Såja, då blir det både STCC och TTA..

Vi får väl helt enkelt enas om att vi har olika ståndpunkter i frågan. Jag tror stenhårt på konceptet. Det gör jag eftersom att alternativet är ett STCC som de senaste åren varit en sportslig fars. Med det reglemente man använt, straffvikter, omvänd startordning, etc, är det inte konstigt att det gått fel. När man sedan toppar det med att inte lyssna på de som betalar kalaset blev det bara pannkaka av alltihop. Om ett sådant här arrangemang ska bli bra krävs att arrangörer, förare, publik och team är nöjda med utfallet. De sista åren har endast STCC AB varit nöjda med utfallet.
Du ska inte tolka mina inlägg som att jag är för STCC. TTA ser lovande ut. Dock så är jag emot att ni så hårt säljer för det ena lägret med trash-talk, vinklingar etc. Det passar sig liksom inte då det är samma gamla "goa gubbar" som ligger bakom även detta.

Last edited:
Du ska inte tolka mina inlägg som att jag är för STCC. TTA ser lovande ut. Dock så är jag emot att ni så hårt säljer för det ena lägret med trash-talk, vinklingar etc. Det passar sig liksom inte då det är samma gamla "goa gubbar" som ligger bakom även detta.
Först av allt, jag har inte sysslat med trash-talk såvitt jag kan påminna mig. Att vi säljer för ena lägret beror på att vi inte kör nån STCC-tävling, och följdaktligen inte tänker sälja det heller.
De som ligger bakom TTA är samma team, men det är länge sedan dessa team låg bakom STCC. Flash sålde väl 2005, efter det har de bara varit deltagande team.
Det unika med TTA är att alla parter gör jobbet gemensamt. Det har inte funkat så i svensk racing på många år. Den form som används nu har hittills varit otroligt friktionslös, med tanke på vilka starka aktörer som är delaktiga.

Först av allt, jag har inte sysslat med trash-talk såvitt jag kan påminna mig. Att vi säljer för ena lägret beror på att vi inte kör nån STCC-tävling, och följdaktligen inte tänker sälja det heller.
De som ligger bakom TTA är samma team, men det är länge sedan dessa team låg bakom STCC. Flash sålde väl 2005, efter det har de bara varit deltagande team.
Det unika med TTA är att alla parter gör jobbet gemensamt. Det har inte funkat så i svensk racing på många år. Den form som används nu har hittills varit otroligt friktionslös, med tanke på vilka starka aktörer som är delaktiga.
Din vinklingen kring "elit", den vinklade jämförelsen kring klara team ovan, samt Rydell/Ekblom-grejen är trash-talk i mina öron.

Visst är det länge sedan Flash sålde. Dock så var det redan på den tiden utjämningsregler för att få in fler tillverkare och ge täta race. Det är ju inget som STCC infört på senare år utan har kommit ifrån Cirkus-Värmland. Det finns gott om namn i TTA som tidigare gapat efter fördelar/regelverk som INTE syftat till att alla ska vara lika. Det gäller ju även fabrikatet Volvo som ville ha till E85-fördelar men ville mota biogas osv. som jag skrev ett långt inlägg om ovan.

För närvarande är det väldigt mycket ställningskrig mellan entrepenörer, men några försöker få det till att de tänker på det sportsliga. Det är att lura publiken. De vill sjösätta något eget som de kan tjäna pengar på. Det betyder inte att de är bäst, att de är sportsliga osv. Det betyder inte heller att det är sämre.

Att alla gör jobbet gemensamt låter vackert, sjung "We shall overcome". (Får man MedMera-rabatt på inträdet också?) Hur det ska fungera i praktiken när pengar, delar osv. ska fördelas återstår att se. Det är stora egon som tänker på sig själva, inte på det sportsliga. Att det går bra/friktionslöst nu är ju inte så konstigt då är förenade mot samma motstånd, men de kommer att bli motståndare internt också framöver.

Last edited:
Din vinklingen kring "elit", den vinklade jämförelsen kring klara team ovan, samt Rydell/Ekblom-grejen är trash-talk i mina öron.

Visst är det länge sedan Flash sålde. Dock så var det redan på den tiden utjämningsregler för att få in fler tillverkare och ge täta race. Det är ju inget som STCC infört på senare år. Det finns gott om namn i TTA som tidigare gapat efter fördelar/regelverk som INTE syftat till att alla ska vara lika. Det gäller ju även fabrikatet Volvo som ville ha till E85-fördelar men ville mota biogas osv. som jag skrev ett långt inlägg om ovan.

För närvarande är det väldigt mycket ställningskrig mellan entrepenörer, men några försöker få det till att de tänker på det sportsliga. Det är att lura publiken. De vill sjösätta något eget som de kan tjäna pengar på. Det betyder inte att de är bäst, att de är sportsliga osv. Det betyder inte heller att det är sämre.

Att alla gör jobbet gemensamt låter vackert, sjung "We shall overcome". (Får man MedMera-rabatt på inträdet också?) Hur det ska fungera i praktiken när pengar, delar osv. ska fördelas återstår att se. Det är stora egon som tänker på sig själva, inte på det sportsliga. Att det går bra/friktionslöst nu är ju inte så konstigt då är förenade mot samma motstånd, men de kommer att bli motståndare internt också framöver.

Exakt vad är vinklat i mitt inlägg om klara team? Alla fakta i fallet finns på respektive hemsida, det är inget jag hittat på själv.
Ekblom-Rydell-grejen har SBF som upphovsman, inte heller det är mitt påhitt. Fakta i fallet är att det fortfarande inte är avgjort.

MedMera-rabatten är inte föreslagen, vi får väl se om KF vill vara med på ett sånt projekt.
Saida hade nog varit glad om hon lyckats se lika klarsynt på framtiden som du gör. Huruvida alla blir ovänner för att delar ska fördelas låter jag vara osagt, det faller lika mycket under trash-talk-rubriken som mina inlägg. Jag nöjer mig med att konstatera att vi tror på konceptet, och ska göra allt vi kan för att få till en bra säsong. Vad STCC gör får de själva presentera, vi säljer våra egna arrangemang.

Exakt vad är vinklat i mitt inlägg om klara team? Alla fakta i fallet finns på respektive hemsida, det är inget jag hittat på själv.
Ekblom-Rydell-grejen har SBF som upphovsman, inte heller det är mitt påhitt. Fakta i fallet är att det fortfarande inte är avgjort.

Hur många team är det i STCC? Enligt hemsidan är det 2, med sammanlagt 6 förare. Av de har en vunnit race de senaste åren.
För TTA handlar det om 10 som är officiella, samt ytterligare 6 som presenteras under våren.
Här nämner du 2 team för STCC, men inte hur många team som gäller för TTA. Det är 4 (Tidö/Flash samarbetar, varje team ska köra 4 bilar) ingen jätteskillnad eller hur? Dessutom har du fel, eftersom STCC också har 4 team. Allt enligt hemsidorna. Två VW team, ett Chevrolet team och ett Honda-team. Även här kan man ju objektivt rapportera att Chevrolet, Honda och VW är klara för STCC, BMW och Volvo för TTA.
Att TTA publicerat att det kommer fler namn betyder inget i en jämförelse, STCC har väl inte sagt att de stängt dörren för fler förare?
Så STCC: 3 fabrikat, 4 team, 6 förare
mot TTA: 2 fabrikat, 4 team, 9 förare.
Ingen tydlig vinnare, själv ser jag mest två förlorare just nu.

Fakta i fallet är att Rydell är korad mästare men det är överklagat. Så tills vidare så finns det en uttalad mästare. Om nu SBF är problemet så hade det varit ett problem med TTA också, eller de ska stå utanför SBF's regelverk?

Jag förutspår inte framtiden. Det är väl fakta att de ska kämpa om mästerskapet? Just nu är de enade för att sjösätta något tillsammans men ska också sedan kämpa emot varandra. Lätt att de faller in i sina gamla vanliga spår då, inte alla som besitter diplomatiska förmågor i det gänget.

Last edited:
Jag förutspår inte framtiden. Det är väl fakta att de ska kämpa om mästerskapet? Just nu är de enade för att sjösätta något tillsammans men ska också sedan kämpa emot varandra. Lätt att de faller in i sina gamla vanliga spår då, inte alla som besitter diplomatiska förmågor i det gänget.

Jag älskar den här gamla videon. Här är det mycket känslor! Flash och Jens Edman som blir förbannade på Roberto Colciago och hotar med stryk. http://www.youtube.com/watch?v=NWyyZH5xD3I

KUL! Särskilt när Janne-Flash vid 4.45 snackar engelska med italiensk brytning! "You maike misstaike! You maike misstaike!!!"

Haha, ja det är riktigt bra. Som om man måste prata så för att en italienare ska förstå.. Kristoffersson är väldigt ödmjuk som teamchef för Colciago. Flash är en riktig karaktär, bara kul för oss som följer när det är dramatiskt både på och av banan.

Frågan är ju om TTA teamen hittar på en massa regisserat bus=)

Last edited:
Haha, ja det är riktigt bra. Som om man måste prata så för att en italienare ska förstå.. Kristoffersson är väldigt ödmjuk som teamchef för Stcc. Flash är en riktig karaktär, bara kul för oss som följer när det är dramatiskt både på och av banan.

Regisserat bus ja.... visst får man en känsla av att Janne är MYCKET medveten om att det finns kameror i närheten när han "attackerar" italienaren...

Varför har serierna blivit så uppdelade gällande banor?
Det hade ju varit roligt att se vilka varvtider de olika biltyperna hade fått runt de olika banorna det är bara Mantorp som har båda serierna. (Vet inte om "City Race" i Gbg har identiska slingor)
Varför kör inte TTA på Knudan? SRL var ju där förra året. STCC har väl varit på Anderstorp, Falkenberg och Gelleråsen? Konstigt.

STCC

Mantorp Park 4-5 maj
Ring Knutstorp 18-19 maj
STCC City Race, Göteborg 1-2 juni
TBA 15-16 juni
Mantorp Park 6-7 juli
STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti
Jyllandsringen 25-26 augusti
Ring Knutstorp 7-8 september
Solvalla, Stockholm 21-22 september

TTA
12 maj 2012 Karlskoga
2 juni 2012 Anderstorp
16 juni 2012 Göteborg City Race
7 juli 2012 Falkenberg – Västkustloppet
18 augusti 2012 Karlskoga – Kanonloppet
1 september 2012 Anderstorp
15 september 2012 Mantorp Park
29 september 2012 Göteborg

KUL! Särskilt när Janne-Flash vid 4.45 snackar engelska med italiensk brytning! "You maike misstaike! You maike misstaike!!!"

Haha, ja det är riktigt bra. Som om man måste prata så för att en italienare ska förstå.. Kristoffersson är väldigt ödmjuk som teamchef för Stcc. Flash är en riktig karaktär, bara kul för oss som följer när det är dramatiskt både på och av banan.

Det hade ju varit roligt att se vilka varvtider de olika biltyperna hade fått runt de olika banorna det är bara Mantorp som har båda serierna. (Vet inte om "City Race" i Gbg har identiska slingor)
Varför kör inte TTA på Knudan? SRL var ju där förra året. STCC har väl varit på Anderstorp, Falkenberg och Gelleråsen? Konstigt.

STCC

Mantorp Park 4-5 maj
Ring Knutstorp 18-19 maj
TBA 15-16 juni
Mantorp Park 6-7 juli

TTA
12 maj 2012 Karlskoga
2 juni 2012 Anderstorp

Det beror på att arrangörerna också ska vara delägare i mästerskapet, och det är lite komplicerat i fallet med Knudan eftersom en styrelsemedlem där är med i ledningen för STCC.

Därför att även arrangörerna har tagit ställning i konflikten mellan STCC vs TTA.

STCC

Mantorp Park 4-5 maj
Ring Knutstorp 18-19 maj
TBA 15-16 juni
Mantorp Park 6-7 juli

TTA
12 maj 2012 Karlskoga
2 juni 2012 Anderstorp

Och jag var tydligen bitter när jag skrev att man inte kan lita på Svemos kalender för fem öre...

Haha, med tanke på hur fel den var förra året så lär det väl inte va bättre i år. Får hoppas man slipper oktober-race bara.. Bästa plattformen för att få reda på när racen verkligen går? SH!

STCC

Mantorp Park 4-5 maj
Ring Knutstorp 18-19 maj
TBA 15-16 juni
Mantorp Park 6-7 juli
TBA är nu ersatt av Sturup Raceway. Det är iaf. nära för mig, men motorcyklarna lär väl inte köra på kartbanan.

Det beror på att arrangörerna också ska vara delägare i mästerskapet, och det är lite komplicerat i fallet med Knudan eftersom en styrelsemedlem där är med i ledningen för STCC.

Därför att även arrangörerna har tagit ställning i konflikten mellan STCC vs TTA.
Det ni säger är att någon (eller båda) organisationerna tvingat banägarna att göra ett val?
Jag kan dock inte förstå varför en styrelsemedlem i AB Motorbanan Ring Knutstorp skulle vara ointresserad av att få dubbla rejshelger på "sin" bana, oavsett organisatör. Det ligger väl i banägarens intresse att dra in stålar till verksamheten?

Humlan, då innebär det att Anderstorp är delägare i TTA och drar nytta av att "smutskasta" (förmodligen ett starkt ord) allt som STCC står för? Även Pro Superbike alltså?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka