Ständiga oljefrågan :)

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Jag vet att det finns en hel drös med trådar om vilken olja hit och dit men svaren är blandade så tänker att jag skapar min egna tråd lite.

Har en kawa z1000sx 2014 som enligt boken ska köras med 10w40. har testat motul 7100 samt 300v och visst det är bra oljor men på tok för dyra enligt mitt tycke.
Flera vänner jag har rekommenderar att testa SBK racing 10w50 men min mekaniker som jobbar med Kawasaki säger att man absolut inte ska gå över rekommendationen från tillverkaren. Vad kan hända om man gör? är det så stor skillnad att gå från 40 till 50? om nej vad bör man tänka på? Den oljan är betyldigt mer prisvärd än motuls då jag gillar att byta oljan var 200e mil.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Helt ärligt, överväg ditt beslut om oljebyte var 200:e mil, det känns helt bortkastat (om det nu inte är så att du bara kör 200 mil på ett år).
Så byt varje år, och då spelar priset en mindre roll.
Men det är min högst personliga uppfattning.
Vad gäller olja så knallar jag bara in hos min ÅF, tar en kaffe, och drar kortet.
Men då gör jag det bara en gång per år.
I övrigt vad gäller din oljekvalitetsfråga så törs jag inte ge mig in i den debatten, för då blir man sittande i den tråden tills man upptäcker att säsongen är slut :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vet att det finns en hel drös med trådar om vilken olja hit och dit men svaren är blandade så tänker att jag skapar min egna tråd lite.

Har en kawa z1000sx 2014 som enligt boken ska köras med 10w40. har testat motul 7100 samt 300v och visst det är bra oljor men på tok för dyra enligt mitt tycke.
Flera vänner jag har rekommenderar att testa SBK racing 10w50 men min mekaniker som jobbar med Kawasaki säger att man absolut inte ska gå över rekommendationen från tillverkaren. Vad kan hända om man gör? är det så stor skillnad att gå från 40 till 50? om nej vad bör man tänka på? Den oljan är betyldigt mer prisvärd än motuls då jag gillar att byta oljan var 200e mil.
Jag kör själv med SBK Racing 10W50 men det är i Suzuki och var i Triumph (såld).
Det är för Kawa precis som för Suzuki, olja efter temperatur. ! :)
Inga problem med 10W-50. Så länge du bara kör när det är varmare ute än -10C och kallare än lite över +40C.
Från sida 57.
 

Bifogat

  • 20210607-Kawa-Z1000-olja.png
    20210607-Kawa-Z1000-olja.png
    106.8 KB · Visningar: 24
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Var det inte något test på just 300v som förordade byte var 200, mil? Något om estrarna i den som bryts ner herrejössesfort eftersom det är en race-olja?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Motorn är designad för en viss oljevikt, att byta kan eventuellt vara inga problem alls, eller motorras i förtid beroende på hur känslig motorn är. Z1000SX är vad jag vet en hyfsat okänslig motor men det är alltid bäst att hålla sig till vad tillverkaren specat.
Och om du inte ligger och nöter på varvstopp eller kör dragrace med den verkar var 200:e mil väldigt tätt, speciellt om du tycker det är för dyrt.
 

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Var det inte något test på just 300v som förordade byte var 200, mil? Något om estrarna i den som bryts ner herrejössesfort eftersom det är en race-olja?
Stämmer bra. Kör den hårt på bana ska den helst bytas efter varje race. Trafikörning med lite bus då och då 300mil intervall :) men ska nog gå över till 7100 igen då. vad anser ni annars om Biltemas 10w40? den håller alla ramar kring oljan som min hoj ska ha. Kan man slänga i den med gott samvete?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Stämmer bra. Kör den hårt på bana ska den helst bytas efter varje race. Trafikörning med lite bus då och då 300mil intervall :) men ska nog gå över till 7100 igen då. vad anser ni annars om Biltemas 10w40? den håller alla ramar kring oljan som min hoj ska ha. Kan man slänga i den med gott samvete?
Det borde inte vara något problem med Biltemas olja. Använd inte bilolja bara. :hihi
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle säga två saker som råd om du vill hålla ner kostnaderna för olja.
Dels är det helt onödigt att byta så ofta som varje 200 mil. Följ bytesintervallerna för hojen.Byt vid uppnådd körsträcka enligt serviceschemat eller årligen beroende på vilket som uppnås först.

Vad gäller vilken olja du skall ha så skulle jag säga att både SBK racing och biltemas helsyntetiska motorolja är fullvärdiga oljor som funkar utmärkt. Vad gäller frågan om att SBK har 10W50 istället för 10W40 så är det något som inte har någon större betydelse. Den enda skillnaden är att 10W50 klarar något högre temperaturer med bibehållen viskositet. Dvs den kommer troligen att vara något med viskös vid normal körtemp men det torde inte har någon betydelse. Speciellt inte som Kawasakis egen manual säger att det går att använda 10W50 även vid dom temperaturer vi har en svensk sommar.

Jag byter inte olja i onödan. Jag byter vid dom intervaller som Honda säger och om jag inte hinner upp till körsträckan innan det är dags att ställa undan den för vintern så byter jag då.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Var det inte något test på just 300v som förordade byte var 200, mil? Något om estrarna i den som bryts ner herrejössesfort eftersom det är en race-olja?
500-600 mil på v300 dubbel ester det finns 300v enkel ester det brukar vara denna som är överkomlig.

Men 200 mil lixom finns absolut ingen anledning alls, känns det bättre byt då filter enbart o olja vid vad kawasaki anger dom vet garanterat vad som är bäst.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fast filtret är väl ännu onödigare att byta?
På Yamaha ska man bara byta det vid vartannat oljebyte, och det verkar ju funka.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Flera har gett dig så så bara ett kort tillägg.

10w-40 eller 5-50 o.s.v är ett viskositetsspann. Det betyder att oljan håller sig inom specifikationerna i ett mindre eller större temperaturintervall. Vill man bli extremt teknisk så är det inte bara fördelar men för dig och mig finns det inga nackdelar på att gå från 10-40 till 10-50. Oljan tål högre temperatur (bra om du har en ? som partner och gillar att köra uppför bergspass) och dessutom är den billigare på Swedol.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Oljan tål högre temperatur (bra om du har en ? som partner och gillar att köra uppför bergspass) och dessutom är den billigare på Swedol.
Handlar det verkligen om vad oljan tål?

Är inte skillnaden mellan xxW-40 och xxW-50 endast att den senare vid en given temperatur är tjockare? Eller är det andra egenskaper som går att läsa ur klassningen också, tex att den senare inte bara är tjockare utan även att tål den givna temperaturen bättre?

Frågar för att jag vill veta, inte trolla öht...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Handlar det verkligen om vad oljan tål?

Är inte skillnaden mellan xxW-40 och xxW-50 endast att den senare vid en given temperatur är tjockare? Eller är det andra egenskaper som går att läsa ur klassningen också, tex att den senare inte bara är tjockare utan även att tål den givna temperaturen bättre?

Frågar för att jag vill veta, inte trolla öht...
Ja, detta är min uppfattning också.

Såvitt jag vet säger viskositetsklassning ingenting om att oljan skulle tåla högre temperatur bättre. Den ena är tunnare när den är varm och den andra är lite tjockare, men om din motor är designad för en 40-olja mår den ju inte bättre av en 50-olja när motorn körs inom rätt temperaturområde. Däremot kanske den tjockare oljan fungerar bättre om motorn blir överhettad. I praktiken är rimligen marginalerna i alla moderna motorkonstruktioner så bra att det går fint med en 40- eller 50-olja oavsett.

Som en aside så tå de flesta multigrade oljor inte temperaturer över 110-120 grader särskilt bra och börjar då brytas ner snabbt. De oljor som är tillverkade för att tåla höga temperaturer kan göra det oavsett om det står 10w-40 eller 10w-50 på förpackningen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Handlar det verkligen om vad oljan tål?

Är inte skillnaden mellan xxW-40 och xxW-50 endast att den senare vid en given temperatur är tjockare? Eller är det andra egenskaper som går att läsa ur klassningen också, tex att den senare inte bara är tjockare utan även att tål den givna temperaturen bättre?

Frågar för att jag vill veta, inte trolla öht...
Både ja och nej. Det betyder att den har högre viskositet vid höga temperaturer och tittar man i instruktionsböckerna för dom flesta fordon så är det så att man ska använda en olja med högre viskositetsklass när det är väldigt varmt. Detta för att den bibehåller tillräcklig viskositet vid högre temperatur än en olja med lägre klass. Dvs ur perspektivet att den skall kunna upprätthålla en tillräckligt stark oljefilm så tål den högre temperaturer.

Ur perspektivet att det finns en temperatur där oljan pga temperaturen i sig börjar brytas ned så är det däremot ingen större skillnad mellan 10W40 och 10W50. Men så höga temperaturer ska du normalt sett inte ha i oljesystemet i motorn för då har du ett betydligt värre problem med olja som kommer att koksa igen alla oljekanaler.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Kör du Biltemas racingolja 10-40. Funkar bra. Kan tillägga att det är sämre med stora spann mellan viskositetstalen så kör man inte i Saharas öken mitt på ljusa dagen i ständig uppförsbacke så är det onödigt med 50 olja i den motorn.
/Oljeanalytiker
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kör du Biltemas racingolja 10-40. Funkar bra. Kan tillägga att det är sämre med stora spann mellan viskositetstalen så kör man inte i Saharas öken mitt på ljusa dagen i ständig uppförsbacke så är det onödigt med 50 olja i den motorn.
/Oljeanalytiker
Jo. Det är ju sant. Dom stora viskositetsspannen uppnås genom större mängder additiver vilket kan göra att oljan håller lite sämre. Men för vanlig körning så lär skillnaden mellan 10W40 och 10W50 inte vara något som har betydelse skulle jag säga.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Både ja och nej. Det betyder att den har högre viskositet vid höga temperaturer och tittar man i instruktionsböckerna för dom flesta fordon så är det så att man ska använda en olja med högre viskositetsklass när det är väldigt varmt. Detta för att den bibehåller tillräcklig viskositet vid högre temperatur än en olja med lägre klass. Dvs ur perspektivet att den skall kunna upprätthålla en tillräckligt stark oljefilm så tål den högre temperaturer.
Ok.
Såhär tänker jag. Enligt testmetoden SAE använder så testas oljan vid en given temperatur för att få fram viskositetsindex vid den temperaturen. Vid andra temperaturer än den testade vet man inte viskositetsindex(eller oljans egenskaper i övrigt). Att en xxW-50 kan upprätthålla en tillräckligt stark oljefilm vid högre temperatur än en xxW-40 är för mig då inte givet om det endast är viskositeten som definieras vid testet(den förågan är sas en annan egenskap än viskositeten), men det kanske följer naturligt av den högre viskositeten?
Ur perspektivet att det finns en temperatur där oljan pga temperaturen i sig börjar brytas ned så är det däremot ingen större skillnad mellan 10W40 och 10W50. Men så höga temperaturer ska du normalt sett inte ha i oljesystemet i motorn för då har du ett betydligt värre problem med olja som kommer att koksa igen alla oljekanaler.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top