Shinya Nakano: ”Jag slutar!”

Det finns ju flera sätt att bygga businesscase på, även om det inte är intern utveckling. Ett stort är marknadsföringen, d.v.s hur många man når ut med sitt budskap till. Hur stor koppling med produkterna hade volvo med ocean race? Ericsson? Golf? Sen är det iofs inte dåligt om man kan dra nytta av utvecklingen från det man sponsrar, men det är knappast där man tar hem vinsten ändå..
Men man måste ju skilja på att bygga ett varumärke och att utveckla produkter. Red Bull är ju ett bra exempel på hur man bygger ett varumärke.

Det är ju lätt att sitta på sin kammare och tycka att det är för jävligt att 250 försvinner och hävda att 250/500 var de ultimata hojarna men det är lite som att förfasa sig för att CD slagit ut LP. That's life.

Men man måste ju skilja på att bygga ett varumärke och att utveckla produkter.
Okej. Så med din insikt i hur multinationella företag förvaltar och utvecklar sina varumärken och produkter, hur förklarar du att Honda i mer än 25 år utvecklade och tävlade med sina 500-tvåtaktare trots att det under dessa 25 år inte fanns någon ens snarlik modell i deras sortiment?

Frågan har ställts tidigare utan att få ett svar som förklarar ditt grundläggande antagande.

Själv tror jag (jag hävdar inte att jag sitter inne med sanningen) att det förhåller sig på det vis som Teddy är inne på: det huvudsakliga syftet med den tävlingsverksamhet som många företag bedriver (bland annat de som tävlar i MotoGP) är att skapa goodwill. Det skapar socialt kapital, stärker både anställdas och kunders lojalitet osv.

Last edited:
Back to topic.

Ahhh, snyggaste hojen någonsin.

Ett konstverk rätt och slätt, det kommer aldrig att tillverkas hojar av den kalibern igen, samtidigt som det är tungt är det härligt att man faktiskt är en av de människor som passerat revy genom århundradena som faktiskt fick vara med när dessa titaner till tvåhjulingar var en del av världen. Som jag inbillar mig att en violinist måste ha känt när Stradivarius gick ur tiden, man kan bara hoppas att det om tre-fyrahundra år fortfarande finns några bevarade.

Jag inbillar mig racingmuseet 2434, Gardners Rothmanslackade NSR500-89 står i en hermetiskt tillsluten monter, sovande, slumrande men fortfarande redo att vakna till liv med sitt ondskefulla skri, runt om står en räcka förundrade framtidsmänniskor och tittar på ett videoklipp när Schwantz bromsar ut Rainey på Assen 1991, de skakar på huvudet och utbrister..."De var inte kloka, de där människorna"

Mitt sista OT-inlägg i denna tråd, jag lovar:rodnar

Nyteknik, jag har fått för mig att Du jobbar inom reklamvärlden/design samt följt RR under många år? Då kanske Du kan svara mig på om det kan ligga något i följande hypotes:

RR har tidigare varit en sport som man med en realistiskt budget kunnat göra sig gällande i, bland annat kan detta kanske påvisas genom att en mängd privatteam nått framgång genom åren. Kostnaderna var i och för sig imponerande men ändå inom en nivå som kunde finansieras genom försäljning av reklam och sponsoravtal.

I och med IT-samhällets frammarch som ger allt fler möjlighet att följa både F1, MotoGP och en mängd andra sporter på elitnivå har reklamvärdet för företag som exponeras i sammanhangen mångdubblats. Detta gör också att pressen på deltagande tillverkare och individer ökat med påföljd att man hamnat i en skenande kostnadsspiral för material och löner.

När så konjunkturerna går i stå finner sig många i situationen att man på debitsidan har osäker eller sjunkande försäljning och sponsorintäkter medan utgifterna på kreditsidan är i princip oförändrade. Och trots att de värden Du nämner säkerligen ligger i vågskålen kan de inte längre ensamma motivera fortsatt deltagande.

Jag har alltså INTE något belägg för denna hypotes för skenande kostnader under de senaste 15 åren men föreställer mig att MC-racing inte kan skilja sig så mycket från t ex F1 eller NHL...

Kan detta ha med saken att göra eller yrar jag (som vanligt) i nattmössan...?

...Honda i mer än 25 år utvecklade och tävlade med sina 500-tvåtaktare trots att det under dessa 25 år inte fanns någon ens snarlik modell i deras sortiment?

...det huvudsakliga syftet med den tävlingsverksamhet som många företag bedriver (bland annat de som tävlar i MotoGP) är att skapa goodwill. Det skapar socialt kapital, stärker både anställdas och kunders lojalitet osv.

Last edited:
Det är ju de skenande kostnaderna som gör att startfältet minimerats.
Privatteam har knappt någon chans, och de stora har knappt råd att köra sitt eget team.
Det är ett problem i sig, tiodubblar man kostnaderna måste man ju tiodubbla publiken.. Eller få fabrikanterna att känna att de får så mycket extra från utvecklingskostnaderna.

Okej. Så med din insikt i hur multinationella företag förvaltar och utvecklar sina varumärken och produkter, hur förklarar du att Honda i mer än 25 år utvecklade och tävlade med sina 500-tvåtaktare trots att det under dessa 25 år inte fanns någon ens snarlik modell i deras sortiment? Frågan har ställts tidigare utan att få ett svar som förklarar ditt grundläggande antagande.
Jag besvarar det med en motfråga som jag ser fram emot att få ett svar på :)

Många anser att Honda var det företag som drev på mest för att avsluta tvåtakts-eran och gå över till fyrtakt. Varför gjorde man det med tanke på att man vunnit alla titlar i 500-klassen förutom en mellan 1994 och 2001?

Fundera en stund på varför Honda tog detta drastiska och väldigt konstiga beslut när de redan var herre på täppan.

...en skenande kostnadsspiral för material och löner.

...sjunkande försäljning och sponsorintäkter medan utgifterna på kreditsidan är i princip oförändrade.

...de värden Du nämner...inte längre ensamma motivera fortsatt deltagande.
Låter rimligt. Troligen ingen slump att beslutet att tävla med fyrtaktsmotorer fattades samtidigt som insikten om de nya mediernas värde borde ha sjunkit in i alla berörda parter. Den ekonomiska potentialen i GP-racing blev kanske alltför stor och uppenbar för att kunna skrivas av på Goodwill-kontot.

Jag besvarar det med en motfråga som jag ser fram emot att få ett svar på :)

Många anser att Honda var det företag som drev på mest för att avsluta tvåtakts-eran och gå över till fyrtakt. Varför gjorde man det med tanke på att man vunnit alla titlar i 500-klassen förutom en mellan 1994 och 2001?

Fundera en stund på varför Honda tog detta drastiska och väldigt konstiga beslut när de redan var herre på täppan.

Det sägs att en chef på Honda var på besök i nån större Asiatisk stad där dom kör/körde med massor av scootrar. Han blev väldigt sjuk när han var på den resan och förknippade det hela med att det var mest 2-t scootrar. Så han sägs ha sagt att han skulle se till att 2-t skulle tas bort. Nu efter typ 15 år sen den resan är det fortfarande lika mycket föroreningar i luften i den staden trotts att alla nu kör scootrar med 4-t. Så största anledningen till föroreningarna är antalet motorfordon på liten yta. Men den fd Hondachefen skiter i det då han bestämt sig för att göra det till en företagspolecy att bara ha 4-t. Historiskt sett så är det innom 4-t som Honda startade innom med.

Det här 2T tjafset fortsätter varje år och är verkligen intressant :rolleyes:

Last edited:
Det sägs att en chef på Honda var på besök i nån större Asiatisk stad där dom kör/körde med massor av scootrar. Han blev väldigt sjuk när han var på den resan och förknippade det hela med att det var mest 2-t scootrar. Så han sägs ha sagt att han skulle se till att 2-t skulle tas bort.
Låter som en dåliga saga...

Det här 2T tjafset fortsätter varje år och är verkligen intressant :rolleyes:

Appropå att det bara är ens fel att två träter eller? Ni är ta mig fan inte dugg sämre på tjafsa EMOT tvåtakts varande.

Och ja det är tröttande.

Och än en gång, Nakano var en otroligt begåvad förare.

tvåtakts varande.

Problemet kommer självdö, jag lovar :hihi

Många minns Shinya för 250 äventyret vilket e helt riktigt men jag minns hans framfart på MGP Kawasaki då vädret ställde till det för många for Shinya fram stekhet ofta med i täten, köra i svåra förhållanden och känslig höger är något jag minns positivt..

http://www.youtube.com/watch?v=b9k--qWnFL8

Last edited:
Att ni orkar. Vissa gillar 2-takt och andra gillar 4-takt, vad spelar det för roll? Måste alla tycka likadant? Båda har ju sin tjusning.

Ang Shinya så tycker jag det är tråkigt att han slutar då jag har börjat trivas med att försöka övertyga mina vänner att han är bland de bästa förarna och att det är bara materialet som sviktat. Han har helt klart varit en av mina favoriter.

• Gilla
Reaktioner: R2
Är det ett moment 22 då? Man kan ju välja att stå utanför också. Iofs förstår jag att det kan vara trist att läsa om eftersom de flesta säkert vet var de flesta står och att det inte är så mycket som kommer ändras i folks ståndpunkter.

Och än en gång, Nakano var en otroligt begåvad förare.
Konspiratorisk undrar om det har att göra med hans historia i 250 då? För i stora klassen så slog han aldrig Hayden, men att hävda att #69 är otroligt begåvad blir det spö på direkt.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup