Shinya Nakano: ”Jag slutar!”

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Rätt eller fel beslut?

Hur kommer ni att minnas honom?

Själv tycker jag det är ett sunt beslut som en del kan lära av. Kommer minnas honom som en av de bästa 250-förarna någonsin.

[YOUTUBE-ID]H5NAR7O5Rhs[/YOUTUBE-ID]

Helt rätt med tanke på skadorna sista tiden.

Jag kommer ihåg när han körde wildcard på suzuka på bp yamahan åren
innan han körde hela wm serien.

kan ju bara va rätt
men moto2 hade nog passat helt ok.

Bra att han "Nike:ar" - Just Do it.

Han har harvat runt länge nog nu, säger som R2, skulle vilja se vad han kan prestera i Moto2.

Han var en sanslöst skicklig 250-förare som aldrig helt lyckades anpassa sig till större cyklar, lite som en tvillingsjäl till Tetsuya Harada. Jag kommer att minnas honom för säsongerna på den oerhört vackra Yamaha YZR:en, hans kattlikt mjuka körstil och Rossis utlåtande om honom 250-säsongen 1999 "Det Shinya Nakano gör i kurvorna trotsar all beskrivning".

Jag tror att han, liksom Harada, hade varit dödligt snabb på en 500-twin, eller en trippel. Det är sorgligt att inse, att denna typ av ultralätta genuina kurvmaskiner nu inte längre har en plats i roadracingen, till förmån för de feta,opersonliga och fullkomligt ointressanta dieselsoffor som kallas Moto2, tvi vale och äckel......

To everyone who have supported me,

I send this news on a short notice, but I have decided to retire from racing at the end of this season.

I’ve concentrated on treatment after breaking my collarbone during Round 3 in Spain and straining my neck in Round 11 in Germany, but by missing a few races, I’ve been a burden to my team as well as to others involved.

If feel that as a professional rider, it’s time to stop racing if I’m not in a perfect condition to do so.

I’ve given this a lot of thought the past few weeks, and I’ve come to this decision through my own will.

I would like to express my deepest gratitude to the motorcycle manufacturers who believed in my potential and offered me contracts, to the sponsors supporting the race, and to the fans that have always supported me.

Because of your support, I’ve been able to ride professionally for 13 years and participate in the World Championships for 11 years, and I have had many precious experiences.

From now on, if I can use such experiences to good use, I would like to keep contributing to the motorcycle world.

I am looking forward to seeing you all in racing circuits in the near future, under different circumstances from now on.

Thank you very much for your support.

Shinya Nakano

Tycker endå det var rätt beslut att fatta!
Som sagt många skador och säsongen nu iår med Aprilian vart ju ingen höjdare.
Han har ju endel andra Roadracing kollegor som man får åldersbestämma med kol-14 metoden, skönt på något sätt att det inte blev så med honom!

Shinya Nakano verkar hängt kvar pga att han är japan på en japansk hoj, typ.

Shinya Nakano verkar hängt kvar pga att han är japan på en japansk hoj, typ.

Nu finns det ju en ny Japan som likt Nakano är en hygglig 250 pilot!
Som glädjande nog kommer husera i den stora klassen nästa år :)
Aoyama is the shit !

Mjaa... Aprilia är väl inte så japanskt? Han har väl kanske hängt kvar på gamla meriter.

Ja menar att så mycket japanskt som det är och har varit i RR så måste det ju finnas en hyggligt bra japan. På 70-80talet var det alltid en japan med i fabriksteamen.

Nu finns det ju en ny Japan som likt Nakano är en hygglig 250 pilot!
Som glädjande nog kommer husera i den stora klassen nästa år :)
Aoyama is the shit !

Aoyama har chans att bli den tredje Japanske 250GP Världsmästaren genom tiderna. Dom föregående är Harada och Kato. Nakano var väldigt nära att bli Världsmästare. I största klassen har dom aldrig haft någon som vunnit VM.

Jag kommer minnas honom främst tack vare hans välkända krasch i 300km/h.
Jag som inte följt RR så länge kommer inte att minnas honom för något speciellt på banan men hans hjälm och Konica-Minolta MotoGP Honda är bland det snyggaste jag sett. Så clean.

_MG_2905.jpg

mama mia..

ja han har ju fått sina smällar

[YOUTUBE-ID]8gjXwQUz4vQ[/YOUTUBE-ID]
notera att skinnställets dragkedja slits upp direkt.

när jag letade upp den filmen så hittade jag den här, måste ju vart på ett event, men jäklar va coolt, motogp hoj på SPA

[YOUTUBE-ID]pS1peM6vvGk[/YOUTUBE-ID]

edit:
mer info på Spa körningen
http://www.crash.net/motogp/news/77514/1/nakano_brings_motogp_back_to_spa.html

226237.jpg

Motogp hoj på Spa i regn :bow:jisses

Last edited:
sluta....

Tja....alltså..när beslutet är taget så får man väl anta att viljan att köra vidare egentligen saknas och då kan det inte vara annat än helt rätt beslut.

...dessutom......kan jag inte minnas att han har tillfört något som jag kommer att sakna de senaste åren....däremot under 250-tiden utförde han underverk till synes lika enkelt som jag själv ..eh...bara liksom överlever....typ.....

...som vanligt så träffar Chis Ash mitt i prick med t ex sitt andra stycke här ovan :

- "Jag tror att han, liksom Harada, hade varit dödligt snabb på en 500-twin, eller en trippel. Det är sorgligt att inse, att denna typ av ultralätta genuina kurvmaskiner nu inte längre har en plats i roadracingen, till förmån för de feta,opersonliga och fullkomligt ointressanta dieselsoffor som kallas Moto2, tvi vale och äckel......"

....kunde inte sagt det bättre själv.....

synd att de alltid regnar på SPA.

mja inte alltid, jag har kört två race där och ett av dom va faktiskt torrt,
men regnet kommer ju på en sek när det vill.

det som verkligen är synd är att det inte går några stora race där längre.

Last edited:
Det är nog rätt att sluta. Men visst kommer man att sakna honom. Som redan sagts är det insatserna i 250 man minns bäst. Han hade varit en värdig mästare den där gången på PI 2001.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup