Riskkurs - A1 till A-begränsad?

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Hoj
Monster 696
Hejsan, jag ska ta A-begränsad och jag har läst lite om den nya riskkursen som tillkommer den första november. Det är dock en sak jag har oklart för mig, och det är om jag kommer att behöva göra den då jag redan har A1 kort?

Ber om ursäkt om ämnet redan finns, har sökt men inte hittat något. :)

Mvh Marvin

Snart kommer dom väl kräva ett obligatoriskt IQ test samt ha normer för vikt & längd...endast eliten ska kunna köra hoj.

Samtidigt som detta pågår kan fortfarande Göran 67 år gå & köpa en sporthoj & dra iväg, trots att den senaste hojen han körde var en Husqvarna 125 1959......
Only in Sweden! :tummenupp

Last edited:
Snart kommer dom väl kräva ett obligatoriskt IQ test samt ha normer för vikt & längd...endast eliten ska kunna köra hoj.

Samtidigt som detta pågår kan fortfarande Göran 67 år gå & köpa en sporthoj & dra iväg, trots att den senaste hojen han körde var en Husqvarna 125 1959......
Only in Sweden! :tummenupp

Riktigt sjukt de där....

Varför tar de inte bort de?

Jag flikar in en ytterliggare fråga då detta är aktuellt även för min son då han också skall ta begränsad nästa år.:)
Vad menar dom egentligen med:
Du har ett giltigt körkort med behörighet A1 och har tidigare genomgått den nya riskutbildningen för motorcykel (Riskutbildning för behörighet B kan inte tillgodoräknas):

•Du behöver inte genomgå en ny riskutbildning för att få avlägga körprov för behörighet A.
?

Har man kunnat gjort den tidigare:va

Jag flikar in en ytterliggare fråga då detta är aktuellt även för min son då han också skall ta begränsad nästa år.:)
Vad menar dom egentligen med:
Du har ett giltigt körkort med behörighet A1 och har tidigare genomgått den nya riskutbildningen för motorcykel (Riskutbildning för behörighet B kan inte tillgodoräknas):

•Du behöver inte genomgå en ny riskutbildning för att få avlägga körprov för behörighet A.
?

Har man kunnat gjort den tidigare:va

Jag tolkar det så att han måste gå den, och undantaget är skrivet för framtiden när alla nyblivna kk-tagare kommer ha gått den.

Riktigt sjukt de där....

Varför tar de inte bort de?

Det är snart borta......skulle inte tro att någon i den kategotin, som tog
körkortet på den tiden, och INTE har erfarenhet av hojåkning går och köper
en R1:a eller motsvarande.

Dessutom är ÄLDRE i majoritet på SMC's avrostningskurser,mm, det visar,
tycker jag, att MOGNAD är en viktig egenskap att ta med sig ut i trafiken.
Och mognad kommer med åren.........

/KentW

Vad kommer det att kosta? Denna utbildningen ska tydligen kunnas fås av en körlärare!

Är det någon som har koll på om man slipper riskutbildningen om man har gjort teoriprovet men inte uppkörningen före 1a november?

Det är snart borta......skulle inte tro att någon i den kategotin, som tog
körkortet på den tiden, och INTE har erfarenhet av hojåkning går och köper
en R1:a eller motsvarande.

Dessutom är ÄLDRE i majoritet på SMC's avrostningskurser,mm, det visar,
tycker jag, att MOGNAD är en viktig egenskap att ta med sig ut i trafiken.
Och mognad kommer med åren.........

/KentW

Nä de kanske inte gör de och de som gör de är som du säger mogna men att de KAN knalla in å köpa en literhoj.

Han jag jobbar med är 57 eller 58, och de känns bara så fel att han skulle kunna göra de om han ville...

Hur menar du med snart borta? Planerar de att ta bort de?

Last edited:
Jag tolkar det så att han måste gå den, och undantaget är skrivet för framtiden när alla nyblivna kk-tagare kommer ha gått den.

Då har jag tolkat det på samma sätt. Men att lägga på 1700:-+700:- för utbildningen både på A och B körkort är ju helt sjukt! Det borde räcka med att gå den en gång och sen är det bra?
Fy f-n för byråkrat j-r:mad:

Nä de kanske inte gör de och de som gör de är som du säger mogna men att de KAN knalla in å köpa en literhoj.

Han jag jobbar med är 57 eller 58, och de känns bara så fel att han skulle kunna göra de om han ville...

Hur menar du med snart borta? Planerar de att ta bort de?

Det har med våran ålder att göra, jag tog mitt "Lätt Mc" 1965...och bil 1967
De som idag är 51år eller äldre KAN börja köra mc utan att ta körkort, för varje
år som går blir det färre och färre kvar...jag du förstår hur jag tänker.

/KentW

Jag tycker också att det är lite konstigt skrivet, men jag ska testa att ringa upp dom imorgon och se vad dom säger. Men antagligen är det så som du säger att jag måste gå på den. :näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT