Skärp er hundägare!

Vad är grejjen med att gå okopplat?

Skryta lite om hur vältränad hunden är?

Eller att ge hunden det bästa, och de flesta hundar mår betydligt bättre av att få springa av sig lite..

Förstå, att alla inte bara är fokuserade av hur de själva framstår, utan kanske bryr sig om djuren också.

Jag har inge pli på min hund. Hon kommer när jag ropar och sticker inte längre än 15m men det är allt.
Men det är endast dom kraven jag har på henne.
Jag anser att alla hundar ska få springa fritt ibland. Men man behöver ju inte välja Mcd sveavägen för att utöva det.

Eller att ge hunden det bästa, och de flesta hundar mår betydligt bättre av att få springa av sig lite..

Förstå, att alla inte bara är fokuserade av hur de själva framstår, utan kanske bryr sig om djuren också.

Där tror jag att du missade målet.
Frågan är snarare varför man går runt i samhället med okopplad hund.
Hunden är inte friare utan koppel i den situationen.
Skillnaden är att kopplet signalerar att du har kontroll över hunden.
Mina hundar är egentligen bara okopplade i trädgården, i hundgården och i arbete.
Edit: jeffla tannjäntbod att stafa dårlikt.

Men det var då själva fan vad folk har problem med andras djur.

Jag har altandörren öppen hela somrarna och inga katter kommer någonsin in och pissar i mina möbler, jag har dynorna ute i altanmöblerna hela sommaren och inga katter pissar där heller, jag möter dagligen en massa hundar, dom som är lösa springer aldrig fram till mig, dom som skulle kunna tänkas springa fram till folk/hundar dom är kopplade.

Är det bara här uppe det fungerar, är hundägare söderut helt dumma i huvet?

Sen att folk har fobier, skärp er för fan, kan ni inte bota era fobier med terapi får ni väl för fan inse att det är ni som har problem och får anpassa er, resten av världen kan inte ta hänsyn till era sjuka fobier.

Jag håller med. Mycket bra skrivet. Ska man bo bland människor så tycker jag man får acceptera att vissa av dom kommer att göra sånt som stör en, precis som man själv förmodligen gör nånting som stör nån annan.

Mina hundar är egentligen bara okopplade i trädgården, i hundgården och i arbete.

Om man inte har trädgård, hundgård eller brukshund då?

Och jag står fast vid att det är klart att man ska kunna gå med doggen lös, däremot ska man ha koll på inkallningen, OCH respekt för de man möter osv.

Men det är jäkla skillnad på din kommentar i att "gå runt i samhället med okopplad hund", och att ha nån form av koppeltvång på gångvägen längs en åker.

+1

Det händer något när man kommer söder om dalälven :hihi

Får hålla med om fobier. Ja, det är tråkigt att en del är rädda för nästan allting. Livet är farligt. Själv både, katt, hund, igelkott och ekorrbiten men har inte utvecklat några fobier för det. Ärr har jag efter det dock.

Så otroligt duktig du är då som inte har några fobier. Ska själv klappa mig på axeln och säga att jag minsann e lika duktig, kattbiten, hundbiten kärringbiten etc mm osv som man är.

Tycker ändå att hundägare kan hålla sina jyckar kopplade i tätbebyggelse. Hundskiten ser jag som ett mindre bekymmer. Lättare att tvätta bort än rädsla för hundar.

Folk verkar tro att det medföljer alla möjliga sorters rättigheter med hundköpet. Tyvärr inte så värst sant. Snarare bara förpliktelser.

Jag bor halvt ute på landet där jycken oftast går fri på promenixen. Jag har en sån modell som trivs ju längre hon får springa.
Så om jag går i en timme, så springer hon i cirklar runt mig som motsvarar 8 timmars koppelpromenix.
Därför får min jycke vara lös ibland. :)

Bor man däremot i tättbebyggt område så får man räkna med att alltid ha hunden i koppel.

Folk verkar tro att det medföljer alla möjliga sorters rättigheter med hundköpet. Tyvärr inte så värst sant. Snarare bara förpliktelser.

Håller med, man köper en massa förpliktelser och får inga rättigheter..

En förpliktelse är att se till att hunden inte hoppar på någon, rädd som orädd.

Att däremot ha hunden kopplad, även om det inte behövs, för att nån fobisk lallare TROR att hunden kommer äta upp denne. Det är upp till fobikerna!

Jag har en släng av katträdsla (och okända hundar till viss del också). Ingen jävel bryr sig om att jag tycker det är obehagligt med de lömska små krypen som kommer och ska besudla mig med deras äckliga katthår.. Och där finns det inte ens nån ägare att säga till, för de kollar på TV tre kvarter bort.

Håller med, man köper en massa förpliktelser och får inga rättigheter..

En förpliktelse är att se till att hunden inte hoppar på någon, rädd som orädd.

Att däremot ha hunden kopplad, även om det inte behövs, för att nån fobisk lallare TROR att hunden kommer äta upp denne. Det är upp till fobikerna!

Jag har en släng av katträdsla (och okända hundar till viss del också). Ingen jävel bryr sig om att jag tycker det är obehagligt med de lömska små krypen som kommer och ska besudla mig med deras äckliga katthår.. Och där finns det inte ens nån ägare att säga till, för de kollar på TV tre kvarter bort.

hur hundägare gör med sina hundar ute i buskar och snår, på sina egna ägor osv skiter jag fullständigt i. men bland oss fobiska lallare bör de ha dem kopplade.

Tyvärr verkar "hänsyn" vara ett ord vissa, på sin höjd, stött på i samband med högskoleprovet...
Det gäller rökare som står precis vid entrédörren eller i en busskur och blossar eller hundägare som låter skiten ligga överallt och låter hundarna springa fritt i tättbebyggda områden.

hur hundägare gör med sina hundar ute i buskar och snår, på sina egna ägor osv skiter jag fullständigt i. men bland oss fobiska lallare bör de ha dem kopplade.

"..ute i buskar och snår..."

Var går gränsen då? Jag skulle aldrig gå med doggen lös på gågatan om man säger så, men mer för hundens skull (folk är ju dumma i huvet).

Men på långpromenaden längs gångvägarna, där "du" (lallande fobiker ;)) riskerar vilja springa.. På stigen i skogen där "du" kan jogga eller plocka svamp...

Menar du att man inte ska ha hunden lös "i stan", eller att man ska förpassas till 2,5 timme bilresa till nån jaktmark nånstans?

Tyvärr verkar "hänsyn" vara ett ord vissa, på sin höjd, stött på i samband med högskoleprovet...
Det gäller rökare som står precis vid entrédörren eller i en busskur och blossar eller hundägare som låter skiten ligga överallt och låter hundarna springa fritt i tättbebyggda områden.

Absolut, men "gnällarna" glömmer oftast att det bör gå åt två håll. Det sparkas mkt på alla möjliga grupper. Och det enda rätta verkar vara att skjuta av alla djurägare, rökare, snusare, hojåkare, ungdomar, pensionärer, stressade, lallande, fiskmåsar, mobiltelefoninnehavare, nykära par, tjockisar och när man ändå håller på, EMOs.

Vem avgör gentemot vem hänsynen ska visas? Eller kan det vara så att vi kanske borde börja prata lite med varandra, tala om att man är hundrädd istället för att kasta onda ögat mot retrievern som är lika lydig som harmlös? Så att ägaren får en chans att BÅDE ha hunden lös, och koppla den för de (ganska få) som är rädda!

Last edited:

Om du inte tål att se en hund fastän den låter dig vara så tycker jag problemet ligger hos dig.

Ska man anpassa sig efter allas fobier och vad alla tycker är irriterande så slutar det ju med att man inte får göra nånting. Personligen så föredrar jag att behöva finna mig i kanske tre saker som jag stör mig på framför att behöva passa mig för 40 saker som nån annan kan störa sig på.

Som djurägaren måste jag ta ansvar för mitt djur i alla situationer precis som när jag kör min bil i högertrafik på vägen hem från jobbet idag.

Är jag bland folk, koppla hunden. Jävligt svårt att fatta/göra eller?

Har jag katt o bor i hyfsat tättbebyggt område, ha innekatt från dag 1 eller låt bli och skaffa för det är väl inte en överaskning vart jag valt o bo?

Konstigt att det återigen är en sådan överraskning att det finns människor som är vårdslösa o hänsynslösa. Just därför vill jag att alla skall ha koppel på sina hundar för det är svårt att dömma hunden efter håren så att säga.

Nej nu skall jag hem till mina katter och kaniner, funderar på o skaffa hund också.

Vem avgör gentemot vem hänsynen ska visas?

"Problemet med vanligt sunt förnuft är att det är så ovanligt.."

Jag har varit både rökare och hundägareägare och frekvent hundvakt efter det att vår egna hund lämnat in... ...Trots detta har jag aldrig råkat ut för gnällare vare sig när jag blossat tobak eller när jag varit ute med hunden. Jag har heller aldrig fått kommentarer när jag åkt iväg på morgonen trots slipon... Den enkla formeln är:
Sunt förnuft + Hänsyn = inget gnäll

Starta hoj, puttra iväg på lågt varv så snart som möjligt och gasa när man lämnat området= inget gnäll.

Rasta hunden med koppel bland folk och utan koppel i skogen = inget gnäll.

Kliva undan 5 meter från busskuren när man tar en cigg= inget gnäll

Sen finns det saker som uppenbarligen förvånar vissa att de får skit för..
- Röka i busskur
- Låta Bamses bomber ligga kvar på gångvägen
- Rasta Bamse på lekplatsen/innergården
- Låta Bamse springa fritt på den väl befolkade gångvägen med kommentarer som "Men Bamse hoppar bara för att han tycker det är så kul att träffa dig!"
- Varmköra hojen med raka rör i tio minuter på innergården kl 6 på morgonen och sedan vrida ur ordentligt innan man ens sväng runt hörnet.
....

Om du inte tål att se en hund fastän den låter dig vara så tycker jag problemet ligger hos dig.
Och låter du hundens skit ligga och jycken springa fritt trots att upplocknings- och koppeltvång råder inom hela det detaljplanerade området i kommunen så ligger problemet hos dig.... :krama

Last edited:
"Problemet med vanligt sunt förnuft är att det är så ovanligt.."

Jag har varit både rökare och hundägareägare och frekvent hundvakt efter det att vår egna hund lämnat in... ...Trots detta har jag aldrig råkat ut för gnällare vare sig när jag blossat tobak eller när jag varit ute med hunden. Jag har heller aldrig fått kommentarer när jag åkt iväg på morgonen trots slipon... Den enkla formeln är:
Sunt förnuft + Hänsyn = inget gnäll

Starta hoj, puttra iväg på lågt varv så snart som möjligt och gasa när man lämnat området= inget gnäll.

Rasta hunden med koppel bland folk och utan koppel i skogen = inget gnäll.

Kliva undan 5 meter från busskuren när man tar en cigg= inget gnäll

Sen finns det saker som uppenbarligen förvånar vissa att de får skit för..
- Röka i busskur
- Låta Bamses bomber ligga kvar på gångvägen
- Rasta Bamse på lekplatsen/innergården
- Låta Bamse springa fritt på den väl befolkade gångvägen med kommentarer som "Men Bamse hoppar bara för att han tycker det är så kul att träffa dig!"
- Varmköra hojen med raka rör i tio minuter på innergården kl 6 på morgonen och sedan vrida ur ordentligt innan man ens sväng runt hörnet.

Hänsyn. Bra sammanfattat :tummenupp

Är det lag på kopplad hund i city så är det. Att strunta i det för att "Bamse är såå snel" visar tyvärr bara på dåligt omdöme, respekt och hänsyn mot andra.

Det annars så trevliga promenadstråket längst hela Karlavägens sträckning ser för övrigt ut som en stor jävla Bajja-majja just nu. Tack, hundägare... :död

Givetvis menade jag i tättbebyggt område.

Och låter du hundens skit ligga och jycken springa fritt trots att upplocknings- och koppeltvång råder inom hela det detaljplanerade området i kommunen så ligger problemet hos dig.... :krama

Nu har jag ingen hund och inga planer på att skaffa, men det stämmer det du säger. Man ska plocka upp efter sin hund och ha den kopplad där det är lag på det. Har man inte pli på den ska man ha den kopplad hela tiden.

Har man däremot pli på den så tycker jag att man kan få gå med den okopplad där det är tillåtet. Om nån då blir rädd av blotta åsynen av hunden så tycker jag att problemet ligger hos dom. Har man fobier så är det nånting man måste bearbeta själv.

Är inget jag säger för att håna. Tycker själv att vissa hundar är obehagliga. Rottweilers t ex. Jag tycker ändå att folk ska få gå med såna lösa där det är tillåtet så länge dom har pli på den. Det går ju liksom inte att anpassa samhället efter allas fobier.

Har man däremot pli på den så tycker jag att man kan få gå med den okopplad där det är tillåtet. Om nån då blir rädd av blotta åsynen av hunden så tycker jag att problemet ligger hos dom.

Ja, är det tillåtet så är det tillåtet och jag har full respekt för de som gör det de kan för att visa hänsyn, som att kalla in hunden när de ser andra som är ute och går även om området tillåter okopplade hundar. Detsamma gäller de rökare som flyttar bort ett par stolar när de skall ta en cigg även om lite av röken når till mitt bord.

Jag kräver inte att slippa att någonsin råka ut för en okopplad hund eller slippa ens den minsta rökmolekyl eller att aldrig höra att det bor någon i grannlägenheten... Tvärtom har jag hög toleransnivå för alltsammans när jag har sett att motparten gjort sitt för att visa hänsyn.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti