Då ställer jag en fråga, kan man tömma hojen på olja och låta den stå tom? Eller torkar det ut o-ringar och bråte?![]()
Om du har bråte i motorn så har du större problem än när/hur oljan skall bytas...

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Då ställer jag en fråga, kan man tömma hojen på olja och låta den stå tom? Eller torkar det ut o-ringar och bråte?![]()
Om du har bråte i motorn så har du större problem än när/hur oljan skall bytas...![]()
Jag har fått lära mig att motorn ska varmköras ordentligt efter oljebyte så även den gamla oljan i pump och kanaler har blivit utbytt.Då ställer jag en fråga, kan man tömma hojen på olja och låta den stå tom? Eller torkar det ut o-ringar och bråte?![]()
Båtmotorer har inget vatten inuti.
OKQ8:s representant är glasklar på den punkten: man byter olja på hösten. Både på hoj och i båtmotor.
Vissa tror att man häller ut den oljan på våren och häller i ny en gång till.
Det får man göra om man vill men det tillför inget.
Beror på har du inte värme garage, så gör det till våren. Låter du den stå i kyla och i ett kallt garage över vintern drar oljan bara åt sig onödig fukt och förlorar sin smörjförmåga när hojjen väl behöver den våren och frammåt när den verkligen körs. Jag gör alltid det till våren och rekommenderar att göra det.
Vet att när det gäller båtmotorer så brukar man rekomendera att man gör oljebyte innan man ställer undan båten på hösten.
Har alltid gjort samma med mina hojar!
/ Peter
Surt att glömma och fylla påTöm ur på hösten, fyll på på våren. Funkar för mig.
Surt att glömma och fylla på![]()
Hur många som har haft problem med "sönderfrätta" motorer för att man inte har bytt olja på hösten räcker upp en hand.. dvs har knappast någon större betydelse om man tänker på hur länge dom flesta har sin mc?
Kasta i billig jävla pissolja (nej, inte typ spilloljan från morsans renault clio) och låt stå över vintern.
Släng sedan i finoljan när det vankas vårpremiär.
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti