Svarar inte alls på varför Michelins race-direktör vill jobba med att förbättra känslan tillbaka till föraren (inte datorn då) under testerna.Det är ingen som hävdar att TC kan lösa allting vid acceleration men de som kör själva hävdar ju att det gjort hojarna enklare att köra, men de har säkert fel de också?
Känslan som eftersträvas är ju inte enbart för acceleration utan även fästet vid kurvtagning etc.
"Problemet" med TC som jag ser det är att alla förare med likadana däck har lättare att ligga så nära gränsen för däckens fäste som möjligt.
Utan TC är det svårare att ligga så nära gränsen för de aktuella däckens fäste som möjligt. Dvs de skickligaste förarna har möjlighet att köra cyklarna närmare gränsen än de något mindre skickliga.
Att vara emot TC är inte att man automatiskt är mot utveckling i klassen vilket en del vill få det att framstå som. Klassen har redan massor med begränsingar i vad som är möjligt tekniskt på hojarna så att begränsa TC är bara ytterligare ett sätt att justera spelreglerna för konstruktörer och förare.
Jag säger inte att jag är odelat för TC, bara att många argument emot är starkt överdrivna i mina ögon. Ska TC stoppas så måste det till enhetselektronik.
EDIT:
Men snälla, vilka här har kört med TC? Hävdar jag att de har fel i att TC underlättar? Inte alls, finns många tekniska landvinningar som undelättat kurvtagningen. Förutom Kennys gaffatejpade knän är de flesta sådana landvinningar gjorda av tekniker, inte föraren.Det är ingen som hävdar att TC kan lösa allting vid acceleration men de som kör själva hävdar ju att det gjort hojarna enklare att köra, men de har säkert fel de också?.
Last edited: