Ska man vara orolig för Ryssland?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ukraina har gått ut med att det ska råda mediatystnad, och att den som fotar/filmar och sprider bilder/filmer riskerar fängelse. (inklusive webbkameror)
Detta för att inte ge rysen ögon på marken så att dom kan korrigera sin eldgivning.
Var ju någon journalist som la upp när en ukrainsk minröjningsvagn arbetade sig genom ryska ställningar.
Han fick ganska ordentligt med mothugg om att inte avslöja sånt just nu.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
SoldF må kännas gammal och töntig, men faktum är att det är precis vad unga nyrekryterade Ukrainska pojkar/män behöver, en instruktionsbok med tips.

Det var faktiskt på begäran från Ukraina den översattes
Möjligen bra men blir ju inte så lite löjligt heller, som att få aktietips av en uteliggare, det kan ju teoretiskt sett vara bra tips men det känns ändå som att trovärdigheten är låg. Personliga tränare brukar vara relativt vältränade liksom, (cyklister undantaget).
Det kanske är så man ska se det, Sverige är som en cyklist.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De har ju slagit ut knutpuntker lite överallt i ett par veckor nu, men de senaste dagarna har ju artilleriet krupit närmare frontlinjen. Men de verkar jobba längs hela frontlinjen, så det är lite svårt att gissa exakt var det blir. Strategiskt sett är ju Mariupol och den där andra hamnstaden bra mål, men det vet ju antagligen ryssen om så det blir kanske nåt annat hugg de tar.
De har ju bland annat rensat upp på andra sidan Dniepr, även om det är lite dålig start så om de lyckas så är det ju ganska oväntat.
Ryssen är ju också ganska rädd för de västerländska tanksen som kommer dundra in i anfallet, och funkar de bra kommer moralen på den sidan få sig en rejäl törn så eventuellt kan vi ju få se de ryska leden ta till harvärjan, vilket skulle vara det bästa resultatet. Färre döda och färre städer och byar som förvandlas till grus.

Att dom "verkar" jobba längs hela frontlinjen är nog medveten strategi för att inte visa var dom tänker slå till.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
För de som inte gjort lumpen, men som ändå skall bedöma trovärdigheten på något de inte läst, så finns SoldF på nätet. Försvarsmakten som delar glatt med sig ?

SoldF finns även översatt till ukrainska, så jäkla bra och imponerande insats av de inblandade. (vet inte om det skett på arbetstid eller om det varit anonyma hjältar som offrat sin egna fritiden)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En Deep-fake Putin meddelade på Krim att han infört allmän mobilisering och att man skulle göra en massevakuering av invånarna.
1685982480994.png
Myndigheterna gick ut med att kanalen hackats en stund efteråt.

Tror vi kommer se mera av sånt här i konflikter framöver.
Så kom ihåg om vi har det oroligt på hemmaplan att "alla meddelanden om att motståndet skall upphöra är falska"
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
För de som inte gjort lumpen, men som ändå skall bedöma trovärdigheten på något de inte läst, så finns SoldF på nätet. Försvarsmakten som delar glatt med sig ?

Personligen gillar jag den äldre varianten då den hade roligare bilder ?
Snart är det förresten Stig Nilsson födelsedag. Det måste ju firas ?
View attachment 485031
Trovärdigheten brister i Sveriges roll som försvarsmakt, tidningen är säkert jättebra.

Helvete vad jag inte skulle vilja ha goda råd av en humanitär stormakt som aldrig hjälpt någon, inte ens sitt eget broderfolk i Finland, om jag låg i en skyttegrav.

"Här är en tidning, vi bjuder på den".
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Trovärdigheten brister i Sveriges roll som försvarsmakt, tidningen är säkert jättebra.

Helvete vad jag inte skulle vilja ha goda råd av en humanitär stormakt som aldrig hjälpt någon, inte ens sitt eget broderfolk i Finland, om jag låg i en skyttegrav.

"Här är en tidning, vi bjuder på den".
Tidning? :va

Mitt ex är äldre än vad jag är, men jag har tyvärr inte kvar del 1 så jag vet inte vad som händer innan 'skydd'. Men som åttaåring tyckte jag den var intressant, men tyvärr var nog del 1 roligare. Mer pang-pang, om jag minns rätt.

Har inte lumpat så detta är allt jag vet om krig. Men det ingick vad jag ska göra om jag blir krigsfånge. :tummenupp (edit: Just det, i det kapitlet är ju ovan nämnda Stig med, även i min.)
IMG_20230605_220111.jpg
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trovärdigheten brister i Sveriges roll som försvarsmakt, tidningen är säkert jättebra.

Helvete vad jag inte skulle vilja ha goda råd av en humanitär stormakt som aldrig hjälpt någon, inte ens sitt eget broderfolk i Finland, om jag låg i en skyttegrav.

"Här är en tidning, vi bjuder på den".
What? Det är på förfrågan från UA. Inte något självpåtaget. Varför de ville ha den översatt talar nog mer för att den var bra än nån fråga om humanitär stormakt…
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ser ut som att Krim kommer ha lite ont om färskvatten framöver samt att delar av Kherson blir lite mera svårframkomliga för tyngre fordon pga. översvämningar.
Nova Kakhovka dammen har förstörts.
Osäker vilken sida som ligger bakom ännu.
Ukraina skulle ju ha tillfällig nytta av mindre vatten till Krim, men om man vill ta tillbaka stället vill man ju inte börja med att bygga en ny damm som tar xx antal år.
Ryssland skulle ha nytta av mindre framkomlighet för ukrainska trupper och är inte rädda för brända jordens taktik om de vet att de måste retirera.

 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Ser ut som att Krim kommer ha lite ont om färskvatten framöver samt att delar av Kherson blir lite mera svårframkomliga för tyngre fordon pga. översvämningar.
Nova Kakhovka dammen har förstörts.
Osäker vilken sida som ligger bakom ännu.
Ukraina skulle ju ha tillfällig nytta av mindre vatten till Krim, men om man vill ta tillbaka stället vill man ju inte börja med att bygga en ny damm som tar xx antal år.
Ryssland skulle ha nytta av mindre framkomlighet för ukrainska trupper och är inte rädda för brända jordens taktik om de vet att de måste retirera.

Ingen liten olycka direkt, ordentlig smäll. Och uppenbart vem som är skyldig.

Förutsatt att filmen inte är fake förstås, men det är osannolikt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
What? Det är på förfrågan från UA. Inte något självpåtaget. Varför de ville ha den översatt talar nog mer för att den var bra än nån fråga om humanitär stormakt…
Ja jag vete tusan om de behöver en svensk tidning så här 1,5 år senare, men kul om den är bra och de gillar den.
Vad blir härnäst, Agnes Wold skriver recept på gröt till svältdrabbat land.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ryska första försvarslinjen är numera under vatten vid banken till Dnipro. Inte för att det underlättar för Ukraina, då tanks inte går att köra på vatten och framryckning över vattensjuk mark är tidskrävande..
Men Ryssland kunde åtminstone förvarnat sina egna trupper som satt vid flodbanken. För på vissa håll verkar de sitta uppe i träd och ropa på hjälp från lokalbefolkningen.

1686042935431.png
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top