Skärp er hundägare!

Kanske du inte ger dig på lösa hundar, men det garanterar inte att övriga blockmonogn inte gör det. Visst fan känner jag min hund väl, såpass väl att jag garanterar att han inte anfaller en människa.

Men visst, säker kan man aldrig vara. Kanske har din hoj under natten fått ett olljeläckage och all olja rann ur samtidigt som oljevarningslampan gick sönder varpå motorn nyper vid körning i 130 km/h varpå du kanar in i ett vajerräcke och gör en imitation av det skivade ägget du hade på frukostmackan. Extrema situationer kan alltid inträffa...

Vet inte var du bor, men håller det inte för vardagligt att folk går och sparkar på hundar häromkring .

Känner min hund i alla aspekter och kan fortfarande inte garantera att den ALDRIG skulle kunna bita en människa, av den enkla anledningen att den är just en hund.

Sparkar du efter min hund så sparkar jag in huvudet på dig. Jävligt enkelt...

Din hund rusar alltså fram till okända människor, eftersom du tror det kan hända?

Lösningen på ditt problem heter koppel.

Du uppfostrar din hund tills du är säker på att den aldrig kommer att skrämma någon annan. Först när så sker kan du låta den gå utan koppel. Har du gjort en felbedömning och hunden ändå rusar mot någon har du misslyckats med din uppfostran och någon annan får ta vid.

I det läget har du redan misslyckats, och får vackert acceptera vad som händer, för du har inte uppfyllt din roll som hundägare.

En snärt med ett koppelhandtag i huvudet tycker jag låter rätt motiverat i sammanhanget, om det inte är en chihuahua eller valp. Stor jycke och spark känns också rimligt. Att sparka efter en valp eller chihuahua vore fel och oproportionerligt mot den skada hunden kan göra om den är ute på att hugga, är det däremot en vuxen schäfer eller rottis så skall inte någon annan behöva göra en bedömning av om det är lek eller attack.

Last edited:
Din hund rusar alltså fram till okända människor, eftersom du tror det kan hända?

Du uppfostrar din hund tills du är säker på att den aldrig kommer att skrämma någon annan. Först när så sker kan du låta den gå utan koppel. Har du gjort en felbedömning och hunden ändå rusar mot någon har du misslyckats med din uppfostran och någon annan får ta vid.

I det läget har du redan misslyckats, och får vackert acceptera vad som händer, för du har inte uppfyllt din roll som hundägare.

En snärt med ett koppelhandtag i huvudet tycker jag låter rätt motiverat i sammanhanget, om det inte är en chihuahua eller valp. Stor jycke och spark känns också rimligt. Att sparka efter en valp eller chihuahua vore fel och oproportionerligt mot den skada hunden kan göra om den är ute på att hugga, är det däremot en vuxen schäfer eller rottis så skall inte någon annan behöva göra en bedömning av om det är lek eller attack.

Gör om gör rätt. Läs mina inlägg i tråden. Det är inte så många så det klarar du nog av...

Min syn på hundar och dess ägare...

Jag har en Shetland Sheepdog på 12kg, älskar människor. Det bästa han vet är att träffa andra hundar.
Jag går alltid med honom utan koppel, och har gjort sedan jag fick honom.
Aggressivitet vet han inte vad det är. Morrar en hund på honom går han åt andra hållet.

Jag ser det så här:
Skulle min jycke gå/lunka fram till någon/en hund, och någon skulle sparka honom, så hade jag nog fan slagit ihjäl idioten, PUNKT!

Men skulle min jycke springa fram till någon skällandes/morrandes så visst då kan jag förstå om personen hade reagerat, kanske med en spark.
Sen finns skillnad på spark och spark.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7969268.ab

Sen visst; Hade jag haft en 60-80kg hund, så hade man fått ta lite större hänsyn till omgivningen.
Har man en stor unghund som inte alltid lyder så får man ha koppel, finns alltid såna här rullkoppel. Jag gillar inte heller när hundar kommer springandes mot mig och min hund när vi är ute.
Men jag skulle aldrig sparka den andra hunden, det är bara att ta tag i den, och invänta ev, ägare. (Det är sällan hundar är aggressiva mot både människa och hund)

Men fortfarande, om en hund går/lunkar fram till dig, så är den inget hot!
Kommer det än stor hund springandes mot dig, så kan jag förstå om man reagerar.
Men men får reagerar efter situation, 5-10kg hund sparkar man inte allt vad man kan..

• Gilla
Reaktioner: ft
Skulle man sparka skiten ur varenda människa man möter som beter sig som idioter skulle man inte ha tid att jobba.

Gör om gör rätt. Läs mina inlägg i tråden. Det är inte så många så det klarar du nog av...

Vilket av dem?

Sparkar du efter min hund så sparkar jag in huvudet på dig. Jävligt enkelt...

Jag kommer skydda min hund i alla lägen, måhända att han gjort fel men om någon attackerar honom så kommer jag skydda honom.

Valet står mellan att rädda random hund eller random människa. Svårt fall då jag inte kategoriskt kan säga att jag i 100% av fallen väljer det ena framför det andra.

Som svar på:
kommer det en hund springande mot mig får den ett koppel mitt i huvudet och ägaren en rejäl tillrättavisning.

är jag ute o går med min son och en hund skulle ens fundera på att göra utfall ska den vara glad om den slipper en 41:a i bröstet.

en lös okontrollerad hund som springer mot dig har du rätten att avvisa enl lagen om nödvärn eftersom det handlar om din egen säkerhet.

...

du vet inte om en hund bara vill leka förr än dom väl e framme och då e de för sent att avgöra.

Jag tror att enda hoppet här är att du inte har fixat att läsa det ovanstående, för läste du, förstod och sedan skrev det du gjorde är det fasen skrämmande på riktigt.

Men men får reagerar efter situation, 5-10kg hund sparkar man inte allt vad man kan..

Precis. Var en dumfan som kängade till en labbevalp (eller om det var golden) så den flög in i ett plank och senare dog här i stan för ett tag sedan... Total brist på respekt och känsla för proportionalitet. Vet inte hur det blev, men jag hoppas han fick ett straff som sved. Rejält.

Typ öga för öga... hade känts bra, men riktigt så vill vi väl inte att samhället skall fungera.

Last edited:
Vilket av dem?

Som svar på:

Jag tror att enda hoppet här är att du inte har fixat att läsa det ovanstående, för läste du, förstod och sedan skrev det du gjorde är det fasen skrämmande på riktigt.

Jag vet inte riktigt vad du menar, du har klippt ut valda delar ur mina inlägg för att dom ska passa ditt syfte. Det jag skrev var att min hund aldrig springer lös då man inte vet vilka idioter man stöter på ute i terränglådan. Och om någon börjar bråka med honom då kommer jag blir förbannad. Släpp sargen och kom in i matchen...

Last edited:
Liksom folk gör misstag i trafiken så gör även hundägare misstag. Jag har en livlig och valpig blandis ala labrador och lyckats tappa kopplet ett par ggr. Likväl har jag blivit påsprungen av trötta svettiga joggare.

Inte fan har jag nitat joggaren och tycker heller inte man skall göra det. Dock hade jag gärna tagit ett litet snack med denne om den inte fortsatte jogga trots man ropar att dem kan väl se sig för lite.

Blev påkörd av en slalomjocke för ett par år sedan i Idre. Skulle jag nitat honom?

Skaffa er förståelse för varandra eller prata vart fall med vederbörande.
Sedan håller jag självklart med om att man skall plocka upp sin skit efter hunden och hålla den kopplad där det löper stor risk för att hundrädda dyker upp om jag inte har superkoll på jycken.

För några månader sedan satt det en "kamphund" och sket inomhus i ett affärscentrum. De 2 kvinnorna från mellanöstern något låtsades som ingenting och gick vidare. Jag sprang ikapp dem och frågade om de inte skulle ta upp efter sig. De påstådde att de inte hade påse. JAg försklarede att då får de ju lösa det på ett eller annat sätt. Lyckligtvis hade jag som hundbiten på mig ett gäng påsar som jag gav dem. INTE FAN PLOCKA DE UPP SKITEN ÄNDÅ. Så ja visst finns det dem som inte borde ha hund. Jag är för obligatoriskt hundkort men då skulle jag tycka att ett skaffabarn kort skulle kunna vara på sin plats också. Men det är en annan historia.

Håll reda på byrackan så slipper du råka ut för att någon gör det. Själv skulle jag antagligen sparka både dig och jycken om den gav sig på mig.

Hundägare kan helt klart delas in i två huvudkategorier: lämpliga eller ej lämpliga

Av inläggen i denna tråd, så verkar vi ha en hel del som faller under kategorin ej lämpliga.

Varför all denna aggressivitet?

SKÄRP ER KATTÄGARE!!!!

Visst katter kanske skiter och pissar i låda(=Lata ägare?). Men de springer ju in i andras hus! Skärpning för fan! Skaffa koppel till kattjävlarna innan de blir uppätna av en björn.

Hur stort kan problemet vara egentligen? Koppel på när det finns människor i närheten.

Min syn på hundar och dess ägare...

Jag har en Shetland Sheepdog på 12kg, älskar människor. Det bästa han vet är att träffa andra hundar.
Jag går alltid med honom utan koppel, och har gjort sedan jag fick honom.
Aggressivitet vet han inte vad det är. Morrar en hund på honom går han åt andra hållet.

Jag ser det så här:
Skulle min jycke gå/lunka fram till någon/en hund, och någon skulle sparka honom, så hade jag nog fan slagit ihjäl idioten, PUNKT!

Men skulle min jycke springa fram till någon skällandes/morrandes så visst då kan jag förstå om personen hade reagerat, kanske med en spark.
Sen finns skillnad på spark och spark.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7969268.ab

Sen visst; Hade jag haft en 60-80kg hund, så hade man fått ta lite större hänsyn till omgivningen.
Har man en stor unghund som inte alltid lyder så får man ha koppel, finns alltid såna här rullkoppel. Jag gillar inte heller när hundar kommer springandes mot mig och min hund när vi är ute.
Men jag skulle aldrig sparka den andra hunden, det är bara att ta tag i den, och invänta ev, ägare. (Det är sällan hundar är aggressiva mot både människa och hund)

Men fortfarande, om en hund går/lunkar fram till dig, så är den inget hot!
Kommer det än stor hund springandes mot dig, så kan jag förstå om man reagerar.

Fast du har ju absolut ingen aning om vad en hundrädd människa ser när det kommer fram en större hund, eller hund öht.
En hundrädd människa kanske upplever att den kommer smygande för att den vill överraska dig, har du aldrig varit hundrädd är det svårt att veta..

Är hundvakt ibland och det mest överjävliga är när allas lösa hundar ska komma fram till min hund och hälsa, inte fan vet jag hur jag ska förklara för ägaren att någons hundjävel har bitit din lilla jack russel eller din hund har bitit någon annans hund OM det skulle hända.

Det gör bara hela hundvaktsgrejen (som är mycket uppskattat) jobbig och osäker.
Du har ingen aning om vad den personen som är ute och går med hunden har för relation till hunden, om den kan någonting om hundar osv. Tänk lite före, inte efter.

Men oj oj! springer dom IN I HUSET!!! vad gör dom där då? dricker dom upp din öl & spänner på frugan eller?

Jeeeeez....

PS. det heter Skogsbrummare, ifall du vill ändra.....

SKÄRP ER KATTÄGARE!!!!

Visst katter kanske skiter och pissar i låda(=Lata ägare?). Men de springer ju in i andras hus! Skärpning för fan! Skaffa koppel till kattjävlarna innan de blir uppätna av en björn.

Last edited:
Men oj oj! springer dom IN I HUSET!!! vad gör dom där då? dricker dom upp din öl & spänner på frugan eller?

Pissar i fåtöljer och soffor och sprider päls som medlemmar i hushållet alternativt gäster är allergiska mot. Samt snor käk.

När blev det hundens fel att ägaren inte har koll på den om den är ung eller inte har kunskapen/viljan till att träna?

...och när blev det förbipasserandes sak att överse med sånt beteende? Det går tretton dåliga ägare på dussinet men det ursäktar inte hunden, en bra sak att hålla i minnet för er "jurvenner" som tappat greppet om värde, djurs och människors.

För min del hade det gärna fått bli hundförbud i städer, de är ett ofog och det är inte "gulligt" med skithögar på trappen/trottoaren/gräsmattan som om de levde på tradarfikskost.

Du uppfostrar din hund tills du är säker på att den aldrig kommer att skrämma någon annan. Först när så sker kan du låta den gå utan koppel.

Själv är jag av den åsikten att hundar aldrig ska gå utan koppel (med undantag för hundar som verkligen bor på landet). Det spelar ingen som helst roll hur snäll en hund är, den kommer ändå skrämma folk ifall den springer löst. Jag är inte hundrädd alls, vi har alltid haft hundar. Men jag är ändå misstänksam mot okopplade hundar.

Dessutom tänker jag alltid att ifall husse är ett sånt arsle att han inte har vett nog att koppla hunden så kan hunden vara uppfostrad hur som helst.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT