Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag börjar tro att du inte vill förstå. System som aktivt går in och ändrar på inputs som föraren gett kommer till slut att göra förarna till marionetter!OK, tack!
Jag anser ändå att en aspekt (inte den enda) på det hela är hur man ska kontrollera att tillverkarna ALLTID optimerar för max motoreffekt och inte stryper den medvetet för att göra hojen mer lättkörd?
Du slår in öppna dörrar. Jag är iofs mekanist men har programmerat både i högnivåspråk, mnemonic, assembler och hex-code. Jag tycker också det är fascinerande att se vad man kan åstadkomma med återkopplade system som t o m kan innehålla viss redundans om man bommar första regleringen.Lite förenklingar: motorn snurrar 400varv/s eller 200 tändningar/s för varje cylinder. En vanlig inbyggd realtidsprocessor som varje svensk redan har i bakfickan är nära nog gratis och på 1s gör den 200 miljoner beräkningar eller ca 1 miljon beräkningar för varje tändning. Rätt mycket som går att hitta på med den som "billigt" och enkelt kan göra ett ekipage snabbare. Jag förstår om du inte gillar att något så oromantiskt som att en programmerare kan utgöra en skillnad istället för någon som är bättre på att slipa till insugningskanaler eller liknande. Själv tycker jag att adaptiv signalbehandling är något vackert![]()
Det finns redan idag ett stort antal regler man kan bryta mot om man nu vill det. Fast, tror du ett märke vill stå där med skammen om de blir påkommna?Det medför iaf. en problematik om hur det ev. skulle förbjudas. För många restriktioner så är det inte längre en high-end prototypklass där tillverkarna är med och kämpar mot varandra.
Men det skulle ju betyda att man inte kan wheela med hojen eftersom det då skiljer ganska markant i hastighet mellan fram- och bakhjul. Vem vill ha en hoj man inte kan wheela med?![]()
Jag börjar tro att du inte vill förstå. System som aktivt går in och ändrar på inputs som föraren gett kommer till slut att göra förarna till marionetter!
Det där är den TYPISKA undanflykten!
Du slår in öppna dörrar. Jag är iofs mekanist men har programmerat både i högnivåspråk, mnemonic, assembler och hex-code. Jag tycker också det är fascinerande att se vad man kan åstadkomma med återkopplade system som t o m kan innehålla viss redundans om man bommar första regleringen.
Det innebär dock inte att jag vill ha dessa hjälpmedel i en sport som av tradition har förarna som det mest exklusiva inslaget.
Exklusiv som en grottman...så långt jhar inte evolutionen gått.
JO, visst ska det vara föraren som avgör. Men det är det ju idag. Eller menar du att Ducati går så bra just för att de har bäst elektronik?
Kanske de bara har en liten apa som kör?
Det finns redan idag ett stort antal regler man kan bryta mot om man nu vill det. Fast, tror du ett märke vill stå där med skammen om de blir påkommna?
Tjaa, ingen har ju ännu kommit på Ducati... (nåt fuffens ÄR det!![]()
) ((Jag tror de har nitrometan i ramen...))
Varför måste en "high end class" eliminera behovet av de duktigaste förarnas kunskaper?
Återigen *envis* Det gör den inte.
Men det är klart ... det finns näringspiller idag som gör att du inte behöver äta en god biff eller några läckert frästa skaldjur.
Med sensorer i magen och vid andra vitala organ kan man återkoppla näringsbehovet och automatinjicera nödvändiga näringsämnen så behöver man ju inte ens äta piller ... Visst är alla tekniska framsteg underbara?
Bla bla!nu försöker du med den urgamla känslosträngen
"Går det inte med sex, går det alltid med mat!"
T.o.m såna "oldtimers" som Valmers, Sandstream och Elwe har någon gång stentuffa vid samlingsplatsen![]()
Vi förstår varandra nog, vi har bara inte samma åsiktJag börjar tro att du inte vill förstå. System som aktivt går in och ändrar på inputs som föraren gett kommer till slut att göra förarna till marionetter!
Du slår in öppna dörrar. Jag är iofs mekanist men har programmerat både i högnivåspråk, mnemonic, assembler och hex-code. Jag tycker också det är fascinerande att se vad man kan åstadkomma med återkopplade system som t o m kan innehålla viss redundans om man bommar första regleringen.
Det innebär dock inte att jag vill ha dessa hjälpmedel i en sport som av tradition har förarna som det mest exklusiva inslaget.
Det finns ju redan modellflyg och miniracing för dem som tänder på det ...
Det finns redan idag ett stort antal regler man kan bryta mot om man nu vill det. Fast, tror du ett märke vill stå där med skammen om de blir påkommna?
Varför måste en "high end class" eliminera behovet av de duktigaste förarnas kunskaper?
Men det är klart ... det finns näringspiller idag som gör att du inte behöver äta en god biff eller några läckert frästa skaldjur.
Med sensorer i magen och vid andra vitala organ kan man återkoppla näringsbehovet och automatinjicera nödvändiga näringsämnen så behöver man ju inte ens äta piller ... Visst är alla tekniska framsteg underbara?
Jag börjar tro att du inte vill förstå. System som aktivt går in och ändrar på inputs som föraren gett kommer till slut att göra förarna till marionetter!
Det där är den TYPISKA undanflykten!
Nej, tyvärr är det ingen "undanflykt".
Alla säger att de vill se förarna applicera sin skicklighet på hojarna ... det är bara det att liiite återkopplad hjälp kan de ju få i form av TC och LC ... det gör ju inget ...
Ja, och så för säkerhets skull kan de ju få automatstyrda bromsar .. tänk så farligt det är om nån glömmer att bromsa!!
Ja, och så förstås lite GPS-styrning av fly-by-wiren så ingen glömmer att släppa gasen eller gasar på sig vid accelerationen ...
Ja och så det där med nedlägg ... man borde ju för säkerhets skull ha ett extra gyro som smäller igång ifall lutningen tenderar att bli för stor ... snabbheten där är inga problem. Min polare konstuerade startmotorerna till Arianneraketerna ... kravet var 0 -> 60 000 rpm på under en sekund så ett litet gyro spränger man igång på nolltid.
Låter det kul? Var går gränsen för dig när det gäller "hjälpmedel"?
Jag tycker redan att man gått för långt![]()
Elwe, du brukar ju falla tillbaka på din livserfarenhet lite nu och då, kommer du ihåg sagan om pojken som ropade varg? Vänta tills du har ett riktigt problem innan du går loss, annars kommer ingen lyssna när det verkligen gäller...
Nej, tyvärr är det ingen "undanflykt".
Alla säger att de vill se förarna applicera sin skicklighet på hojarna ... det är bara det att liiite återkopplad hjälp kan de ju få i form av TC och LC ... det gör ju inget ...
Ja, och så för säkerhets skull kan de ju få automatstyrda bromsar .. tänk så farligt det är om nån glömmer att bromsa!!
Ja, och så förstås lite GPS-styrning av fly-by-wiren så ingen glömmer att släppa gasen eller gasar på sig vid accelerationen ...
Ja och så det där med nedlägg ... man borde ju för säkerhets skull ha ett extra gyro som smäller igång ifall lutningen tenderar att bli för stor ... snabbheten där är inga problem. Min polare konstuerade startmotorerna till Arianneraketerna ... kravet var 0 -> 60 000 rpm på under en sekund så ett litet gyro spränger man igång på nolltid.
Låter det kul? Var går gränsen för dig när det gäller "hjälpmedel"?
Jag tycker redan att man gått för långt![]()
Men återigen...
Om det BARA skulle vara förarskicklighet... då skulle du inte ens få ha OLIKA komponenter i chassiet och motorn... vi närmar oss enhetsklass!!
Det är ju t.ex orättvist att Ducati har en snabbare hoj. Tänk på den lille stolte matadoren (visserligen från Italien) han får ju inte visa hur modig han är med sitt svärd och sin cape´!
Ändå "vet" alla, att just HAN är den bäste föraren...(utan att han vinner) Å enligt dig vinner ju...den bäste föraren. Och då alla alltid kan hålla fullt m.h.a TC enligt din doktrin så borde det ju endast vara just föraren som skiljer. M.a.o vinner den bäste väl?
Är inte DET ett märkligt resonemang?
Nånting stämmer inte.
Ena minuten vinner den bäste.
Andra minuten de som är sämre...men då enbart pga TC.
Märkligt hördudu att de sämre förarna lyfts i håret och blir BÄTTRE än den bäste m.h.a TC...borde inte TC hjälpa även den bäste lika mycket?
*fishy*
Tråden har blivit lång men gå gärna igenom den igen och konstatera att jag aldrig har förespråkat enhetscyklar. Lite skillnad på hojarna kryddar tillställningen. Man kan se vad bra bromsar, bra ax, bra väghållning, hög toppfart, osv har för betydelse på olika banor. Olika förare i samma team är olika bra på att utnyttja de fördelar en viss bana erbjuder deras hoj eller tvärtom; en del förare klarar inte alls av vissa nackdelar ...
Men återigen...
Om det BARA skulle vara förarskicklighet... då skulle du inte ens få ha OLIKA komponenter i chassiet och motorn... vi närmar oss enhetsklass!!
Det är ju t.ex orättvist att Ducati har en snabbare hoj. Tänk på den lille stolte matadoren (visserligen från Italien) han får ju inte visa hur modig han är med sitt svärd och sin cape´!
Ändå "vet" alla, att just HAN är den bäste föraren...(utan att han vinner) Å enligt dig vinner ju...den bäste föraren. Och då alla alltid kan hålla fullt m.h.a TC enligt din doktrin så borde det ju endast vara just föraren som skiljer. M.a.o vinner den bäste väl?
Jag har heller aldrig ställt den ena föraren mot den andre, men jag vill INTE ha återkopplade system som korrigerar förarens beslut i efterhand!! That's it!
Föraren och hans team har att ställa in hojen så den passar förare och bana så bra som möjligt. Alla har chansen på träningar att göra detta, men en del förare är bättre på att analysera vad som behöver ändras för att hojen ska bli snabbare runt banan. Det hör också till förarskickligheten!
På racet har föraren att göra det bästa av paketet men det ska inte finnas system som lägger sig i hur hojen körs!
Läs om grodorna ovan ...Är inte DET ett märkligt resonemang?
Nånting stämmer inte.
Ena minuten vinner den bäste.
Andra minuten de som är sämre...men då enbart pga TC.
Märkligt hördudu att de sämre förarna lyfts i håret och blir BÄTTRE än den bäste m.h.a TC...borde inte TC hjälpa även den bäste lika mycket?
*fishy*
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden