Schwantz tycker frispråkigt

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Springa igång sin hoj klarar vi oss nog utan tror jag, men av de övriga så är det väl fortfarande så att de är sanna. TC hjälper på en av punkterna, hur mycket tycker jag är lite svårt att veta.
Nu ja ... men när det blir ABS, lutningsindikator som sticker ut hjälphjul om det behövs, GPS som mäter att hojen måste tvångsbromsas före en kurva eftersom föraren missat det, antigravitonsystem som lyfter upp hojar som ändå hamnar utanför banan och sedan försiktigt sätter ner dem sist i det samlade fältet .... Var går din gräns för race som man har behållning av att titta på?
Jo, men det har väl inget att göra med produktionsindustri och dess verktyg? Det är rätt vanligt att man jobbar så att ta fram saker som ska vara robusta, lättmanövrerade och enkla. Det har inget med idrott att göra.
Stoner har vunnit sju segrar i år, verkar inte bytas ut eller menar du att hans kroppstyp är fördelaktigare än t.ex. Loris :va
Prestation är svårt att mäta, i helgen imponerades jag mest av Guintoli men han fick ingen medalj och får inte ens vara kvar i team:et. Men visst ska bästa förare/team/hoj stå överst.
Nej, det har inget med idrott eller sport att göra idag. Men när sportredskap blir lika lättanvända som dagens nya produktionsmaskiner, hur kul blir det då att se på racing? Visst, man kan fascineras av tekniken och hur elegant konstruerat något är av någon. Men förarens prestation kommer till slut, med all rätt, att marginaliseras och det vill jag inte ha i racing. Racing ska vara en sport för "real, tough people", inte nåt jäkla dataspel.

Last edited:
När jag konstruerat produktionsmaskiner själv eller i team med andra så försöker man få dessa så användarvänliga som möjligt.

osv

Så vill jag inte ha det inom motorsporten!!

De som tycker att det är kanonbra med alla möjliga hjälpmedel på t ex racinghojar kan väl fundera lite över uttrycket "lånta fjädrar" och hur kul det är att sola sig i glansen av något som åstadkommits av andra .... :rolleyes:

Ditt resonemang funkar inte.
För skulle man följa det fullt ut skulle ingen kunna ha:

Moderna fjädringskomponenter.
Tänk vad de hjälper förarna.
Om ni på er tid hade haft samma komponenter som finns nu, hade ni varit världsmästare hela bunten. Bara sådär!
Tekninsk utveckling kallas det.

Inte heller skulle moderna räsers tillåtas ha aluboxramar.
Vaffaan, de kör ju nästan av sig själv!
Iaf jämfört med de gummisnoddsramarna som fanns då.
Orättvist.

TC är oxå en teknisk landvinning. Men den är ingen autopilot - som många försöker göra gällande.
Fast nu är den inte det, för annars hade väl den lotsat Rossi till 1.a platsen där han med sin talang hör hemma?

Användarvänlighet tar inte ut talang.
Däremot kan talang aldrig kompensera för dålig användarvänlighet.

Last edited:
Ditt resonemang funkar inte.
Användarvänlighet tar inte ut talang.

Jo, den gör det till slut!
Frågan är bara var man vill dra sin personliga gräns.
Det är skillnad på en lättkörd hoj och på en adaptivt korrigerande hoj.
Det sistnämnda plockar bort stora delar av förarskicklighetsbehovet. Vet att det finns många som välkommnar det trots att jag är emot det :D

Men när sportredskap blir lika lättanvända som dagens nya produktionsmaskiner, hur kul blir det då att se på racing? Visst, man kan fascineras av tekniken och hur elegant konstruerat något är av någon. Men förarens prestation kommer till slut, med all rätt, att marginaliseras och det vill jag inte ha i racing. Racing ska vara en sport för "real, tough people", inte nåt jäkla dataspel.

Kan ge dig credit för det uttalandet - det delar jag.
Men jag tror inte vi är där.
Långt därifrån.
Men visst är väl dagens förare ena mjäkisar? ;)
De har ju så fina hojar som går så bra så de behöver ju inte vare sig renovera dem mellan heaten eller bygga dem själv! Fjolligt :D

Nu ja ... men när det blir ABS, lutningsindikator som sticker ut hjälphjul om det behövs, GPS som mäter att hojen måste tvångsbromsas före en kurva eftersom föraren missat det, antigravitonsystem som lyfter upp hojar som ändå hamnar utanför banan och sedan försiktigt sätter ner dem sist i det samlade fältet .... Var går din gräns för race som man har behållning av att titta på?
Nej, det har inget med idrott eller sport att göra idag. Men när sportredskap blir lika lättanvända som dagens nya produktionsmaskiner, hur kul blir det då att se på racing? Visst, man kan fascineras av tekniken och hur elegant konstruerat något är av någon. Men förarens prestation kommer till slut, med all rätt, att marginaliseras och det vill jag inte ha i racing.
Så din poäng med att ta upp ditt eget yrke var att du inte vill se stödhjul på MotoGP-hojarna :va
Racing ska vara en sport för "real, tough people", inte nåt jäkla dataspel.
Säger bara Roland Ehnström :yoparty Ingen publiksport, men ändå.

Kan ge dig credit för det uttalandet - det delar jag.
Men jag tror inte vi är där.
Långt därifrån.
Livet har lärt mig att varje promenad börjas med ett första steg. Vi har fortfarande hastighetsbegränsningar för att vi ska vänja oss vid högertrafiken ...
Men visst är väl dagens förare ena mjäkisar? ;)
De har ju så fina hojar som går så bra så de behöver ju inte vare sig renovera dem mellan heaten eller bygga dem själv! Fjolligt :D
Är det så? Jag har hört tidigare att de har hjälp med det där med hojarna ... such old ladies ...

Så din poäng med att ta upp ditt eget yrke var att du inte vill se stödhjul på MotoGP-hojarna :va
Om vi säger så här: Min bakgrund ger mig möjlighet att se och ana vad som är och kommer att bli tekniskt möjligt och vissa av dessa applikationer vill jag inte se inom racingen. Varför är det så svårt att förstå?
Säger bara Roland Ehnström :yoparty Ingen publiksport, men ändå.
Gissar att du tänker berätta vem det är :)

Last edited:

Viss "automatik" (Läs: hjälpmedel) begränsar valmöjligheterna också.

Montoya och Schumacher bevisade att det gick att köra fortare utan antispinn och abs i F1 men förklarade att det bara gällde enstaka varv.

Idag kan flygplanen vara utan pilot men vi låter ändå piloten vara med för om något går sönder så är han bra att ha.
Dock är faktiskt den mänskliga faktorn fortfarande den enskilt största orsaken till driftstörningar.

Jag tillhör läger 2.

Fan Valmers, du brukar ju alltid slåss för att individen ska svara upp mot sitt handlande och det är ju precis vad som tas bort mer och mer med för mycket hjälpmedel.

Ett tävlingsredskap ska vara svårt att bemästra annars försvinner ju lite av magin kring den.

Om vi säger så här: Min bakgrund ger mig möjlighet att se och ana vad som är och kommer att bli tekniskt möjligt och vissa av dessa applikationer vill jag inte se inom racingen. Varför är det så svårt att förstå?
Tänk så dumt att de uppfann gummihjulet. Det hade varit bättre med trähjulen, då hade säkert inte Bridgestone kunnat göra det osportsliga att ta fram bättre hjälpmedel än Dunlop åt sina förare.
Det är inte så att jag är tekniskt ointresserad själv, men du målar f-n på väggen tycker jag. Många saker du nämner är inte direkt nära racingen idag - men i ett längre perspektiv så finns det ingen anledning att hålla kvar vid obsolet teknik för det skulle också göra sporten tråkig och ointressant. Stödhjul, svävare, fjärrstyrda hojar etc. finns inte i MotoGP idag och inte inom överskådlig framtid heller. Låt oss hoppas att sporten följer sin tid, eller ännu hellre leder sin tid.
Gissar att du tänker berätta vem det är :)
Nej, du skulle ändå inte förstå.

Last edited:
Tänk så dumt att de uppfann gummihjulet. .......

Du jämför ju äpplen och päron.
Utanför tävlingsarenan är ju automatisering och utveckling kopplat till effektivitet och där gör det nytta.

Men som Elwe påpekar så går det ju till slut att göra något så optimalt så det bara är att trycka på en knapp.

Det är också så att evenemanget är viktigare än individen vilket leder till begränsningar i olika former för att det ska bli så spännande som möjligt.
Detta kan te sig i både framsteg och bakåtsteg när det gäller tekniken för att främja evenemanget.

Samtidigt måste man väga in det PR-mässiga i att utvecklingen från tävlingsverksamheten når ut till produktionen av gathojjar där T.ex. ABS och Antispinn säkert gör riktig nytta.

Last edited:
Du menar att elwe's exempel med stödhjul inte är det? :confused:

Nja, precis som du påpekar är vi i realiteten ganska långt från stödhjul även om tekniken för att realisera det redan finns idag liksom mycket annat av det Elwe tar upp.

Men visst, det äpplet smakade lite päron.....

Varför skulle man ha det?:va

Vet inte varför, men så är det. Iaf på Rossis M1:a förra säsongen.

Vet inte hur det ligger till iår.

Eller så är det jag som blandar ihop det med att de har en mappning som avsiktligt ger lägre effekt på höga varv för växel ett och två.

Jag läste dessa saker i en powerpoint från Yammas stall, men det ä möjligt att jag misstar mig.

Angående TC

Uttalande ifrån Michelin på MotoGP.com, intressant läsning för alla TC-belackare:
"With the 800cc you have to maintin side grip, you have to make the rider confident at maximum angle so he can open the throttle very early in the corner. That way you exit the corner much better and you get more top speed"
Jean-Philippe Weber, Michelin director of motorcycle racing

Verkar som att det ändå är lite upp till föraren att få till utgången och inte bara datorn.

Kan bara hålla med de som liksom mig anser att TC och liknande teknikmumbojumbo inte hör hemma i motorsport. Om sen vinnaren i ett Moto GP lopp varvar tvåan så e det bara att applådera.

Må bäste man vinna inte bästa autopilot.

Det är väl bara att jämföra med förra årets WSBK-säsong - innan alla där fick TC. James Toseland var uppe och slogs i täten i varje lopp utan antisladd på sin Fajerbläjd men det gick på tvären, det wobblade och det såg spektakulärt ut. Det är så jag vill ha det. Traction Control gör det hela mer likriktat, mindre publikvänligt. Tycker jag.

Uttalande ifrån Michelin på MotoGP.com, intressant läsning för alla TC-belackare:
"With the 800cc you have to maintin side grip, you have to make the rider confident at maximum angle so he can open the throttle very early in the corner. That way you exit the corner much better and you get more top speed"
Jean-Philippe Weber, Michelin director of motorcycle racing

Verkar som att det ändå är lite upp till föraren att få till utgången och inte bara datorn.

Det är väl klart som tusan man måste ha bra däck ändå, ju sämre grepp i däcken, desto tidigare går ju TC in och hjälper till och det är ju innan det går in som det finns som mest effekt. Problemet med traction control - enligt mig - är att den korrigerar ett beslut som föraren redan har tagit. Om han ger full gas kanske TC i realiteten ger honom halv gas för däcken klarar inte mer så bra däck är ju fortfarande HELT grundläggande.

Självklart ska man förbjuda utveckling av hojar och däck i MotoGP. Om några år får man döpa om serien till ClassicGP, men det är helt okej.

Självklart ska man förbjuda utveckling av hojar och däck i MotoGP. Om några år får man döpa om serien till ClassicGP, men det är helt okej.

Ja ä inte bitter............:D

Det är väl klart som tusan man måste ha bra däck ändå, ju sämre grepp i däcken, desto tidigare går ju TC in och hjälper till och det är ju innan det går in som det finns som mest effekt. Problemet med traction control - enligt mig - är att den korrigerar ett beslut som föraren redan har tagit. Om han ger full gas kanske TC i realiteten ger honom halv gas för däcken klarar inte mer så bra däck är ju fortfarande HELT grundläggande.
Vi läser nog texten lite olika. OM nu TC gör att det bara är att vrida fullt i rullen, varför anser sig då Michelin förbättra känslan för föraren? :va Det är ju i så fall bara att dra till så fixar TC:n resten. Eller är det bara ett programmeringsfel de ska rätta till då?

3118862 Vi läser nog texten lite olika. OM nu TC gör att det bara är att vrida fullt i rullen, varför anser sig då Michelin förbättra känslan för föraren? :va Det är ju i så fall bara att dra till så fixar TC:n resten. Eller är det bara ett programmeringsfel de ska rätta till då?
Det är ingen som hävdar att TC kan lösa allting vid acceleration men de som kör själva hävdar ju att det gjort hojarna enklare att köra, men de har säkert fel de också?
Känslan som eftersträvas är ju inte enbart för acceleration utan även fästet vid kurvtagning etc.

"Problemet" med TC som jag ser det är att alla förare med likadana däck har lättare att ligga så nära gränsen för däckens fäste som möjligt.
Utan TC är det svårare att ligga så nära gränsen för de aktuella däckens fäste som möjligt. Dvs de skickligaste förarna har möjlighet att köra cyklarna närmare gränsen än de något mindre skickliga.

Att vara emot TC är inte att man automatiskt är mot utveckling i klassen vilket en del vill få det att framstå som. Klassen har redan massor med begränsingar i vad som är möjligt tekniskt på hojarna så att begränsa TC är bara ytterligare ett sätt att justera spelreglerna för konstruktörer och förare.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...