Såja, då blir det både STCC och TTA..

Väldigt märkligt att de vill ha dit all publik de kan få och ge de som satsar en massa pengar i serien så mycket exponering som möjligt.

JeTTeKÅnstiGT!!1111
Saab finns ju bara som reservdelsleverantör numera, BMW har ännu inte gett sitt godkännande så det är en gäng återförsäljare som står bakom. Samma sak gäller för Citroen. Bilen är en klädd formelbil byggd i Frankrike med Nissan-motor, grymt coolt bygge - men det är inte en tävling mellan bilfabrikat! Alla kör i Volvos vindtunnel, alla är delägare i TTA.

Det är en entyps-serie med olika dekaler bara :)
 
Väldigt märkligt att de vill ha dit all publik de kan få och ge de som satsar en massa pengar i serien så mycket exponering som möjligt.

JeTTeKÅnstiGT!!1111
Och därmed offrar man det sportsliga. Igen. Att kalla en TTA-racer för SAAB eller BMW är som att ge amerikansk wrestling VM-status. Pinsamt.

För mig är det obegripligt att ett företag som BMW går med på att sätta sitt starka varumärke på ett enhetschassi med Nissan-motor.
 
Och därmed offrar man det sportsliga. Igen. Att kalla en TTA-racer för SAAB eller BMW är som att ge amerikansk wrestling VM-status. Pinsamt.

För mig är det obegripligt att ett företag som BMW går med på att sätta sitt starka varumärke på ett enhetschassi med Nissan-motor.
Håller med!
Är inget fan av enhets racing. Själv gillar jag att se olika tekniska lösningar mätas mot varandra. Föredrar WSBK framför Moto2 av just den anledningen.
 
Jag har inget emot upplägget... Det är rätt coola bilar, som verkar gå rätt bra. Och det ser ut att bli ett tight mästerskap. Så jag tror det blir bra... Det enda jag är emot är det ständiga tjatet om bilmärken och tillverkare... Det känns liksom som att man verkligen verkligen försöker lura folk att det är en Volvo eller en SAAB som kör, istället för att vara helt ärliga med att det är en enhetsserie och alla sitter i samma bil...
 
Om det är så att teamen själva, över en kopp kaffe, bestämmer vilken "bil" de ska köra då backar jag på det jag skrev innan och håller med om att de kan sluta tjata om märke.

Men om det är så att tex BMW, SAAB eller what ever går in med pengar så är det rätt logiskt att TTA vill att de ska tjata om märkena.

Att de gör motorsport för fler än de redan invigda tycker jag dock fortfarande är helt rätt väg att gå och även om jag inte är något stort fan av speedway så har de lyckats femtiotre gånger bättre än svensk RR.
 
Som jag skrev så har varken Citroen eller BMW gått in med pengar, kolla fronten på BMWn.
Saab har gått i konkurs.

Återstår Volvo, de har ev. gått in mee pengar och definitivt ställt upp med resurser.
 
För mig är det obegripligt att ett företag som BMW går med på att sätta sitt starka varumärke på ett enhetschassi med Nissan-motor.
Fronten saknar både njurar och propeller. Det är återförsäljarnas BMW. En BMW ska ha en rak sexa ifrån München, inte en V6 ifrån Yokohama.
 
Då är det åter STCC och TTA, nu i samma serie. Dock utan varken hojar eller Sveriges förnämsta bana Anderstorp. Enhetsreglementet är på upphällningen, tillverkarnas motorer tills 2014.
 
Varför vill dom inte köra på Anderstorp? Det var väl rätt länge sedan Stcc körde där?
 
P€RRA;5693836 skrev:
Humlan kan garanterat ge ett utförligt svar på den frågan men sist vi pratade om det var orsaken att STCC krävde på tok för mycket pengar för att komma.

Exakt så är det. Budgeten visar ett underskott på ett par hundratusenlappar.
 
Det är ju åt h-lvete när de kan bygga upp låtsasbanor i Tierp, Östersund, Göteborg och till och med en Travbana men inte kunna få till ett race på en riktig bana. Mer jippo än racing.
 
Intressant läsning och ÄNTLIGEN ber man STCC att dra dit pepparn växer, jävla översittare.

nja fast jag undrar vilka som är översittare egentligen... ?
Varför skall tex sbf ha ensamrätt på att arrangera tävlingar i Sverige?

Det här kommer bli en intressant följetång..
 
nja fast jag undrar vilka som är översittare egentligen... ?
Varför skall tex sbf ha ensamrätt på att arrangera tävlingar i Sverige?

Det här kommer bli en intressant följetång..


Jo visst fan har du rätt i det du säger. SBF säger att du måste tävla i deras tävlingar för att bli internationellt erkänd. Men samtidigt gillar man inte STCC för dom hamrar på klubbarna och är vinstkåta.

"moment 22"?
 
Borde nog läsa på innan...

Jo visst fan har du rätt i det du säger. SBF säger att du måste tävla i deras tävlingar för att bli internationellt erkänd. Men samtidigt gillar man inte STCC för dom hamrar på klubbarna och är vinstkåta.

"moment 22"?

Njae, nu är det väl snarare SBF som står för vinstkåtan som sålt samma mästerskap till 2 olika intressenter! Sen kan man undra hur riktigt Kmf skriver Ang situationen när de själva ingår i TTA...?

Läs gärna på SvT/sporten el DN som rapporterar lite mer objektivt. Oavsett är det här nya tjafset något som verkar ha planerats en tid och KNAPPAST något som gagnar motorsporten i landet - på 2 el 4 hjul. Snarare får man ju allt runt motoridrott på elitnivå förknippat med sandlådetjafs och skrämmer bort potentiella sponsorer för de aktiva å arrangörer...

/ERIC fr mobilen
 
Last edited:
Jo visst fan har du rätt i det du säger. SBF säger att du måste tävla i deras tävlingar för att bli internationellt erkänd. Men samtidigt gillar man inte STCC för dom hamrar på klubbarna och är vinstkåta.

"moment 22"?
http://www.bilsport.se/kronikor/105138/stcc-och-sbf-har-gatt-skilda-vagar/

Jag frågar mig vad det är STCC förväntas få för sina 1 miljoner kronor till SBF? Som sagt så garderade sig SBF ifjor och tillät STCC och TTA. Vad betalade TTA för det? Vad betalar DriftingSM, RallyCross SM, Rally SM osv. till SBF?
Tidigare skyddades SBF av ett förlegat regelverk som nu upphävts i Marknadsdomstolen. SBF lagt ned otroligt mycket pengar för att skydda sitt monopol och höll väl t.o.m. på att åka dit för övergrepp i rättsak? STCC vill kanske inte betala för den misslyckade satsningen.

Att betala för att bli internationellt erkänd är kanske inget för STCC ändå? Det är ju mest etablerade förare som haft eventuella internationella framgångar bakom sig.
 
Last edited:
Om du är intresserad av STCC & har 20 min över...

Lite färgat kanske men säkert en hel del sanning:

Om du är vetgirig om STCC/Flash & deras historia så läs gärna på Svarta Maskens bakgrund i 7 delar fr okt 2012.
Länk till del 1: http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=3811

Här hittar du även de övriga 6 delarna och du får nog ett svar på varför SBF inte vill förhandla m STCC. Just nu är de alla förlorare i mina ögon

/Eric
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top