Schwantz tycker frispråkigt

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Det är ingen som hävdar att TC kan lösa allting vid acceleration men de som kör själva hävdar ju att det gjort hojarna enklare att köra, men de har säkert fel de också?
Känslan som eftersträvas är ju inte enbart för acceleration utan även fästet vid kurvtagning etc.

"Problemet" med TC som jag ser det är att alla förare med likadana däck har lättare att ligga så nära gränsen för däckens fäste som möjligt.
Utan TC är det svårare att ligga så nära gränsen för de aktuella däckens fäste som möjligt. Dvs de skickligaste förarna har möjlighet att köra cyklarna närmare gränsen än de något mindre skickliga.

Att vara emot TC är inte att man automatiskt är mot utveckling i klassen vilket en del vill få det att framstå som. Klassen har redan massor med begränsingar i vad som är möjligt tekniskt på hojarna så att begränsa TC är bara ytterligare ett sätt att justera spelreglerna för konstruktörer och förare.
Svarar inte alls på varför Michelins race-direktör vill jobba med att förbättra känslan tillbaka till föraren (inte datorn då) under testerna.
Jag säger inte att jag är odelat för TC, bara att många argument emot är starkt överdrivna i mina ögon. Ska TC stoppas så måste det till enhetselektronik.

EDIT:
Det är ingen som hävdar att TC kan lösa allting vid acceleration men de som kör själva hävdar ju att det gjort hojarna enklare att köra, men de har säkert fel de också?.
Men snälla, vilka här har kört med TC? Hävdar jag att de har fel i att TC underlättar? Inte alls, finns många tekniska landvinningar som undelättat kurvtagningen. Förutom Kennys gaffatejpade knän är de flesta sådana landvinningar gjorda av tekniker, inte föraren.

Last edited:
3118895 Svarar inte alls på varför Michelins race-direktör vill jobba med att förbättra känslan tillbaka till föraren (inte datorn då) under testerna.
Jag säger inte att jag är odelat för TC, bara att många argument emot är starkt överdrivna i mina ögon. Ska TC stoppas så måste det till enhetselektronik.
Det är klart att känslan är oerhört viktig för förarna oavsett om de har TC eller inte. Förstår inte att det skulle vara en konflikt mellan det och att det de facto är TC på hojarna som är där av en enda anledning. Det ger bättre varvtider för att det är lättare att ligga närmare gränsen -för alla förare.

Det är klart att känslan är oerhört viktig för förarna oavsett om de har TC eller inte. Förstår inte att det skulle vara en konflikt mellan det och att det de facto är TC på hojarna som är där av en enda anledning. Det ger bättre varvtider för att det är lättare att ligga närmare gränsen -för alla förare.
OM det inte har med föraren att göra utan bara TC:n så måste det väl finnas några piloter där ute i fältet som vågar vrida fullt och låta TC:n sköta resten? Eller är det så att det inte är det snabbaste sättet? I så fall tycker jag att TC-snacket är överdrivet, förarens prestation spelar fortfarande väldigt stor roll, det är inte programmeraren i depån som vinner.

Programmeraren i depån spelar en stor roll men visst ska det köras också.
För mig är det viktiga att flera av förarna själva säger att hojarna är enklare att köra med TC än utan, det är enklare att ligga närmare gränsen för hojens/däckens kapacitet.

Programmeraren i depån spelar en stor roll men visst ska det köras också.
För mig är det viktiga att flera av förarna själva säger att hojarna är enklare att köra med TC än utan, det är enklare att ligga närmare gränsen för hojens/däckens kapacitet.
Visst är det så, men det är skillnad på att förenkla till att ta bort förarens roll i det hela. TC förenklar, visst - men det innebär inte att datorn gör jobbet. Michelins uttalande gällde dessutom ut ur kurvorna, något som ofta tillskrivs inte har någon betydelse längre då datorer och däck är den enda skillnaden. Jag tolkar uttalandet som att TCs roll är överdriven, föraren kör fortfarande och hans prestation är avgörande.

Det är ingen som hävdar att TC kan lösa allting vid acceleration men de som kör själva hävdar ju att det gjort hojarna enklare att köra, men de har säkert fel de också?
Känslan som eftersträvas är ju inte enbart för acceleration utan även fästet vid kurvtagning etc.

"Problemet" med TC som jag ser det är att alla förare med likadana däck har lättare att ligga så nära gränsen för däckens fäste som möjligt.
Utan TC är det svårare att ligga så nära gränsen för de aktuella däckens fäste som möjligt. Dvs de skickligaste förarna har möjlighet att köra cyklarna närmare gränsen än de något mindre skickliga.

Att vara emot TC är inte att man automatiskt är mot utveckling i klassen vilket en del vill få det att framstå som. Klassen har redan massor med begränsingar i vad som är möjligt tekniskt på hojarna så att begränsa TC är bara ytterligare ett sätt att justera spelreglerna för konstruktörer och förare.

Bra skrivet får jag säga:tummenupp
Hmm snart är det ju som med backhopparpojkarna VM i bantning, eller förresten det är det ju redan, faan va tråkigt, trodde de var misstävlingarna som höll på med sånt:D
du får väl sätta Hayden på en kur Valmers

Bifogat

• 3756960hayden2.jpg
    3756960hayden2.jpg
    61.1 KB · Visningar: 50
Last edited:
Nu får väl vissa här ändå ge sig?
Vi pratar om MotoGP, prototyprejsing, top of the line, the best of the best.

Klart som fan vi ska ha TC, LC och allt annat dom kan komma på i teamen. Var ska vi annars dra gränsen?

Slirkoppling- J/N
USD-gaffel - J/N
Two Compound däck - J/N

Om vi tar rally.
4WD eller bara bakhjulsdrift?

Segling, t.ex. Americas Cup
En typ av köl eller valfri?

Cykling, vem minns inte dom hela, kapslade hjulen för tempolopp och dom urfåniga droppformade hjälmarna. Bra/Anus?

Simning.
Hajdräkt eller bara vanliga badbrallor?

Det har ALDRIG bara berott på utövaren i någon sport där det är nån typ av hjälpmedel inblandat och där reglementet är någorlunda öppet.

Det finns bara ett sätt att kora den bästa i något och det är att alla kör på EXAKT samma materiel.
Inte ens det är "rättvist", någon körstil passar just den hojen bättre eller sämre så då blir det inte den bästa föraren som vinner, bara den förare som är bäst på den hojen.

Dessutom kommer vi vanliga dödliga förr eller senare att dra nytta av utvecklingen vilket är bra.

Som det är nu så är det ju roligare och mer underhållande att titta på Superstock 600 med enhetsreglemente rakt över än MotoGP.

Säsongssammanfattningen från 1989 är i många stycken mer underhållande än dagens välansade puschmuschar med seriefigurloggor och total avsaknad av den håriga svårighetsgrad det innebar att köra en bångstyrig 500-tvåtaktare.

Att folk skadar sig är aldrig roligt, men när det inte verkar svårare än att köra vilken gathoj som helst så tappar det lite charmen och tjusningen i kråksången...

Klart som fan vi ska ha TC, LC och allt annat dom kan komma på i teamen. Var ska vi annars dra gränsen?

Allt är inte av godo, F1 hade under en period stora fläktar som "sög" bilarna mot backen så dom inte kunde tappa fästet, man korrigerar hela tiden reglerna så att man tex, man inte ska kunna designa sin bil bara mot att förstöra luften framför bakom varande bil (vilket gör omkörningar nästan omöjliga) man minskar nu för varje år användandet av automat hjälp och telemetri, trots det är det svårt att få till intressanta mästerskap.

Det är ju en SHOW inte kth mot chalmers (inte bara i alla fall) för det skulle varken publiken eller tillverkarna vilja ha i långa loppet. sen är vi väl alla för utveckling för det:pannkyss

ps det är inte show att höra en vrålpotent 4taks racer hacka sig fram genom böjarna, inte i mitt tycke i alla fall

Last edited:

Cykling, vem minns inte dom hela, kapslade hjulen för tempolopp och dom urfåniga droppformade hjälmarna. Bra/Anus?
Vi är inga guldfiskar heller, jag tror det flesta kan minnas Juli i år.

live_GAL10.jpg

Vi är inga guldfiskar heller, jag tror det flesta kan minnas Juli i år.

live_GAL10.jpg
Tänkte mer på vad som hade hänt om man förbjudit detta = utvecklingen när det kom, hur hade det då sett ut i år?
Är Eddy Merckx - "Half man, half bike..." bättre/tuffare än Lance Armstrong bara för att han inte hade ägghjälm och kolfiberhjul.

Bifogat

• Eddy.jpg
    Eddy.jpg
    3.6 KB · Visningar: 143
Svarar inte alls på varför Michelins race-direktör vill jobba med att förbättra känslan tillbaka till föraren (inte datorn då) under testerna.

Michelins race-direktör vill givetvis jobba med att förbättra känslan i däcken, hade han sagt nåt annat hade han nog fått sparken.

Tänk dig såhär istället då. De som kör med minimal tractioncontrol ligger ju mest på gränsen. Dessa kanske kan köra de första fem varven utan att TC går in överhuvudtaget. Men sen börjar däcken slitas lite och TC måste gå in och hjälpa till mer och mer.
I ett läge i slutet av ett race kanske där man för fem år sen hade fått en häftig fight mellan två förare vars däck är tokslut med dragrace på bredställ ut ur sista böj får man istället ett lugnt och sansat sistavarv där den som är framför lätt kan gå in och täppa till hela tiden eftersom han vet att den andra inte kan dra honom ut ur kurvan.

Tänkte mer på vad som hade hänt om man förbjudit detta = utvecklingen när det kom, hur hade det då sett ut i år?
Är Eddy Merckx - "Half man, half bike..." bättre/tuffare än Lance Armstrong bara för att han inte hade ägghjälm och kolfiberhjul.

Jag tycker det är en betydande skillnad på aktiva och passiva hjälpmedel, Traction Control är ett aktivt sådant, aerodynamik ett passivt.

Last edited:
3119115 Tänkte mer på vad som hade hänt om man förbjudit detta = utvecklingen när det kom, hur hade det då sett ut i år?
Klart som fan Eddy Merckx var tuffare än Armstrong - räcker ju med att kolla namnen och frippan.

Jag tycker det är en betydande skillnad på aktiva och passiva hjälpmedel, Traction Control är ett aktivt sådant, aerodynamik ett passivt.

Tack för att någon äntligen förstår vad t ex Elwe försöker säga utan att göra löjeväckande jämförelser med skärgårdssegling och cykelhjälmar. :tummenupp

Poll på Superbikeplanet....

Last weekend's racing, on both the US and MotoGP fronts, wasn't exactly a cure for insomnia. Or was it? What is your take?

I found it thrilling and actually a very compelling weekend of racing. Passing is actually too confusing.

45 votes (5.5%)

Another Mladin double-down steamroller here in the States and an actual multi-lap parade in MotoGP. Honey, throw out my sleeping pills, I'll just watch this instead.

234 votes (28.7%)

Thank God for World Superbike. When is the next round? Three weeks?!

537 votes (65.8%)

Vote total: 816

Tack för att någon äntligen förstår vad t ex Elwe försöker säga utan att göra löjeväckande jämförelser med skärgårdssegling och cykelhjälmar. :tummenupp
Vad bra, då kan vi föra över diskussionen till vilka hjälpmedel som korrigerar förarens beslut.

En styrdämpare, elektronisk eller hydralisk, minskar styrutslag som föraren orsakat. Ska den bort?

Elektroniken som ser till att föraren bara får bensin så att det räcker hela racet. Ska den bort?

Slirkoppling och elektroniskt styrd motorbroms. Ska de bort?

Launch control och wheelie control. Ska de bort?

Nej, men att jämföra med en svarv är givetvis relevant?

Fast vad vet jag; jag skruvar inte med tvåtaktsmotorer, så hur skulle jag kunna förstå eller veta något om RR.

Vad bra, då kan vi föra över diskussionen till vilka hjälpmedel som korrigerar förarens beslut.

En styrdämpare, elektronisk eller hydralisk, minskar styrutslag som föraren orsakat. Ska den bort?

En styrdämpare minskar inte hur långt föraren har vridit styret men det kan minska ett styrslag orsakat av t.ex. en för hård acceleration ut ur en kurva. En styrdämpare kan jag inte se hur den blir aktiv nånstans, bara bättre eller sämre.

Elektroniken som ser till att föraren bara får bensin så att det räcker hela racet. Ska den bort?

Det låter som insprut? Kopplat till en tankmätare, visst, men om den bestämmer att hojen ska få mindre bensin så blir ju effektuttaget mindre och föraren kommer hamna efter. Det kan väl inte finnas nåt team som använder sånt? :va

Slirkoppling och elektroniskt styrd motorbroms. Ska de bort?

Om de inte är sammankopplade med en däckssensor som känner av slip så är det schysst med slirkoppling även om jag tycker det blir häftigare utan. Det blir dock heller aldrig ett aktivt hjälpmedel för den korrigerar inte ett beslut taget av föraren, den hjälper bara föraren att kunna koncentrera sig på att bromsa med frambromsen och sikta in sig i rätt spår utan att bakändan hoppar runt en massa.

Själv kör jag utan slirkoppling. Det är kul och känns rätt brutalt men en sån står på inköpslistan.

Launch control och wheelie control. Ska de bort?

Japp. Kul när alla får perfekta starter hela tiden. VM i kökörning nästa!

Nej, men att jämföra med en svarv är givetvis relevant?

Fast vad vet jag; jag skruvar inte med tvåtaktsmotorer, så hur skulle jag kunna förstå eller veta något om RR.

Som svar på dina galna ramblings så tycker jag personligen inte att man ska gå tillbaka till tvåtakt men aktiva hjälpmedel tycker jag inte bidrar till att göra det till en roligare sport.

Last edited:
Det låter som insprut? Kopplat till en tankmätare, visst, men om den bestämmer att hojen ska få mindre bensin så blir ju effektuttaget mindre och föraren kommer hamna efter. Det kan väl inte finnas nåt team som använder sånt? :va
Vad jag vet kör alla team med den funktionen.
Om de inte är sammankopplade med en däckssensor som känner av slip så är det schysst med slirkoppling även om jag tycker det blir häftigare utan. Det blir dock heller aldrig ett aktivt hjälpmedel för den korrigerar inte ett beslut taget av föraren, den hjälper bara föraren att kunna koncentrera sig på att bromsa med frambromsen och sikta in sig i rätt spår utan att bakändan hoppar runt en massa.
Men det är väl förare som bestämmer när kopplingen ska släppas ut och vid vilket varvtal? Slirkopplingen ser till att det blir mjukare än vad det hade blivit utan slirkoppling.

Vi kan diskutera detta i evigheter, jag ville bara belysa att det kan vara svårt att dra en gräns mellan vad som skulle var okej och vad som inte skulle vara det.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT