Skärp er hundägare!

försök resonera med en förälders vars barn din hund haft ihjäl, eller resonera i efterhand med en människa som din hund attackerat/bitit.

Det är DU som hundägare som ansvaret att se TILL att DIN hund är KOPPLAD och inte utgör NÅGOT HOT mot någon annan... sen får din hund vara hur jävla snäll som helst enl dig. men inte ens du själv oavsett antal år med erfarenhet av hundar kan ge den garantin.

för fan väx upp istället för att sitta o komma med såna dumma kommentarer på nätet.

FYI, jag slår varken djur,kvinnor,barn eller andra medmänniskor såvida det inte är berättigat.

Min hund har aldrig bitit någon, aldrig startat slagsmål med annan hund(han blev påhoppad en gång dock, att notera är att jag varken sparkade hunden eller hans ägare) eller något sånt. Kanske därav som jag skulle bli förbannad om någon sparkade honom. Han går alltid kopplad om det finns människor/djur i närheten. Så jag gör vad jag kan för att hålla min hund säker, inte för att jag är rädd att han ska hoppa någon utan för att det finns idioter som anser att man sparkar hej vilt efter djur man stöter på. Bevisligen...

skjut de små skitarna :mad: en liten pisshund har pissat på min bil, tur att jag inte såg det för då har jag piskat både hunddjäveln och dess ägare.
Och sen plockar man upp hundskiten med en påse och sen slänger man påsen i naturen :mad: vem fan tycker om andras hundar.

Jag har en sydafrikansk boerboel på 75 kg som är ett riktigt måndags exemplar av rasen, han är som en stor kärleksbjörn och brukar gå utan koppel, just för att jag känner hunden och vet att han aldrig visat minsta tendens till aggression.
Låter naivt kanske, men han är bra söt och go :rolleyes:

Men vet man med sig som hundägare att ens hund är stirrig och skäller så håll fanskapet kopplat. Jag har fotat till antal hundar som betet sig aggressivt mot mig. Det ska man göra, bara pointera att det är oacceptabelt.

Blir så less på bjäbbiga hundar, och ägare utan plip på sina voovar! :näsblod

Mycket fin ras! Du känner antagligen Tiger här uppe i Sthlm som kör WP med rätt bra resultat :)

Men den rasen kan om den vill och har ett vaktbeteende som ej behöver läras in, ser ut som en pitbull fast 70kg+ och en sådan måste man ha koll på och även en "säkerhetslina" ifall nåt oförutsett skulle ske. För frågan är inte om du tycker den är världens snällaste, eller den inte skulle göra en fluga förnär utan vad skulle du göra om den skulle få för sig o göra nåt oväntat? Sedan finns det folk som är riktigt rädda, även jag som både busar och kelar med Ambulldog, pitbulls, amstaff, boerboel och liknande raser känner till rasernas egenskaper och kapacitet och skulle inte vara 100% säker ifall jag möte en okänd hund utan koppel.

Min hund har aldrig bitit någon, aldrig startat slagsmål med annan hund(han blev påhoppad en gång dock, att notera är att jag varken sparkade hunden eller hans ägare) eller något sånt. Kanske därav som jag skulle bli förbannad om någon sparkade honom. Han går alltid kopplad om det finns människor/djur i närheten. Så jag gör vad jag kan för att hålla min hund säker, inte för att jag är rädd att han ska hoppa någon utan för att det finns idioter som anser att man sparkar hej vilt efter djur man stöter på. Bevisligen...

nu får du väl hejda dig lite. ingen i denna tråd har påstått att de börjat känga foten efter hundar de mött sådär på måfå.

om jag utgår ifrån min egen relation till hundar. hade schäfer under min uppväxt. har aldrig varit hundrädd (dvs inte rädd bara jag sett en hund), däremot har jag en jäkla respekt för dessa djur då de är(inte alla) opålitliga.

Blir inte rädd om nån jycke visar sin osäkerhet genom att skälla och komma emot mig, och som TUR ÄR har jag aldrig haft oturen att träffa nån jycke som gjort utfall mot mig eller ens varit såpass hotfull mot mig att jag ens behövt tänka tanken på att känga till den (eller ja beredd är man alltid när man möter hundar).

MEN skulle nån jycke attackera mig, mina barn eller nån annan jag håller när o kär när jag e med så tvekar jag inte en sekund på att stoppa detta djur till varje pris, även om jag så lyckas slita huvet av den. när det väl händer(vilket jag självklart inte går och hoppas på då jag faktiskt gillar hundar) så tar jag fighten/diskussionen med ägaren.

Min hund kom loss engång och sprang fram till en hund och självklart vart det lite fight, innan jag hann fram så sparkade den andra hunden ägare vår vovve på sidan av bröstkorgen. Såg detta och han bad om ursäkt för det efterhand, men inte fan lackade jag på det och började tjaffsa om det. Sa att han förtjänade det och löste resten med den andra hundägaren.

Rätt trött på er "djurvänner" som tror era djur står över allt o alla. Dags o komma till verkligheten och inse att en hund/katt inte är lika mycket värda som en människa. När ni inser det så kommer ni förstå innebörden att hålla koll på era djur för dennas eget bästa och respekten för andra människor som inte delar åsikt om ex. byrackan ni skaffat känslor för. Trotts att du/ni ser det som er enda vän/sambo/familj/barn så är det fortfarande en hund för oss andra.

Ok, så det är självklart att om hunden möter annan hund blir det slagsmål? Min hund slåss iaf. aldrig så i mina ögon blir det inte "självklart litet fight". Som jag skrev ovan har åtminstone min hund aldrig dragit iväg för att slåss.

Sen värderar jag min hund mycket högre än en "random" individ jag möter på stan. Alla dagar i veckan. Jag har nämligen inte min hund som statussymbol i förorten vilket verkar var din syn på "byrackan du skaffat känslor för". I mina ögon låter inte du som en vettig hundägare, kanske därför han drar iväg och slåss så fort han får chansen?

Du fattar ju inte rätt o fel, värdet mellan människor o djur så ta dig en funderare du vem som är idioten i sammanhanget och gör dig inte dummare än du är.
I det här landet? vad försöker du påpeka med i detta landet förutom att försöka stå över mig som om jag är lägre i näringskedjan för jag inte råkar vara född just i Sverige?

Vem som har rätt och fel är subjektivt och vi kan dividera fram och tillbaka till tidens ände utan att någon kan överbevisa den andra, så det får stå för dig. Måhända var formuleringen "i detta landet" aningen oklar och provocerande. Tar tillbaka det. Men i min värld så ger man sig inte på djur bara för att dom kommer fram till en. Många gånger som jag stött på lösa hundar och inte har jag sparkat någon av dom sönder och samman. Kan det vara så att när du anfaller den snäll hunden med skrik och sparkar blir den rädd och försvarar sig. Det hade iaf jag gjort om jag var ute på en fredlig promenad...

nu får du väl hejda dig lite. ingen i denna tråd har påstått att de börjat känga foten efter hundar de mött sådär på måfå.

om jag utgår ifrån min egen relation till hundar. hade schäfer under min uppväxt. har aldrig varit hundrädd (dvs inte rädd bara jag sett en hund), däremot har jag en jäkla respekt för dessa djur då de är(inte alla) opålitliga.

Blir inte rädd om nån jycke visar sin osäkerhet genom att skälla och komma emot mig, och som TUR ÄR har jag aldrig haft oturen att träffa nån jycke som gjort utfall mot mig eller ens varit såpass hotfull mot mig att jag ens behövt tänka tanken på att känga till den (eller ja beredd är man alltid när man möter hundar).

MEN skulle nån jycke attackera mig, mina barn eller nån annan jag håller när o kär när jag e med så tvekar jag inte en sekund på att stoppa detta djur till varje pris, även om jag så lyckas slita huvet av den. när det väl händer(vilket jag självklart inte går och hoppas på då jag faktiskt gillar hundar) så tar jag fighten/diskussionen med ägaren.

Det var en hel drös här som med glädje ville sparka in skallen på hund som kom lös. Då samhället är fullt av idioter så håller jag min hund säker från dom. Han är inget hot mot någon så han skulle kunna springa lös överallt. Men så kommer det blockmongon som du eller någon av dom övriga trångsynta individerna i tråden och anser att hunden är ett hot och sparkar ihjäl honom. Och vips så har en fruktansvärt fin hund blivit offer för ett blockmongo. Därav har jag min hund kopplad och långt borta från såna som dig. Frågor på det?

Last edited:
Ok, så det är självklart att om hunden möter annan hund blir det slagsmål? Min hund slåss iaf. aldrig så i mina ögon blir det inte "självklart litet fight". Som jag skrev ovan har åtminstone min hund aldrig dragit iväg för att slåss.

Sen värderar jag min hund mycket högre än en "random" individ jag möter på stan. Alla dagar i veckan. Jag har nämligen inte min hund som statussymbol i förorten vilket verkar var din syn på "byrackan du skaffat känslor för". I mina ögon låter inte du som en vettig hundägare, kanske därför han drar iväg och slåss så fort han får chansen?

Vem som har rätt och fel är subjektivt och vi kan dividera fram och tillbaka till tidens ände utan att någon kan överbevisa den andra, så det får stå för dig. Måhända var formuleringen "i detta landet" aningen oklar och provocerande. Tar tillbaka det. Men i min värld så ger man sig inte på djur bara för att dom kommer fram till en. Många gånger som jag stött på lösa hundar och inte har jag sparkat någon av dom sönder och samman. Kan det vara så att när du anfaller den snäll hunden med skrik och sparkar blir den rädd och försvarar sig. Det hade iaf jag gjort om jag var ute på en fredlig promenad...

Vad är det för ide o diskutera med dig när du hela tiden får för dig att man ska agera med slag o sparkar på en hund som kunde lika gärna vara en staty? du ser inte själva scenariot utan ser bara en bild framför dig där nån sparkar på just din hund utan anledning.

och glöm din hund. utan se på saken utan några individer som du känner eller har relation till. tänk som tredje person. tycker du fortfarande en random hund är värd mer än en människa?

ja jag har faktiskt en fråga på det. var någonstans skrev jag att jag skulle sparka ihjäl en hund som gick lös(jag skrev väl ändå, OM DIN HUND GÖR UTFALL MOT MIG(vad vet jag, bosozuko kanske har redigerat mitt inlägg för nåt extrapoäng :D))? det handlade väl ändå om en hund som attackerade.

för övrigt så tycker jag fortfarande att det är rätt trångsynt av dig att påstå att du känner din hund såpass, visst du känner nog honom/henne vädligt väl med den erfarenhet du har av hunden. men helt säker kan du aldrig vara.

För övrigt tycker jag faktiskt att du verkar rätt vettig ändå som verkar vilja hålla hunden kopplad.... :tummenupp

...
och glöm din hund. utan se på saken utan några individer som du känner eller har relation till. tänk som tredje person. tycker du fortfarande en random hund är värd mer än en människa?

ingen ide. han verkar ändå inte kunna tänka sig in i den sortens situation.

som sagt, lattemorsor och somliga djurägare.... ett kapitel för sig...

Last edited:
Vad är det för ide o diskutera med dig när du hela tiden får för dig att man ska agera med slag o sparkar på en hund som kunde lika gärna vara en staty? du ser inte själva scenariot utan ser bara en bild framför dig där nån sparkar på just din hund utan anledning.

Jag ser inte scenariot? Vilket scenario? Pratar vi dreglande best med filade hörntänder och armarna från spädbarnet han åt sist fortfarande fastkilade mellan gaddarna? Eller pratar vi om dvärgpudeln med bollar på svans och tassar? I min värld så är det viss skillnad på om förstnämnda hund gör utfall eller om den sistnämnda gör det. Är det bara jag som är ute och rör mig i terrängen när hunden dyker upp, eller är det jag och hunden med ett barn i barnvagn. Fram tills det här scenariot är fastställt avstår jag från att kommentera då jag ej har den information som krävs för att ge ett korrekt och väl genomtänkt svar. Dock avser jag ej att sparka hund i något av ovanstående fall...

Ok, jag glömmer min hund. Valet står mellan att rädda random hund eller random människa. Svårt fall då jag inte kategoriskt kan säga att jag i 100% av fallen väljer det ena framför det andra. Återigen så är varje situation unik och bör behandlas därefter. I min värld...

Jag ser inte scenariot? Vilket scenario? Pratar vi dreglande best med filade hörntänder och armarna från spädbarnet han åt sist fortfarande fastkilade mellan gaddarna? Eller pratar vi om dvärgpudeln med bollar på svans och tassar? I min värld så är det viss skillnad på om förstnämnda hund gör utfall eller om den sistnämnda gör det. Är det bara jag som är ute och rör mig i terrängen när hunden dyker upp, eller är det jag och hunden med ett barn i barnvagn. Fram tills det här scenariot är fastställt avstår jag från att kommentera då jag ej har den information som krävs för att ge ett korrekt och väl genomtänkt svar. Dock avser jag ej att sparka hund i något av ovanstående fall...

Ok, jag glömmer min hund. Valet står mellan att rädda random hund eller random människa. Svårt fall då jag inte kategoriskt kan säga att jag i 100% av fallen väljer det ena framför det andra. Återigen så är varje situation unik och bör behandlas därefter. I min värld...

Dåså då är det slut diskuterat med dig då det är här det skiljer mellan oss. Sparar min energi till nåt vettigare.

Om man skulle lägga in ett seriöst inlägg då så förstår jag inte egentligen diskussionen..

Självklart om man är ute och springer och blir anfallen så är det klart man kan få sparka till hunden så man inte blir biten,
Men om man är ute och springer och en kopplad hund skäller så är det klart att man inte kan sparka till den kanske säga till ägaren att man kan ta bort hunden eftersom man är rädd...

Sen har man ett ansvar som djur ägare när man är på anmäl plats att sköta sig så alla kan vara där det säger ju sig själv.

Dock måste jag säga att det är en mycket rolig tråd så här på kvällen.. :) Utom Skäggo som inte fattar ironi eller så är det jag som inte fattar hans.. :brinnerup

....

bra. då är vi iaf lite på rätt väg. och med det sagt vill jag inte påstå att vi ska omvända dig till att ha exakt samma åsikt som oss.

och absolut så är det väl en jävla skillnad på om nån pudelboll står o gläfsar eller om det är en amstaff som står o tuggar fragda i försvarsposition.

(jag skrev väl ändå, OM DIN HUND GÖR UTFALL MOT MIG(vad vet jag, bosozuko kanske har redigerat mitt inlägg för nåt extrapoäng :D))?

Trodde det skulle framgå redan från början att jag skojade med dig. Förstår förstås vad du menade men jag har ju inte fulquotat. Det var ju faktiskt vad du skrev. Jaja, humor är ju subjektivt. Söker inga poänger. Hur menar du egentligen?

Hade det känts bättre för dig om jag hade quotat så här? (för mig är det ingen skillnad):

FYI, jag slår varken djur,kvinnor,barn eller andra medmänniskor såvida det inte är berättigat.

ja jag har faktiskt en fråga på det. var någonstans skrev jag att jag skulle sparka ihjäl en hund som gick lös(jag skrev väl ändå, OM DIN HUND GÖR UTFALL MOT MIG(vad vet jag, bosozuko kanske har redigerat mitt inlägg för nåt extrapoäng :D))? det handlade väl ändå om en hund som attackerade.

för övrigt så tycker jag fortfarande att det är rätt trångsynt av dig att påstå att du känner din hund såpass, visst du känner nog honom/henne vädligt väl med den erfarenhet du har av hunden. men helt säker kan du aldrig vara.

För övrigt tycker jag faktiskt att du verkar rätt vettig ändå som verkar vilja hålla hunden kopplad.... :tummenupp

Kanske du inte ger dig på lösa hundar, men det garanterar inte att övriga blockmonogn inte gör det. Visst fan känner jag min hund väl, såpass väl att jag garanterar att han inte anfaller en människa.

Men visst, säker kan man aldrig vara. Kanske har din hoj under natten fått ett olljeläckage och all olja rann ur samtidigt som oljevarningslampan gick sönder varpå motorn nyper vid körning i 130 km/h varpå du kanar in i ett vajerräcke och gör en imitation av det skivade ägget du hade på frukostmackan. Extrema situationer kan alltid inträffa...

Trodde det skulle framgå redan från början att jag skojade med dig. Förstår förstås vad du menade men jag har ju inte fulquotat. Det var ju faktiskt vad du skrev. Jaja, humor är ju subjektivt. Söker inga poänger. Hur menar du egentligen?

Hade det känts bättre för dig om jag hade quotat så här? (för mig är det ingen skillnad):

hold your horses.... jag förstod redan från början att det var skämtsamt menat, inget agg från min sida(därav ditt namn mitt i inlägget) :D

Kanske du inte ger dig på lösa hundar, men det garanterar inte att övriga blockmonogn inte gör det. Visst fan känner jag min hund väl, såpass väl att jag garanterar att han inte anfaller en människa.
...

så sant att det inte gör. blev mest upprörd över att du ville få det till att jag skulle känga mot hundar på måfå vilket aldrig skulle hända.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back