Racerapport Mantorp.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tänkte testa att skriva en racerapport själv. Verkar som om en hel del här gillar att läsa sånna (inklusive mig själv).

Den här handlar om en racehelg som mekaniker åt Victor Zuber.

Torsdag 16/9:
Finalen i VEIDEC Trophy SS600 är det som ska köras denna helgen på Mantorp. Känner mig lite ringrostig för att jag inte mekat åt Victor på 8 veckor. Fick "dispans" att inte vara med på Kanonloppet i Karlskoga eftersom jag själv skulle köra race på Knutstorp. Sen var det ju ett långt uppehåll efter den. Läser igenom alla anteckningar från alla racen iår och speciellt från racet på Mantorp och sen lite i kit-böckerna.

Har bestämt att åka upp med Patrik Bengtsson som kör Ducati. "Nångång efter lunch, kanske vid 14-tiden" får jag reda på att han hämtar mig. Sist han skulle hämta mig blev han 7 timmar sen. Denna gången hade nog mekanikerna lärt sig byta ventilerna snabbare för han kommer bara 3 timmar sent. Patrik är alltid lika glad och trevlig. Hans buss är superfin och man får mer känslan av att man är på väg med ett rockband än med ett roadracingteam. Kvällen innan hade han kommit hem från mässan i Tyskland. Fanns inte brist om samtalsämnen där! Han berättar att Tess ska komma upp till Mantorp och uppträda på deras busstak och signera skivor. Snacket går dock över till hur han blivit bemött av Ducati pga förseningar av delar från fabriken som gjorde att han missade första halvan av säsongen. Patrik och hans mekaniker "Danne" är helt uppe i lågorna och missar att dom skulle stanna och lämna biljetter åt en sponsor. Efter ett telefonsamtal så får dom sponsorn att köra ikapp oss dom 3-4 milen vi kört för långt för att hämta biljetterna.

Väl uppe på banan så ser jag att allting är uppackat och på plats. Perfekt! Jag slapp resa tält och packa upp allting! Victor och jag diskuterar 109 oktanig bensin och Victor somnar mitt i samtalet.

Fredag 17/9:
För en gångs skull så var det inte vi som skulle börja. Sovmorgon! Första passet var nångång vid 11-tiden. Victor hade bara en hoj med sig denna helgen pga hans ena hoj blivit stulen. Nya däck med nya gummiblandningar hade han fått till denna helgen. Metzeler Racetec. Skulle haft testat ut dom på Gelleråsen på onsdagen men den träningen hade regnat bort pluss att en bil läckt olja över halva banan. Sätter på nya däcken fram och bak. Gummiblandningen är K1. Räknar ut att han kommer köra upp 11,5 liter bensin på det 30 min passet och tankar i 13 liter. Kollar lufttryck, sätter på däcksvärmarna och sånt allmänt som man ska göra. Det mesta går på rutin vad man ska göra. Tejpar kylaren med två remsor pga att det är lite kallt ute.

Första passet börjar och Victor är laddad till max! Allt flyter på som det ska och han ligger 5:a på monitorn. Han ligger och kör ikapp Arie Vos och sen släpper han av tempot och kör ikapp igen. Gör så tre gg. Allt för att reta Aris team. Kanske lite onödigt med tanke på att det var Aries första pass på banan. Men han hade ju kommit 8:a i VM veckan innan och Victor ville inte vara draghjälp åt VM-förare. På 17:de varvet så kommer dock ingen Victor. "Aha.. Nu blir det mek". Tänker jag då. Passet avslutas och han blev 5:e snabbast av dom som hade transponder på sina hojar med 1.21:7. Många kraschade detta passet. Typ 10st! Några i oljan i slutet av rakan från Landströms motor. Möter Victor som kommer gående i depån.
-" Eh! Jag kraschade. Ingen aning om varför? Men kan du leta efter min hoj, jag har ingen aning om vart den heller är." Letar hoj och hittar den i bandepån. Analyserar däcken och hans körning för att försöka komma på vad som orsakat kraschen. Fredrik Jansson kommer förbi och säger att han legat bakom och sett att Victor kört i en knöl i asfalten på det stället han kraschade. Började fundera på om det var ett standardsvar som Jansson brukade ge, för det var samma som han sa sist Victor kraschade på Falkenberg. Men det verkade dock stämma i båda fallen. Hojen klarade sig bra. Behövde bara tejpa lite på träningskåporna.

Pass 2. Går ut på dom begagnade K1:orna som bara gått 17varv för att sen byta till nya K0. Efter 12 varv ger jag signal om att han kan komma in för däcksbyte. Victor ser sammanbiten ut och säger inget. Däcksbytet tar en minut. Motvinden på rakan lägger sig. Tiden detta passet blir bara 1.21:8 och han är typ 18:de av dom 30 förarna.

Victor är mycket missnöjd med det mesta detta passet. Inget driv ut ur böjarna, dåligt fäste fram, bromshandtaget går in för långt mm.. Jag diskuterar med Victor hur hojen känns och bestämmer mig för att ändra lite på drevningen och lite annat. Lovar att ändringen kommer göra minst en sekund till morgondagen. Folkesson kommer förbi och dom går igenom spårval. Victor hämtar tydligen för lite höjd innan chikanen ut på rakan. Hade tagit Stefan 3 år att lära sig den kurvan. Nu slapp Victor göra samma för att lära sig den kurvan.

Lördag 18/9
Kval 1. 9:35. Hade regnat under natten. Var blött på banan. Satte på regndäck och satte dom begagnade K0:orna som hade gått 12 varv dan innan på värming ifall det skulle torka upp. Hela kvalet blev blött och Victor kvalade som 8:a med 1.34:255. Hade tejpat lite för mycket för tempen hade legat på 85 grader.

Folkesson och Cralle blir kallade till domaren och får reda på att dom kört om under gulflagg och därför kommer få båda sina kvalresultat strukna. Blir lite liv om det och dom kommer till sist överens om att dom inte kan bli strukna från ett kval dom inte ens kört. Victor skulle då vara 6:a.

Kval 2.13:20 Banan torkade superlångsamt! Var enligt ryktena från bilförarna lite blött i södra delan av banan men torrt i andra delen. Några gick ut på regndäck. Vi valde dom begagnade K0:orna som bara hade gått 12 varv. Dom med regndäck gick in efter ca 5 varv för att byta. Björn Wirdheim sitter bredvid oss ute vid depåräcket och kollar på hur riktig racing går till. Victor ligger 9:a med 1.22 tid då Stenberg kör sönder en oljegivare på varv 10 som gör att slutet på rakan får olja på sig. 6st kör omkull. Tack vare Christer Andersson som springer ut på banan efter att han själv kraschat och vinkar åt förarna att dom ska sakta ner så klarar sig minst lika många till. Funktionärerna flaggade bara med gulflagga där. Förarna kommer in och alla verkar berätta om hur dom kört med okontrollerade uppställ efter rakan. Jag byter däcken till nya K1. Får reda på att kvalet kommer fortsättas köras 16:45 dom 17 min som var kvar. Tur för dom som kraschade och för dom som inte hann få nån tid med torrdäck. Om det blir torrt dvs. Annars kunde dom vara stekta! Vi hade iaf kvalat hyffsat.

Kval 2, del 2. Blev torrt och ganska så fint väder nu. Fick låta däcksvärmarna vara på under hela tiden avbrottet varade för att inte avbryta uppvärmningscyklen. Däcken hade varit uppvärmda i över 4 timmar nu! Victor ligger och kör på tider som placerar honnom runt 16:de plats. Anna, Viktors flickvän, hennes syster Ida och Hedlund som jag lånat av Niklas Sjöstrand står och följer tiderna på monitorn. Micke Nilsson kommer och kör om Victor och hoppet tänds att han ska vara lagom snabb för att hänga på. Varvet efter så ser jag att Victor inte alls hade hängt på. Var en lucka. Varvet efteråt däremot så var luckan borta! "Måste ha varit en supertid" tänkte jag. Anna, Ida och Hedlund står med stora ögon och med hakorna i asfalten! Jag ler! Victor hade kört 1.20:2 och låg 5:a! Före tex Cralle! Bara 0,5 sek efter pole. Just då glömde man bort att andra hade kvaldäck på g dom 4 minuterna som var kvar av kvalet. Victor förbättrar sig till 1.20:178 och tappar bara ner till 7:de plats och det med att ligga ute på dom hårdaste däcken vi hade med oss som dessutom legat på värmning 4 timmar. Folkesson fick pole med 1.18.863 och det utan kvaldäck! Dock med dom mjukaste racedäcken dom sista varven. Fredrik Jansson 2:a och han hade bara legat ute med kvaldäck och gjort av med 3 sånna bakdäck på dom 17 minuterna. Janssons andratid var bara 0,229 sek snabbare än Victors snabbaste tid. Victor var dessutom näst bästa Kawasaki. 0,001 sek snabbare än Pappunen som kört med kvaldäck. Victor och övriga inblandade i teamet var på toppenhumör! Hojen vägdes i besiktningen och vägde prick 162kg. Tanken tömdes och där var 2,25 liter soppa kvar. Allt var perfekt!

Hade haft ute lite folk som tagit splittider och dom var också helt till sig. Victor hade varit snabbast i vänstern efter start, genom Parisaren ut till chikanen på rakan. 0,4sek snabbare genom det partiet än vad tex Cralle varit!

Får reda på att Cralle ska ha svart skinnställ och hoj till racet och lovar inte skvallra för nån.

Gör iordning hojen inför racet med att tvätta av den, byta lameller och byta till finkåporna mm.

Söndag 19/9.
Är grått,mulet och lite duggregn ute. Regndäck på och ut för att testa kopplingen med nån provstart bara. Alla andra verkar inte heller bry sig om att köra snabbt för Victors 1.40:2 räcker till att vara den 10:de snabbaste tiden.

Nu har man bara en timme på sig som vanligt efter warmupen innan gridshowen ska börja. Gridshowen brukar annars vara en pina för mig som mekaniker för att hinna med allt. Har ordnat så nästan det mesta är fixat denna gången. Tömmer tanken och fyller på 11 liter. Bär ut verktyg, depåtavla och torrdäcken till depån och sätter dom på värmning. T.o.m Victor tycker denna gången att "muppshowen" är riktigt kul att va med på. Han ler stort utan att behöva göra det på konstlat sätt. Inte konstigt med tanke på hans 7:de plats snett bakom Cralle på griden!

Starten går och Victors hoj ställer sig halvt på tvären och han gör en jättedålig start. Räknar in honnom som 18:de ut på rakan. Vid depån kommer han förbi som 20:de. Efter rakan så kör han till sidan och ställer hojen. Har bara kört 1,5 varv! Går iväg för att se så att Victor ser okej ut och för att försöka glömma allt och kolla på resten av racet.

Jimmy kraschar, Jansson vinner, Cralle kommer tvåa och Solli lutar nått grymt i kurvorna i regnet. Ungefär så kommer jag ihåg det racet.

Victor kommer in och vi får reda på att nånting med motorn inte var som det skulle. Den hade tappat effekt i starten för att sen ge effekt igen. Ut på rakan andra gg hade den låtit konstigt och gått ännu sämre. Trisst!

Vi fick plocka ihop allt under tiden som vi gick och smådeppade och Victor fick förklara för typ alla som var där vad som hänt.

Pratade lite med Arie Vos och hjälpte sen Cralle och Freddy packa ihop sitt tält och åker med Magnus, som är Cralles motormek, till Stockholm för att gå på fest på Blue moon bar. Magnus som hade mekat i 3 år åt Cralle brukade inte åka hem till Cralle söderifrån utan kör fel och vi hittar inte Cralles lägenhet föränn efter ca 25 minuters letande. Trots att vi var i rätt del av Stockholm. Ombytta och nyduschade tar vi taxin in till stan.

Cralle och hans andra mekaniker välkomnar oss på Blue moon bar och hans hoj stod uppställd på ett podie inne i baren. Cralle håller ett tacktal till sina mekaniker och sponsorer och förklarar sen att temat på årets fest är samma som förra året: "sprit och ha trevligt!" Vilket också stämde! Gratis sprit i baren och alla var glada! Shirley Clamp stod rätt var det var på bardisken och gratulerade till SM-vinsten och sjöng sen ett par låtar där uppifrån. Sen rockade Cralle och framförallt Larzon hårdast på dansgolvet! Zuber och jag går hem vid 3.

Måndag 20/9
Eh.. Vi var nog fortfarande "glada" när vi vaknade vid 11. Fick för oss att vi skull meka med hojen för att se vad det var för fel. Kör på startmotorn och ett konstigt malande ljud låter som inte ska va där. Monterar ner hojen och börjar med att rengöra allt. Tycker det går segt eftersom vi inte hade Stenbergs miljöklass 6 avfettning. Ger upp och åker hem och ser på reprisen av MotoGp istället. Kawa 3:a!

Åker hem till mig senare på kvällen och är hemma kl 7 på tisdags morgonen.


Tack till alla som var på Mantorp och hejjade på oss! Tack till alla förare med deras team. Och tack till alla andra som hjälpte oss där! (Ingen nämd, ingen glömd)

Ses nästa år!
 

Bifogat

  • 6D7F4835[1].jpg
    6D7F4835[1].jpg
    60 KB · Visningar: 64
  • 6D7F8046[1].jpg
    6D7F8046[1].jpg
    41.1 KB · Visningar: 50
  • 6D7F7336[1].jpg
    6D7F7336[1].jpg
    34.5 KB · Visningar: 51
Last edited:
Wow, vilken rapport! Du verkar inte direkt ligga på latsidan under racen Anders, imponerande!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top