Service före eller efter vintern?

Hur många som har haft problem med "sönderfrätta" motorer för att man inte har bytt olja på hösten räcker upp en hand:rolleyes:.. dvs har knappast någon större betydelse om man tänker på hur länge dom flesta har sin mc?
Men om alla ägare före dig sket i det då, kanske inte böt olja alls? Det drabbar ju inte dom iofs, dom hade den ju bara ett år eller så, bara dig :tungan

Hmm, är det rimligt?

Har funderat en del på hur bra det är att börja en säsong med en olja som stått still i kallgarage i 5-6 månader :confused::confused:
Finns det någon anledning att byta både före och efter?

Att byta före vintern ser jag som en självklarhet, då oljan inte är särskilt fräsch så att säga. :hihi
Nej, det finns ingen som helst anledning att göra det, bara bortkastade pengar. Att hojen står till i ett kallgarage påverkar inte oljan heller, så länge man inte håller på och startar den då och då, DÅ får man kondens i motorn, och det är inte bra däremot.

Kasta i billig jävla pissolja (nej, inte typ spilloljan från morsans renault clio) och låt stå över vintern.

Släng sedan i finoljan när det vankas vårpremiär.

Varför då? :confused: kom gärna med en förklaring hur du tänker där!

Last edited:
Har funderat en del på hur bra det är att börja en säsong med en olja som stått still i kallgarage i 5-6 månader :confused::confused:

Sluta fundera och gör som vi säger så slipper du vara förvirrad!

En motor och dess nya olja mår alldeles utmärkt efter en vinter. Ny fin olja i motorn inför vintern är det enda du behöver bekymra dig om.

Service är nog fel benämning, iaf i i min värld.

Att serva i otakt bara för sakens skull är idioti, men att göra ett oljebyten verkar ju vara bra av någon anledning.

Spelar ingen större roll utan gör som ni känner. Motorn kommer absolut inte frätas sönder bara för att man inte byter till hösten förutsatt att den inte är fullständigt kass, men det blir den inte om man sköter servicen.

Service är nog fel benämning, iaf i i min värld.

Att serva i otakt bara för sakens skull är idioti, men att göra ett oljebyten verkar ju vara bra av någon anledning.

Ja, ursprungsfrågan i denna tråd var ju om jag borde lämna in hojen på just service före eller efter vintern. Men den verkar bara handla om oljebyte nu helt plötsligt.

Vill du börja säsongen med att lämna in för service? Samtidigt som alla andra ska ha igång sina bågar och hänger på verkstadens lås?
Eller föredrar du att allt är fixt och färdigt när solen börjar värma framåt mitten av mars?
Ditt val!

Blir kondens "i oljan", framförallt om du har kallgarage.

Rimligt eller ej, det är så jag gör och jag har aldrig rasat någonting.

Det blir väl kondens i citat" Kasta i billig jävla pissolja " EV kondens försvinner vid första varmkörningen så det är knappast ett problem, Men alla gör väl som man tycker är bäst själv:tummenupp

Det blir väl kondens i citat" Kasta i billig jävla pissolja " EV kondens försvinner vid första varmkörningen så det är knappast ett problem, Men alla gör väl som man tycker är bäst själv:tummenupp

Ja, hellre ny olja i maskinen över vintern, än en som gått ett par hundra mil. Kondens skulle jag vilja säga uppkommer lättare om oljan är nyttjad i x antal mil då den sakta men säkert blivit tunnare och förlorat verkningsgrad.

Kanske överkurs vad vet jag :näsblod

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...