Nr:18
Snabbare än Don Queer
Finns väl fog för det påståendet, de bästa förarna gör upp i likvärdigt material.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vilka är de bästa förarna? Flera har ju haft sina guldår bakom sig, på 90-talet.... STCC har flera förare och team som lätt kan mätas med flera i Elitserie-fältet.Finns väl fog för det påståendet, de bästa förarna gör upp i likvärdigt material.
Vilka är de bästa förarna? Flera har ju haft sina guldår bakom sig, på 90-talet.... STCC har flera förare och team som lätt kan mätas med flera i Elitserie-fältet.
Hela grejen med elitserie bygger ju på ett fungerande seriesystem. Till elitserien i hockey och speedway kvalar man, och i Sverige har båda världsnamn. Det här är ett taffligt marknadsföringsknep som inte handlar om det sportsliga som TTA så tydligt framfört tidigare. GT-serien och Porsche-cup:en är kvalificerande divisioner? I så fall finns det team och förare där som också är bättre än några i elitserien.
Snyggt att det stod STCC på allas kläder...TTA Solution F, first impressions![]()
Hur många team är det i STCC? Enligt hemsidan är det 2, med sammanlagt 6 förare. Av de har en vunnit race de senaste åren.
För TTA handlar det om 10 som är officiella, samt ytterligare 6 som presenteras under våren.
Nu var det varken antalet förare eller vilken serie jag anser intressast som jag argumenterade om utan det pompösa namnet Elitserien i Racing. Regerande mästare är Rydell. Regerande team är Kristofferssons. Ingen av de återfinns i TTA, men det nya namnet antyder ett seriesystem eller hur? Vilka placeringar har Brovallen att skryta med?
Vidare, Touring är knappast elitserie. Likt prototypracing är för oss hojåkare så är formelracing elit för de som kör fyrhjulingar. Gubbarna i TTA gav ju upp det på 80/90-talet. De kommer ju inte ut vidare i karriärerna utan kör hem pensionspengarna i Touringbilar.
Brovallens förare, Stefan Söderberg, är en erkänt duktig förare med meriter som en 2:a plats i serien i Carrera Cup 2008.
Regerande mästare i STCC är mycket riktigt Rydell. Det står honom helt fritt att anmäla sig till TTA om han vill köra mot bra motstånd. Likadant är det med KMS, de har ju också möjlighet att välja den serie som bjuder på starkast startfält.
Vilket ovanligt icke-svar ifrån dig Humlan... 2:a 2008 i Div3 alltså, var kör vinnaren? Var är Xlander? 2009, 2010?
Vidare, visst får Rydell och KMS köra vart de vill, precis som Flash&co får, även i STCC. Men det gör inte TTA till någon elitserie med betoning på serie.
Text..
Vad mer behövs?
Så som det ser ut i t.ex. hockey och speedway så har man ett seriesystem dit man kvalar sig till. Ett seriesystem med Div N till Div 1 så Eliteserie på det. Så är det ju definitivt inte här. OM Xlander är vinnare så har väl de första tjing i ett elitseriesystem före en tre år gammal tvåa? "Majoritet" känns vinklat. Ettan både som förare och team finns där inte. Sturesson finns inte heller där, han var ju länge i topp trots att han saknade den backning som de stora teamen har.Xlander kommer väl att köra Carrera Cup, som kör med TTA vid 3 tävlingar.
Vad ,menar du, skulle göra att man skulle få rätten att kalla sig elitserie? En serie är det ju, som går över 8 tävlingshelger. Elit menar jag också att det är, majoriteten av de bästa förarna har meddelat att de kommer att köra serien. Vad mer behövs?
STCC kör väl Porsche Carrera Cup, medan TTA ska köra Porsche GT3 Cup Challenge och Swedish GT. Om jag läser rätt så är det tre olika serier men där reglementet gör att man kan köra Porsche 911 GT3 i samtliga.Lite märkligt också att Porsche-serien å ena sidan verkar köra med stcc å andra sidan med tta?? Eller är det två olika det också?
riktigt snurrigt, men det blir säkert bra..![]()
Dessutom så tycker jag likt FireSalle att en elitserie skall föregåa av lägre divisioner med upp/nerflyttning för att få fram en elitserie med de bästa.
Det där tror jag är ett dåligt exempel. Utan att veta så gissar jag att ett lag i fotbollsallsvenskan är mer än 11/4 ggr dyrare än ett team i TTA (om man anser att ett fotbollslag är 11 pers, och teamen i TTA är 4 förare). Jag tror också att spelarna tjänar mer än förarna.Tyvärr så är ju det ju så att det är lite annorlunda med sporter som kostar massor med pengar.
Om det kostade massor med mkr att spela fotboll per spelare i elitserien skulle nog den se annorlunda ut också.
Seriespel i all ära men här är det mkt pengar som insats så är det inte riktigt samma sak som nåra fotbollsdojjor per säsong liksom![]()
"Elitserien i Racing" har inte ens SM-status, men Rydell har en SM-titel i Racing.
Hur var det nu med det sportsliga?Eller är det Ekblom som har SM-guldet? Vem vet?
Hur var det nu med det sportsliga?
Enligt SBF så är det bara föraren som kan lägga en protest och överklaga. Här är det alltså Thed Björk som driver, och i vilken serie återfinns han numera? Dessutom anmälde han så klart varken den förare ifrån Flash Engineering eller sin team-kamrat som också körde om i samma sväng. Hur ofta blir Björk passerad av tre förare i T1 på Mantorp? Sportsligt?
Bara samma mediala pajkastningstävling mellan två serier som nya namnet på TTA.
Teamen är delägare i TTA. I STCC har det varit mycket hårda ord mellan förare tidigare, heta känslor men också spel för medierna. Undrar hur det ska bli nu om t.ex. Björk ger Flash en tryckare? Ska de tänka på det sportsliga eller göra show a'la amerikansk wrestling?
EDIT: Enligt länk på SBF-sidan så är det Rydell som är SM-mästare. Han är väl det tills de säger annorlunda?
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |