Såja, då blir det både STCC och TTA..

Jag hoppas att TTA/SRL lyckas i sin satsning. GT-klasserna är vad jag helst ser på när jag går på bilracing. Publiksiffror är jag ointresserad av eftersom jag tittar på racingen, inte på publiken, men samtidigt är jag fullt medveten av dess vikt för seriens överlevnad. Men för mig personligen är det bara bättre om jag slipper knuffas med 15000 pers på Knutstorps grässlänt :D

Hoppas även att BoTT får stanna, en kul klass att kolla på. Men jag hittar inte mycket info om hur planerna ser ut när det gäller MC-klassen.

Hoppas även att BoTT får stanna, en kul klass att kolla på. Men jag hittar inte mycket info om hur planerna ser ut när det gäller MC-klassen.
TTA håller på och förhandlar med supportklasser och det är väl ingen vild gissning att BoTT "stannar" kvar.

Tyvärr så tror jag att intresset för svensk RR kommer att dala ännu mer i och med TTA om det resulterar i att vi har "våra" klasser sprida över STCC, TTA, SM, SO och NM.

TTA håller på och förhandlar med supportklasser och det är väl ingen vild gissning att BoTT "stannar" kvar.

Tyvärr så tror jag att intresset för svensk RR kommer att dala ännu mer i och med TTA om det resulterar i att vi har "våra" klasser sprida över STCC, TTA, SM, SO och NM.

Vad baserar du den gissningen på? TTA står för elitracing, jag tror att det är troligare att ingen mc-klass kommer att vara med i paketet.

Vad baserar du den gissningen på? TTA står för elitracing, jag tror att det är troligare att ingen mc-klass kommer att vara med i paketet.
Svar jag fått från TTA där de uttryckligen säger att de förhandlar med en MC-klass.
Gissningen rörde inte om utan vilken klass det blir.

Vi för samtal med ett antal olika supportklasser, där ibland motorcyklar.

Vi jobbar hårt på att avslöja närmare detaljer om supportpaketet inom en snart framtid.

Mvh
TTA Group

Last edited:
Flash framstår ofta som en stöddig tönt men den killen har lyckats med mycket. Dragit in sjukt stora sponsorer till STCC så han kan mycket väl lyckas nu också.

Det jag undrar är hur snabba dessa bilar blir. Någon som vet mer om vikt, effekt o.s.v?

Svar jag fått från TTA där de uttryckligen säger att de förhandlar med en MC-klass.
Gissningen rörde inte om utan vilken klass det blir.

Vi för samtal med ett antal olika supportklasser, där ibland motorcyklar.
Vi jobbar hårt på att avslöja närmare detaljer om supportpaketet inom en snart framtid.

Mvh
TTA Group

Notera: där ibland, INTE därav!! Alltså inget på långa vägar klart o imo. högst tveksamt om det ens blir hojar ihop med TTA-serien.

Last edited:
Är inte lite av poängen med racing att teamen utvecklar sina egna bilar? Tycker det låter lite tråkigt med enhetsbilar, som man troligtvis inte kommer få ändra någonting alls på. STCC har ju å andra sidan gått lite för långt åt andra hållet, med tex gas-bilar etc. Nånting mitt i mellan hade nog varit bäst imo.

Är inte lite av poängen med racing att teamen utvecklar sina egna bilar? Tycker det låter lite tråkigt med enhetsbilar, som man troligtvis inte kommer få ändra någonting alls på. STCC har ju å andra sidan gått lite för långt åt andra hållet, med tex gas-bilar etc. Nånting mitt i mellan hade nog varit bäst imo.
Själv tycker jag det är skoj med lite olika konstruktioner. Bensin, etanol, diesel och gas. Med och utan turbo. Problemet med STCC är väl att det varit för svårt att räkna fram ett "rättvist" reglemente, och så straffvikter ovanpå det. Det sänker helt klart det sportsliga, men hjälper så klart till att få täta race. Biogasbilarna med sin turbo är snabbast men tyngst, vilket gynnar dem på vissa banor/partier men hämmar dem på andra.

Fast, ska BoTT in under TTA, så krävs det ju att alla då kör Ducati? Så skoj är väl inte det heller för alla som just nu kör BoTT med annorlunda hojar eller inte senaste modell.

Jag håller iaf med Macke om att fokus måste vara på att få ner lite kostnader per helg för en familj som åker dit. T.ex familjebiljett där allt kostar 500 kr totalt = inträde och plats på läktare. Sådant kan locka till att man kollar på fler än 1 race per år på plats.

Fast, ska BoTT in under TTA, så krävs det ju att alla då kör Ducati? Så skoj är väl inte det heller för alla som just nu kör BoTT med annorlunda hojar eller inte senaste modell.

Jag håller iaf med Macke om att fokus måste vara på att få ner lite kostnader per helg för en familj som åker dit. T.ex familjebiljett där allt kostar 500 kr totalt = inträde och plats på läktare. Sådant kan locka till att man kollar på fler än 1 race per år på plats.

Var får du det ifrån att alla ska köra Ducati?

Flash har helt rätt; det sportsliga i STCC är helt åsidosatt.

STCC är, ungefär som skitsporten speedway, motorsport för icke motorsportintresserade.
Att hänga blyvikter på den som är snabbast är horribelt.
Att ha olika motor- och drivlinereglementen för olika team är katastrof.

Jag tror att STCC får passa sig. Glöm inte att Flash och TTA har fått med sig Mike. Man kan tycka vad man vill om Mike, men han är en maktfaktor i svensk racing.

Var får du det ifrån att alla ska köra Ducati?
Har jag missförstått att TTA-serie handlar om att alla ska köra samma fordon, bara annorlunda chassi? Eller skulle det inte gälla MC-klassen?

Ducati i sig var bara ett exempel på ett märke. De tillverkar twinmotorer. Visste du det? Såja :)

Har jag missförstått att TTA-serie handlar om att alla ska köra samma fordon, bara annorlunda chassi? Eller skulle det inte gälla MC-klassen?

Ducati i sig var bara ett exempel på ett märke. De tillverkar twinmotorer. Visste du det? Såja :)

TTA handlar ENBART om bilracing. Övriga klasser har sina egna reglementen. Blir det en mc-klass kommer den att köra enligt sitt befintliga reglemente.

Flash har helt rätt; det sportsliga i STCC är helt åsidosatt. Att hänga blyvikter på den som är snabbast är horribelt.
Att ha olika motor- och drivlinereglementen för olika team är katastrof.
Var inte Flash drivande i att en gång sälja ut svensk bilsport till tillverkare/försäljare när STCC en gång skapades?
Då ville Volvo sälja in sin nya giv med framhjulsdrift, femcylindrig motor. Audi ville kränga sin fyrhjulsdrift. Så har det sedan fortsatt. Nu senast vill VW sälja in sin biogasteknik.
Hur det ska fungera i "Formel Renault" som TTA mest liknar ska bli spännande att se. Sportsligare och snabbare definitivt, men kommer tillverkarna att hoppa på? Bilarna är inte särskillt vackra och någon teknik kan de inte sälja. Om det bara blir Volvo och BMW så liknar det väldigt mycket Camaro Cup. Jag känner till DTM och Nascar, men inte säker på att konceptet är lika framgångsrikt i lilla Sverige.

Tror inte Flash tänker så mycket på det sportsliga, Flash tänker på Flash :)

Last edited:
Ännu är ju allting osäkert, men från flera håll har jag fått svar och känsla av att det inte är särskilt sannolikt med en mc-klass i TTA.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka