Mina svar i rött
Elwe: Ok då ... om vi ska bli tekniska. Nej, det är inte så lätt att du kan mäta på ett halvt varv. Användningen av ordet "transient" är f. ö. vanligtvis i den betydelsen att en puls som inte hör till den normala verksamheten går genom systemet, men ok, jag förstår vad du menar. Hur särskiljer du ett bakhjulssläpp från en vanlig acceleration om systemet ska reagera på tändningspulsernas gradient?
Det lär vara enkelt då gradienten på tändpuldernas intervall oavsett växel och acceleration aldrig kommer i närheten av den gradient som bildas vid okontrollerat hjulsläpp. Eller om vi omformulerar det hela: man lägger ett gränsvärde på gradienten som medger hjulspinn till en viss (valbar) grad (där vissa förare uppenbarligen VILL spinna hjulet p.g.a sin körstil), men klipper över en viss nivå av exponentiell minskning av pulsintervallet. En lek med siffror som man alltså lätt kan mata in i vilken ECU som helst utan att kalla det TC.
Så att det klipper över en viss gräns hjälper till att "öka förarens finkänslighet"? När du blandar in växlar så har du redan gått utanför motorpaketet. Insprutning/tändning vet normalt inte vilken växel som används. Om man går från avsläpp till pådrag så vänds allt glapp i motorn och varvtalsgradienten blir under ett kort ögonblick väldigt stor.
Väldigt sant. MEn detta kan du oxå mäta och sedan överbrygga med en hysteres.Ska motorn strypas då? (
nej hysteresen i regleringen eliminerar denna oönskade effekt)
Hur känner hysteresen skillnad på ett plötsligt släpp och en naturlig varvtalsökning? Ska man ha god marginal när man ska eliminera bakhjulssläpp?
Jag har svårt att tro att man mäter "greppet", men däremot finns det en möjlighet att jämföra framhjulets och bakhjulets hastigheter för att se om de korrelerar via ett förutbestämt mönster.
Jepp.
Bra att du förstod det där med korrelation via ett visst avvikelsemönster 
Det du beskriver här är en varvtalsspärr, inte derivatan på vinkelhastigheten!
Eller hur?
Så är det, men du hajade vad som avsågs
Jo, men om man är i ett skede där man presenterar förslag på tekniska lösningar så har jag en liten ovana att kräva en någorlunda stringens.
Det är svårt med logik .... Applicerar man ett TC-system för att hojen ska bli lättare eller svårare att köra??
Om den nu inte blir svårare utan lättare att köra, då har man väl tagit bort en del av förarskicklighetens betydelse? Eller
Sant.
Eller? Kanske inte. Ingen förare reagerar snabbare än ett system så vad man gjort är att hjälpa till att öka förarens finkänsla. Dvs systemet drar av tidigare än tom den skickligaste föraren skulle hunnit osv osv med allt vad det innebär. Men visst. En hjälp är det.
Dock kommer fortsättningsvis den bäste föraren vinna.
På skicklighet. Som sagt .. jag missar logiken i det ...