Min lovsång till - Motul 300 V Factory Line

Mellanrum / friläge mellan 5an och 6ans växel på en gixxer?
DÅ har du ett fel på lådan. PUnGt.

Om viskon eller temperatur (ute) eller annat i oljan får dig att inte glida in i detta mellanläge låter jag vara osagt. Men felet kommer med stor sannolikhet komma tillbaka.
Och om det inte gör det alls så får jag väl gratulera till att detta magiska under.

Undrens tid är inte förbi, hoppas jag. Vi får se. Fast egentligen skiter jag i det, då hojen ska säljas hoppas bara lådan uppför sig under provkörningen. Byter in hojen på en firma, så jag har inga samvets kval.

Vad har du för källa för det påståendet. Står inget om det i "rekommendations".

Jag har fått det från flera olika hojmeckar på verkstäder och jag har för mig att jag för några år sedan även pratade med generalagenten för oljan. (BoOve?)
Jag har själv kört med den under flera år och tycker den va kanon, i den mån man nu kan avgöra om den är bättre än någon annan högkvalitativ olja, men slutade köra med den på landsväg just för att den enligt uppgift inte har lika bra "hållbarhetstid" som "vanliga" oljor. Och att det var lite "overkill" om man inte körde race.

Jag blev rekommenderad att köra på 7100 eller tom 5100 om man inte körde för hårt.

Kan dock inte säga emot skriftlig instruktion från tillverkaren själv, där får jag lägga mig.

Du verkar köpt, jobbar du som återförsäljare? Slimmig reklam..:faktaHur mycket får du för att säga att Motul olja är bättre? Same shit, different name;)

Hoppas du inte är så naiv att du tror på "speciell oljefilm" och "extra effekt" för det står Motul på plastflaskan..?

Last edited:
Undrens tid är inte förbi, hoppas jag. Vi får se. Fast egentligen skiter jag i det, då hojen ska säljas hoppas bara lådan uppför sig under provkörningen. Byter in hojen på en firma, så jag har inga samvets kval.

Jag har själv haft gott resultat med Omega tillsats i en bil med dåliga synkringar.
Svårt att växla mellan 1an och 2an när man pressade när bilen var varm eller på sommaren. Vintern då viscon var högre var det sällan det skedde. Efter tillsatsen hade jag inga problem med det alls. Inte ens tokvarm mitt på sommaren. jag körde ett par år till innan jag sålde bilen. Inte ett enda problem. Trots att jag är skeptisk till dessa produkter så verkar det fungera ibland. Eller så är det tillfälligheter som andra påstår. Vart fall vart ju inte synkringarna bra även om det maskerades av yttre omständigheter. I mitt fall höll det över 2 år med mer vet jag ju inte. Gör dig beredd att fixa felet då det troligaste är att det kommer tillbaka. Gör det inte det så är det bara att tacka gudarna. Ha en bra kväll. /R

Har en kompis som är doktor i Tribologi (läran om oljor) Han har forskat en hel del om oljor och han nämde just Motul och deras ester som faktiskt lämnar en "film" på metallytorna. Han sa att man såg detta tydligt speciellt på kamaxlarnas lober där estern ser ut som tarmludd i mikroskop så visst är det som de säger på Motul. Sen om detta spelar någon större roll eller är en fördel mot någon annan tillverkare så är det ju en annan historia. Att Motul lämnar en luddfilm som smörjer innan oljetryck uppstått stämmer åtminstone :)

Du verkar köpt, jobbar du som återförsäljare? Slimmig reklam..:faktaHur mycket får du för att säga att Motul olja är bättre? Same shit, different name;)

Hoppas du inte är så naiv att du tror på "speciell oljefilm" och "extra effekt" för det står Motul på plastflaskan..?

Hej nej inte från frinken-racing men dom har många bra omdömen på ebay.de
Från opieoils har jag köpt vid tre tillfällen. Fungerar klockrent bra kundtjänst och dom skickar med Fedex till din dörr. Varje höst har dom stor utförsäljning på allt i sortimentet upp till 40 %. Den brukar börja runt oktober. Dom säljer även stift och filter till hojar. Jag har även köpt slitdelar till bilen tex luftfilter,microfilter osv. Så :tummenupp för denna firma

Har du handlat där, funkar det bra? Jag är nämligen lite trött på att betala 800:- för 4 liter så jag är sugen att köra på ditt tips.

Hej nej inte från frinken-racing men dom har många bra omdömen på ebay.de
Från opieoils har jag köpt vid tre tillfällen. Fungerar klockrent bra kundtjänst och dom skickar med Fedex till din dörr. Varje höst har dom stor utförsäljning på allt i sortimentet upp till 40 %. Den brukar börja runt oktober. Dom säljer även stift och filter till hojar. Jag har även köpt slitdelar till bilen tex luftfilter,microfilter osv. Så :tummenupp för denna firma
Låter utmärkt!

KTM använder 300V för tävlingsbruk (gjorde i alla fall det tidigare, trots reklam för andra oljor). Själv bytte jag till den i motarden för många år sedan och den visade sig vara perfekt för kopplingen - inget slir och inga hugg. KTM-kopplingarna är annars lite känsliga med vad man kör med för olja. Lär bli samma även i nuvarande hoj.

På tvåtaktstiden körde jag med deras speciella oljor för det och var mycket nöjd med egenskaperna. Lite dyrare, men väl värt om man kör hårt med grejerna. Den olja som nu har blivit över sedan dess, åker in i motorsågen :D

Kan inte göra annat än att stämma in i lovsången :tummenupp
Visst, den kostar lite mer än andra oljor men det är inte billigt att åka MC :fakta

Fick Elf Helsyntet i hojen sist jag bytte olja och det var sista gången kan jag säga...
Från och med nu blir det endast 300V :yoparty

Har mailat Boove som är generalagent och frågat om V300:s egenskaper i standardhojar och om det finns något fog för det jag hört tidigare. Återkommer med resultat.

Nu har jag fått svar från Boove, se mail nedan. Efter mailet så hade jag ett mycket bra samtal med Erik på Boove som berättade att generellt fungerar 300v utmärkt i "vanliga" hojar, dock beror det lite på hur man använder sin hoj.
Oljan är gjord för racing, och det är där de extra egenskaperna kommer till sin rätt, inklusive det lite högra priset, under högt tryck och extrem värme.
Kör du motorväg med hojen så känner varken du eller hojen av skillnaden, normalt sett. De extra egenskaperna kommer inte till sin rätt där, däremot sköter den naturligtvis sin uppgift galant även på motorvägen.

Åker du däremot mycket inne i stan, står i kö och vid rödljus, så blir oljan smutsigare än annars. Den saknar också de "longlife-egenskaper" som han skriver i sitt mail, och därför kan det vara berättigat att byta lite oftare än DAGENS OFTA LITE LÄNGRE SERVICEINTERVALLER än som va tidigare.
Det var inte längre sedan serviceintervallerna var 6-800 mil.

När jag "lärde mig" detta om Motul 300V var just när jag skaffat en ny Ducati 1098s, som lanserades med en serviceintervall på 1000 (eller var det till och med 1200?) mil!
Mot bakgrund till det så kom alltså rekommendationen att byta lite oftare än 1000 mil, helt förklarligt.

Så, nu tror jag att jag har gjort avbön och förklarat mig nog för mitt uttalande tidigare. Jag kommer själv byta till Motul 300V när mitt Castrol-lager är slut by the way...

Mvh Peter

Mailet från Boove;

Hej

300V är framtagen för racing och man har sett till att få en olja som har de bästa tänkbara smörjegenskaperna och skyddet för motorn under extrema förhållanden.
Du kan absolut köra på 300V på gatan och bandagar givetvis, lite beroende på hur mc´n används skulle jag rekommendera oljebyte 500-800 mil med 300V,
Varför det är kortare med en racingolja beror på att man inte tillsätter några tillsatser för "longlife" egenskaper i dessa produkter.

Vad jag skulle rekommendera dig beror lite på hur du använder din mc.
Berätta lite mer och vad det är för hoj.

Med vänlig hälsning / Best regards
Erik Andersin
BoOve AB

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...