Shinya Nakano: ”Jag slutar!”

Det finns många "stora" som inte tillför något längre i motogp osv tycker jag, man kanske skulle införa en tidsgräns på säg 5år som man har på sig och efter det får man sluta till förmån för nån annan... Jag tror det finns gott om talanger som inte får en chans att visa vad dom kan för att dom gamla rävarna ska hålla på att harva runt i mitten slutet på startfältet....

En av mina favoriter som tyvärr inte lyckades helt i 500/MotoGP även om han blev årets rookie och kom femma första året i 500 klassen 1999. Lite underligt att Yamaha inte behöll honom för han gjorde bra ifrån sig på den privata D´Antin M1.an.

Senare år har ju inte varit lysande men slutet av 90 talet var han grymt bra. Mjuk körstil, så skulle man gärna kunna köra själv. :)

är det samma kille som kör lemans serie i asian lemanscup eller är det bara en namne?
de brukar ju vara grymma mc killarna i bilar så helt otroligt finner jag inte det
Nej, det är två olika Nakano. Men vem vet vad Shinya Nakano kommer ägna sig åt nu, onekligen lite tidigt att pensionera sig vid 32 års ålder. Kanske blir han bilförare.

Bil – Shinji Nakano
http://sv.wikipedia.org/wiki/Shinji_Nakano

Motorcykel – Shinya Nakano
http://sv.wikipedia.org/wiki/Shinya_Nakano

Bifogat

• 070626_ShinjiNakano_l.JPG
    070626_ShinjiNakano_l.JPG
    132.9 KB · Visningar: 35
  • Shinya_Nakano.JPG
    Shinya_Nakano.JPG
    101 KB · Visningar: 38
Last edited:
Tror du verkligen det tävlas/tävlades med 125, 250 och 500 enbart för att promota märkets sådana hojar, om dom ens har/hade några sådana i sitt sortiment?
Där träffar du väl delvis huvudet på spiken. Varför rejsa med tekniker som inte längre har någon förankring i företagets produkter?
@ Sandstream. Jag kan stå för mina åsikter 24/7. Både här och på jobbet.
:tummenupp

Där träffar du väl delvis huvudet på spiken. Varför rejsa med tekniker som inte längre har någon förankring i företagets produkter? :tummenupp
Huvudet på spiken? Mattias tog ju effektivt kol på det argumentet i inlägg nr 35: 500/tvåtakt var Premier Class i Roadracing i över 25 år trots att det inte fanns sådana modeller i tillverkarnas modellprogram (Yamaha och Suzuki hade varsin modell i två säsonger).

Edit: cool men bitter Nakanobild.

Bifogat

• Nakasete3Copy.jpg
    Nakasete3Copy.jpg
    112.3 KB · Visningar: 112
Last edited:
Där träffar du väl delvis huvudet på spiken. Varför rejsa med tekniker som inte längre har någon förankring i företagets produkter?
:tummenupp

Det var ju inte alls det jag menade. Kolla Nytekniks inlägg här över. Det var det jag menade.

Det var ju inte alls det jag menade. Kolla Nytekniks inlägg här över. Det var det jag menade.
Jag förstod mycket väl vad du menade men vinklade det självklart för att passa min åsikt ;)

EDIT: Tog bort en vidareutveckling av mitt resonemang eftersom den andra sidan, den mörka sidan, inte har någon egentlig lust att diskutera kalla hårda fakta :)

Last edited by a moderator:
Jag förstod mycket väl vad du menade men vinklade det självklart för att passa min åsikt ;)

EDIT: Tog bort en vidareutveckling av mitt resonemang eftersom den andra sidan, den mörka sidan, inte har någon egentlig lust att diskutera kalla hårda fakta :)

Åsså är du där och trampar i klaveret IGEN. Den bifogade bilden i ditt inlägg är förvisso ganska kul, men ändå liksom, alldeles nyligen gav du sken av att ha förstått skillnaden mellan sak och person, men tydligen gick inte det så bra.

Vilka kalla och hårda fakta? Att det inte tillverkas och säljs kopior på tävlingshojar? Det är väl mer regel än undantag att det tävlas i grenar och med redskap som inte används i vardagen. Om du påstår annat kan du vara så vänlig och förklara samhällsekonomiska nyttan av längdhopp, gärna varianten tresteg, den är ju så vanligt förekommande i vardagen, right...öhhh. Tänk!!! Senast i morse såg jag en man komma springade på perrongen för att hinna med tåget och cirka 18 meter från dörren tog han tre långa kliv och hoppade sedan genom luften och landade på skinkorna på golvet i tågvagnen! Eller stavhopp. Eller varför inte göra ett försök på den stösta och mest uppmärksammade grenen av alla, 100 meter. Hur många par sprintskor tillverkas och säljs per år? Merparten av världes människor bär skor, men aldrig sprintskor, och ändå saftar flera skotillverkare årligen iväg miljoner dollar på feta sponsorkontrakt, trots att ingen vanlig människa någonsin snör på sig ett par sprintskor, och än mindre köper ett par. Du har verkligen blandat ihop kapitalism och sport. Du borde bege dig till närmsta komunala idrottsanläggning och suga in lukten av gamla svettiga fotbollsstrumpor i ett slitet omkädningsrum. Då kanske du kommer ihåg vad sport handlar om och varför det tilltalar det mänskliga psyket.

Åsså är du där och trampar i klaveret IGEN. Den bifogade bilden i ditt inlägg är förvisso ganska kul, men ändå liksom, alldeles nyligen gav du sken av att ha förstått skillnaden mellan sak och person, men tydligen gick inte det så bra.
Det var menat som ett rent skämt med en gigantisk portion av "glimten i ögat" från min sida och jag tar självklart bort bilden om någon av de tre känner sig förolämpade. (Tror mig veta att varken Mattias eller Sleven har något problem med den typen av skämt).

Jag kan fortfarande skilja på person och sak men i det här fallet känns det lite meningslöst att diskutera då fakta är att 250 försvinner och att det romantiska rosa skimmret som en del lagt över prototypracing blåste bort för flera år sedan, vare sig man tycker det är bra eller inte.

Du borde bege dig till närmsta komunala idrottsanläggning och suga in lukten av gamla svettiga fotbollsstrumpor i ett slitet omkädningsrum. Då kanske du kommer ihåg vad sport handlar om och varför det tilltalar det mänskliga psyket.
Du kan vara lugn Teddy, jag tillbringar ganska mycket av min fritid i visserligen fina men svettiga sporthallar. I går började dagen 07:45 och sedan åktes det mellan två barn i två olika hallar tills klockan var 18:00. Jag vill inte se en innebandyboll på minst en vecka :hihi

Eftersom du frågar ska jag försöka förklara vad jag menar, rätt eller fel.

Fordonstillverkare tävlar enbart av två anledningar:
1. För att sälja fordon med hjälp av framgångar inom racingen.
2. För att utveckla nya produkter som ska öka försäljningen.

Det sportsliga är sekundärt och inser man inte det tycker iaf jag att man har en skev bild av verkligheten. Det var längesedan det sportsliga var viktigast, i dag är nästan all typ av idrott big business.

Säg att Honda plöjer ner 1 miljard i MotoGP. Då är det väl inte så konstigt om de dels vill uppfylla punkt 1 ovan och dels punkt 2. Problemet är att de inte kan uppfylla punkt 2 speciellt effektivt om de tävlar med en motortyp som de inte säljer till sina kunder i någon större utsträckning. Att de inte säljer den specifika motorcykeln till sina kunder spelar ingen roll så länge den hjälper till med punkt 1 och 2.

Formel 1 är den extremaste motorsporten där de stora tillverkarna deltar. Där pratar vi åtskilliga miljarder varje år och där är punkt 1 otroligt viktigt men det går även bra att sälja bilar enbart genom att delta. Renault pushar mer än gärna för F1 när de ska sälja en Clio trots att de är som dag och natt, bilarna allstå. Utvecklingen som sker i F1 letar sig ner i våra vardagsbilar så småningom och det i sin tur försvarar de enorma summor som läggs på F1.

Så tänker jag iaf :)

Med mina (förvisso gravt RR-oinsatta) ingenjörsögon så får jag ändå intrycket att många av dagens 1000cc fyrtaktsbanhojar känns som de minst dedikerade banhojarna någonsin, bara på tex det faktum att de likt pendlarhojar fraktar runt varsin startmotor och dito tungt batteri under hela rejset. :va

Fördelen är väl att det är lättare för gemene man att börja åka.

Last edited:
Utvecklingen som sker i F1 letar sig ner i våra vardagsbilar så småningom...
Varför får jag en känsla av att ovanstående antagande är 98% gissning och 2% empiri?

S&S3M skrev:
...försöka förklara vad jag menar, rätt eller fel.

.....

Nu minns jag varför.

...kan du vara så vänlig och förklara samhällsekonomiska nyttan av längdhopp...

Senast i morse såg jag en man komma springade på perrongen för att hinna med tåget och cirka 18 meter från dörren tog han tre långa kliv och hoppade sedan genom luften och landade på skinkorna på golvet i tågvagnen!
Underbart!

:rofl

Last edited:
Eftersom du frågar ska jag försöka förklara vad jag menar, rätt eller fel.

Fordonstillverkare tävlar enbart av två anledningar:
1. För att sälja fordon med hjälp av framgångar inom racingen.
2. För att utveckla nya produkter som ska öka försäljningen.

Det sportsliga är sekundärt och inser man inte det tycker iaf jag att man har en skev bild av verkligheten. Det var längesedan det sportsliga var viktigast, i dag är nästan all typ av idrott big business.

Och du tänker naturligtvis helt rätt. De som vägrar inse detta sysslar förmodligen med rejsing på hobbynivå utan fabriksstöd.

Jag är produktchef på ett företag som tillhör Nissan Motor Company och det är mitt jobb att presentera business case som rättfärdigar utveckling av en modul i sortimentet eller en hel modell. Jag kan nog påstå att jag har god insikt i hur Senior Management i Nissan tänker och räknar och jag tror inte dessa japaner skiljer sig från de i motsvarande position i Honda, Suzuki, Kawasaki eller Yamaha.

Att tro att något företag idag lägger miljon efter miljon i utvecklingskostnader utan att dessa skall räknas hem på relativt kort sikt är mer än naivt. Att tro att de gör det för att det är "kul" är bara dumt.

All produktutveckling består av att bygga prototyper och att fälttesta dessa. Det finns få miljöer hårdare än racerbanan och därför är detta ett alldeles utmärkt ställe att får direkt feedback på utvecklingsarbetet. Företagens rejsingavdelningar är således bara en del av företagets produktutvecklingsavdelning och allt arbete i denna skall på ett eller annat sätt betala sig i form av ökade intäkter från försäljning.

Varför drog sig så många tillverkare ut motorsporten inför årets säsong? Jo, de kunde inte rättfärdiga utvecklingskostnaden med en förväntad minskad försäljningsvolym. De hade helt enkelt inte råd.

Och du tänker naturligtvis helt rätt. De som vägrar inse detta sysslar förmodligen med rejsing på hobbynivå utan fabriksstöd.
Tyvärr så tror jag att du har helt rätt och det gör den här diskussionen rätt meningslös.

I ena hörnet har du de som försöker relatera till verkligheten och struntar i om de körs med tvåtakt, tretakt eller fyrtakt. I den andra hörnan häckar ett gäng nostalgiska racingentusiaster som med näbbar och klor vägrar att acceptera larv som marknadskrafter eller vad som är bäst för ett företag ur det långa perspektivet.

Det hela blir nästan ännu mer meningslöst när jämförelser med spikpjuck kommer in i bilden. I det fallet handlar det enbart om att sälja ett varumärke men om man anser att den tekniska utvecklingen av skor är relevant i diskussionen så kanske det finns någon konstig logik bakom.

Hur var det nu med att skilja på sak och person. Ditt senaste inlägg är ju ett förtäckt påhopp på de som inte delar din mening där du försöker ge sken av att den som tycker som du är mer världsvan, ser sanningen osv. Tröttsamt.

För övrigt handlar väl tråden om Shinya Nakano.

yamaha250_01.jpg

Last edited:
Hur var det nu med att skilja på sak och person. Ditt senaste inlägg är ju ett förtäckt påhopp på de som inte delar din mening där du försöker ge sken av att den som tycker som du är mer världsvan, ser sanningen osv. Tröttsamt.
En svår balansgång, helt klart. Ett problem är väl att du tolkar det jag skriver på ett annat sätt än tex hur NyTeknik skriver. Du kan ju kolla hans inlägg en bit upp, på tal om tröttsamt.

:krama

EDIT: Fan vad lättstötta alla är nuförtiden. Trist :näsblod

Det finns ju flera sätt att bygga businesscase på, även om det inte är intern utveckling.
Ett stort är marknadsföringen, d.v.s hur många man når ut med sitt budskap till.
Hur stor koppling med produkterna hade volvo med ocean race? Ericsson? Golf?
Sen är det iofs inte dåligt om man kan dra nytta av utvecklingen från det man sponsrar, men det är knappast där man tar hem vinsten ändå..

En svår balansgång, helt klart. Ett problem är väl att du tolkar det jag skriver på ett annat sätt än tex hur NyTeknik skriver. Du kan ju kolla hans inlägg en bit upp, på tal om tröttsamt.

:krama

EDIT: Fan vad lättstötta alla är nuförtiden. Trist :näsblod
Du är inte ensam i att skriva tröttsamma inlägg, det håller jag med om.
Uttråkade kanske är mer rätt ord, det är så jag känner i varje fall och vintern har inte ens börjat. :näsblod

F'låt, det ÄR lite långt ifrån Nakano men förtjänar ett svar:)

Det ligger nog något i detta, men i takt med att kostnaderna stiger kanske bägge delarna till slut måste finnas med i kalkylen för att motivera satsningen? Alltså ungefär vad Sandstream och Maverick skriver...

Ta skoexemplet - kommer jag ihåg det rätt kapade en amerikansk jätte åt sig en bra marknadsandel för ett antal år sedan med sin "luftkuddeteknik". Det är väl ett exempel på när "spetsteknologi" utvecklad i tävlingssammanhang marknadsförs och sprids kommersiellt samtidigt som reklamvärdet är enormt?

Och med de kostnader som ren prototypracing på konkurrenskraftig nivå drar med sig idag måste nog de flesta tillverkare värdera både innovationernas eventuella kommersiella värde i serieproduktion samt reklamvärdet i sin lönsamhetskalkyl.

Varför skulle vi annars se den kostnadsjakt/teknologibegränsning som förekommer inom både bil- och mcracing? Det är ju inte längre endast tal om förarsäkerhet när restriktionerna diskuteras, numera överskuggas ju detta argument av både miljö- och kostnadsskäl när reglementena förändras...

Mina 2p

...Sen är det iofs inte dåligt om man kan dra nytta av utvecklingen från det man sponsrar, men det är knappast där man tar hem vinsten ändå..

Last edited:
För övrigt handlar väl tråden om Shinya Nakano.

yamaha250_01.jpg

Back to topic.

Ahhh, snyggaste hojen någonsin. För mig sinnebilden av en racer. Här kommer verkligen ordspråket "smaken är som baken, delad" till sin rätt. Jag vet att många tycker att just sitsen är hemsk men jag tycker det är den vackraste någonsin, PUNKT. Form och funktion i fulländad harmoni. Gjorde cigarettreklamen gjorde hojarna snyggare eller var det bara att man förknippade cigarettmärken med racing? Jag vet inte, men Chesterfield-Yamaha ligger liksom bra i munnen och de hade ofta en fint sparsmakad formgivning.

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup