Ska man vara orolig för Ryssland?

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ja jag vete tusan om de behöver en svensk tidning så här 1,5 år senare, men kul om den är bra och de gillar den.
Vad blir härnäst, Agnes Wold skriver recept på gröt till svältdrabbat land.
Ja jag vete tusan om de behöver en svensk tidning så här 1,5 år senare (Minfetning)
Du har aldrig håll i ett ex. av SoldF kan vi väl utgå ifrån? Om du har gjort det så verkar nog inte minnet vara sådär riktigt pålitligt...men mitt första antagande är nog mer sannolikt.
Och då har du möjligen i bästa fall anekdotiska insikter rörande innehållet.
Om det nu inte är SoldF du syftar på, så vilken är tidningen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ryska första försvarslinjen är numera under vatten vid banken till Dnipro. Inte för att det underlättar för Ukraina, då tanks inte går att köra på vatten och framryckning över vattensjuk mark är tidskrävande..
Men Ryssland kunde åtminstone förvarnat sina egna trupper som satt vid flodbanken. För på vissa håll verkar de sitta uppe i träd och ropa på hjälp från lokalbefolkningen.

Jag såg någon på twitter som hävdade att enorm mängder rysk/sovjetisk utrustning och manskap hade gått åt i översvämmningen.
Det är inte alltid högra handen vet vad den vänstra gör tydligen
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
De ryska soldaterna verkar ha klättrat ned från träden och simmar iväg till andra positioner.
Måste vara skönt att veta att ledningen tänker på dem och inte utsätter dem för onödiga faror eller så.

1686058698065.png

En intressant sak är väl att Ryssland signalerat att man kontrollerar vart Ukraina kan röra sig i Khersonregionen.
Nu är det ju lagom svårt att rycka fram vid översvämningen. Kvar återstår uppe vid kärnkraftverket. Ryssland har ju visat att man inte räds för att spränga civila infrastrukturer för att skapa ogenomtränglig mark. Så man visar att man även kan göra samma sak med ett kärnkraftverk om Ukraina rycker fram där.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De måste försvara sina tanks mot bönderna, annars blir de stulna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du har aldrig håll i ett ex. av SoldF kan vi väl utgå ifrån? Om du har gjort det så verkar nog inte minnet vara sådär riktigt pålitligt...men mitt första antagande är nog mer sannolikt.
Och då har du möjligen i bästa fall anekdotiska insikter rörande innehållet.
Om det nu inte är SoldF du syftar på, så vilken är tidningen?
Jag tror min pappa har kvar sin, det är fina bilder, glädjer säkerligen någon som befinner sig mitt i ett granstregn. Kul med bilder! Från Sverige! Som ett vykort!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet inte ifall vi ska vara så säkra på att det är ryssen som sprängt dammen. Jag såg en kartbild över var Ryssland skulle ha trupper och med den bilden som grund skulle en sprängd damm faktiskt kunna vara ett "billigt" bondeoffer för att rensa bort ryska trupper.
En ukrainsk motoffensiv kommer ju oavsett kosta väldigt mycket liv.

Vad som talar för Ryssland är väl huvudsakligen att dom kontrollerat dammen och låtit vattennivån fyllas upp till högre nivå än någonsin. Alltså maxat den innan dom spränger den precis lagom tajmat för att störa Ukrainas motoffensiv.

Nu verkar ju alla bedömare och proffstyckare vara väldigt eniga om att det det är ryssen som sprängt men så helt säker ska man nog inte vara på den saken förrän någon faktiskt tar på sig dådet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag vet inte ifall vi ska vara så säkra på att det är ryssen som sprängt dammen. Jag såg en kartbild över var Ryssland skulle ha trupper och med den bilden som grund skulle en sprängd damm faktiskt kunna vara ett "billigt" bondeoffer för att rensa bort ryska trupper.
En ukrainsk motoffensiv kommer ju oavsett kosta väldigt mycket liv.

Vad som talar för Ryssland är väl huvudsakligen att dom kontrollerat dammen och låtit vattennivån fyllas upp till högre nivå än någonsin. Alltså maxat den innan dom spränger den precis lagom tajmat för att störa Ukrainas motoffensiv.

Nu verkar ju alla bedömare och proffstyckare vara väldigt eniga om att det det är ryssen som sprängt men så helt säker ska man nog inte vara på den saken förrän någon faktiskt tar på sig dådet.
Kolla vad WG och GuW tycker, de vet allt.
Ingen idé ha egna spekulationer eller åsikter.

??
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet inte ifall vi ska vara så säkra på att det är ryssen som sprängt dammen. Jag såg en kartbild över var Ryssland skulle ha trupper och med den bilden som grund skulle en sprängd damm faktiskt kunna vara ett "billigt" bondeoffer för att rensa bort ryska trupper.
En ukrainsk motoffensiv kommer ju oavsett kosta väldigt mycket liv.

Vad som talar för Ryssland är väl huvudsakligen att dom kontrollerat dammen och låtit vattennivån fyllas upp till högre nivå än någonsin. Alltså maxat den innan dom spränger den precis lagom tajmat för att störa Ukrainas motoffensiv.

Nu verkar ju alla bedömare och proffstyckare vara väldigt eniga om att det det är ryssen som sprängt men så helt säker ska man nog inte vara på den saken förrän någon faktiskt tar på sig dådet.
Det är ju också fullt möjligt att Ryssland tänkte använda översvämningen mot Ukraina när de korsade floden och fick ett bra fotfäste. Ukraina sprängde den för att slippa det scenariot.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vet inte ifall vi ska vara så säkra på att det är ryssen som sprängt dammen. Jag såg en kartbild över var Ryssland skulle ha trupper och med den bilden som grund skulle en sprängd damm faktiskt kunna vara ett "billigt" bondeoffer för att rensa bort ryska trupper.
En ukrainsk motoffensiv kommer ju oavsett kosta väldigt mycket liv.

Vad som talar för Ryssland är väl huvudsakligen att dom kontrollerat dammen och låtit vattennivån fyllas upp till högre nivå än någonsin. Alltså maxat den innan dom spränger den precis lagom tajmat för att störa Ukrainas motoffensiv.

Nu verkar ju alla bedömare och proffstyckare vara väldigt eniga om att det det är ryssen som sprängt men så helt säker ska man nog inte vara på den saken förrän någon faktiskt tar på sig dådet.
Än så länge vet vi inte, även om det mest fördelaktiga är från den ryska sidan sett.
Dammen blir borta ur drift en bra stund framöver. För Ukraina blir ett återtagande av Krim problematiskt då man inte längre kommer ha färskvatten dit. Krim har väl färskvatten för någon månad framöver, men sen blir det problematiskt.
Vattenkanalen till Krim flöt ju baklänges någon timme när det flödade som värst på förmiddagen.
Att dammen varit minerad är ju bekräftad av ryssar sedan tidigare.

Från ukrainskt håll tar det ju tillfälligt bort en angreppsväg och tvingar dem att gå mera på någon av de andra fronterna. Att ryssarna backar från sina främsta positioner vid floden gör ju varken till eller från när man inte kan korsa floden. Visst att vattnet drar sig tillbaka, men det tar någon en stund innan det är torrt nog att köra på.

Annars kan du ju kolla med löspluggen här på forumet om han läst någon "tidning" sista tiden eller om känner för att killgissa om saker som han brukar :crash
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kolla vad WG och GuW tycker, de vet allt.
Ingen idé ha egna spekulationer eller åsikter.

??

Jag vet att SoldF inte är en tidning.

(appropå att tvärsäkert ha åsikter om saker man inte vet någonting om)
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Enligt de som äger anläggningen, Ukrhydroenergo, så var det ryssarna som låg bakom förstörelsen vid 02:50.

1686075891393.png

Skall bli intressant när och om de första filmerna dyker upp från tidpunkten.
Speciellt eftersom Maxar har satellitbilder på mindre skador redan tidigare.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det cirkulerar ett klipp på någon rysk ingeniörsdoldat? som hade varit där och minerat där han berättar hur jävla mycket dom hade minerat, och att allt nedströms skulle dränkas och spolas bort.

Då var tanken att det skulle ske till nyår, men sedan har dom sparat vatten för att fylla upp dammen för maximal skada nedströms
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är det fortfarande en populär konspirationsteori att Ryssland sprängde sin egen gasledning?
Jaoh, tydligen har Danmark sagt att de har bilder på ett miniubåtutrustad ryskt skepp som låg på platsen en signifikant tid innan det small där.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top