Såja, då blir det både STCC och TTA..

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Lite färgat kanske men säkert en hel del sanning:

Om du är vetgirig om STCC/Flash & deras historia så läs gärna på Svarta Maskens bakgrund i 7 delar fr okt 2012.
Länk till del 1: http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=3811

Här hittar du även de övriga 6 delarna och du får nog ett svar på varför SBF inte vill förhandla m STCC. Just nu är de alla förlorare i mina ögon

/Eric

Fanns mycket intressant att läsa där.
Och som du säger, så verkar alla vara förlorare i denna soppa.

Länkar även del 2-8:
http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=3818
http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=3830
http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=3869
http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=3917
http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=3922
http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=4170
http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=4171
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
varför är detta inressant för RR förare?

Visst kan man fråga sig om inte de flesta hojåkare har noll intresse om vad SBF å STCC håller på med?

Men om man vill se fler och betydlig bättre möjligheter för motorsport i allmänhet och (på sikt) motorcyklar/RR i synnerhet är det oerhört viktigt att det finns mästerskap och arenor som ger möjligheter att locka publik, media och finansiella partners.

Utan att grotta ned sig i oviktigheter vore det kul att höra hur tongångarna låter nu från de som sa också skrev "bravoo" för ngn vecka sen? ..
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Men om man vill se fler och betydlig bättre möjligheter för motorsport i allmänhet och (på sikt) motorcyklar/RR i synnerhet är det oerhört viktigt att det finns mästerskap och arenor som ger möjligheter att locka publik, media och finansiella partners.
Så kanske det ser ut på pappret men i verkligheten var ju MC ihop med STCC en rejäl utförsbacke de sista åren.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
P€RRA;5761010 skrev:
Så kanske det ser ut på pappret men i verkligheten var ju MC ihop med STCC en rejäl utförsbacke de sista åren.
Det gäller ju STCC/Superbike och motorsport i stort här i landet. Men sett till helheten ifrån när det en gång började med Synsam/Veidec Trophy upplevde jag det som ett rejält uppsving (jämfört med SM). Importörer så väl som inhemska förare satsade rejält och det drog publik och man kunde t.o.m. läsa om media. Ett stort och konkurrenskraftigt startfält.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
P€RRA;5761010 skrev:
Så kanske det ser ut på pappret men i verkligheten var ju MC ihop med STCC en rejäl utförsbacke de sista åren.

Glöm inte sviktande MC-bransch och en global ekonomisk kris som påverkar små sporter som RR.

Att det gick utför var inte STCC:s fel, utan bara att trenderna gett vikande intresse för sporten. Ingen påfyllnad, utan bara mest folk som lägger av. Så till slut är det bara skrapet kvar.

RR för gör en reboot, och kommer igen om 5-10 år. Då kanske nån av de större arrangörerna släpper in sporten igen på nått gästrace då och då.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Exakt så!

Så kanske det ser ut på pappret men i verkligheten var ju MC ihop med STCC en rejäl utförsbacke de sista åren.

En riktigt utförsbacke….. sista tiden
Motorsport är konjunkturskänslig (som de flesta andra materialkrävande elitidrotter). Men du/den som är lite mer historiskt påläst vet att vi aldrig producerat el gett så många nya förare MÖJLIGHETEN att kunna köra på internationell nivå under åren med Pro SBK i STCC.

Men visst är det korrekt – det var för få förare i klassen, något som dessvärre ALLA klasser visat upp!
När t ex. killar som: Lundh, Bergman, Backlund, Mårtensson, Ockelfelt, Freddy P, hade byggt upp partners till sina satsningar i Pro SBK, satt otalet m nya banrekord tack vare tuff konkurrens & egen talang hade dom alla skapat möjligheten att köra utomlands & i större mästerskap – och TOG DEN.

I verkligheten (som på min gamla stentavla) står det fortfarande att det är upp till var utövare/teamansv att våga ta vara på möjligheterna att ”köra för andras pengar”. Något som för många helt enkelt är för ovant och man saknar tid/kontakter och kunskap om HUR man gör. Sen när även mästerskapet går fortare än man kanske har kapacitet till är det oftast enklare att köra med kompisarna? Om nu flera förare som ställer upp i årets SM kan få in liknande racebudget som många i Pro SBK/STCC gjorde så är jag den förste att gratulera.


Vidare diskussioner i ämnet ”vad som kommer bli så bra för RR i SM/Svemoregi” tror jag de flesta är trötta på. I vart fall kommer vi nog redan i år svar på om det för utövarna blivit: ”Billigare, bättre, större startfält, mer körtid, snyggare TV och alltid minst 5´ HOJ-intresserade i publiken på säsongens race. DVS alla de argument som höjdes så ofta för att INTE ställa upp i Pro SBK…..
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Att det gick utför var inte STCC:s fel, utan bara att trenderna gett vikande intresse för sporten. Ingen påfyllnad, utan bara mest folk som lägger av. Så till slut är det bara skrapet kvar.
Jag skulle tvärtom vilja påstå att mycket var just STCCs fel. De behandlade MC-klassen som ett skämt flera gånger vilket flera förare har vittnat om i trådar här på SH.

Men precis som vissa med en dåres envishet hävdar att det ska kosta mycket för att det ska bli bra hävdar jag att det var helt fel väg att gå för svensk RR och att vi i dag ser resultatet. Men den diskussionen har vi haft ett par gånger :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Se där vad SBF pengar går till:
"Två av styrelsens medlemmar har därefter lånat ut kapital från förbundet till förmånlig ränta under en kortare period med ett belopp på totalt 1.300.000 kronor.

I efterhand har framkommit att de säkerheter som utlovats inte förelåg."
"Denna utlåning har skett helt utan övriga styrelsemedlemmars kännedom och på helt eget initiativ av två styrelsemedlemmar."


http://www.sbf.se/2013/03/15/bilsportforbundets-ekonomi/

Är inte det Trolöshet mot huvudman och kommer dessa personer att sitta kvar i SBF framöver?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top