Service före eller efter vintern?

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Hur brukar ni göra när det gäller detta? Spelar det någon roll egentligen? Kan tänka mig att det kanske är olika beroende på vad för sorts service som ska utföras.

Min hoj har hur som helst snart rullat 1000 mil och det verkar vara en mindre service som ska göras. Blev bara att fundera på huruvida jag kanske borde göra servicen innan jag ställer in djuret i garaget över vintern eller om jag lika gärna kan vänta tills vårkanten. Vad säger ni?

Jag tycker det känns bättre om hojen står med ny och fräsch olja över vintern. Vet dock inte om det spelar någon roll...

Gör den innan du ställer undan den så är det bara att ställa på och köra till våren direkt när vårsolen tittar fram.

Vet att när det gäller båtmotorer så brukar man rekomendera att man gör oljebyte innan man ställer undan båten på hösten.
Har alltid gjort samma med mina hojar!
/ Peter

Vet att när det gäller båtmotorer så brukar man rekomendera att man gör oljebyte innan man ställer undan båten på hösten.
Har alltid gjort samma med mina hojar!
/ Peter

På båtmotorer kan man ju förstå med tanke på allt vatten och skit den utsätts för. Tänkte att det är lite skillnad mot motorcykelmotorer men det kanske är lika bra att få det överstökat så man slipper tänka på det sen på våren!

På båtmotorer kan man ju förstå med tanke på allt vatten och skit den utsätts för. Tänkte att det är lite skillnad mot motorcykelmotorer men det kanske är lika bra att få det överstökat så man slipper tänka på det sen på våren!

Båtmotorer har inget vatten inuti.
OKQ8:s representant är glasklar på den punkten: man byter olja på hösten. Både på hoj och i båtmotor.
Vissa tror att man häller ut den oljan på våren och häller i ny en gång till.
Det får man göra om man vill men det tillför inget.

samma här innan jag ställer in den brukar jag hälla i ny fräsch olja och ett nytt filter... luft filtret brukar jag spara te nån tråkig dag under vintern:tummenupp

Överstökat??!?!?!?!? Det är ju mysigt att glida ner i garaget en höstkväll men några kalla öl och lite skön musik och pyssla om sin älskling?:rolleyes:

Beror på har du inte värme garage, så gör det till våren. Låter du den stå i kyla och i ett kallt garage över vintern drar oljan bara åt sig onödig fukt och förlorar sin smörjförmåga när hojjen väl behöver den våren och frammåt när den verkligen körs. Jag gör alltid det till våren och rekommenderar att göra det.

Minns inte detaljerna, endast att det var trovärdigt nog att ta till sig när jag fick det berättat för mig.

Kontentan var åtminstone att man skall byta olja innan man långtidsförvarar ett fordon.

Anledningen var att använd olja har tagit till sig av något ämne, som i sin tur "fräter" på insidan av motorn om den bara står oanvänd.
Vi pratar troligtvis om i stort sett omätbara förändringar för oss vanliga dödliga, men om man ändå skall byta oljan kan man lika gärna göra det i samband med att cykeln ställs undan för vintern.

Båtmotorer har inget vatten inuti.
OKQ8:s representant är glasklar på den punkten: man byter olja på hösten. Både på hoj och i båtmotor.
Vissa tror att man häller ut den oljan på våren och häller i ny en gång till.
Det får man göra om man vill men det tillför inget.
Alla vattenkylda motorer har lika mycket vatten i sig, oavsett om det är bussmotor, hojmotor eller båtmotor. Däremot har dom aldrig vatten i oljan :fakta Eller, ska inte ha iaf :rolleyes:

Beror på har du inte värme garage, så gör det till våren. Låter du den stå i kyla och i ett kallt garage över vintern drar oljan bara åt sig onödig fukt och förlorar sin smörjförmåga när hojjen väl behöver den våren och frammåt när den verkligen körs. Jag gör alltid det till våren och rekommenderar att göra det.
Nej, en motor som står i en hyggligt homogen kyla får inte speciellt mycket fukt i sig, och det är inget som förstör oljan. Första turen på våren är all eventuell kondens i motorn bortvärmd, men slaggprodukterna som skapas i oljan när den används påverkar motorn hela vintern, betydligt mycket mer än lite fukt.

En aspekt kan ju vara att om du ska lämna till en verkstad så brukar de ha rätt mycket mer att göra när vårsolen tittar fram jämfört med på hösten.

Det hade varit hemskt intressant att veta ifall det finns några belägg för att INTE göra det på hösten eller om det bara handlar om tyckande.
En oljetillverkare som rekommenderar något har i alla fall jag ett naturligt förtroende för och utgår från att de har någorlunda belägg för vad de rekommenderar.

Alla vattenkylda motorer har lika mycket vatten i sig, oavsett om det är bussmotor, hojmotor eller båtmotor. Däremot har dom aldrig vatten i oljan :fakta Eller, ska inte ha iaf :rolleyes:

Nej, en motor som står i en hyggligt homogen kyla får inte speciellt mycket fukt i sig, och det är inget som förstör oljan. Första turen på våren är all eventuell kondens i motorn bortvärmd, men slaggprodukterna som skapas i oljan när den används påverkar motorn hela vintern, betydligt mycket mer än lite fukt.

En MC har knappast lika mycket vatten i sig som en buss
:tummenupp

(och jag tror nog du förstår vad jag syftade på)

Före.

Då är allt klart när säsongen väl börjar. Plus att det är roligare att sitta och torrbryta på en ren och nyservad hoj under vintern... :)

Ja, det verkar ju inte vara några som helst tveksamheter om när det skall göras! Nu är jag inte den som gör sånt här själv utan lämnar in hojen på verkstad så jag får stämplar och skit i serviceboken. Passar på och svänga förbi och bokar service idag när det är så fint väder.

Då ställer jag en fråga, kan man tömma hojen på olja och låta den stå tom? Eller torkar det ut o-ringar och bråte?:hihi

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti