Spies i MotoGP – din prognos

Spies första säsong i MotoGP:

• Antal röstningar
    0
Är det någon gång som man skulle komma in i GP´s näst största klass via en nationell serie utanför den Spanska så är det nog nu isf. Är första året dom kommer ta in folk från IDM och Venezuela osv. Precis som MotoGP också tog in förare från nationella serier första året för det blev andra motorer. För att sen precis som i MotoGP förmodligen ha sorterat bort dom som inte borde ha kommit in så efter 2-3 år. Är nu som tex Backlund skulle ha vunnit en mera betydande serie som tex IDM och haft 3-4 miljoner euro i fickan från sponsorer för att komma in i år i GP. När Arne Tode inte gör någon succe nästa år för att Bradley Smith å co kör ifrån honnom kommer inte så många fler chansa på att ta folk från tex IDM.

I 250GP har rätt många kommit från 600 och 1000cc redan. Cardenas, Nemez, Tizon, Laverty. Leonov osv. Alla dessa namn är bara från dom senaste 3 åren. Gemensam nämnare är nog att dom inte gjort någon större karriär i GP. Inte pga att dom inte kan köra hoj eftersom dom redan bevisat det genom att vara på topp nationellt/internationellt och inte hur och när motorn sätter fyr på bränslet inne i motorn. Utan snarare från att dom inte haft samma sätt att arbeta med att få ihop pengar som ger dom rätt material, inte haft samma sätt att jobba gentemot ett team och inte haft tillräklig kunskap sen innan om hur en prototyp-hoj ställs in osv. Är inte att dom inte kan banorna för det har tex Spies bevisat i WSBK att det finns inget belägg för.

Honda-politiken tvingar fram fyrtakt när vi egentligen borde fundera på eldrift...

Jag skulle säga att det är bättre att se på hela hojen än bara motorn.
Det stora flertalet i MotoGP har kommit och kommer att komma från prototypracing.

Last edited:
vi egentligen borde fundera på eldrift...

Hur vet Du att man inte funderat? Någon har säkert tänkt tanken i nån vrå men mer är det nog inte ..

Ett steg i taget och skynda långsamt är det som alltid har gällt, vilket team/förare o marknad är redo för den sortens förändringar över en natt ??

Måste nog vara mer hanterbart än så.

futuristiskt JA

Realistiskt NEJ

Sköönt så länge det får osa racebränsle på motorbanorna :)

om det var så att tvåtakt ska bort pga att det är omodernt så vore det vettiga att inte göra dyra teknikskiften just nu när finans/bil-krisen tvingat fram ett nytänkade i fordonsindustrin och alla bollar är i luften. Tror att HRC bitit sig själv i ändan ännu en gång och att Moto2-äventyret kostar dem och sporten mer än den smakar. Dramatiken i helgen var inte i den ultimata fyrtaktsklassen utan i billigare klasser där man kan bli topp-10 av 30 på relativt billigt köpesmaterial.

Att byta till dyrare teknik och sen införa begränsningar för att spara kostnader är som att gifta sig Anna Anka och sen outsource:a hemhjälpen för att spara pengar.

. Utan snarare från att dom inte haft samma sätt att arbeta med att få ihop pengar som ger dom rätt material, inte haft samma sätt att jobba gentemot ett team och inte haft tillräklig kunskap sen innan om hur en prototyp-hoj ställs in osv. Är inte att dom inte kan banorna för det har tex Spies bevisat i WSBK att det finns inget belägg för.

Det är nog så det är tror jag.
Man inser att det är inte mycket som skiljer top 10 och förare som hamnar i fel team underpresterar.

Tanken att Spies skulle etablera sig i topp kvarteten Pedrosa, Lorenzo, Stoner och Rossi verkar vara långsökt.

Dramatiken i helgen var inte i den ultimata fyrtaktsklassen utan i billigare klasser där man kan bli topp-10 av 30 på relativt billigt köpesmaterial.
Problemet är väl att supportklasserna inte säljer på samma sätt som MotoGP. Det spelar ingen roll om 10 man kan vinna, det är MotoGP folk vill se. Inser man inte det har man problem.

Problemet är väl att supportklasserna inte säljer på samma sätt som MotoGP. Det spelar ingen roll om 10 man kan vinna, det är MotoGP folk vill se. Inser man inte det har man problem.

Då har väl många problem. För det är väl ändå roligare att se ett tight race i valfri klass än kökörning i MotoGP??
Men smaken är ju självklart olika mellan folk och inser man inte det. Ja det är nog då man har problem

Då har väl många problem. För det är väl ändå roligare att se ett tight race i valfri klass än kökörning i MotoGP??
Men smaken är ju självklart olika mellan folk och inser man inte det. Ja det är nog då man har problem
Okej, då förenklar vi lite och ställer följande fråga:

Vilken racehelg tror du får mest TV-tid, publik och intäkter:
1. 125 och 250
2. MotoGP

Drömmare svarar 1, resten av världen 2.

Jämför gärna med F1 som är kökörningens okrönte konung och hur mycket intresse den serien lockar...

Last edited:

Det som säljer är ju att ha ett paket som ger en bra show. Självklart är det tänkt att den snabbaste klassen är huvudnumret.
Men om huvudnumret ofta är ett sömnpiller, är det bra med fler shower. Dessutom när de flesta förarna i motogp kommer från klasserna under.
Risken för sömnpiller finns i alla race, men i motogp börjar det mer eller mindre likna en garanti...

Sen kan du inte utgå från att alla är som du.. Läktarna är alltid fulla när VM-klasserna kör. När supportklasserna (redbull/250-em/sidbilar/thunderbikes/etc) går/gått brukar det dock glesna ur rätt ordentligt..

1. 125 och 250
2. MotoGP

Jämför gärna med F1 som är kökörningens okrönte konung och hur mycket intresse den serien lockar...

Jag tror inte du har rätt så du får väl kalla mig drömmare.
Men om man skulle dela på det så är jag inte helt säker på att MotoGP skulle få så jävla mycket mer publik än om man skulle köra en helg med 125/250.
Resaten av världen skiljer sig nämligen ganska mycket när det gäller kubikkåthet gentemot Sverige.

1. 125 och 250
2. MotoGP

Ja, men i enlighet med kapitalistisk doktrin om konkurrens och tillväxt, alltså att växa genom att förstöra för andra, har man höjt marknadsvärdet på huvudklassen genom att öka klyftan till de mindre klasserna. Huvudklassens värde är dock bara skenbart högre, tvärt om har dess sportsliga värde sjunkit, precis som i F1. Det finns inte normalt funtad människa som längre tror att världens bästa bilförare är regerande F1-världsmästare, lika lite som världens bästa MC-förare är regerande MotoGP-världsmästare. F1 och MotoGP må locka stor publik, men vilken publik? Snoftstanter som sippar på ett glas vitt och äter snittar. F1 och MotoGP är motorsportens showbusiness, företag vars främsta intresse är att generera avkastning på insatt kapital. Jag kan inte se att det är ett självändamål att maximera mediaexponering, publik och inkomster. Tvärt om. Varje idrottsröreses mål borde vara att göra ett nollresultat. De sportsliga värdet i en idrott sjunker i takt med att man anpassar verksamheten för att generera vinst. Jag kan verkligen inte från ett sportsligt perspektiv förstå vad som blivit bättre med MotoGP de senaste 10 åren. Säkerheten kanske, men den utvecklas oberoende av huvudklassen.

Varje idrottsröreses mål borde vara att göra ett nollresultat. De sportsliga värdet i en idrott sjunker i takt med att man anpassar verksamheten för att generera vinst. Jag kan verkligen inte från ett sportsligt perspektiv förstå vad som blivit bättre med MotoGP de senaste 10 åren. Säkerheten kanske, men den utvecklas oberoende av huvudklassen.

Kapitalism inom idrott för allt för ofta i slutändan med sig en strikt media och sponsor profilerad verksamhet vilket tar udden av själen från något i begynnelsen gott.

Men att dra tiden tillbaka till Hedenhös funkar liksonm inte och gilla läget e vad som gäller. MGP kommer (det är jag säker på) efter att haft en svacka växa sig starkare med bl.a starkare/bättre förarmatrial redan under 2010.

Har svårt att tänka mig att Spies vinner första året. Tror iofs att han kan ta nån pallplats då och då, men jag tror faktiskt aldrig han kommer ta någon titel. Men vad vet jag? Jag är ju dum i huvet.:D
Däremot Simoncelli... HAN är definitivt kapabel till VM-titlar tror jag.:yoparty

Simoncelli for president!:banana

Har svårt att tänka mig att Spies vinner första året. Tror iofs att han kan ta nån pallplats då och då, men jag tror faktiskt aldrig han kommer ta någon titel. Men vad vet jag? Jag är ju dum i huvet.:D
Däremot Simoncelli... HAN är definitivt kapabel till VM-titlar tror jag.:yoparty

Simoncelli for president!:banana

Simon i källaren är galen nog, men han kommer säkert att spela bowling med Rossi & co ett par gånger.

Ajj sårri ajj it Råssi in bend, batt ajj traj to push, sank jå for majj team.

är folk helt väck:va här pratar vi om en kille som knappt rår på en föredetting som Haga..... han får nog var djäv... nöjd om han är nr1 i team REDNECK:D

är folk helt väck:va här pratar vi om en kille som knappt rår på en föredetting som Haga..... han får nog var djäv... nöjd om han är nr1 i team REDNECK:D
Men å andra sidan så brukar han köra ifrån världens genom tiderna bäste roadracingförare ganska regelbundet,så det kanske finns hopp ändå?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT