Skärp er hundägare!

Om du inte tål att se en hund fastän den låter dig vara så tycker jag problemet ligger hos dig.

Ska man anpassa sig efter allas fobier och vad alla tycker är irriterande så slutar det ju med att man inte får göra nånting. Personligen så föredrar jag att behöva finna mig i kanske tre saker som jag stör mig på framför att behöva passa mig för 40 saker som nån annan kan störa sig på.

Antingen har du inte läst nåt av det jag skrivit eller så formulerade jag väl mig så puckar att du inte begrep alls vad jag skrivit.

1. Jag är inte hundrädd(varken för 3kilos mopsar eller Grand danios'er(däremot har jag en jävla respekt för hundar modell större))

2. Har aldrig påstått att folk ska ha sina jyckar 24/7 (ok det var kanske det här det brast i språket så jag inte gjorde mig förstådd). Det handlar ju som sagt att visa hänsyn till andra,hundrädda eller ej. Står det en jycke med husse/matte på en äng o leker så är ju valet mitt eget om jag vill gå dit. Detsamma gäller väl hundägaren när han/hon går i tätbebyggt område med okopplad hund, då är det ägarens ansvar.

3. Jag varken sparkar eller fäktar mot jyckar jag möter, kopplade eller ej. Däremot skulle jag inte tveka att sopa till en hund som anfaller.

Verkar som om hundägarna fått det hela om bakfoten i denna tråd, att vi tycker att de ska ha sina hundar kopplade oavsett var dom är, så är inte fallet med min åsikt iaf.

Mycket fin ras! Du känner antagligen Tiger här uppe i Sthlm som kör WP med rätt bra resultat :)

Men den rasen kan om den vill och har ett vaktbeteende som ej behöver läras in, ser ut som en pitbull fast 70kg+ och en sådan måste man ha koll på och även en "säkerhetslina" ifall nåt oförutsett skulle ske. För frågan är inte om du tycker den är världens snällaste, eller den inte skulle göra en fluga förnär utan vad skulle du göra om den skulle få för sig o göra nåt oväntat? Sedan finns det folk som är riktigt rädda, även jag som både busar och kelar med Ambulldog, pitbulls, amstaff, boerboel och liknande raser känner till rasernas egenskaper och kapacitet och skulle inte vara 100% säker ifall jag möte en okänd hund utan koppel.

Nä, det är helt sant. Rastar jag han utan koppel så är det på sista rundan innan jag ska sova. Mer för min egen skull än hans, försöker att få in lite lydnad på han ;)
Men absolut, man ska aldrig säga aldrig. Men hunden har skällt kanske 5-6 gånger det sista året. Så jag börjar nästan tro han är efterbliven, haha :näsblod

haha vill du garva kolla in denna filmen, här har du han i hans esse ;)
http://www.youtube.com/watch?v=M_JRTa_dmhI
eller
http://www.youtube.com/watch?v=zqKG8GmEu1A

Så otroligt duktig du är då som inte har några fobier. Ska själv klappa mig på axeln och säga att jag minsann e lika duktig, kattbiten, hundbiten kärringbiten etc mm osv som man är.

Tycker ändå att hundägare kan hålla sina jyckar kopplade i tätbebyggelse. Hundskiten ser jag som ett mindre bekymmer. Lättare att tvätta bort än rädsla för hundar.

Folk verkar tro att det medföljer alla möjliga sorters rättigheter med hundköpet. Tyvärr inte så värst sant. Snarare bara förpliktelser.

Det känns otroligt skönt att veta Micke. Jag är glad för din skull.

Men för att lämna VM i spydigheter så vill jag klämma in att jag faktiskt inte heller anser att man har någon rätt på sin sida när man har hundar i samhället.

För att passa på och spetsa till det lite så skulle inte heller jag tveka att känga en hund som kommer springande på ett icke lekfullt sätt.

Hundägare skulle körkortsbeläggas och beskattas. Eller varför inte tvångsförsäkras, samma styrmedel som för sporthoj. Ju mer incidenter med en viss ras desto dyrare.

Hundägare skulle körkortsbeläggas och beskattas. Eller varför inte tvångsförsäkras, samma styrmedel som för sporthoj. Ju mer incidenter med en viss ras desto dyrare.

Inte minst för hundarnas skull.. För mkt idioter utan djurvett som köper Rottis, kallas den bamsebjörnen och totalt saknar insikt om vilken träning och stimulens en brukshund behöver för att inte bli en rubrik i Aftonbladet.

Det känns otroligt skönt att veta Micke. Jag är glad för din skull.

Men för att lämna VM i spydigheter så vill jag klämma in att jag faktiskt inte heller anser att man har någon rätt på sin sida när man har hundar i samhället.

För att passa på och spetsa till det lite så skulle inte heller jag tveka att känga en hund som kommer springande på ett icke lekfullt sätt.

Låter klokt.. Behöver bara säga red nose i fel händer, så brukar det bli en jävla misär. Inget ont om rasen nu, min bror har 2 st o de är super goa. Men skaffar fel folk fel hund bara för att det är "jävligt coolt" = misär

Inte minst för hundarnas skull.. För mkt idioter utan djurvett som köper Rottis, kallas den bamsebjörnen och totalt saknar insikt om vilken träning och stimulens en brukshund behöver för att inte bli en rubrik i Aftonbladet.

Ja faktiskt lika mycket för hundarnas skull. Som min f.d skitslöa svärfar som köpte en border collie och blev förbannad för att hunden konstant sprang och vallade allt som rörde sej.

Har ett annat kul exempel från andra gången jag blev hundbiten av lös hund.. Står och låser upp cykeln och känner att något biter mej i arslet. Vänder mej om och så står det en livrädd kärring och sliter i sin mördarcockerspaniel. Helt absurd situation.

Jag kängade varken cockerspanieln eller käringen. Jag är nog rätt snäll ändå :banana

...

Absolut, men dessvärre blir det bara som med sporthojar, folk kör oförsäkrat etc så drabbar det de seriösare hundägarna med högre premier iaf....:D

Absolut, men dessvärre blir det bara som med sporthojar, folk kör oförsäkrat etc så drabbar det de seriösare hundägarna med högre premier iaf....:D

Aha teknikalieter. Tatuerade reg. nummer. Omhändertagande på plats osv osv. Möjligheterna är oändliga :tummenupp

Antingen har du inte läst nåt av det jag skrivit eller så formulerade jag väl mig så puckar att du inte begrep alls vad jag skrivit.

1. Jag är inte hundrädd(varken för 3kilos mopsar eller Grand danios'er(däremot har jag en jävla respekt för hundar modell större))

2. Har aldrig påstått att folk ska ha sina jyckar 24/7 (ok det var kanske det här det brast i språket så jag inte gjorde mig förstådd). Det handlar ju som sagt att visa hänsyn till andra,hundrädda eller ej. Står det en jycke med husse/matte på en äng o leker så är ju valet mitt eget om jag vill gå dit. Detsamma gäller väl hundägaren när han/hon går i tätbebyggt område med okopplad hund, då är det ägarens ansvar.

3. Jag varken sparkar eller fäktar mot jyckar jag möter, kopplade eller ej. Däremot skulle jag inte tveka att sopa till en hund som anfaller.

Verkar som om hundägarna fått det hela om bakfoten i denna tråd, att vi tycker att de ska ha sina hundar kopplade oavsett var dom är, så är inte fallet med min åsikt iaf.

Ok. Jag läste lite slarvigt så jag missuppfattade dig. Jag blev väl lite förvirrad av alla I'll dropkick-those-fucking-dogs-inläggen som man sett från andra i tråden. Ibland är det bra att man har fel.

Ja, men den största delen av försäkringskostnaden består ju av att operera ut diverse prylar ur jyckarna. Mekanikern på jobbet säger att min hund har ätit upp hans 17-19 lednyckel,haha. Däremot brukar hon spy upp lite muttrar o sånt. :D

Ja faktiskt lika mycket för hundarnas skull. Som min f.d skitslöa svärfar som köpte en border collie och blev förbannad för att hunden konstant sprang och vallade allt som rörde sej.

Hoho... vill du veta ett recept för en frustrerad vallhund? Det är en vallhund som i brist på annat försöker valla myror...

:rofl

Aha teknikalieter. Tatuerade reg. nummer. Omhändertagande på plats osv osv. Möjligheterna är oändliga :tummenupp

Tatuerade regnummer fram och koppelkameror! :tummenupp

Jag kräver inte att slippa att någonsin råka ut för en okopplad hund eller slippa ens den minsta rökmolekyl eller att aldrig höra att det bor någon i grannlägenheten... Tvärtom har jag hög toleransnivå för alltsammans när jag har sett att motparten gjort sitt för att visa hänsyn.

Vafan?! Skall jag behöva visa hänsyn för att du skall visa mig den respeCkt jag skall ha?!

Jag känner mig krengt. Vad är telefonnumret till Aftonbladet?

Last edited:
TurboJugend;5130680Jag tycker ändå att folk ska få gå med såna lösa där det är tillåtet så länge dom har pli på den.[/QUOTE skrev:
Tyvärr finns det knappt några hundägare som inser att de saknar pli på deras hund/hundar.

Här är iaf en hundägare med koll på sina byrackor. [YOUTUBE-ID]qFP28ANXLLA[/YOUTUBE-ID]

stenkoll på jyckarna... eller man kanske ska säga att de lyder honom grymt bra.

livförsäkring på hundar är ju bara bortkastat då man "bara" får 5-10k. beroende på hundras!

mvh.T

Nej.
Jag fick ut 22000 när min blev sjuk (får ut försäkringsbeloppet när tjänste -och avelsvärdet är förbrukat).

Men det gäller att hålla lite koll på vad det är man betalar för.
Man får ut mindre och mindre ju äldre hunden är.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT