Såja, då blir det både STCC och TTA..

Finns väl fog för det påståendet, de bästa förarna gör upp i likvärdigt material.

Finns väl fog för det påståendet, de bästa förarna gör upp i likvärdigt material.
Vilka är de bästa förarna? Flera har ju haft sina guldår bakom sig, på 90-talet.... STCC har flera förare och team som lätt kan mätas med flera i Elitserie-fältet.

Hela grejen med elitserie bygger ju på ett fungerande seriesystem. Till elitserien i hockey och speedway kvalar man, och i Sverige har båda världsnamn. Det här är ett taffligt marknadsföringsknep som inte handlar om det sportsliga som TTA så tydligt framfört tidigare. GT-serien och Porsche-cup:en är kvalificerande divisioner? I så fall finns det team och förare där som också är bättre än några i elitserien.

Vilka är de bästa förarna? Flera har ju haft sina guldår bakom sig, på 90-talet.... STCC har flera förare och team som lätt kan mätas med flera i Elitserie-fältet.

Hela grejen med elitserie bygger ju på ett fungerande seriesystem. Till elitserien i hockey och speedway kvalar man, och i Sverige har båda världsnamn. Det här är ett taffligt marknadsföringsknep som inte handlar om det sportsliga som TTA så tydligt framfört tidigare. GT-serien och Porsche-cup:en är kvalificerande divisioner? I så fall finns det team och förare där som också är bättre än några i elitserien.

Hur många team är det i STCC? Enligt hemsidan är det 2, med sammanlagt 6 förare. Av de har en vunnit race de senaste åren.
För TTA handlar det om 10 som är officiella, samt ytterligare 6 som presenteras under våren.

Hur ska det gå...... finns det tillräckligt med folk som kör för att driva dessa 2 serier?
Inte bra!

Verkar vara ett ganska svagt (räknat antalet förare) startfält i STCC, inte bra...
TTA har som det verkar 16.

Ett intressant koncept hos TTA, till premiären har de "all inclusive"-biljetter för 400, parkering, inträde, fika, lunch. Ingen dum idé faktiskt.

Lite tråkigt dock att tekniken är identisk i TTA-bilarna, bara karossen som skiljer, fast det kanske är ok IRL, vem vet?
Lite märkligt också att Porsche-serien å ena sidan verkar köra med stcc å andra sidan med tta?? Eller är det två olika det också?

riktigt snurrigt, men det blir säkert bra.. :)

Hur många team är det i STCC? Enligt hemsidan är det 2, med sammanlagt 6 förare. Av de har en vunnit race de senaste åren.
För TTA handlar det om 10 som är officiella, samt ytterligare 6 som presenteras under våren.

Nu var det varken antalet förare eller vilken serie jag anser intressast som jag argumenterade om utan det pompösa namnet Elitserien i Racing. Regerande mästare är Rydell. Regerande team är Kristofferssons. Ingen av de återfinns i TTA, men det nya namnet antyder ett seriesystem eller hur? Vilka placeringar har Brovallen att skryta med?

Vidare, Touring är knappast elitserie. Likt prototypracing är för oss hojåkare så är formelracing elit för de som kör fyrhjulingar. Gubbarna i TTA gav ju upp det på 80/90-talet. De kommer ju inte ut vidare i karriärerna utan kör hem pensionspengarna i Touringbilar.

Två team i STCC, TTA har tre. Ingen större skillnad som jag ser det. Du presenterar fakta men vinklat. Säljer du biljetter också?

Last edited:
Nu var det varken antalet förare eller vilken serie jag anser intressast som jag argumenterade om utan det pompösa namnet Elitserien i Racing. Regerande mästare är Rydell. Regerande team är Kristofferssons. Ingen av de återfinns i TTA, men det nya namnet antyder ett seriesystem eller hur? Vilka placeringar har Brovallen att skryta med?

Vidare, Touring är knappast elitserie. Likt prototypracing är för oss hojåkare så är formelracing elit för de som kör fyrhjulingar. Gubbarna i TTA gav ju upp det på 80/90-talet. De kommer ju inte ut vidare i karriärerna utan kör hem pensionspengarna i Touringbilar.

Brovallens förare, Stefan Söderberg, är en erkänt duktig förare med meriter som en 2:a plats i serien i Carrera Cup 2008.
Regerande mästare i STCC är mycket riktigt Rydell. Det står honom helt fritt att anmäla sig till TTA om han vill köra mot bra motstånd. Likadant är det med KMS, de har ju också möjlighet att välja den serie som bjuder på starkast startfält.

Brovallens förare, Stefan Söderberg, är en erkänt duktig förare med meriter som en 2:a plats i serien i Carrera Cup 2008.
Regerande mästare i STCC är mycket riktigt Rydell. Det står honom helt fritt att anmäla sig till TTA om han vill köra mot bra motstånd. Likadant är det med KMS, de har ju också möjlighet att välja den serie som bjuder på starkast startfält.

Vilket ovanligt icke-svar ifrån dig Humlan... 2:a 2008 i Div3 alltså, var kör vinnaren? Var är Xlander? 2009, 2010?
Vidare, visst får Rydell och KMS köra vart de vill, precis som Flash&co får, även i STCC. Men det gör inte TTA till någon elitserie med betoning på serie.

Vilket ovanligt icke-svar ifrån dig Humlan... 2:a 2008 i Div3 alltså, var kör vinnaren? Var är Xlander? 2009, 2010?
Vidare, visst får Rydell och KMS köra vart de vill, precis som Flash&co får, även i STCC. Men det gör inte TTA till någon elitserie med betoning på serie.

Xlander kommer väl att köra Carrera Cup, som kör med TTA vid 3 tävlingar.

Vad ,menar du, skulle göra att man skulle få rätten att kalla sig elitserie? En serie är det ju, som går över 8 tävlingshelger. Elit menar jag också att det är, majoriteten av de bästa förarna har meddelat att de kommer att köra serien. Vad mer behövs?

Text..

Vad mer behövs?

Ett gäng glada åskådare som tycker det blir kul att se lite snabba bilar. Sluta snacka och köp bil-jeten nu :)

Edit: Ska bli riktigt kul att se något annat än stcc.. maken till tråkigare racing får man väl ändå leta efter!?

Xlander kommer väl att köra Carrera Cup, som kör med TTA vid 3 tävlingar.

Vad ,menar du, skulle göra att man skulle få rätten att kalla sig elitserie? En serie är det ju, som går över 8 tävlingshelger. Elit menar jag också att det är, majoriteten av de bästa förarna har meddelat att de kommer att köra serien. Vad mer behövs?
Så som det ser ut i t.ex. hockey och speedway så har man ett seriesystem dit man kvalar sig till. Ett seriesystem med Div N till Div 1 så Eliteserie på det. Så är det ju definitivt inte här. OM Xlander är vinnare så har väl de första tjing i ett elitseriesystem före en tre år gammal tvåa? "Majoritet" känns vinklat. Ettan både som förare och team finns där inte. Sturesson finns inte heller där, han var ju länge i topp trots att han saknade den backning som de stora teamen har.

TTA verkar kul, men det som stör mig är att TTA sätter sig på väldigt höga hästar och talar om det sportsliga och "elitserie". Sett rent krasst så har ju Flash, Eklblom, Volvo, Polestar m.fl. i högsta grad varit delaktiga i att odla fram STCC till var det är. Flash ägde det t.o.m. men sålde ut det till tillverkarna. Det har ju hela tiden handlat om att få in pengar och skapa bredd. Där har de slagits både på och utanför banan för att försöka tillskansa sig fördelar. Volvo t.ex. ändrade reglemente för att få köra sin femma i en bil som inte har 5-cyl och även bränslet etanol. De bråkade sig också till däcksreglemente för att mota BMWs bakhjulsdrift och kriga bort Audis fyrhjulsdrift först med vikter och sedan helt ut. Ekblom har kört och vunnit för KMS/Audi och även gasdriften. Thed är väl en av de mest osporstliga på banan dessutom. De har aldrig klagat så länge regelmakarna gynnat dem själva.
Så man sitter där och gapar om det sportsliga, som de egentligen sk-ter i. De är affärsmän och vill vinna till vilket pris. Just nu försöker de bekämpa det monster de varit delaktiga i att skapa, STCC, och tävlar nu i marknadsföring mot dem. Dina inlägg är subjektiva och en del i detta eftersom A-torp finns med på den ena seriens kalender (iofs. bra, det är ju för dj-vligt att vi har racingserier som inte kör på landets bästa bana). "Elitserien i Racing" är bara det senaste i detta.
Det omvända gäller så klart också. Sturesson var på väg till TTA men fick bättre deal hos STCC. KMS hade kanske varit sugna på TTA men då hade de tappat sin huvudsponsor. Uddamärket i Sverige, Chevrolet, har säkert inte så mycket pengar men har investerat tungt WTCC material, likaså Honda som köpt BTCC-vinnarbilen osv. BMW-teamen satt på daterat material och behövde ändå nyinvestera. Brovallen hade SEAT som inte satsade på att köpa in WTCC-bil, då det i Sverige skulle kollidera med ägaren VW's egna satsning. Det är alltså enbart makt/pengar det handlar om i detta läget och alla vet att "there can be only one".

Om TTA menat allvar med det sportsliga så hade de valt att köpa Solution-F i Formel Renault utförande eller liknande. Då hade de haft något som var ett karriärsteg uppåt och möjlighet att slussa ut lovande förare till internationell toppracing, dit ungdomar drömmer sig ut. Att klä en Renualt/Nissan i BMW och Volvo skrud är en kompromiss för att få pengar av biltillverkare, det har inte något med det sportsliga att göra. Rally, Rallycross, Speedway, Roadracing, Moto-X har reglementen som möjliggör ett karriärsteg upp/ut i världen för de som siktar på att möta de allra bästa. Touring i alla länder år något man pysslar med på karriärens baksida inte toppen dit man siktar. Möjligen några få undantag.

TTA borde lägga ned sk-tsnacket och köra om det. Ska bli spännande och se hur de ska lösa att locka in mer kapital ifrån tillverkare som självklart inte vill hamna längst bak i kön, samt ta hand om team som är hopplöst efter utan att fippla med reglementen. Hur BMW som har så framgångsrikt varumärke att ta fram egna produkter ens vill sätta sin logotyp på ett Solution-F bygge begriper jag inte, vinner de inte så gissar jag de skjuter ut sig direkt!
Volvo är ju kinesiskt nu, så varför inte ta DTM-reglementet rakt av men skruva ned toppeffekten så det passar våra banor? Då hade vi kunnat ha Mercedes, Audi och BMW. STCC tar ju och plankar BTCC-reglementet. Pytte-Sverige behöver inte ett eget mer än för varumärket Volvo.

Last edited:
Lite märkligt också att Porsche-serien å ena sidan verkar köra med stcc å andra sidan med tta?? Eller är det två olika det också?

riktigt snurrigt, men det blir säkert bra.. :)
STCC kör väl Porsche Carrera Cup, medan TTA ska köra Porsche GT3 Cup Challenge och Swedish GT. Om jag läser rätt så är det tre olika serier men där reglementet gör att man kan köra Porsche 911 GT3 i samtliga.

Last edited:
Jag tycker att det känns som ett taffligt PR-jippo i klassisk Jan "Flash" Nilssson stil. Dessutom känns det lite löjligt att själv utnämna sig till den bästa serien när ingen vet hur det kommer att bli. TTA har ju en bra line-up och bilarna verkar ju vara lite mer rejsiga än STCC.

Dessutom så tycker jag likt FireSalle att en elitserie skall föregåa av lägre divisioner med upp/nerflyttning för att få fram en elitserie med de bästa.

Dessutom så tycker jag likt FireSalle att en elitserie skall föregåa av lägre divisioner med upp/nerflyttning för att få fram en elitserie med de bästa.

Tyvärr så är ju det ju så att det är lite annorlunda med sporter som kostar massor med pengar.
Om det kostade massor med mkr att spela fotboll per spelare i elitserien skulle nog den se annorlunda ut också.
Seriespel i all ära men här är det mkt pengar som insats så är det inte riktigt samma sak som nåra fotbollsdojjor per säsong liksom ;)

Tyvärr så är ju det ju så att det är lite annorlunda med sporter som kostar massor med pengar.
Om det kostade massor med mkr att spela fotboll per spelare i elitserien skulle nog den se annorlunda ut också.
Seriespel i all ära men här är det mkt pengar som insats så är det inte riktigt samma sak som nåra fotbollsdojjor per säsong liksom ;)
Det där tror jag är ett dåligt exempel. Utan att veta så gissar jag att ett lag i fotbollsallsvenskan är mer än 11/4 ggr dyrare än ett team i TTA (om man anser att ett fotbollslag är 11 pers, och teamen i TTA är 4 förare). Jag tror också att spelarna tjänar mer än förarna.
Det finns ju gott om supportklasser, så som Radical, Ginetta, Swedish GT, Porsche, JTCC, Camaro, Super-kart och så andra racingserier så som diverse kart-klasser, isracing, backe m.m. Men nu är de inte rangordnade i ett division system. "Elitserien i Racing" har inte ens SM-status, men Rydell har en SM-titel i Racing.

Edit: Läste om klubbars ekonomi, och lite svårt att tyda då inte alla klubbar har bolagiserat sitt elitlag så som t.ex. Djurgårdens IF. De omsatte 100 miljoner kr 2007. Vad kan ett TTA-team omsätta? Mer än 35 miljoner/år om de ska anses vara dyrare än fotboll enligt "mitt" sätt att räkna ovan.

Last edited:
Eller är det Ekblom som har SM-guldet? Vem vet?
Hur var det nu med det sportsliga?
Enligt SBF så är det bara föraren som kan lägga en protest och överklaga. Här är det alltså Thed Björk som driver, och i vilken serie återfinns han numera? Dessutom anmälde han så klart varken den förare ifrån Flash Engineering eller sin team-kamrat som också körde om i samma sväng. Hur ofta blir Björk passerad av tre förare i T1 på Mantorp? Sportsligt?

Bara samma mediala pajkastningstävling mellan två serier som nya namnet på TTA.

Teamen är delägare i TTA. I STCC har det varit mycket hårda ord mellan förare tidigare, heta känslor men också spel för medierna. Undrar hur det ska bli nu om t.ex. Björk ger Flash en tryckare? Ska de tänka på det sportsliga eller göra show a'la amerikansk wrestling?

EDIT: Enligt länk på SBF-sidan så är det Rydell som är SM-mästare. Han är väl det tills de säger annorlunda?

Last edited:
Hur var det nu med det sportsliga?
Enligt SBF så är det bara föraren som kan lägga en protest och överklaga. Här är det alltså Thed Björk som driver, och i vilken serie återfinns han numera? Dessutom anmälde han så klart varken den förare ifrån Flash Engineering eller sin team-kamrat som också körde om i samma sväng. Hur ofta blir Björk passerad av tre förare i T1 på Mantorp? Sportsligt?

Bara samma mediala pajkastningstävling mellan två serier som nya namnet på TTA.

Teamen är delägare i TTA. I STCC har det varit mycket hårda ord mellan förare tidigare, heta känslor men också spel för medierna. Undrar hur det ska bli nu om t.ex. Björk ger Flash en tryckare? Ska de tänka på det sportsliga eller göra show a'la amerikansk wrestling?

EDIT: Enligt länk på SBF-sidan så är det Rydell som är SM-mästare. Han är väl det tills de säger annorlunda?

Vi får väl helt enkelt enas om att vi har olika ståndpunkter i frågan. Jag tror stenhårt på konceptet. Det gör jag eftersom att alternativet är ett STCC som de senaste åren varit en sportslig fars. Med det reglemente man använt, straffvikter, omvänd startordning, etc, är det inte konstigt att det gått fel. När man sedan toppar det med att inte lyssna på de som betalar kalaset blev det bara pannkaka av alltihop. Om ett sådant här arrangemang ska bli bra krävs att arrangörer, förare, publik och team är nöjda med utfallet. De sista åren har endast STCC AB varit nöjda med utfallet.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka