Smart app kan rädda liv

Den verkar ju helt klart intressant.

Frågan är väl dock hur känslig den är och om en hastig inbromsning följt av att man stannar registreras som en olycka?
En annan fundering är ju hur "Contact the relevant emergency services. " egentligen funkar. Sist jag åkte omkull så var jag mitt ute i ingenstans och SOS kunde inte ta gps kordinater, så det var minst sagt svårt att få dem att hitta..

En annan fundering är ju hur "Contact the relevant emergency services. " egentligen funkar. Sist jag åkte omkull så var jag mitt ute i ingenstans och SOS kunde inte ta gps kordinater, så det var minst sagt svårt att få dem att hitta..
Det där låter som skitsnack från en lat operatör! När jag pysslade med brandflyg så lämnade jag alltid GPS-kordinater till SOS Alarm, och det gick alldeles ypperligt. Dom ville visserligen ha allt i RT90 istället för WGS84, men det kunde man väl leva med.

Det där låter som skitsnack från en lat operatör! När jag pysslade med brandflyg så lämnade jag alltid GPS-kordinater till SOS Alarm, och det gick alldeles ypperligt. Dom ville visserligen ha allt i RT90 istället för WGS84, men det kunde man väl leva med.

Jag tror det var just det som var problemet. Varken jag, kompisen eller operatören hade koll på att det fanns olika format/standarder så vi gav dem bara de kordinater jag fick ur min GPS. Jag har ingen aning om vad den var inställd på men tydligen kunde de inte få ut något vettigt ur de kordinater jag gav dem.

Jag tror det var just det som var problemet. Varken jag, kompisen eller operatören hade koll på att det fanns olika format/standarder så vi gav dem bara de kordinater jag fick ur min GPS. Jag har ingen aning om vad den var inställd på men tydligen kunde de inte få ut något vettigt ur de kordinater jag gav dem.

Här i Värmland har de i alla fall kunnat konvertera koordinatsystem fram och tillbaka de senaste åren. Du kan uppge din position i (nästan) vilket koordinatsystem som helst så knappar de in siffrorna och får ut det i RT90. Det fungerar bra åt andra hållet också. Och även om de inte har den programvara som de har här så kan man ta hjälp av t ex http://rl.se/rt90 .

Angående iRezQ undrar jag lite som Snowman89. Hur reagerar den på lite mer aktiv mc-körning? På deras hemsida står det:
"Appen är optimerad för resande och den börjar fungera först efter att användaren överstiger en viss hastighet eller förflyttar sig en viss sträcka. Appen utnyttjar telefonens sensorer för att tolka vad som händer. Appen kan med hjälp av smarta algoritmer bedöma om du råkar ut för en olycka eller om den skall varna dig för en olycka i din närhet. För att minimera antalet falsk-larm, larmar telefonen med en tydlig signal och du har en möjlighet att avboka larmet så att inte räddningstjänsten larmas. Det är viktigt att du har telefonen under uppsikt. Det är en fördel om du har en hållare i din bil som gör det möjligt att se telefonen när du färdas. Om telefonen inte är synlig och kanske ställd i ”tyst-läge” får du inga varningar som kanske kan rädda dig från att hamna i en olycka."

Just "För att minimera antalet falsk-larm, larmar telefonen med en tydlig signal och du har en möjlighet att avboka larmet så att inte räddningstjänsten larmas. Det är viktigt att du har telefonen under uppsikt." gör ju att den faller platt för alla som inte har sin iPhone i en hållare på styret/tanken. Jag undrar hur många falsklarm SOS Alarm accepterar innan de kräver att iRezQ tar bort automatlarmfunktionen... Fast deras "smarta algoritmer" kanske är jättesmarta...? :va

Att operatören inte har koll gör ju inte saken mindre tragisk. Det är 2013, nästan alla har en GPS, dvs inte bara entusiaster som det var för 20 år sen. Då borde operatörerna vara utbildade nog att ha koll på att det finns olika format, och använda dom verktyg som finns för att konvertera mellan olika system. Eller för den delen olika sätt att uttrycka en koordinat på. Om man tar koordinaterna för Globen tex:
WGS 84 (lat, lon):
N 59° 17.621', E 18° 4.986'
WGS 84 decimal (lat, lon):
59.29368, 18.08310
RT90:
6576970, 1629793
SWEREF99 TM:
6576818, 675580

Nu plockade jag det från Eniros karttjänst, man brukar ju ha grader, minuter, sekunder och delar av sekunder i WGS84 också. Men kan gratistjänster hantera 4 olika system så borde SOS Alarm kunna göra det också :fakta I synnerhet som majoriteten av alla GPS-appar bara visar någon variant av WGS84.

Att operatören inte har koll gör ju inte saken mindre tragisk. Det är 2013, nästan alla har en GPS, dvs inte bara entusiaster som det var för 20 år sen. Då borde operatörerna vara utbildade nog att ha koll på att det finns olika format, och använda dom verktyg som finns för att konvertera mellan olika system. Eller för den delen olika sätt att uttrycka en koordinat på. Om man tar koordinaterna för Globen tex:
WGS 84 (lat, lon):
N 59° 17.621', E 18° 4.986'
WGS 84 decimal (lat, lon):
59.29368, 18.08310
RT90:
6576970, 1629793
SWEREF99 TM:
6576818, 675580

Nu plockade jag det från Eniros karttjänst, man brukar ju ha grader, minuter, sekunder och delar av sekunder i WGS84 också. Men kan gratistjänster hantera 4 olika system så borde SOS Alarm kunna göra det också :fakta I synnerhet som majoriteten av alla GPS-appar bara visar någon variant av WGS84.

WGS84 formatet kändes bekant där.
När kompisen gav operatören hos SOS kordinaterna från min GPS så sa hon något om att hon inte kunde hitta något eller om det var att hon sa att det var fel, oavsett så kunde hon inte använda kordinaterna på ett vettigt sätt..
Är man på ett nytt ställe i kombination med att man är ute i skogen långt från närmsta väg så är ju GPS kordinater ett måste. I mitt fall så kunde jag ta mig fram hjälpligt så jag fick gå till närmsta väg och så försökte vi lotsa dit ambulansen..

Men tillbaks till topic så vill jag minnas att det skrevs om en liknande app förra sommaren? Har dock för mig att den skulle finnas både till Apple samt Android lurar.
Även då vill jag minnas att man diskuterade hur appen skulle hantera plötsliga stopp och hur den ska veta om det faktiskt skett en olycka.

Last edited:
Får införa död mans grepp på hojen kopplad till mobil gps.... Känns bättre än att en app ska känna om man ligger i någon gran plantering...

Får införa död mans grepp på hojen kopplad till mobil gps.... Känns bättre än att en app ska känna om man ligger i någon gran plantering...

Låter helt klart smartare. Den här automatiska avkänningen känns minst sakt tvivelaktiv, nog för att Iphone har känsliga sensorer men att dom skulle fungera för att automatiskt känna skillnaden på att det faktiskt hänt en olycka och att man inte bara dratt upp hojen o kört lite slang har ja väldigt svårt att tro :rofl Att den ska avge tydliga signaler att "nu larmar jag" kommer ju bara sluta med att folk sitter o pillar på sina telefoner meddansdom kör hoj o försöker stänga av ett pågående larm :P Det är en jättebra ide med den här appen men då tror jag mer på att man har telefonen synkad med tex trådlöst nät eller Bluetooth som är kopplat till ett dödmansgrepp på hojen, när dödmansgreppet dras ut så går en signal via det trådlösa nätet till mobilen som då larmar eller varnar dig för att den kommer larma snart

Man kan ju fråga sig varför försvarsmakten och räddningstjänsten använder sig av ett eget kartformat:confused:

Vill man inte ha hjälp från allmänheten eller vad:3freak

Säkrast torde ju vara om det finns nån täckning för mobil....
PTS har i Juni 2013 kollat täckningen för våra "kära" mobiloperatörer.
Resultat: Telia har täckning på 9 av 10 testade platser där Telia påstår sig ha täckning.
Resultat: TRE har täckning på 4 av 10 testade platser där TRE påstår sig ha täckning.
Resultat: Tele2 och Telenor har täckning på 1 av 10 testade platser där de påstår sig ha täckning.
Överensstämmelsen mellan operatörernas beskrivning av täckningen och den uppmätta täckningen i de områden där PTS har utfört stickprovsmätningar skiljer sig åt mellan operatörerna. I nio av tio mätområden lever Telia Sonera upp till eller överträffar den täckning som de presenterar på sin webbplats. Tele2 och Telenor överskattar sin täckning och lever endast upp till den presenterade täckningen i ett av tio mätområden. Operatören Tre redovisar en täckning som stämmer i fyra av de tio mätområdena.
från
http://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefo...enter-att-fa-vagledning-fran-tackningskartor/
Kollar man runt vad som stått i pressen nu i Juli så är det många "populära semesterorter" tex Åhus där man inte kan använda mobil dagtid under Juli. Utom på natten från typ 0200 till 0400.
För basstationernas kapacitet räcker inte till.
I Hook i Småland inträffade 2003 en tågolycka (godståg som kör in i persontåg) som hade kunnat förhindras
om trafikledningen kunnat nå lokföraren på godståget eller personalen på persontåget mobilt.
Men det var ingen täckning......
Googla på Hook 2003 tågolycka.
En vän har sin sommarstuga på landet mellan Strängnäs och Malmköping. Mobiltäckning, Ja om det inte regnar.
Två vänner har sin sommarstuga i Norrhavra ca 1mil VNV Friggesund i Hudiksvall kommun.
Endast Telia har mobiltäckning.
Så vurpar man på en liten väg på landet och har Tele2 = Comviq eller Telenor som mobilleverantör så är det liten chans den här appen kommer göra nån nytta i Sverige.
4 gånger större chans med Tre och 9 gånger större chans med Telia.
Vad jag förstår.
Så kör med marginal på väg.
Testa gränserna på bana.

Last edited:
Hej
Att köra så aktivt att appen larmar är mycket svårt. Det skulle möjligtvis vara om man hoppar med en hoj. Appen larmar inte SOS-alarm direkt utan alla larm går till iRezQs egen larmcentral där det sitter operatörer och utvärderar ett flertal parametrar (inte bara G-krafter). Larm-personalen kan i de flesta fall avgöra om det rör sig om ett falsklarm. De kan också via larmcentralen se om föraren har en MC. Om en operatör bedömer larmet som skarpt försöker de nå den som larmat. Om man inte får kontakt och alla parametrar pekar på en olycka, kontaktar larmcentralen SOS-alarm. Det har hittills inte kommit in falsklarm från MC-åkare. Däremot har det förekommit från personer som kör och hoppat med en mountain Bike. Själv kör jag min BMW K1200 RS med appen som en "försäkring".:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park