Sorgligt att se.

TS har faktiskt en poäng. Konstigt att inte fler instämmer. Är ni alla så trötta i mössan?
Just ja, vi är ju på Sporthoj". My wrong.

I min värld är det föraren som har yttersta ansvaret för ekipaget, oavsett om man kör buss, MC eller personbil. Han/hon bör ju isf tillse att passagerare sitter fastspända, har nödvändig säkerhetsutrustning, att fordonet har bromsar osv osv.
 
vuxna människor kan väl förhoppningsvis tänka själva.

tur att trådskaparen inte var med mig nere i serbien nu på semestern, du hade nog dött om du sett deras "outfit" dom har på sig där nere, här kommer receptet: en styck gsxr 1000 k8-k9, flipflops, hawaaiishorts, nätbrynje åsså lite wheelisar här å där mitt i rusningstrafiken (obs att jag inte skrivit upp HJÄLM, det skulle dom aldrig ta på sig, kan ju pajja frissan):D passagerarna brukar ha samma outfit, men ibland har dom faktiskt jeans på sig:tummenupp

men å andra sidan dör det nästan en biker om dagen där åsså men det skiter dom fullständigt i.
 
Tjejerna som väljer att åka med i kort-kort och bh har väl antagligen en egen vilja, om de vill åka fort och riskera att bli flådda så låt dem göra det.
Precis, klart fjortisarna har en egen vilja men vad vet de om riskerna.....
Det är väl som med sexet.....
Nä, våga vägra skjutsa utan skydd.
 
Men hallå! Det vet du väll att med läderoverall är du helt immun mot fysiska skador. Risken för nack-/ryggbrott, inre blödningar, mm upphör dIrEcKt när du har läder på.

Fenomenet med övertro på skydd i samband med att inte förstå sig på krafter som uppstår när man kommer i fart beror till stor del på verklighetsflykt och/eller avsaknad på fysik-gehör.

Det skulle verkligen vara intresant att höra vilka krafter eller fysiska argument som skulle tala för att skinnställ INTE skulle skydda bättre än jeans och collegetröja
 
Det skulle verkligen vara intresant att höra vilka krafter eller fysiska argument som skulle tala för att skinnställ INTE skulle skydda bättre än jeans och collegetröja

Gissar att han syftar på krockvåld, t ex när din fart reduceras från 150 till 0 med hjälp av ett träd eller sidan på en bil.

Där lär klädseln bara göra en marginell skillnad. Om ens det.

För skrapskador är skillnaden givetvis enorm.
 
Det skulle verkligen vara intresant att höra vilka krafter eller fysiska argument som skulle tala för att skinnställ INTE skulle skydda bättre än jeans och collegetröja

Exempel:

Skinnställ skyddar dubbelt så bra som jeans, fartökning ökar skaderisk med faktor fyra.

Med ovanstående som beräkningsexempel vem gör det "farligaste valet"?

1. Kille på väg som håller 60km/h iförd jeans och hood
2. Annan kille på samma väg, körandes 150 iförd Aplinstars senaste outfit.

Det är säkerligen tankemodellen i Teo's inlägg.
 
Exempel:

Skinnställ skyddar dubbelt så bra som jeans, fartökning ökar skaderisk med faktor fyra.

Med ovanstående som beräkningsexempel vem gör det "farligaste valet"?

1. Kille på väg som håller 60km/h iförd jeans och hood
2. Annan kille på samma väg, körandes 150 iförd Aplinstars senaste outfit.

Det är säkerligen tankemodellen i Teo's inlägg.

Självklart menar jag skydd vs oskyddad vid samma hastighet
 
Det skulle verkligen vara intresant att höra vilka krafter eller fysiska argument som skulle tala för att skinnställ INTE skulle skydda bättre än jeans och collegetröja

Det är klart att med skinnställ är bättre än utan. MEN, det verkar finnas en övertro på hur mycket ett skinnställ egentligen skyddar, det är inte direkt som att stänga en bilkaross runt sig, vilket många verkar tro.

Det går jättefint att kana hundratals meter i ett skinnställ, det blir lite varmt, men i vilken normal trafikmiljö kan man göra det? Det faktum att det troligen tar stopp i något låångt innan man slutat kana (eller ens börjat) är något folk totalt verkar bortse ifrån.
 
Last edited:
Gissar att han syftar på krockvåld, t ex när din fart reduceras från 150 till 0 med hjälp av ett träd eller sidan på en bil.

Där lär klädseln bara göra en marginell skillnad. Om ens det.

För skrapskador är skillnaden givetvis enorm.

Tänkte precis skriva förutom rena krockar som resulterar i tvärstopp. köra in i en vägg, berg träd.:tummenupp

Det är klart att med skinnställ är bättre än utan. MEN, det verkar finnas en övertro på hur mycket ett skinnställ egentligen skyddar, det är inte direkt som att stänga en bilkaross runt sig, vilket många verkar tro.

Det går jättefint att kana hundratals meter i ett skinnställ, det blir lite varmt, men i vilken normal trafikmiljö kan man göra det? Det faktum att det troligen tar stopp i något låångt innan man slutat kana (eller ens börjat) är till exempel ett faktum folk totalt verkar bortse ifrån.

Övertro eller inte, full skyddsutrustning är alltid bättre än utan (förutom ovanstående ex.)
 
Last edited:
Kan hålla med dig ibland,,, men sen så kan det vara att en tjej har tjötat sig fram till en skjuts.. så enligt mig så är det förståligt att man kör en brud på hojen som har vanliga kläder


En fråga bara::::: vrf bry sig?? Har ni för lite att göra???
 
TS har faktiskt en poäng. Konstigt att inte fler instämmer. Är ni alla så trötta i mössan?
Just ja, vi är ju på Sporthoj". My wrong.

I min värld är det föraren som har yttersta ansvaret för ekipaget, oavsett om man kör buss, MC eller personbil. Han/hon bör ju isf tillse att passagerare sitter fastspända, har nödvändig säkerhetsutrustning, att fordonet har bromsar osv osv.

Jo. Jag tycker helt klart att TS har en poäng, och att ovanstående beskrivna ekipage/situation i all enkelhet ser tämligen puckat ut. Men jag vet ju inte om detta är något TS har sett en gång eller hundra gånger, eller om det är ett tänkt scenario utifrån en stillsam lättklädd köpa glasstur.

Bombrepa med oskyddad chey bakpå... well... liksom, varför :va :rolleyes:

(För att alla ska förstå att jag inte är en MORAAALtjerrInGGNg vill jag härmed upplysa om att jag tog en liten tur i jeans, skjorta, stövlar o hjelmm igår kväll, samt åker jetejetefort i goretex. Ok så? :krama :outlaww )
 
Ingen har väl dött av skrubbsår?
Jag frontade en vänstersvängande buss en gång, i fullt ställ, hurra, inte ett märke på kroppen, ett gäng brutna be dock.

Fast en annan gång gjorde nog stället större skillnad, gick av i runt 70-80 (fick en HD i sidan), heller inte ett märke efter rullande/halkand efter asfalten i 30m, (nyckelbenet gick dock).

min poäng? ställ är bättre än inget, men gör ingen odödlig.
 
Vuxna människor kan inte tänka själva. En tjej på 23 år har inget a-kort aldrig ägt en moppe inte heller sett en krasch. Sätter sig på bönpallen i kjol, linne och hjälm. Nej hon är inte kapabel att inse riskerna hon utsätter sig för.

För lite drygt 1 år sedan var det ju en brud som satte sig bakpå en hoj i sthlm varpå killen drar en power wheelie och slår över och hon blir förlamad från midjan och neråt.
Kul för honom att träffa henne sen.

Ska´re gå fortare än 50 skjutsar inte jag utan skyddutrustning.
 
Jag vägrar skjutsa fjällan där bak utan hjälm, ryggplatta och jacka. Hon Frågar ibland om hon måste ha ryggplattan för den är så obekväm. Brukar bara säga att hon åker inte med utan den plattan. PUNKT!

Brukar påpeka till henne att ryggskyddet är enklaste sättet att undvika en rullstol för resten av sitt liv.
 
Jag kan väl både hålla med och inte.
Självklart ska man försöka se till så att den man skjutsar har så mycket skyddsutrustning som möjligt.
Har man inte en extra utrustning att låna ut vilket många ju inte har så får man helt enkelt se till att man håller ner tempot ordentligt så att man har större marginaler att hantera oförutsedda händelser.

Själv har jag en extra hjälm och en safetyjacket som jag lånar ut om någon vill åka med. Nu vet jag att en safetyjacket inte är fullgott skydd vad gäller slitage när man glider på asfalten men jag ser till att hålla extra stora marginaler för att minska risken för sådant.
Innan jag hade extra ryggskydd etc så lånade jag alltid ut mitt ryggskydd til passageraren och jag körde utan. Då är det jag som styr gashandtaget som också tar den största risken.

För det är ju ett faktum att dom flesta som inte själva har hojkort inte är insatta i vilka risker dom egentligen tar när dom sätter sig bakpå. Med andra ord är det faktiskt bara du som förare som vet vilka risker dom utsätter sig för. dom lägger sitt liv i förarens händer. Bokstavligen.

Ingen åker med bakpå mig utan åtminstone hjälm och ryggskydd. Och jag kör rejält mycket saktare om jag skjutsar. Det är en sak om jag ställer till det så att jag skadas. Det är mitt eget ansvar men jag är mindre sugen på att ha dåligt samvete för att jag eventuellt sabbat någon annans liv eller hälsa.
 
Vuxna människor kan inte tänka själva. En tjej på 23 år har inget a-kort aldrig ägt en moppe inte heller sett en krasch. Sätter sig på bönpallen i kjol, linne och hjälm. Nej hon är inte kapabel att inse riskerna hon utsätter sig för.

För lite drygt 1 år sedan var det ju en brud som satte sig bakpå en hoj i sthlm varpå killen drar en power wheelie och slår över och hon blir förlamad från midjan och neråt.
Kul för honom att träffa henne sen.

Ska´re gå fortare än 50 skjutsar inte jag utan skyddutrustning.

50 blås är ganska fort( ca 16m/s). Jag åkte omkull på Rörken, i ca 40-50..fem brutna revben och en skulderbladsfraktur. Obs- jag hade full utrustning. En rysare att vara bidragande orsak till en annan persons invaliditet, burr!
 
Flummig:va Trafikverket heter det:fakta Som är en del av transportstyrelsen.

Flummiga företag som denna byter namn, ägare osv.

Kolla bara på jordnötshjärnorna som driver tåg trafiken i sthlm hur de håller på med sälja, byta namn, ägare osv. Samma lika.
 
Flummiga företag som denna byter namn, ägare osv.

Kolla bara på jordnötshjärnorna som driver tåg trafiken i sthlm hur de håller på med sälja, byta namn, ägare osv. Samma lika.

Blir ju t om sämre med tiden..

Både SL och SJ lyckas ju med den mindre bragden att bli sämre och sämre samt ha mer strul med teknik/tidtabeller varje år.

Trots detta höjs priset på biljetterna årligen.

Kan ju bara fundera på hur länge man själv skulle få behålla jobbet om man skötte det som SL sköter t-banan, men ändå tog ett högre pris..

Tur att man har bil säger jag bara...
 
Det är klart att med skinnställ är bättre än utan. MEN, det verkar finnas en övertro på hur mycket ett skinnställ egentligen skyddar, det är inte direkt som att stänga en bilkaross runt sig, vilket många verkar tro.

Det går jättefint att kana hundratals meter i ett skinnställ, det blir lite varmt, men i vilken normal trafikmiljö kan man göra det? Det faktum att det troligen tar stopp i något låångt innan man slutat kana (eller ens börjat) är något folk totalt verkar bortse ifrån.


Det är väl sällan farten som dödar, snarare det plötsliga stoppet....

Vad det gäller lättklädda donnor på bönpallen så ere ju lite av en intressekonflikt, man vill alltid köra damen fast man vet ju att man bör använda skydd :-)

Förstår dock inte moralpaniken mot hojåkare när det förefaller vara full acceptans att åka flera stycken i underkläderna på vespor, Eu-moppar å andra "dödsmaskiner", menar de kommer ju upp i tillräckligt höga hastigheter och framförs väl allt som oftast av mer eller mindre naiva förare... Fast det e ju bara en spontan observation från min sida.

Har för avsikt att ha skydd, har jag inte det beror det på nån kompromiss/medvetet risktagande... Men klart skulle ju inte försöka mig på knäskrap i billabongshortsen...

Jag störs inte av det, förstår faktist inte ens att jag valt att kommentera det här...

:yoparty
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top