Skärp er hundägare!

1.Fast du har ju absolut ingen aning om vad en hundrädd människa ser när det kommer fram en större hund, eller hund öht.
En hundrädd människa kanske upplever att den kommer smygande för att den vill överraska dig, har du aldrig varit hundrädd är det svårt att veta..

2. Är hundvakt ibland och det mest överjävliga är när allas lösa hundar ska komma fram till min hund och hälsa, inte fan vet jag hur jag ska förklara för ägaren att någons hundjävel har bitit din lilla jack russel eller din hund har bitit någon annans hund OM det skulle hända.

3. Det gör bara hela hundvaktsgrejen (som är mycket uppskattat) jobbig och osäker.
Du har ingen aning om vad den personen som är ute och går med hunden har för relation till hunden, om den kan någonting om hundar osv. Tänk lite före, inte efter.

1. Nä, det är sant, har inte en aning om det då jag aldrig varit rädd för hundar eller djur överhuvud taget. Men man ser på människor man möter om dom är rädda för hundar, då kallar man in sin hund, inte svårare än så, (Gör jag oavsett vilket, möter jag någon så kallar jag in honom).

2. Min hund får inte hälsa på någon om jag inte sagt "varsågod", och han gör det inte heller..
Vill säga att han inte går fram till andra hundar. Och kan därför inte heller bli biten eller bita någon..

3. Vad menar du med -tänk lite före, inte efter.?

Men oj oj! springer dom IN I HUSET!!! vad gör dom där då? dricker dom upp din öl & spänner på frugan eller?

Jeeeeez....

PS. det heter Skogsbrummare, ifall du vill ändra.....

Nej, Det ska vara mellanrum mellan Skogs och brummare!

Har haft flera katter som vill in i huset. Bara 1 har kommit in en gång. Nästa gång stryps dem. Eller så blir de hundmat.

Last edited:
Jag verkar tillhöra en kategori som inte är representerad än. Jag är inte på något sätt rädd för hundar (är uppväxt med hund). Däremot tycker jag illa om hundar i största allmänhet och vill därför inte ha dem närheten.

Jag blir grymt provocerad av hundägare som inte begriper att jag inte vill ha deras blandistjej, boxerkille eller vafan det nu kallas, slickandes på mina byxor.

Särskrivare OCH katthatare! vilken fin combo.....du är bra sorglig du...
Du menar på allvar att du stryper en katt som går in i ert hus? jösses....

Nej, Det ska vara mellanrum mellan Skogs och brummare!

Har haft flera katter som vill in i huset. Bara 1 har kommit in en gång. Nästa gång stryps dem.

Jag verkar tillhöra en kategori som inte är representerad än. Jag är inte på något sätt rädd för hundar (är uppväxt med hund). Däremot tycker jag illa om hundar i största allmänhet och vill därför inte ha dem närheten.

Jag blir grymt provocerad av hundägare som inte begriper att jag inte vill ha deras blandistjej, boxerkille eller vafan det nu kallas, slickandes på mina byxor.

haha, pedro my man :tummenupp
Jag är inte uppvuxen med hund, hatar inte alla men gillar några få. Som människor i det menande att vissa är sköna, vissa osköna.

Dessutom tänker jag alltid att ifall husse är ett sånt arsle att han inte har vett nog att koppla hunden så kan hunden vara uppfostrad hur som helst.

Exakt! Bra formulerat!

Jag har inget problem med hundar eller hundägare som sköter sig. Jag har verkligen ingen lust, och har inte ens varit nära, att sparka en hund men jag var tvungen att spetsa till det lite i min frågeställning för att få en reaktion.

Tyvärr verkar det finnas hundägare som tycker det är mitt problem att deras lösgående jättesnälla hundar gör utfall och skäller mot mig. Nej jag är ingen hundmänniska och tycker det är rent obehagligt då jag inte vet vilken avsikt hunden har. Varför är det så svårt att hålla hunden kopplad? Och med kopplad menar jag inte 5 meters löplina.

Exakt! Bra formulerat!

Jag har inget problem med hundar eller hundägare som sköter sig. Jag har verkligen ingen lust, och har inte ens varit nära, att sparka en hund men jag var tvungen att spetsa till det lite i min frågeställning för att få en reaktion.

Tyvärr verkar det finnas hundägare som tycker det är mitt problem att deras lösgående jättesnälla hundar gör utfall och skäller mot mig. Nej jag är ingen hundmänniska och tycker det är rent obehagligt då jag inte vet vilken avsikt hunden har. Varför är det så svårt att hålla hunden kopplad? Och med kopplad menar jag inte 5 meters löplina.

Jag förstår hur du menar,
Tycker också det är drygt med lösa hundar utan pli, men OM man har pli på sin hund, anser jag dock att den kan gå lös..

Det är ingen "jättesnäll" hund om den kommer i mot dig och skäller.
Det är en sådan hund med dålig ägare.. Tyvärr finns det gott om såna, och inte mycket man kan göra åt dom..

Själv kommer jag inte använda koppel så länge min hund lyder och inte utgör en risk för sig själv (Det vill säga; går man inne i stan används koppel då han kan bli rädd för något och spring ut framför en bil eller ngt liknande, eller på en väldigt befolkad plats, (marknad, gågata, osv..) ).

1. Nä, det är sant, har inte en aning om det då jag aldrig varit rädd för hundar eller djur överhuvud taget. Men man ser på människor man möter om dom är rädda för hundar, då kallar man in sin hund, inte svårare än så, (Gör jag oavsett vilket, möter jag någon så kallar jag in honom).

2. Min hund får inte hälsa på någon om jag inte sagt "varsågod", och han gör det inte heller..
Vill säga att han inte går fram till andra hundar. Och kan därför inte heller bli biten eller bita någon..

3. Vad menar du med -tänk lite före, inte efter.?

1. Man behöver inte vara hundrädd, man kanske bara inte vill ha hundar i sin närhet för att man inte gillar dem. Jag tillhör den kategorin.

2. Bra, tyvärr tillhör du en minoritet.

3. Före det händer, inte efter

1. Man behöver inte vara hundrädd, man kanske bara inte vill ha hundar i sin närhet för att man inte gillar dem. Jag tillhör den kategorin.

2. Bra, tyvärr tillhör du en minoritet.

3. Före det händer, inte efter

1. ja, vi alla är olika, men som jag skrev, kallar in min oavsett..
Och iregel bryr han sig inte om människor.

2. Tror inte det, utan det är de få störiga som utmärker sig..

3. Jo, men vad menar du... Vad gör jag som jag måste tänka på före?

men OM man har pli på sin hund, anser jag dock att den kan gå lös..

Frågan är hur min sambo som är hundrädd (blev rejält biten av lösspringande hund, så rädslan är till viss del befogad) ska veta om du har pli på din hund eller ej.
De enda hon litar på är de som går i koppel.

Är det inte lag på koppel förresten? :confused:

Särskrivare OCH katthatare! vilken fin combo.....du är bra sorglig du...
Du menar på allvar att du stryper en katt som går in i ert hus? jösses....

Var inte så hård, vid 14 års ålder har man inte utvecklat den empatiska förmåga som en vuxen människa har. :krama

Frågan är hur min sambo som är hundrädd (blev rejält biten av lösspringande hund, så rädslan är till viss del befogad) ska veta om du har pli på din hund eller ej.
De enda hon litar på är de som går i koppel.

Är det inte lag på koppel förresten? :confused:

Nä, det är sant, det kan hon inte veta.
Men har träffat på personer som är så jätte rädda för hundar, och när man mött såna, så har dom frågat på avstånd om jag kan koppla hunden. Då kallar jag in honom och platsar honom precis bredvid mig, så får personen passera innan jag fortsätter. (Har sällan koppel med mig ut)

Det brys på var du bor, det är kommunen som bestämmer vilket koppeltvång som finns.
I lite mindre samhälle brukar det vara koppeltvång på platser där man kan störa djurlivet, (te.x mellan maj-oktober)

Här är reglerna för Malmö Stad:
http://www.malmo.se/hund#tab-element-2

Hitta inget för kommunen jag själv bor i, men det ska vara något i stil med Maj-Oktober är det koppel tvång OM det finns risk för att störa det inhemska djurlivet = Skogen, inte mycket djurliv man kan störa inne i samhället..

Men det var då själva fan vad folk har problem med andras djur.

Jag har altandörren öppen hela somrarna och inga katter kommer någonsin in och pissar i mina möbler, jag har dynorna ute i altanmöblerna hela sommaren och inga katter pissar där heller, jag möter dagligen en massa hundar, dom som är lösa springer aldrig fram till mig, dom som skulle kunna tänkas springa fram till folk/hundar dom är kopplade.

Är det bara här uppe det fungerar, är hundägare söderut helt dumma i huvet?

Sen att folk har fobier, skärp er för fan, kan ni inte bota era fobier med terapi får ni väl för fan inse att det är ni som har problem och får anpassa er, resten av världen kan inte ta hänsyn till era sjuka fobier.

Håller med om alla jäkla hundskitar överallt. Fan har man inte vett nog att plocka upp efter jycken i samhällena eller runt om.
Har alltid min hund kopplad i samhällen, men i skogen slipper hon.

När ska någon göra något åt alla dessa cyklister? Snart kommer dom ut igen i flock och tror dom äger vägen. Hindrar all trafik och är bara i vägen. Själv försöker jag konsekvent tuta på dom, så dom lär sig att hålla sig på cykelbanorna eller väggrenen.

P.s jag litar dom mer på en lös hund än en adidas beklädd människa. Den ena har vett och förstånd och man kan läsa av den. Den andra kan vara galen och göra vad som när som.

Njaa. Men släppa hunden på den skulle jag inte tveka på. Då får kattfan nog veta vems revir det är i huset.

Gör inte det. Hundar får oftast pisk utav katter, så vid sammandrabbningar mellan katt och hund så vinner katten 9 av 10 ggr. Om inte katten är fet, slö och skadad dvs.

Är det bara här uppe det fungerar, är hundägare söderut helt dumma i huvet?

Sen att folk har fobier, skärp er för fan, kan ni inte bota era fobier med terapi får ni väl för fan inse att det är ni som har problem och får anpassa er, resten av världen kan inte ta hänsyn till era sjuka fobier.

+1

Det händer något när man kommer söder om dalälven :hihi

Får hålla med om fobier. Ja, det är tråkigt att en del är rädda för nästan allting. Livet är farligt. Själv både, katt, hund, igelkott och ekorrbiten men har inte utvecklat några fobier för det. Ärr har jag efter det dock.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back