Service före eller efter vintern?

Oljan innehåller en buffert som tar åt sig syra när den är mättad ger sig syran på lagren
 
Då ställer jag en fråga, kan man tömma hojen på olja och låta den stå tom? Eller torkar det ut o-ringar och bråte?:hihi
Jag har fått lära mig att motorn ska varmköras ordentligt efter oljebyte så även den gamla oljan i pump och kanaler har blivit utbytt.

Inte hälsosamt för motorn att varmköras utan olja. :tungan
 
Last edited:
Då ställer jag en fråga, kan man tömma hojen på olja och låta den stå tom? Eller torkar det ut o-ringar och bråte?:hihi

Jag tror att man kan det. Oljenivån ligger ju inte så högt i motorn i vanliga fall ändå, så det är inte så att allt badar i olja. Det lilla som hänger kvar på alla ytorna är nog den viktigaste.
 
Båtmotorer har inget vatten inuti.
OKQ8:s representant är glasklar på den punkten: man byter olja på hösten. Både på hoj och i båtmotor.
Vissa tror att man häller ut den oljan på våren och häller i ny en gång till.
Det får man göra om man vill men det tillför inget.

Precis! Så att inte alla föroreningar i oljan kan ligga och gotta sig inne i motorn under vintern.
 
innan avställning. Gamla oljan är full med smuts, föroreningar och vatten som korriderar och sliter motor och packningar.
Att ny olja skulle dra åt sig fukt under vinterförvarning är en myt, det är bara om oljan blir varm och sen kall, dvs motorn körs dagligen som det uppstår kondens iom temperaturskiftningarna. Ny olja innan den ställs av, därmed basta :)
på plussidan är att när det sen blir väder igen så är det bara ut och bränna, servicen är ju redan klar

finns massa sidor om detta, googla eller se t e x:

www.mc-olja.se
 
Beror på har du inte värme garage, så gör det till våren. Låter du den stå i kyla och i ett kallt garage över vintern drar oljan bara åt sig onödig fukt och förlorar sin smörjförmåga när hojjen väl behöver den våren och frammåt när den verkligen körs. Jag gör alltid det till våren och rekommenderar att göra det.

Oljans största fiende är vatten och sura förbränningsrester.
En fräsch olja har sina additiver kvar och kan alltså neutralisera det sura - det är därför av ganska stor betydelse att vinterfövaret sker med ny olja.
Och: Aldrig, aldrig hålla på och starta under vintern, motorn kommer inte att bli så varm att du blir av med kondens/surheter.
Serva på hösten, underhållsladda batteriet och krama om den några gånger per månad. Sedan är det bara att köra när solen kommer åter.

Sorry - ser att jag låg en minut efter...
 
Beror på att ifall vatten har trängt in i växellådsoljan på båtmotorn och fryser så kan saker gå sönder. Isen expanderar o förstör.

Man har inte det problemet med hojar

Vet att när det gäller båtmotorer så brukar man rekomendera att man gör oljebyte innan man ställer undan båten på hösten.
Har alltid gjort samma med mina hojar!
/ Peter
 
Surt att glömma och fylla på :tungan

Surt när den otäcka luften kommer åt saker med sitt otäcka syre som gör att saker oxiderar. Förstår inte varför folk envisas med att komplicera saker helt i onödan.

Grunden är naturligtvis att man vill att lilla motorn skall stå över vintern med en så ny och oförorenad oljefilm som möjligt. Alltså servar man så sent man kan på hösten. Svårare än så är det inte.:huvet
 
Under vintern för mig !

Eftersom jag inte är speciellt bra på att spå när vintern kommer och bor i Göteborg.
Så blir servicen under vintern. Jag har nån säsong gjort den sista turen i januari. Men när snön lagt sig är det dags.
Tappar ur oljan, den får stå och rinna till nästa dag.
Byter oljefilter, fyller på ny olja dan efter.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Och så blir det allt annat under vintern: som kan vara aktuellt, byta däck, byta luftfilter, byta drivpaket.
Och under vintern står hojen på depåstöd för att låta däcken "vila".
Så när temperaturen kommer över noll och snön är borta från vägarna och gärna efter det ösregnat några gånger (inga problem med det i Blöteborg :D) så saltet är borta, ja då är det bara att kontrollera däcktrycket och rulla ut. :)
Ja batteriet står förståss på underhållsladdning alltid med hojen i garaget....
Jag har ett 12V "cigaretttändaruttag" för GPS, mobilladdare på hojen och en lämplig laddningsplugg som passar.
 
Last edited:
Hur många som har haft problem med "sönderfrätta" motorer för att man inte har bytt olja på hösten räcker upp en hand:rolleyes:.. dvs har knappast någon större betydelse om man tänker på hur länge dom flesta har sin mc?
 
Last edited:
Hur många som har haft problem med "sönderfrätta" motorer för att man inte har bytt olja på hösten räcker upp en hand:rolleyes:.. dvs har knappast någon större betydelse om man tänker på hur länge dom flesta har sin mc?

Du har en stark point där men frågan handlade ju om vad som var bäst - att göra det på hösten eller våren. Och då är rätta svaret "hösten".
 
Kasta i billig jävla pissolja (nej, inte typ spilloljan från morsans renault clio) och låt stå över vintern.

Släng sedan i finoljan när det vankas vårpremiär.
 
Kasta i billig jävla pissolja (nej, inte typ spilloljan från morsans renault clio) och låt stå över vintern.

Släng sedan i finoljan när det vankas vårpremiär.


Hmm, är det rimligt?

Har funderat en del på hur bra det är att börja en säsong med en olja som stått still i kallgarage i 5-6 månader :confused::confused:
Finns det någon anledning att byta både före och efter?

Att byta före vintern ser jag som en självklarhet, då oljan inte är särskilt fräsch så att säga. :hihi
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top