Schwantz tycker frispråkigt

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
KLoka ord som vanligt...

Alltnog Gustav.
Som vi ju redan konstaterat... TC, LC osv är inte guds gåva till sporten.
MEN...
Nu är den här, och KOMMER troligen aldrig försvinna.

Saken är DEN att ni som verkligen hatar detta öppet, överdriver hur mycket elektroniken hjälper.
JAg kanske underdriver. Men visst hajar jag att den hjälper alla att ligga närmare "gränsen"

Jag tror och tycker att så länge detta diskuteras, och att man sätter gränser så kommer detta hållas på en (som idag) lagom nivå.
Det FÅR INTE skena iväg.

Belackarna menar att "det har det redan gjort, och det kommer bara bli värre" (låter som en typisk Vibybo utanför Örebro)

Jag lever i tron att med enhetselektronik osv så kan man tillåta sig sånt här, och det är ju racingens kungaklass som skall vara drivande i utvecklingen.
SÅna här tillbehör vore ju smaskens på vanliga gatsoffor!

Varför skulle det inte kunna försvinna? F1 ska väl ta bort det?

Kan och kan. Bara en känsla (sponsorer vill ha sina ekipage på hjulen för maximal exponering osv osv) Money makes the world go around...

Det är SÅ många ANDRA hänsyn än de rent racingmässiga att ta.
De kommer nog inte ens särskilt högt upp när de stora elefanterna gör upp.
It´s strictly Business...

Sen att man låter ett gäng småpojkar leka med dyra maskiner är snarast en bisak i det hela.

Kan och kan. Bara en känsla (sponsorer vill ha sina ekipage på hjulen för maximal exponering osv osv) Money makes the world go around... Det är SÅ många ANDRA hänsyn än de rent racingmässiga att ta. De kommer nog inte ens särskilt högt upp när de stora elefanterna gör upp. It´s strictly Business... Sen att man låter ett gäng småpojkar leka med dyra maskiner är snarast en bisak i det hela.
Jag tror det ligger betydligt mer i det du skriver ovan än vad vissa vill tro eller förstå. Det är lite naivt att tro att en sport som omsätter miljarder hela tiden sätter det sportsliga i första hand. Utan att vara så insatt i hur USA:s TV-industri fungerar har jag en känsla av att sporterna genom årens lopp har anpassats för att ge så bra exponering som möjligt till annonsörerna.
(I NHL tex får ju spelarna stå och hänga i reklamavbrotten)

Jag tror det ligger betydligt mer i det du skriver ovan än vad vissa vill tro eller förstå. Det är lite naivt att tro att en sport som omsätter miljarder hela tiden sätter det sportsliga i första hand. Utan att vara så insatt i hur USA:s TV-industri fungerar har jag en känsla av att sporterna genom årens lopp har anpassats för att ge så bra exponering som möjligt till annonsörerna.

Men tråkig racing ger inte maximal exponering, det gör mccoy däremot

http://video.google.com/videoplay?docid=6132357957739033632

Ja jag hoppas att folk inte BARA marginaliserar den åsikten, för detta ÄR reality.
Jag ville iaf att var och en ska låta det sjunka in lite och suga på karamellen.

Hur tråkig den än är.

Jag hatar den själv. Och som entusiast med stort hjärta så är det nästan en otänkbar tanke om en okränkbar världsbild där bara och endast sporten i sig, med endast sportsliga förtecken är det allenarådande alltet.
Där slutar mångas väsldsbild och vad som sker därefter finns inte (see no evil, hear no evil och inte minst: Speak no evil!) ...eller så faller man över kanten! :)

Kommer att tänka på en gammal sångtext:

Det ser ut att bli vackert idá
det ser faktiskt ut att bli jättebra
men jag stannar nog bakom min dörr
för det var bättre förr..
.

Det vi har i motogp är en ren och skär materialsport, och kampen mellan ingenjörerna har iallafall intresserat mig (nästan) lika mycket som kampen mellan förarna.
F1 ids jag inte längre se, de har väl fler förbud än sveriges lag i den där sporten nu. Det första man ser är stora breda spår i "slicksen" som bara skriker att "vi kör på dåliga däck för de gamla blev för bra". Vad är det då för mening med utveckling? Vad hände med motorsporten som banbrytare?

Betänk följande - om de bannar TC i motogp nu, och det kommer på våra hojar om ett par år. Lek med tanken att det skulle göra en standard sporthoj snabbare runt banan än motogp hojarna. Vore det lika intressant att se motogp då?
Tycker inte jag.
Det är också anledningen till att Schwantz inte ser något val i att köra GP om man får chansen. I GP finns de yppersta maskinerna, den bästa teknologin. Den som kan bemästra det som finns i motogp är världsmästare, och ingen annan i världen är snabbare runt banorna.

Och vad gäller enhetsklasser, det som borde ge den yppersta av racing om man hårdrar resonemanget om förarhjälpmedel - ursäkta, men alla enhetsklasser jag sett suger.

3119889 Kommer att tänka på en gammal sångtext:

Det ser ut att bli vackert idá
det ser faktiskt ut att bli jättebra
men jag stannar nog bakom min dörr
för det var bättre förr..
.

Det vi har i motogp är en ren och skär materialsport, och kampen mellan ingenjörerna har iallafall intresserat mig (nästan) lika mycket som kampen mellan förarna.
F1 ids jag inte längre se, de har väl fler förbud än sveriges lag i den där sporten nu. Det första man ser är stora breda spår i "slicksen" som bara skriker att "vi kör på dåliga däck för de gamla blev för bra". Vad är det då för mening med utveckling? Vad hände med motorsporten som banbrytare?

Betänk följande - om de bannar TC i motogp nu, och det kommer på våra hojar om ett par år. Lek med tanken att det skulle göra en standard sporthoj snabbare runt banan än motogp hojarna. Vore det lika intressant att se motogp då?
Tycker inte jag.
Det är också anledningen till att Schwantz inte ser något val i att köra GP om man får chansen. I GP finns de yppersta maskinerna, den bästa teknologin. Den som kan bemästra det som finns i motogp är världsmästare, och ingen annan i världen är snabbare runt banorna.

Och vad gäller enhetsklasser, det som borde ge den yppersta av racing om man hårdrar resonemanget om förarhjälpmedel - ursäkta, men alla enhetsklasser jag sett suger.
Fast det är ju inte ett fritt reglemente som det är nu. Det finns ett otal begränsningar i det som begränsar ingenjörernas rörelsefrihet och även hur fort hojarna kan gå.

Att enbart ett fritt reglemente skulle vara det som gynnar utvecklingen är inte sant. Begränsingarna som sätts är ju även drivkraft åt idéer som annars inte skulle ha kommit fram eller ens tänkts eftersom de inte behövs om något är fritt.

3119674 Alltnog Gustav.
Som vi ju redan konstaterat... TC, LC osv är inte guds gåva till sporten.
MEN...
Nu är den här, och KOMMER troligen aldrig försvinna.

Saken är DEN att ni som verkligen hatar detta öppet, överdriver hur mycket elektroniken hjälper.
JAg kanske underdriver. Men visst hajar jag att den hjälper alla att ligga närmare "gränsen"

Jag tror och tycker att så länge detta diskuteras, och att man sätter gränser så kommer detta hållas på en (som idag) lagom nivå.
Det FÅR INTE skena iväg.

Belackarna menar att "det har det redan gjort, och det kommer bara bli värre" (låter som en typisk Vibybo utanför Örebro)

Jag lever i tron att med enhetselektronik osv så kan man tillåta sig sånt här, och det är ju racingens kungaklass som skall vara drivande i utvecklingen.
SÅna här tillbehör vore ju smaskens på vanliga gatsoffor!
Bara för att det är här betyder det inte att det inte går att kontrollera och idag tycker jag inte att det är något som tillför tävlingsmomentet i roadracing något, snarare tvärtom.
En anna trist sak i trådar likt denna är att det ofta från ett håll ska utmålas som om man är värsta teknikhataren och vill ha grusvägar, diagonaldäck och trumbromsar bara för att man anser att TC inte gör roadracing till en roligare sport att titta på. Nyanserna går helt förlorade.
Jag vet att en hoj med TC inte är något som vem som helst kan köra och jag vet att det är en del av utvecklingen men jag är varken teknikhatare eller bakåtsträvare utan tycker att MotoGP tappar lite av sin själ ju mer likformigt det blir.

3119770 Jag tror det ligger betydligt mer i det du skriver ovan än vad vissa vill tro eller förstå. Det är lite naivt att tro att en sport som omsätter miljarder hela tiden sätter det sportsliga i första hand. Utan att vara så insatt i hur USA:s TV-industri fungerar har jag en känsla av att sporterna genom årens lopp har anpassats för att ge så bra exponering som möjligt till annonsörerna.
Det är väl ingen som tror att de enbart sätter det sportsliga i första hand, hur reglementet är utformat och hur det kommit till är ju på nästan enbart komersiell grund för att inte tala om alla politik i förarvärvningarna, men en sport måste vara rolig att titta på i för att attrahera sponsorer. Om MotoGP är på väg åt rätt håll är säkert en smaksak men som jag säger ovan. Tävlingsmomentet mellan förarna tycker jag har blivit mer och mer sällsynt och kortegekörningen vanligare och vanligare.

Last edited:
Tack för att någon äntligen förstår vad t ex Elwe försöker säga utan att göra löjeväckande jämförelser med skärgårdssegling och cykelhjälmar. :tummenupp
Att kalla jämförelsen löjlig är löjligt.
Alla sakerna handlar om teknikutveckling som hjälper utövaren att prestera bättre. MotpGP är dessutom prototyprejsing, var, om inte där, skall den främsta tekniken användas? Det har väl aldrig bara varit förarens skicklighet som avgjort om dom varit framgångsrika eller inte?
Om vi tittar historiskt, har inte en bättre förare suttit på sämre (mindre väl tekninskt utvecklat materiel) och därför inte vunnit? Varför är det roligare när en förare vinner med 20 sekunder utan TC än med? Jag förstår inte?

TC, LC m.m. är hjälpmedel som hjälper förarna i MotoGP att slå varvrekord med hojar som har mindre effekt. Är det inte nåt vi vill se? Och är det verkligen någon här som tror att en "medelmåtta" kan vinna över en superförare bara för att båda har TC? Bara för att hojen blir mer körbar?

Jag vet att en hoj med TC inte är något som vem som helst kan köra och jag vet att det är en del av utvecklingen men jag är varken teknikhatare eller bakåtsträvare utan tycker att MotoGP tappar lite av sin själ ju mer likformigt det blir.
I det fallet borde alla köra Ducce i MotoGP, det är ju bevisat sen länge att Ducati är det hojmärke som har mest själ... ;)
Sorry, var bara tvungen.

Last edited:
Det är klart att de kommersiella krafterna styr i mycket högre grad än vad många vill tro.
Men vi får inte bortse från vem de kommersiella krafterna (och sporten i sig) fokuserar på.

Det är ju den "okunniga" massan, förlåt uttrycket, som ger pengar och inte vi som redan är insnöade.
Barnfamiljer som ska spendera lite "kvalitetstid" och pengar på något gemensamt över en helg.
Sponsorevent där "slipsnissar", som är mer intresserade av mat, dryck och unga flickor och ser tävlandet mest som ett pittoreskt inslag, ska vallas runt och eventuellt fås att satsa pengar.
Osv. Osv.

Tyvärr har de ingen aning om vad TC är....

Bara för att det är här betyder det inte att det inte går att kontrollera och idag tycker jag inte att det är något som tillför tävlingsmomentet i roadracing något, snarare tvärtom. Möjligt du har rätt...En anna trist sak i trådar likt denna är att det ofta från ett håll ska utmålas som om man är värsta teknikhataren och vill ha grusvägar, diagonaldäck och trumbromsar bara för att man anser att TC inte gör roadracing till en roligare sport att titta på. Neheheheheheeej du! SÅ är det inte! Nu överdriver även du bror. Vi överdriver nog lite till mans åt varsitt håll för att accenturera det vi säger... men jag tror nog jag förstår vad du menar :) Nyanserna går helt förlorade. Ja. De plägar göra det i text.
Jag vet att en hoj med TC inte är något som vem som helst kan köra och jag vet att det är en del av utvecklingen men jag är varken teknikhatare eller bakåtsträvare utan tycker att MotoGP tappar lite av sin själ ju mer likformigt det blir. Sant. Men om det kommer snabbare hojar MED TC i nån annan klass.... kommer inte då MotoGP tappa lite i glans? (kanske inte hos dig och mig som är insnöade, för vi vet ju var de bästa FÖRARNA finns, men hos den breda allmänheten)

Det är väl ingen som tror att de enbart sätter det sportsliga i första hand, hur reglementet är utformat och hur det kommit till är ju på nästan enbart komersiell grund för att inte tala om alla politik i förarvärvningarna, men en sport måste vara rolig att titta på i för att attrahera sponsorer. Korrekt. Och vice versa går inte sponsorer in i en sport där alla ligger i sandfållan jämt. Om MotoGP är på väg åt rätt håll är säkert en smaksak men som jag säger ovan. Tävlingsmomentet mellan förarna tycker jag har blivit mer och mer sällsynt och kortegekörningen vanligare och vanligare. Ja - du vet garanterat det bättre än mig. Och oavsett hur det är med den saken så är ju det tragiskt om det är så. Jag tittade på en del gamla rullar jag har hemma, men tyckte faktiskt att det inte var bättre förr. Enskilda fighter var bättre, men totalt sett: nej.

Mina repliker i rött.

Last edited:
Det är ju den "okunniga" massan. Barnfamiljer som ska spendera lite "kvalitetstid" och pengar på något gemensamt över en helg. Tyvärr har de ingen aning om vad TC är....
Nej, det har jag inte. Men jag tycker det hade varit kul att prova och bilda mig en uppfattning.

Det är klart att de kommersiella krafterna styr i mycket högre grad än vad många vill tro.
Men vi får inte bortse från vem de kommersiella krafterna (och sporten i sig) fokuserar på.

Det är ju den "okunniga" massan, förlåt uttrycket, som ger pengar och inte vi som redan är insnöade.
Barnfamiljer som ska spendera lite "kvalitetstid" och pengar på något gemensamt över en helg.
Sponsorevent där "slipsnissar", som är mer intresserade av mat, dryck och unga flickor och ser tävlandet mest som ett pittoreskt inslag, ska vallas runt och eventuellt fås att satsa pengar.
Osv. Osv.

Tyvärr har de ingen aning om vad TC är....

Huvudet på spiken! :tummenupp

Att kalla jämförelsen löjlig är löjligt.
Alla sakerna handlar om teknikutveckling som hjälper utövaren att prestera bättre. MotpGP är dessutom prototyprejsing, var, om inte där, skall den främsta tekniken användas? Det har väl aldrig bara varit förarens skicklighet som avgjort om dom varit framgångsrika eller inte?
Om vi tittar historiskt, har inte en bättre förare suttit på sämre (mindre väl tekninskt utvecklat materiel) och därför inte vunnit? Varför är det roligare när en förare vinner med 20 sekunder utan TC än med? Jag förstår inte?

TC, LC m.m. är hjälpmedel som hjälper förarna i MotoGP att slå varvrekord med hojar som har mindre effekt. Är det inte nåt vi vill se? Och är det verkligen någon här som tror att en "medelmåtta" kan vinna över en superförare bara för att båda har TC? Bara för att hojen blir mer körbar?
.[/SIZE]

Ännu en huvudet på spiken! :tummenupp :tummenupp
Du sammanfattar allt jag skrivit/och/eller tycker i tråden på ett koncentrerat och slagkraftigt sätt!
Tack.

Last edited:
Tänk att det måste förklaras så mycket ...
Ok ...

Det jag är emot är aktiva, återkopplade system som i efterhand korrigerar fel som en förare begått och som i förlängningen blir kompletta AI-system som via adaptiva algoritmer tar över stora delar av körandet.

Lite exempel:
En styrdämpare är en passiv komponent vars enda funktion är att ge en motkraft som är proportionell mot hastigheten. Den lär sig inte från en kurva till en annan hur den ska "styra hojen" utan reagerar bara på hastigheten med vilken den trycks ihop. Precis så fungerar även dämparenheten i fjädringen.
De är förvisso ställbara, men de ställs in i depån och lever inte sitt eget liv efter det.

Slirkoppling. Någon sa att de "ger mjukare starter". Det ställer jag mig frågande till om det inte finns nån spak på hojen som deaktiverar den slirningen efter starten är gjord. Vem vill ha en slirande koppling när man axxar på hög växel? Däremot förhindrar de okontrollerade hjulhopp och bakhjulsstopp vid nedväxlingar. Detta är ett problem som bara finns på 4-t eftersom man sällan går över 8:1 i komp på en 2-t och 2-t får heller inte ett totalt stopp för bränsleblandning vid avsläpp som en insprutare kan få.

TC däremot går in och korrigerar ett beslut som är taget av föraren. Det är en aktiv komponent som hela tiden jämför indata med börvärden och ställer om de inputvärdena som (den enfaldige) föraren vill ge hojen.
Det ingår många moment i körningen av en vass hoj på bana. Vissa förare är duktiga på att bromsa, en del på att välja perfekt kurvhastighet för det spår de valt, andra att accelerera i rätt tid ut på en raka, osv ... Det är den samlade kompetensen som avgör vem som tar sig runt en bana på kortast tid.
Det innebär också att de som var duktiga på att komma ur svängarna bra (en väsentlig del vid racekörning) plötsligt fått se sin specialkunskap eliminerad av elektroniken. Alla kan nu göra det lika bra. Om man fortsätter att automatiserar del efter del av de egenskaper som gör en förare till en bra förare, ja vad är det som är kul med racing då? Möjligtvis att ingenjörerna varit duktiga ...

Däremot har jag inget emot att man använder till buds stående medel för att krama så mkt effekt som möjligt ur en motor med en viss kubik. Det är kul att se förare brottas med rå, brutal kraft. Låt vara att dagens motorer att mkt lättkörda jämfört med sina föregångare, men å andra sidan får man ut så många fler hk att det ändå blir en strid mot maskinen.

Man SKA brottas med hojen!
Jag menar, vem fan vill se rodeo på framavlade, starka ardennerhästar??

TC däremot går in och korrigerar ett beslut som är taget av föraren. Det är en aktiv komponent som hela tiden jämför indata med börvärden och ställer om de inputvärdena som (den enfaldige) föraren vill ge hojen.
Stämmer delvis in på slirkoppling och insprutning också.
Styrdämpare räddar också en för hårt gasande pilot som inte lärt sig banans bulor ordentligt. Telemetri-system hjälper förare som inte kan förmedla sina intryck till teknikerna.

Det är inte elektroniken som kör ut ur böjarna. Förararna brottas hårt med hojarna även idag. De t.o.m. slår sig. Elias kunde t.ex. inte gå för fullt, Hoffman är ute och Melandri fick stå över.
Din predikan om vart nivån av synd som ska accepteras stämmer säkert för dig, andra kan ha en annan uppfattning.

Last edited:
Det innebär också att de som var duktiga på att komma ur svängarna bra (en väsentlig del vid racekörning) plötsligt fått se sin specialkunskap eliminerad av elektroniken. Alla kan nu göra det lika bra.
Det där är inte sant om man ska tro tex Colin Edwards som i minst två olika artiklar berättat att TC på en MotoGP-hoj inte fungerar som på en bil och att de inte kan ge full gas ut ur kurvan. Det finns fortfarande ett moment av skicklighet att ge lagom med gas. Däremot är det säkert så att eventuella misstag som tidigare ledde till en rejäl high-sider har minskat rejält.

En annan sak som man inte får glömma bort är att MotoGP faktiskt har en konkurrent i WSBK. Om TC, LC mm skulle förbjudas i MotoGP men tillåtas i WSBK lär det inte dröja många år innan WSBK-hojarna presterar lägre varvtider och frågan är hur fansen skulle ta emot det?

Stämmer delvis in på slirkoppling och insprutning också.
Styrdämpare räddar också en för hårt gasande pilot som inte lärt sig banans bulor ordentligt. Telemetri-system hjälper förare som inte kan förmedla sina intryck till teknikerna.
Ja, insprutning är en aktiv komponent, men regleringen ska hållas INOM motorpaketet.
Nej, slirkoppling och styrdämpare är inte aktiva utan passiva komponenter.

Det är inte elektroniken som kör ut ur böjarna. Förararna brottas hårt med hojarna även idag. De t.o.m. slår sig. Elias kunde t.ex. inte gå för fullt, Hoffman är ute och Melandri fick stå över.
Din predikan om vart nivån av synd som ska accepteras stämmer säkert för dig, andra kan ha en annan uppfattning.
Självklart kan man klanta till det även med TC, men precisionen i körningen, det acceptabla manöverutrymmet för körningen utökas och släpper in mindre skickliga förare. Jag förstår att jag också måste förklara att inte alla kan köra fort ens med TC, inte ännu iaf ...

En annan sak som man inte får glömma bort är att MotoGP faktiskt har en konkurrent i WSBK. Om TC, LC mm skulle förbjudas i MotoGP men tillåtas i WSBK lär det inte dröja många år innan WSBK-hojarna presterar lägre varvtider och frågan är hur fansen skulle ta emot det?

Jag tycker inte att WSBK heller ska ha TC. "Det kommer på gathojarna också". Handen på hjärtat; vem fan behöver TC på en gathoj för annat än att skryta med det vid korvmojjen?

Jag tycker inte att WSBK heller ska ha TC. "Det kommer på gathojarna också". Handen på hjärtat; vem fan behöver TC på en gathoj för annat än att skryta med det vid korvmojjen?
Det är nog få som behöver det på sina gathojar men likväl kommer det att komma så småningom. Tänk dig själv hur lätt det blir för reklambyrån att sälja hojen när de kan ha en bild på Stoner och sedan skriva något i stil med "Anti-spinn, direkt från Ducatis MotoGP-hoj". Sånt säljer vare sig det är bra eller inte.

Vänd på det och fråga vem som behöver en Ducati 1098S med Öhlins och Brembo, 150 bakhjulshästar mm vid korvkiosken?
Hur många Suzuki GSX-R1000 ägare har en aning om att de har slirkoppling och hur den fungerar?

Vänd på det och fråga vem som behöver en Ducati 1098S med Öhlins och Brembo, 150 bakhjulshästar mm vid korvkiosken?

INGEN! Den ska öht inte vara vid korvkiosken. Den ska vara där den hör hemma; på små slingriga vägar eller på en bana :)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!