Mercedes w124

Jag passagerar pendlade Umeå Luleå med en sådan Passat 88, tydligen sparade dom några kronor på att inte ha något relä till lyset.

Två ljusomkopplare brann upp innan bilens ägare reläade upp skiten själv.

Hur elsystemet är på Alfan vet jag inte, men det kan finnas fler likheter
 
1988 såg Passat helt annorlunda ut. Och har alltid haft relä till både halv- och helljus.

Den bil jag känner till som saknar relä till helljuset är Citroën CX årsmodell 1976-1985. Där är helljusknappen dimensionerad för strömmen.

Alfa har rätt bra dimensionerade elsystem, generellt så skapas de flesta elgremlins av dåliga jordpunkter som får märkliga effekter. Alfa 75/90 har tex en gemensam jordpunkt för instrumenteringen som sitter på torpeden. Denna lackades innan montering och även om det funkade bra som nytt (muttrar osv skaver ju bort färgen) så oxiderar det med tiden och… tja.

Citroën BX och XM har en jordpunkt innanför vänster baklykta; ofta orsak till märkliga problem men extremt lätt fixat när man vet vad det är.

Passat och andra VAG-bilar av den äldre varianten som syns på bilden ovan drabbas ju allihop av spänningsfall till strålkastarna men var den jordpunkten sitter vet jag faktiskt inte då dessa bilar aldrig intresserat mig.


Mvh
 
1988 såg Passat helt annorlunda ut. Och har alltid haft relä till både halv- och helljus.

Ja, det var ju inte passaten som var 88, det var det året jag åkte sån...

Och det var uppgifter från ägaren själv att hela strömstyrkan gick genom ljusomkopplaren, det var därför den brann upp.... två gånger
 
1988 såg Passat helt annorlunda ut. Och har alltid haft relä till både halv- och helljus.

Den bil jag känner till som saknar relä till helljuset är Citroën CX årsmodell 1976-1985. Där är helljusknappen dimensionerad för strömmen.

Alfa har rätt bra dimensionerade elsystem, generellt så skapas de flesta elgremlins av dåliga jordpunkter som får märkliga effekter. Alfa 75/90 har tex en gemensam jordpunkt för instrumenteringen som sitter på torpeden. Denna lackades innan montering och även om det funkade bra som nytt (muttrar osv skaver ju bort färgen) så oxiderar det med tiden och… tja.

Citroën BX och XM har en jordpunkt innanför vänster baklykta; ofta orsak till märkliga problem men extremt lätt fixat när man vet vad det är.

Passat och andra VAG-bilar av den äldre varianten som syns på bilden ovan drabbas ju allihop av spänningsfall till strålkastarna men var den jordpunkten sitter vet jag faktiskt inte då dessa bilar aldrig intresserat mig.


Mvh
Vår Golf från -85 hade en ljusomkopplare som smälte. Standardfel. Fanns bakom disken på en armlängds avstånd.

Ett annat otippat fel när tomgången plötsligt försvann. Man behövde en fot per pedal, manuell låda.
Åkte till Din Bil i Sätra.
-Har du kollat säkringen?
-Nä? (Kul skämt?)
Inte visste jag att det satt ett elektriskt tomgångsmunstycke på förgasaren.
Säkringen bjöd dom på. Alla var glada.
 
Vår Golf från -85 hade en ljusomkopplare som smälte. Standardfel. Fanns bakom disken på en armlängds avstånd.

Ett annat otippat fel när tomgången plötsligt försvann. Man behövde en fot per pedal, manuell låda.
Åkte till Din Bil i Sätra.
-Har du kollat säkringen?
-Nä? (Kul skämt?)
Inte visste jag att det satt ett elektriskt tomgångsmunstycke på förgasaren.
Säkringen bjöd dom på. Alla var glada.

Pierburg at it’s finest…


Mvh
 
-Har du kollat säkringen?
-Nä? (Kul skämt?)
Inte visste jag att det satt ett elektriskt tomgångsmunstycke på förgasaren.
Säkringen bjöd dom på. Alla var glada.

Det var någon Opel modell som hade en liknande lösning, där frågade kundtjänst "funkar tutan" när folk ringde och sa att bilen gick ojämnt.
Dom plockade ström från samma säkring.

(länge sedan jag hörde det, ganska säkert från en Opel mekaniker, kan dock ha varit Golfen jag hörde talas om)
 
Från Mercedes till Alfa Romeo i ganska snabb takt för att gå vidare med Passat, och nu är det Opel.
Köp Opel bli belåten se naturen rakt genom plåten.

Trådämnet tack, inne på min 10:e Mercedes och mest troligt också den sista.
 
1988 såg Passat helt annorlunda ut. Och har alltid haft relä till både halv- och helljus.

Den bil jag känner till som saknar relä till helljuset är Citroën CX årsmodell 1976-1985. Där är helljusknappen dimensionerad för strömmen.

Alfa har rätt bra dimensionerade elsystem, generellt så skapas de flesta elgremlins av dåliga jordpunkter som får märkliga effekter. Alfa 75/90 har tex en gemensam jordpunkt för instrumenteringen som sitter på torpeden. Denna lackades innan montering och även om det funkade bra som nytt (muttrar osv skaver ju bort färgen) så oxiderar det med tiden och… tja.

Citroën BX och XM har en jordpunkt innanför vänster baklykta; ofta orsak till märkliga problem men extremt lätt fixat när man vet vad det är.

Passat och andra VAG-bilar av den äldre varianten som syns på bilden ovan drabbas ju allihop av spänningsfall till strålkastarna men var den jordpunkten sitter vet jag faktiskt inte då dessa bilar aldrig intresserat mig.


Mvh
Luftkylda Porsche 911 (åtminstone fram till 1983, eventuellt även senare) saknar ljusrelä, så de har förmåga att smälta ljusomkopplaren. En ny kostar mellan 3000-4500 kr, så det är smart att montera en reläsats innan det händer... 💸
 
Det är svårt att prata om denna generation Mercedes utan att samtidigt nämna Bruno Sacco.

Dog i höstas, 90 år gammal. Designade många Mercedesmodeller mellan 1958 och 1999.

Mercedes har sällan varit vågade i sin design; men ofta banbrytande i någon del och dessa särdrag har då förstås kopierats av andra. Det intressanta är att varje ny modell ofta hänger ihop med sin föregångare på ett sätt som närmast kan beskrivas som organiskt.

W124 är egentligen samma design som ”mini Mercedes” W201, dvs 190/190E som kom 1982. W124 kom först som 1986 års modell. W126 presenterad 1981 är också Sacco men betydligt elegantare och mjukare i formerna.

Pininfarina jobbade främst med tre tillverkare och sålde många gånger ”samma” design i tre storlekar till Ferrari, Peugeot och Fiat. Alltid mycket väldesignade bilar som också har klarat tidens tand bra.

Tyvärr verkar dagens bilindustri förlita sig på AI eller någon talanglös kader av datoranimerare då det i stort sett saknas intressanta och/eller vackra bilar idag. De ser med något undantag förjävliga ut allihop.


Mvh
 
På 90 talet var jag intresserad av den lilla 190
Men det var mycket fel på den hörde jag ryktesvis.
I början på 2000 talet var den modell två dörras 300 som lockade men tyckte priserna var lite höga.
Hade inte så stor skattkista på den tiden
 
På 90 talet var jag intresserad av den lilla 190
Men det var mycket fel på den hörde jag ryktesvis.
I början på 2000 talet var den modell två dörras 300 som lockade men tyckte priserna var lite höga.
Hade inte så stor skattkista på den tiden
Det fanns en period då ryktet sa att en Mercedes kostar vad det står på bakluckan.
 
Merca har alltid lämnat mig lite kall. Har alltid lutat mot BMW men nu när man passerat 40 känns har jag börjat snegla mer åt Merca, förutom W124 och 190 så har jag tjuvkikat på W 107, dallasmoppen. https://www.blocket.se/annons/1002293199
Passar en herre med grå tinningar. Just det exemplet ligger långt utanför min plånbok men illustrerar hur den ska se ut för mig. Mkt man vill ha här i livet.

Andra måsten.

Lotus Esprit
Luftkyld 911
Bmw 850
Jagga X300
Corvette C4

mfl
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top