket resulterade i våldsamma protester från återförsäljarna och de auktoriserade verkstäderna. Dom betalar ju trots allt väldigt mycket till generalagenten för sina Porsche-skyltar på lokalerna, och att gå från 1500 till 3000 mil skulle ju halvera omsättningen på dom lönsamma servicearna.
Verkstäderna vann matchen såklart.
Jag tror inte att det där är fullt så enkelt att dom vann bara för att dom har sin födkrok i servicear och reparationer på bilarna.
Det är ju dessutom så att det under en period var ganska mycket problem och klagomål från kunder som hade köpt bilar som skulle ha sk longlife-service.
Bland annat så visade det sig att det blev mycket större problem med oljeförbrukning och man fick problem med motorhaverier pga att oljan faktiskt inte riktigt håller för 3000 mil. Det var något som uppstod hos flera bilmärken. Dvs det är också en fråga om hur mycket motorhaverier och liknande som man tycker sig kunna acceptera ställt till den upplevda fördelen i marknadsföringen om att man bara behöver serva varje 3000 mil. Jag misstänker att även den aspekten vägde in i Porsches bedömning. Dom är ju ett premiummärke och att ha alltför mycket bilar som havererar eller får problem med hög oljeförbrukning skadar varumärket för mycket för att det skall vara affärsmässigt vettigt att köra longlife.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top