Har mailat Boove som är generalagent och frågat om V300:s egenskaper i standardhojar och om det finns något fog för det jag hört tidigare. Återkommer med resultat.
Nu har jag fått svar från Boove, se mail nedan. Efter mailet så hade jag ett mycket bra samtal med Erik på Boove som berättade att generellt fungerar 300v utmärkt i "vanliga" hojar, dock beror det lite på hur man använder sin hoj.
Oljan är gjord för racing, och det är där de extra egenskaperna kommer till sin rätt, inklusive det lite högra priset, under högt tryck och extrem värme.
Kör du motorväg med hojen så känner varken du eller hojen av skillnaden, normalt sett. De extra egenskaperna kommer inte till sin rätt där, däremot sköter den naturligtvis sin uppgift galant även på motorvägen.
Åker du däremot mycket inne i stan, står i kö och vid rödljus, så blir oljan smutsigare än annars. Den saknar också de "longlife-egenskaper" som han skriver i sitt mail, och därför kan det vara berättigat att byta lite oftare än DAGENS OFTA LITE LÄNGRE SERVICEINTERVALLER än som va tidigare.
Det var inte längre sedan serviceintervallerna var 6-800 mil.
När jag "lärde mig" detta om Motul 300V var just när jag skaffat en ny Ducati 1098s, som lanserades med en serviceintervall på 1000 (eller var det till och med 1200?) mil!
Mot bakgrund till det så kom alltså rekommendationen att byta lite oftare än 1000 mil, helt förklarligt.
Så, nu tror jag att jag har gjort avbön och förklarat mig nog för mitt uttalande tidigare. Jag kommer själv byta till Motul 300V när mitt Castrol-lager är slut by the way...
Mvh Peter
Mailet från Boove;
Hej
300V är framtagen för racing och man har sett till att få en olja som har de bästa tänkbara smörjegenskaperna och skyddet för motorn under extrema förhållanden.
Du kan absolut köra på 300V på gatan och bandagar givetvis, lite beroende på hur mc´n används skulle jag rekommendera oljebyte 500-800 mil med 300V,
Varför det är kortare med en racingolja beror på att man inte tillsätter några tillsatser för "longlife" egenskaper i dessa produkter.
Vad jag skulle rekommendera dig beror lite på hur du använder din mc.
Berätta lite mer och vad det är för hoj.
Med vänlig hälsning / Best regards
Erik Andersin
BoOve AB